• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Potężny motocykl na egzaminach w PORD. Czy to problem?

Maciej Naskręt
22 kwietnia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat PORD zamówi 116 samochodów do egzaminowania
Yamaha FZ1. Pojemność silnika: 998 cm³, moc maksymalna: 150 KM/11000 obr/min, prędkość maksymalna: 252 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 3,6 s. Yamaha FZ1. Pojemność silnika: 998 cm³, moc maksymalna: 150 KM/11000 obr/min, prędkość maksymalna: 252 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 3,6 s.

Gdański PORD egzaminuje motocyklistów na 150-konnym motocyklu, który waży ponad 200 kg, a do setki rozpędza się w trzy sekundy. - To ryzykowne sadzać na taką maszynę początkujących - uważają motocykliści. - Kłopoty mogą mieć tylko osoby o drobnej posturze, głównie kobiety - uspokajają instruktorzy.



Czy litr pojemności silnika w motocyklu egzaminacyjnym w PORD to dużo?

Pomorski Ośrodek Ruchu Drogowego organizuje egzaminy dla kandydatów na prawo jazdy kategorii A na 150-konnym motocyklu Yamaha FZ1. To potężny motocykl o pojemności silnika wynoszącej 980 cm sześc. i wadze ponad 215 kg. Czy to odpowiednia maszyna dla początkujących?

- Pojazd przyspiesza od 0 do 100 km/h w nieco ponad trzy sekundy. Wystarczy, że kandydat na prawo jazdy mocniej odkręci manetkę i może za ten błąd zapłacić kalectwem bądź nawet życiem. Także jego waga jest wyzwaniem dla drobnej osoby, a sam pojazd jest trudny w prowadzeniu - mówi pan Łukasz, który od dwóch lat jeździ motocyklem.

Jego kolega, też Łukasz, dodaje: - Jeżdżę na motocyklu od trzech lat. Chciałbym się nim przejechać, ale na pewno wolałbym zacząć na torze, niż w jeździe po mieście.

Egzaminatorzy nie widzą problemu, bo kandydaci zdają

- Kategoria A, która uprawnia do jazdy motocyklem, jest stworzona dla osób, które posiadają już doświadczenie w ruchu drogowym. Dziś na motocykle nie wsiadają osoby przypadkowe, np. 18-latkowie, jak to było jeszcze w zeszłym roku. Kandydat musi mieć ukończone 24 lata, albo 20 i minimum dwa lata prawo jazdy kategorii A2 - tłumaczy Andrzej Pepliński, zastępca dyrektora PORD.

Egzaminatorzy dziwią się zarzutom dotyczącym sprawdzania umiejętności kandydatów na tak mocnym motocyklu.

- W poniedziałek od rana prowadziliśmy egzamin praktyczny na tym właśnie motocyklu. Do godz. 12 zdało trzech spośród czterech kandydatów. Żaden z kandydatów nie uskarżał się na dużą moc motocykla - zapewnia wiceszef PORD.

Instruktorzy: problem nie w mocy, a w wielkości

Instruktorzy szkolący motocyklistów przekonują, że problemem może być nie moc motocykla, lecz jego wielkość.

- Z nowymi pojazdami mogą mieć kłopot osoby o niskim wzroście. Ciężko im będzie, siedząc na motocyklu w czasie postoju, dosięgnąć nogą nawierzchni. Może wtedy dochodzić do upadków - mówi Dariusz Tarnowski, właściciel trójmiejskiej szkoły nauki jazdy Vektra.

Tego samego zdania jest inny instruktor. - Problemy mają drobnej postury osoby, głównie są to kobiety. Ciężko im pchać maszynę, czy też ją podnosić. A szkoda, żeby miały nie zdawać tylko dlatego, że nie są dobrze zbudowane. Jak już wsiądą na motocykl, to aż miło popatrzeć jak jeżdżą - mówi Marek Romanowicz, instruktor ze szkoły nauki jazdy Poldek.

Motocykliści: szkolenia są za krótkie

Jednak "zwykli" motocykliści uważają, że Yamaha FZ1 to zbyt silny motocykl dla początkujących.

- Uważamy, że 20 godzin nauki praktycznej i 34 godziny nauki teoretycznej nie pozwalają na to, by wsiadać na tak mocną maszynę jaką jest Yamaha FZ1 - mówi Kazimierz Szweda, prezes Stowarzyszenia Lotor, który nie tylko skupia wokół siebie motocyklistów, ale też ma za sobą wiele akcji na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego. - Ten model wymaga naprawdę wielu godzin doświadczenia.

Nowe kategorie na motocykl: A, A1, A2..

A1 - ukończone 16 lat, badanie lekarskie, zgoda rodziców lub opiekunów - możesz kierować motocyklem o pojemności silnika do 125 cm sześc. i mocy do 11 kW (14,5 KM). Motocyklem trójkołowym o mocy do 15kW (20,5KM), motorowerem i czterokołowcem lekkim.

A2 - ukończone 18 lat, badanie lekarskie - można kierować motocyklem o mocy do 35 kW (47,5 KM), motocyklem trójkołowym o mocy do 15 KW, motorowerem i czterokołowcem lekkim.

A - ukończone 24 lata, lub 20 lat jeśli posiadasz minimum 2 lata prawo jazdy kategorii A2, zaświadczenie lekarskie - możesz kierować motocyklem o dowolnej pojemności i mocy silnika, motorowerem, czterokołowcem lekkim.

Miejsca

Opinie (210) 4 zablokowane

  • Ja zdawałem prawko na motocyklu WSK 125

    (wiejski sprzęt kaskaderski)

    • 2 0

  • a kiedy ten pożal się Boże -dyrektor był poddany jakimś badaniom ?

    • 4 0

  • żart (1)

    jakis żart 20godz nauki praktycznej 34 teorii. przecież powinno byc na odwrót wiecej parktyki mniej suchej wiedzy. wiekszość kierujących i tak pewnie znam wszytskie przepisy bo jeździ samochodem wiec po cholere 34godz teorii??

    • 4 3

    • re żart

      przez 20 godzin to nawet małpę można nauczyć prostych czynności

      • 0 0

  • ja zdawałem na rozpadającej się czerwonej hyba jamasze tesz u nich (2)

    • 13 12

    • O zdaniu do następnej klasy zapomniałeś.....

      • 5 0

    • ja na srebrnej, bieg trzeba było wbijać z całej siły a i tak nie było pewności czy wszedł, ahh wspomnienia...

      • 4 1

  • Litr to za dużo

    Witam,
    Po pierwsze to gratulacje dla Yamahy, że sprzedała PORD-owi FZ1 jako motocykl dla początkujących. Dlaczego nie XJ6 lub FZ6? Czy chodzi tylko o kasę? Czy mocny i ciężki motocykl zweryfikuje umiejętności przyszłego motocyklisty gdzie na placu liczy się wolna techniczna jazda a w mieście max 50km/h? Taki motocykl będzie tylko przeszkadzał a nie pomagał.Za ustawy i szkolenie powinni w końcu się zabrać ludzie którzy mają o tym jakieś pojęcie.
    Pozdrawiam

    • 9 0

  • dobra maszyna (2)

    ciekawe czy egzaminator dogoni zdającego

    • 18 0

    • (1)

      Będzie jeździł jako "Plecak"

      • 4 1

      • Nikt o zdrowych zmysłach nie będzie plecakiem...

        zielonego motocyklisty.

        • 3 0

  • ciężar motoru 2 (2)

    w wieku osiemnastu lat przy wadze ok.58 kg jeżdziłem Dnieprem bez kosza i jakoś przeżyłem tylko musiałem solidne płoty wybierać bo liche nie wytrzymywały ciężaru opartego motocykla

    • 4 2

    • (1)

      Pomyśl człowieku, to ma 150KM przy 220kg wagi, nie tyle co Dniepr. Pomyśl, że stosunek wagi do masy jak ~1000KM przy 1,5T auta średniej klasy.

      • 2 0

      • RE FD

        przecież szum się zrobił że motocykl za ciężki a potem że zrywny.zapytam a kto każe manetkę na maxa odkręcać przy ruszaniu?przecież przy takiej mocy maszyna ruszy przy minimalnych obrotach

        • 0 1

  • Pytanie do znawców tematu od laika (6)

    Witam!
    Nie interesowałem się nigdy branża motorową ale od dziecka chodził za mną pomysł posiadania takiego pojazdu. Myślałem o jakimś motorze turystycznym lub sportowym. Mam 190 wzrostu i 85 kg wagi. Jaki motorek polecacie na początek jeśli nigdy nie jeździłem.
    Zależy mi na tym by był stabilny, łatwy w prowadzeniu. Ważne jest też to by nie spalał hektolitrów paliwa i by można było nim wybrać się w dłuższe trasy.
    Dziękuje z góry za pomoc!
    Pzdr

    • 0 0

    • MOTO

      Może Honda Transalp silnik V2,idealny Turystyk...

      • 1 1

    • (1)

      Na początek kup sobie Yamahę XJ600, tania, wygodna (przy Twoim wzroście), dobra kultura pracy silnika, nie za mocna. Trochę stary, ale na początek odpowiedni.

      • 3 0

      • szukaj xj 600 n

        z końca produkcji czyli 2000-2003- fajne moto, a przy okazji nie zrujnuje Ci budżetu. Poza tym, gdy okaże się że zaccianka to jednak nie to - bez problemu opylisz !

        • 2 0

    • Myślę że ważnym kryterium są pieniążki...
      "widełki które stawiasz, też są zbyt szerokie. "Turystyczny, lub sportowy.." . To trochę jak z autem.. Chcesz wygodne rodzinne kombi, bo to turystyk, czy sportowe Audi TT-RS ? Dobrym szukaniem maszyny dla siebie może być wizyta na zlocie moto. Tak jak była teraz Jajcarnia, czy Pelplin. Jest tam ponad 2 tyś maszyn. Jest co oglądać a i jak zapytasz, to każdy chętnie powie... Polecam też Forum moto3miasto. Jest tam sporo takich pytań i odpowiedzi... Lewa w górze!

      • 3 0

    • Honda Varadero

      • 0 1

    • Na marginesie. Motor musi mieć możliwość przewożenia pasażera.

      • 0 1

  • MOTO

    Jak piszę p.Marek Romanowicz za ciężka maszyna jak na poczatek lub dla płci pięknej,sam zdawałem na Sterej Yamaszce czy też Hondzie a majac 182cm i prawie 100kg wagi też jest co utrzymać a co dopiero taki wynalazek,powinni jak ktoś tu piszę kupić fajne czoperki z Hondy które spełniaja wymagania co do mocy/pojemność.Pozdrowienia dla Marka z Poldka b.dobry nauczyciel :),robiłem u nich wszystkie kat.(oprucz B)

    • 2 1

  • A gdzie demokracja???

    Jak będziesz po kursie jeździć na Jawie to znajdź szkole gdzie uczą na WSK, ale jeśli masz w planach kupić coś większego to masz możliwość stwierdzić czy to jest to co potrzebujesz. Ponadto 24 lata albo staż 2 lata to chyba już coś powinien mieć w głowie! To jest twój wybór na czym będziesz chciał się uczyć. Ja jeżdżę na coś lekko szybszym, lecz jak używa się prawidłowo to - na co wkłada się kask, to jazda tym może być ciekawym doświadczeniem.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

W którym roku w Polsce wprowadzono białe tablice rejestracyjne?

 

Najczęściej czytane