• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Porsche 911. Prawdziwa legenda

Tomasz Bednarz
22 września 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 

Najbardziej znany, a dla niektórych najlepszy samochód sportowy wszech czasów. Obiekt pożądania fanów motoryzacji i kolekcjonerów na całym świecie. Samochód niepowtarzalny i wyjątkowy w każdym calu - Porsche 911, legenda motoryzacji dla pasjonatów sportowych aut.



Coupe 911, zaprojektowane przez Ferrego Porsche (syna Ferdynanda), debiutowało w 1963 roku i od samego początku było skazane na sukces. Charakterystyczna sylwetka, bardzo solidna i rozwojowa konstrukcja, znakomite wykonanie i przede wszystkim niesamowity silnik - 6 cylindrowy bokser, umieszczony za tylną osią, chłodzony powietrzem, o brzmieniu nie do opisania (trzeba posłuchać na filmie). Cechy te stały się przez lata symbolem kultowej firmy z Zuffenhausen.

Porsche 911 Cabrio - jedna z wielu wersji najbardziej legendarnego samochodu sportowego w historii.



"911" początkowo produkowano z silnikiem o pojemności 2 l i mocy 130KM. Auto jak na tamte czasy odznaczało się znakomitą dynamiką, od 0 do 100km/h przyspieszało w 8,7 sek. i osiągało prędkość maksymalną 210km/h. Oczywiście na świecie produkowano szybsze samochody sportowe, lecz Porsche było tańsze od Ferrari, Astona Martina czy Lamborghini i bardziej dostępne dla szerszego odbiorcy. "911" jednocześnie proponowało inny typ samochodu sportowego - małe, szybkie i poręczne Coupe typu 2 + 2 z silnikiem umieszczonym "w bagażniku" - nikt inny czegoś podobnego nie produkował. Przez lata regularnie zwiększano pojemność silnika aż do 3,6 l i podnoszono moc, osiągając w latach 90-tych ponad 400 KM, w wersjach z turbodoładowaniem. Z czasem pojawiły się w sprzedaży: targa, kabriolet, wersja z napędem na cztery koła oraz specjalna oferta dla leniwych - automatyczna skrzynia biegów. Wprowadzano także drobne zmiany w stylistyce, dokładając jednocześnie coraz szersze koła, nadkola i zderzaki. Największa zmiana zewnętrzna miała miejsce w 1993 r., kiedy to pochylono bardziej lampy przednie i zainstalowano bardziej obłe zderzaki - model ten otrzymał oznaczenie wewnętrzne 993.

Porsche 911 miało na swoim koncie wiele sukcesów w rajdach i wyścigach, wielokrotnie wygrywając rywalizację z Ferrari, BMW i Mercedesami. Sobiesław Zasada odnosił sukcesy za kierownicą rajdowych "911"-tek. Będąc w zespole fabrycznym Porsche, zdobył rajdowe mistrzostwo Europy w roku 1967. W tym samym roku Zasada, pilotowany przez Jerzego Dobrzańskiego, zwyciężył na seryjnej "911"-tce w bardzo wymagającym wyścigu drogowym - Gran Premio Standard w Argentynie, o długości 5000 km.

Ostatecznie Porsche zakończyło produkcję I serii modelu 911 z silnikami chłodzonymi powietrzem po 35 latach, w roku 1998. I tak odszedł do historii jeden z najbardziej legendarnych samochodów sportowych. Jego następcy, choć w pewien sposób naśladują pierwowzór, to jednak zupełnie inne auta sportowe.

"911", które pokazujemy w filmie, to model Cabrio Carrera 2 (napęd na tylne koła) z roku 1991, z silnikiem wolnossącym o pojemności 3600 cm3, mocy maksymalnej 184 kW (250KM) przy 6100obr/min. Maksymalny moment obrotowy 310 Nm osiągany jest przy 4800 obr/min. Masa własna samochodu - 1350kg. Przyspieszenie 0-100 km/h - 5,7 sek, prędkość maksymalna - 260 km/h. Średnie zużycie paliwa wg danych producenta - 11,5 l/100km. W układzie przeniesienia napędu pracuje 4 biegowy automat z funkcją ręcznej zmiany biegów - oryginalny Tiptronic Porsche. W końcu lat osiemdziesiątych była to bezsprzecznie jedna z najlepszych, o ile nie najlepsza, automatyczna skrzynia biegów na świecie (o tym, jak pracuje, możecie przekonać się, oglądając film).

Porsche 911 I serii kosztują sporo. Za najtańsze egzemplarze do renowacji trzeba zapłacić ok. 50 tys. zł. Auta w kolekcjonerskim stanie z pieszych lat produkcji osiągają nawet 150 tys. zł. Stare modele 911 wzbudzają na ulicach większe zainteresowanie od współcześnie produkowanych egzemplarzy, więc jeżeli ktoś ma "wolne środki" na odlotowy wóz, powinien kupić legendarne 911 - na tym z pewnością nie straci.
Tomasz Bednarz

Opinie (92) 7 zablokowanych

  • JEDYNA NIEMIECKA MARKA JAKĄ AKCEPTUJĘ (10)

    w zasadzie nie niemiecka, jej konstruktorem był austriak

    • 20 8

    • i na którą nigdy nie będzie ci stać ! (4)

      więc zaakceptuj markę FIAT'a

      • 11 14

      • mało wiesz widać (2)

        ale cóż zazdrość to takie polskie :-)

        • 10 5

        • i wywolywac zazdrosc innych tym bardziej polskie (1)

          • 2 2

          • no wybacz, każdy sam odpowiada za swój umysł

            słaba psychika - to takie polskie

            • 0 0

      • te rocks

        a znasz faceta ,że twierdzisz ,że go nie stać.

        • 8 4

    • austriak (2)

      czyli ziomek Hitlera

      • 1 1

      • g czyli prawie jak z

        • 0 0

      • jaki Austriak?

        co ty gadasz! Porsche urodził się w Libercu!!!!
        a Liberec to są Czechy nie Austria!!!
        Podobno jego babcią była Czeszka z Pilzna! w tak wyrąbiastym mózgu musiało płynąć zatem dużo krwi słowiańskiej!!!! od razu widać dlaczego przechwycili go niemcy - oni zawsze żerują na obcych narodach: Klosse, Podolski, Hitler, Porsche, Boney M - mam zapodawać więcej przykładów?!

        • 0 0

    • TYLKO MESSERSCHMITT Bf 109

      • 0 0

    • ładne plenery

      nie znam sie na samochodach ale film obejrzałam z przyjemnością, ładny samochodzik, moze nie dla kobiet, ale za to cudowne zdjęcia, chciałabym zeby ktoś mnie zabrał na przejażdżkę takim autkiem nad to malownicze jeziorko :)
      można by tam ryby połowić albo i jeszcze coś innego...

      • 0 0

  • (1)

    Ferdynand Porsche, Ferdinand Porsche (ur. 3 września 1875 we Vratislavicach nad Nisou, obecnie część Liberca, zm. 30 stycznia 1951 w Stuttgarcie) - konstruktor samochodów urodzony w Austro-Węgrzech. Większość życia spędził jednak w Niemczech. Doctor honoris causa kilkunastu światowych uczelni.

    W 1999 jury złożone z 33 dziennikarzy samochodowych przyznało mu tytuł "Samochodowego inżyniera Wieku".

    • 11 4

    • inzynierem wieku...

      ....jest koleś który zaprojektował skrzyżowanie ul. 3maja z armii krajowej a szczególnie torowisko na tym skrzyżowaniu.

      • 14 1

  • Kto nie jechał porsche jako kierowca ten nie wie co to sportowy samochód! (7)

    Zróbcie wszystko aby choć raz w zyciu przejechać się klasycznym porsche najlepiej na drodze z zakrętami w okolicach Olsztyna rewelacja!

    Odradzam użytkownikom służbowych aut koloru niebieskiego typu ford focus mondeo skoda octavia i innych w leasingu z bazowymi lakierami to nie dla was rozwalicie się "miszczowie" prostej w cudzej furce :-)

    • 15 14

    • do brzoskwinka (3)

      Kultury to raczej nie nauczono Cię w domku a po drugie to sa lepsze drogi np. niemieckie autobany gdzie mozna się naprawdę rozpędzić.
      W Polsce mamy raczej ograniczenia "miszczynio" ze słomą w butach

      • 9 11

      • MD widać ze jestes kaszubskim mistrzem prostej hahaha (2)

        Wyznawco niemieckich autobanów. Tu nie chodzi o prędkośc maksymalną ale o frajdę z jazdy między innymi właśnie po zakrętach.
        Zapewne na codzień rozpędzasz tak właśnie swoją białą corollę z kratką z numerem zaczynającym sie od WI po trojmiejskiej obwodnicy pędząc spozniony do klajenta zeby mu opchnąc jakiś makaron etc.

        • 18 6

        • jdmasfuck

          ubawiłeś mnie, naprawdę :)
          hahahah dobre
          biała corolla hahaha dobre i sprzedawca makaronu , no superrrr
          Jestes wielki, napradę super kolo z Ciebie, zaimponowałeś mi .........prostactwem

          • 6 12

        • znam takich co mieli frajdę

          skonczyli na 1 drzewie

          • 4 5

    • a ktos kto ma porsche nic nie musi udowadniać

      bo wie co ma pod maską i w polandii nie urzadza sobie rajdów na dziurawej drodze!

      • 12 0

    • Tylko Corvette

      Klasa,prestiz przy niej ten chelm niemiecki wymieka.

      • 1 8

    • najlepsza na świecie jest SYRENA !!!!

      SYRENA SYRENA SYRENA

      TYLKO SYRENA 105 SIE LICZY !!!

      CUDO MADE IN POLAND A NIE MADE IN GERMANY !!!

      CUDZE CHWALICIE A SWEGO NIE ZNACIE !!!

      KIEDY BEDZIE COS O NASZEJ MOTORYZACJI?!

      • 1 0

  • Ładnie wygląda ten egzemplarz.

    W końcu inny kolor niż czarny czy srebrny.

    Ale dla takiego auta można by poszukać jakiejś lepszej miejscówki do zdjęć.

    • 8 1

  • Najładniejsze Porsche jakie widziałem! (3)

    Ale mi się wydaje, że z silnika 3.6l można było o wiele więcej wycisnąć niż 184kW... Troszkę mniej, bo 180kW mam w silniku 2l audi.

    • 2 15

    • (2)

      2 litry w Audi ma 180 KW ?!
      czyli 244 KM ?
      to chyba z 4 turbinami

      • 7 1

      • BTW Honda S2000 motor atmosferyczny 2 litry moc 240 KM :) (1)

        j.w.

        • 0 1

        • ale on lub ona o Hondzie nie pisał/a

          • 1 0

  • Porsche nazywało się najpierw 901 a potem 911. (1)

    A to dlatego, że Peugeot rościł sobie prawo do nazewnictwa swoich samochodów cyframi z zerem w środku. W ten sposób Porsche zostało zmuszone do zmiany nazwy.
    W "Bad Boys" pierwszej części Smith i Lawrence rozbijali się czarnym Porsche Turbo (z manualem) serii chyba 987 takiej samej jak w materiale.

    • 2 2

    • PORSCHE

      987 to model Porsche Boxster ...a w Bad Boys to było Porsche 964 turbo

      • 0 0

  • Porsche 911 miało na początku nazywać się 901, jednakże Peugeot zastrzegł sobie prawo do nadawania trzycyfrowych nazw

    samochodom z ,0' w środku. Porsche 911, jako typ 911 produkowano w latach 1963-1989, jednak kolejne odmiany także nazywano 911, głó

    • 1 2

  • wnie ze względów marketingowych. Nie licząc modelu 912, wszystkie poniższe modele nosiły oznaczenie 911.

    • 1 1

  • (7)

    Golf 2 jest lepszy

    • 11 11

    • chciałeś powiedzieć: leprzy! (1)

      • 3 3

      • nic nie mówiłem; pisałem
        nie chciałem mówić; napisałem co chciałem.

        • 4 1

    • (3)

      To oczywista oczywistość. I nikt i nic mi nie wmówi, że czarne jest czarne a białe jest białe.

      • 1 2

      • bzdury pleciecie (2)

        najlepszy był i jest polonez caro maszyna nie do zdarcia i fajnie sie nia laski podrywa

        • 2 0

        • ...llaski z kleksem w gaciach (1)

          • 1 1

          • miałeś pecha kolo koło remizy

            • 0 0

    • pewnie
      ale taki z instalacją gazową
      dużym tłumikiem od rynny
      lampami typu Lexus bez homologacji
      i Cb-radiem z Biedronki :)

      • 0 0

  • super filmik!

    trojmaisto pl rozwija sie w dobrą stronę oby więcej takich testów! Też bym poszalał takim wozem zazdroszcze redakcji!

    • 7 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Sprawdź się

Sprawdź się

Firma Abarth nadaje sportowy charakter której marce aut?

 

Najczęściej czytane