Wiadomości

Poprawa sytuacji w wydziałach komunikacji

Dziś w wydziałach komunikacji rejestrowane są wszystkie pojazdy, nie tylko te fabrycznie nowe.
Dziś w wydziałach komunikacji rejestrowane są wszystkie pojazdy, nie tylko te fabrycznie nowe. fot. Michał Jelionek / Trojmiasto.pl

W związku z rozprzestrzeniającą się pandemią koronawirusa w marcu trójmiejskie urzędy wprowadziły szereg obostrzeń, które mocno ograniczyły pracę wydziałów komunikacji. Mamy jednak dobrą wiadomość dla osób przymierzających się do rejestracji pojazdu - z informacji przekazanych przez urzędników wynika, że czynności rejestracyjne wracają do normy. Rejestrowane są wszystkie pojazdy, nie tylko te fabrycznie nowe, a sama procedura trwa 2-3 dni.



Wydziały komunikacji w Trójmieście


W połowie marca opublikowaliśmy artykuł, w którym opisaliśmy ówczesną, niełatwą sytuację w trójmiejskich wydziałach komunikacji. Praca urzędów była mocno ograniczona, a rejestracji podlegały jedynie pojazdy fabrycznie nowe. To - jak tłumaczą urzędnicy - zmieniło się, a to z kolei świetna informacja dla komisów samochodowych. Poniżej prezentujemy obecną sytuację w trójmiejskich wydziałach komunikacji.

Gdańsk



- W dalszym ciągu ograniczona pozostaje bezpośrednia obsługa klienta z uwagi na konieczność zachowania bezpieczeństwa klientów i pracowników. Wydział wykonuje wszystkie zadania z zakresu swoich usług, bez ograniczeń, tj. wydawanie praw jazdy, dowodów rejestracyjnych i innych dokumentów komunikacyjnych. Od początku kwietnia nie robimy rozróżnienia pomiędzy rejestracjami pojazdów. Rejestrujemy zarówno pojazdy nowe, sprowadzone z zagranicy i używane zakupione na terenie kraju. Termin realizacji wniosku wynosi dzień lub maksymalnie dwa dni, w zależności od liczby złożonych wniosków. Nie obserwujemy żadnych uwag ze strony dealerów lub autohandli z terenu miasta Gdańska - wyjaśnia Zuzanna Gajewska z referatu prasowego UM w Gdańsku.
Wnioski o rejestrację można składać w poniedziałki, środy i piątki w godz. od 8 do 12, do skrzynek podawczych wystawionych w ZOM nr 1 (ul. Partyzantów 74) i ZOM nr. 2 (ul. Milskiego 1). Przedstawiciele referatu dodają, że zanim rozpocznie się procedura rejestracji pojazdu, najpierw złożone dokumenty muszą zostać poddane 24-godzinnej kwarantannie.

Gdynia



- Brak możliwości bezpośredniej obsługi interesantów wymagał zastosowania innych rozwiązań na czas epidemii. Przyczynił się do znacznego zmniejszenia liczby załatwianych spraw. Wymóg, w wielu sprawach osobistego stawiennictwa, też powoduje ograniczenia w odbiorach dokumentów przez śluzę np. dowodu osobistego. Od 20 kwietnia wykonujemy wszystkie czynności rejestracyjne. Należy jednak pamiętać, że obsługujemy mieszkańców, a nie tylko dealerów i pośredników w sprzedaży pojazdów, którzy często rejestrują jednorazowo około 20-30 pojazdów. Co oczywiście wydłuża termin odbioru dokumentów. W obecnej sytuacji nie ma możliwości wyznaczenia specjalnego okienka czy dnia tylko dla obsługi przedsiębiorców - tłumaczy Agata Grzegorczyk, rzecznik prasowy Urzędu Miasta Gdyni.

