Wiadomości

stat

Polscy kierowcy nie lubią odpoczynku w podróży?

Zmęczenie za kierownicą bywa bardzo niebezpieczne.
Zmęczenie za kierownicą bywa bardzo niebezpieczne. fot. Africa Studio/fotolia.com

Jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie firmy Kongsberg Automotive, w którym udział wzięło blisko tysiąc respondentów - polscy kierowcy prowadzą swoje samochody bez wytchnienia. Czy faktycznie nie przepadamy za dłuższymi przerwami w podróży?



Policyjne statystyki nie kłamią, tylko w ubiegłym roku na polskich drogach doszło do 27 307 wypadków z winy kierujących pojazdami (co stanowi blisko 83 proc. ogółu), w których śmierć poniosło 2010 osób. 549 incydentów drogowych spowodowanych było zmęczeniem lub zaśnięciem kierowcy. W tych zdarzeniach zginęło 85 osób a 864 zostało rannych.

- Według światowych badań kierowca, który zapada w mikrosen przy prędkości 110 km/h i traci świadomość na trzy sekundy, przejedzie w tym czasie aż 100 metrów. Normy dla kierowców zawodowych podają, że dzienny okres prowadzenia pojazdu to nie dłużej niż dziewięć godzin na dobę i tego powinniśmy się trzymać. W przypadku złych warunków albo braku komfortu - nawet te dziewięć godzin może okazać się zbyt długie - podkreśla Krzysztof Hauk, Dyrektor Generalny Kongsberg Automotive.
Z przeprowadzonego badania można wyciągnąć kilka ciekawych wniosków.

mat. prasowe
Jak się okazuje, blisko połowa badanych podczas długiej podróży samochodem robi sobie przerwę rzadziej niż co trzy godziny. Tylko co 10-ta osoba przyznała, że zatrzymuje się już po jednej godzinie jazdy autem. Co czwarty kierowca planuje postój w połowie wyznaczonej do pokonania trasy. Z kolei 5 proc. respondentów przyznało, że może prowadzić pojazd przez cały dzień lub całą noc, bez przerwy.

Według raportu, ponad połowa Polaków gotowa jest kontynuować podróż już po niespełna 15-minutowym odpoczynku. Średnio co piąty kierowca twierdzi, że rusza w drogę już po 10 minutach wytchnienia. Prawie co czwarty kierujący na zregenerowanie sił przeznacza pół godziny, a zaledwie 3 proc. badanych urządza sobie dłuższe, bo około godzinne przerwy (w większości są to mężczyźni pomiędzy 35 a 44 rokiem życia).

mat. prasowe
Aż 92 proc. badanych twierdzi, że zmęczenie za kierownicą jest istotną przyczyną powodowania wypadków. Najczęściej występującymi rodzajami wypadków i kolizji drogowych będących następstwem zmęczenia kierowców są: najechanie na przeszkodę (np. drzewo, latarnia), zderzenie czołowe z innym pojazdem oraz dachowanie.

- Jeśli czujemy się zmęczeni, to z całą pewnością nie powinniśmy rozpoczynać podróży. A jeśli złapie nas zmęczenie w trasie - skorzystajmy z najbliższego MOP-u [miejsce obsługi podróżnych - przyp. red.] lub poszukajmy noclegu. Nadrabianie straconego w korkach czasu również nie ma sensu. Planujmy podróże tak, aby omijać wąskie gardła i przejazdy przez miasta w godzinach szczytu. Odpoczynek za "kółkiem" powinniśmy robić co mniej więcej trzy godziny. Wszystko zależy od kilku aspektów, m.in. warunków atmosferycznych, naszego wyspania czy najedzenia - tłumaczy Radosław Ciepliński ze szkoły bezpiecznej jazdy EnjoyDriving.
Zdecydowanie najwięcej incydentów drogowych oraz niestety ofiar (42 proc.) policja odnotowuje w miesiącach letnich - czerwcu, lipcu i sierpniu. Wiąże się to przede wszystkim z lepszymi warunkami i wydłużaniem czasu jazdy przez kierowców. Eksperci alarmują - wybierając się w długą wakacyjną podróż powinniśmy planować postój co najmniej co trzy godziny.

mat. prasowe

Opinie (41)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Sprawdź się

Okrągły znak z czerwoną obwódką i białym tłem oznacza: