• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Polonez wśród rajdowej elity

Bawo,Mart,Ps
12 października 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 

Czy będzie szybszy od Porsche 911 czy Lancii Stratos? Polonez 2000 Rally reprezentuje nas w San Marino.



Legendarne marki, legendarni kierowcy, mało który bez tytułu mistrza świata. A wśród nich, na szutrowych drogach San Marino, Polonez. I to niezwykły.



San Marino uważane jest za najstarszą republikę świata. Jest także jedynym, pozostałym do dziś, włoskim miastem - państwem. To tu od dziewięciu lat odbywa się niezwykła impreza - San Marino Rally Legend. Najjaśniejsza Republika gości rajdową plejadę samochodów, które powstawały od lat 60. do końca lat 90. Przez kilka październikowych dni w San Marino można spotkać utytułowanych kierowców i ekscytujące, rajdowe legendy - Lancie, Porsche, Peugeoty, a także Skody czy... Poloneza.

W tegorocznej, dziesiątej edycji rajdu, która właśnie wystartowała w San Marino (impreza potrwa od 11 do 14 października), wśród 150 załóg, startuje Polonez 2000 Rally.

To samochód z niezwykłą historią. W latach 80. zdobywał punkty w rajdowych mistrzostwach świata. 2000 Rally miał m.in. czterogaźnikowy, 180-konny silnik Fiata, ceramiczne hamulce od Porsche 911 RS czy specjalne felgi ze stopu magnezowego. Niestety, do naszych czasów nie przetrwał żaden egzemplarz samochodu.

Utytułowany polski kierowca rajdowy, Piotr Zaleski, postanowił wiernie zrekonstruować ten samochód od podstaw. Swój pomysł zrealizował w 2003 roku. Po kilkuletnich startach w przeróżnych rajdach, Polonez się po prostu wyeksploatował. W tym roku powstał nowy egzemplarz, który w tej chwili pokazuje na co go stać w elitarnym gronie innych uczestników Rally Legend. Pilotem Piotra Zaleskiego jest Tomasz Chmiel.

Bawo,Mart,Ps

Opinie (28)

  • Dla mnie magia (4)

    piękna sprawa

    • 67 0

    • Tak zapewne będziesz pisał

      za parę lat o golfach.

      • 1 10

    • Bardzo piękna (2)

      I że Polacy mieli takie auta ... Moim marzeniem jest fiat 125 p z połowy lat 80 ale w stanie wzorowym, nigdy mi się nie podobały polonezy - dla mnie zawsze były gorsze od 125 p pod każdym względem, ale im mniej ich na drogach i im więcej takich artykułów tym większy sentyment i podziw dla tych aut. A co do golfów - golf zawsze będzie golfem a 125p, czy Polonez dla mnie będzie autem z POLSKĄ duszą. A co do moich marzeń chyba się nie spełnią bo kasa tylko to się liczy trzeba tyrać na utrzymanie rodziny marzenia zostają marzeniami.

      • 1 0

      • Lata lecą (1)

        a Polaków nadal nie stać nawet na używanego fiata 125p

        :D

        • 4 0

        • Na fiata to mnie stać

          Ale z utrzymaniem i remontem gorzej - bo nie chcę i szkoda by mi było by stał złom nie używany rozklekotany.

          • 2 0

  • re (1)

    cudeńko jak kiedyś będę miał trochę luźnej kasy stworze coś podobnego klasyki górą a nie jak dziś same tandety.pozdrawiam maniaków samochodowych.

    • 38 1

    • w tym ...

      ...kraju trudno o luźną kasę ale życzę powodzenia też marzę o luźnej kasie na 125 p z lat 80 :) z kreską czerwoną na pulpicie :)

      • 3 0

  • to jest samochód ,a nie dzidek w bmw robi furore na ulicach paląc sprzęgło zamiast gumy ;]

    • 20 0

  • (3)

    Można powalić na kolana? Można! Wolę takie autka niż te nowe wypasione elektroniczne wydmuszki. Pure mechanic rules !!! :)

    • 23 0

    • taaaa (2)

      a jeszcze dobrych parę lat wstecz pisałbyś, że polones to badziewie.

      Jak to się gusta zmieniają.

      • 2 4

      • ok moze i sie troche czepiam, nie znam ciebie, ale ja poprostu jestem trolem internetowym i szukam taniej zaczepki.

        • 0 1

      • Masz rację

        Bo im mniej tych aut na ulicy tym większy sentyment i szacunek do nich. Ja wolę 125 p i tak jak piszesz parę lat temu tak bym twierdził że polonez to badziewie - ale teraz to inna sprawa bo to "gatunek wymierający".

        • 2 0

  • Tak wygląda prawdziwa rajdówka

    z krwi i kości i człowiek umiejący ją ogarnąć. Nie jak nafaszwerowane elektroniką współczesne urządzenia do wygrywania.

    • 22 0

  • (4)

    Szkoda tylko, że ten, którego miałem kiedyś w rodzinie brał ponad 10 na 100:I - teraz nie do pomyślenia...

    • 9 1

    • To prawda.

      Lecz nie porównywał bym aut z różnych epok. Poza tym mówimy o rajdówce a nie cywilu. Szacun dla Pana Piotra Zaleskiego za pasję i wspaniałe efekty.

      • 4 0

    • No właśnie... (1)

      Kiedyś... kiedyś to paliwo było bardzo tanie... więc 10l na 100km to było mało :) nie teraz to co dziś...

      • 1 0

      • fff

        Do zarobkow wcale nie bylo tansze niż dzisiaj.

        • 0 0

    • 10l/100?

      wyłączałeś ssanie? :) moje Polonezy paliły po 5-6 l/100 (dwa gaźnikowce, jeden rover). Inną kwestią był fakt spalania przez nie oleju - jednostki z silnikami Fiata w ogóle nie potrzebowały jego wymiany - na 1000km lało się 4 litry nowego.

      • 0 0

  • pozazdrościć

    chciałbym mieć taką flotę na moją popierdułkę. zazdraszczam możliwości.

    • 8 0

  • Bardzo ładny (1)

    wygląda groźniej niż Lancia Delta HF Integrale :)

    • 10 2

    • Top Gear

      Podobno na niej wlaśnie wzorował się projektant poloneza...

      • 1 0

  • Piękne kapcie ma, bez dwóch zdań.

    • 7 1

  • :-)

    powodzenia w rajdzie Pioterk . pozdrowienia ze Starych domek

    • 8 0

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Sprawdź się

Sprawdź się

Co oznacza skrót PAB?

 

Najczęściej czytane