Sopot



- Mniej więcej od dwóch tygodni rejestrowane są wszystkie auta, nie tylko nowe i sprowadzone z zagranicy. Z uwagi na epidemię obsługa interesantów odbywa się w zaostrzonym reżimie sanitarnym. W praktyce oznacza to, że składane dokumenty muszą przejść obowiązkową, dobową kwarantannę i są ozonowane. Powoduje to, że czas obsługi może wydłużać się do 2-3 dni. Interesanci umawiani są na odbiór dokumentów po wcześniejszym kontakcie telefonicznym, na konkretny dzień, na konkretne godziny, tak aby nie tworzyć kolejek i by zapewnić maksymalne bezpieczeństwo zarówno osobom rejestrującym pojazdy, jak i urzędnikom, którzy ich obsługują. Oprócz rejestracji aut pracownicy referatu obsługują interesantów w pozostałych sprawach, czyli: wydawanie dowodów rejestracyjnych po czasowej rejestracji, przyjmowanie wniosków na wtórniki dokumentów i tablic rejestracyjnych, a także wydawanie tych dokumentów, zawiadomienia o zbyciu i nabyciu pojazdu czy w końcu wyrejestrowania pojazdów. Dokładamy wszelkich starań, aby praca przebiegała w miarę płynnie, ale z zachowaniem wszelkich zasad bezpieczeństwa - dodaje Anna Dyksińska z UM Sopot.
W Sopocie średnio rejestrowanych jest około 25 pojazdów tygodniowo.

W wydziałach komunikacji można rejestrować nie tylko nowe auta, ale także używane i te sprowadzone z innego kraju.
W wydziałach komunikacji można rejestrować nie tylko nowe auta, ale także używane i te sprowadzone z innego kraju. fot. Łukasz Unterschuetz / Trojmiasto.pl

Jak pracę wydziałów komunikacji widzą dealerzy?



Przypomnijmy, że po wprowadzeniu ograniczeń w funkcjonowaniu wydziałów komunikacji dealerzy samochodowi w dalszym ciągu mogli rejestrować pojazdy, choć sama procedura trwała dłużej iż zwykle. Dziś sytuacja jest już zdecydowanie lepsza.

- W ostatnim czasie sytuacja w wydziałach komunikacji wyraźnie się poprawiła. W Gdańsku przy ul. Partyzantów zastosowano urnę, w której trzy dni w tygodniu można składać dokumenty niezbędne do rejestracji. Aktualnie na rejestrację auta czekamy dwa dni. Przykładowo: składamy dokumenty do urny w poniedziałek do południa, a odbieramy w środę po południu. Dostrzegamy jednak problem z niektórymi czynnościami, jak chociażby możliwość regularnego odbioru stałych dowodów rejestracyjnych - mówi Marcin Wintoch, kierownik sprzedaży w salonie Peugeot Intervapo.
- Rozumiemy sytuację, w której znalazły się urzędy i ich wydziały, szczególnie te, które mają najczęstszy kontakt z zainteresowanymi. Doceniamy środki, które zostały wprowadzone, żeby zapewnić bezpieczeństwo urzędnikom i rejestrującym. Sądzimy jednak, że skrócenie czasu potrzebnego na procedurę i zwiększenie limitu aut, które możemy zarejestrować, ułatwiłoby pracę w i tak już trudnych warunkach - dodaje Jakub Gołębiewski z Grupy JD Kulej.
W obecnej sytuacji zdecydowanie najlepszym rozwiązaniem i ułatwieniem dla wszystkich zainteresowanych byłaby możliwość rejestracji, przerejestrowania czy też wyrejestrowania pojazdu w trybie on-line. Niestety system CEPiK na taką ewentualność nie jest gotowy.

Opinie (60)

Dodaj opinię
Walczymy z przemocą słownąKasujemy opinie obraźliwe i nie na temat

Dodaj opinię

Odpowiedz

Dodając opinię akceptujesz regulamin dodawania opinii.
Administratorem Twoich danych osobowych jest Trojmiasto.pl Sp. z o.o.. Szczegóły przetwarzania danych znajdują się w polityce prywatności.

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Sprawdź się

W którym roku w Polsce wprowadzono białe tablice rejestracyjne?