- 1 Mamy najdłuższą estakadę w Polsce (68 opinii)
- 2 Będzie łatwiej zaparkować na Świętojańskiej (220 opinii)
- 3 Jechaliśmy Obwodnicą Metropolitalną (244 opinie)
- 4 W sobotę półmaraton, zmiany od piątku (201 opinii)
- 5 OMT: bajpas nie dla ciężarówek (85 opinii)
- 6 Światła na ostatniej zebrze na Grunwaldzkiej (148 opinii)
Potężny motocykl na egzaminach w PORD. Czy to problem?
Gdański PORD egzaminuje motocyklistów na 150-konnym motocyklu, który waży ponad 200 kg, a do setki rozpędza się w trzy sekundy. - To ryzykowne sadzać na taką maszynę początkujących - uważają motocykliści. - Kłopoty mogą mieć tylko osoby o drobnej posturze, głównie kobiety - uspokajają instruktorzy.
- Pojazd przyspiesza od 0 do 100 km/h w nieco ponad trzy sekundy. Wystarczy, że kandydat na prawo jazdy mocniej odkręci manetkę i może za ten błąd zapłacić kalectwem bądź nawet życiem. Także jego waga jest wyzwaniem dla drobnej osoby, a sam pojazd jest trudny w prowadzeniu - mówi pan Łukasz, który od dwóch lat jeździ motocyklem.
Jego kolega, też Łukasz, dodaje: - Jeżdżę na motocyklu od trzech lat. Chciałbym się nim przejechać, ale na pewno wolałbym zacząć na torze, niż w jeździe po mieście.
Egzaminatorzy nie widzą problemu, bo kandydaci zdają
- Kategoria A, która uprawnia do jazdy motocyklem, jest stworzona dla osób, które posiadają już doświadczenie w ruchu drogowym. Dziś na motocykle nie wsiadają osoby przypadkowe, np. 18-latkowie, jak to było jeszcze w zeszłym roku. Kandydat musi mieć ukończone 24 lata, albo 20 i minimum dwa lata prawo jazdy kategorii A2 - tłumaczy Andrzej Pepliński, zastępca dyrektora PORD.
Egzaminatorzy dziwią się zarzutom dotyczącym sprawdzania umiejętności kandydatów na tak mocnym motocyklu.
- W poniedziałek od rana prowadziliśmy egzamin praktyczny na tym właśnie motocyklu. Do godz. 12 zdało trzech spośród czterech kandydatów. Żaden z kandydatów nie uskarżał się na dużą moc motocykla - zapewnia wiceszef PORD.
Instruktorzy: problem nie w mocy, a w wielkości
Instruktorzy szkolący motocyklistów przekonują, że problemem może być nie moc motocykla, lecz jego wielkość.
- Z nowymi pojazdami mogą mieć kłopot osoby o niskim wzroście. Ciężko im będzie, siedząc na motocyklu w czasie postoju, dosięgnąć nogą nawierzchni. Może wtedy dochodzić do upadków - mówi Dariusz Tarnowski, właściciel trójmiejskiej szkoły nauki jazdy Vektra.
Tego samego zdania jest inny instruktor. - Problemy mają drobnej postury osoby, głównie są to kobiety. Ciężko im pchać maszynę, czy też ją podnosić. A szkoda, żeby miały nie zdawać tylko dlatego, że nie są dobrze zbudowane. Jak już wsiądą na motocykl, to aż miło popatrzeć jak jeżdżą - mówi Marek Romanowicz, instruktor ze szkoły nauki jazdy Poldek.
Motocykliści: szkolenia są za krótkie
Jednak "zwykli" motocykliści uważają, że Yamaha FZ1 to zbyt silny motocykl dla początkujących.
- Uważamy, że 20 godzin nauki praktycznej i 34 godziny nauki teoretycznej nie pozwalają na to, by wsiadać na tak mocną maszynę jaką jest Yamaha FZ1 - mówi Kazimierz Szweda, prezes Stowarzyszenia Lotor, który nie tylko skupia wokół siebie motocyklistów, ale też ma za sobą wiele akcji na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego. - Ten model wymaga naprawdę wielu godzin doświadczenia.
A1 - ukończone 16 lat, badanie lekarskie, zgoda rodziców lub opiekunów - możesz kierować motocyklem o pojemności silnika do 125 cm sześc. i mocy do 11 kW (14,5 KM). Motocyklem trójkołowym o mocy do 15kW (20,5KM), motorowerem i czterokołowcem lekkim.
A2 - ukończone 18 lat, badanie lekarskie - można kierować motocyklem o mocy do 35 kW (47,5 KM), motocyklem trójkołowym o mocy do 15 KW, motorowerem i czterokołowcem lekkim.
A - ukończone 24 lata, lub 20 lat jeśli posiadasz minimum 2 lata prawo jazdy kategorii A2, zaświadczenie lekarskie - możesz kierować motocyklem o dowolnej pojemności i mocy silnika, motorowerem, czterokołowcem lekkim.
Miejsca
Opinie (210) 4 zablokowane
-
2013-04-23 08:02
Ja zdawałem prawko na motocyklu WSK 125
(wiejski sprzęt kaskaderski)
- 2 0
-
2013-04-23 07:51
a kiedy ten pożal się Boże -dyrektor był poddany jakimś badaniom ?
- 4 0
-
2013-04-22 19:38
żart (1)
jakis żart 20godz nauki praktycznej 34 teorii. przecież powinno byc na odwrót wiecej parktyki mniej suchej wiedzy. wiekszość kierujących i tak pewnie znam wszytskie przepisy bo jeździ samochodem wiec po cholere 34godz teorii??
- 4 3
-
2013-04-23 07:41
re żart
przez 20 godzin to nawet małpę można nauczyć prostych czynności
- 0 0
-
2013-04-22 15:14
ja zdawałem na rozpadającej się czerwonej hyba jamasze tesz u nich (2)
- 13 12
-
2013-04-23 07:37
O zdaniu do następnej klasy zapomniałeś.....
- 5 0
-
2013-04-22 17:56
ja na srebrnej, bieg trzeba było wbijać z całej siły a i tak nie było pewności czy wszedł, ahh wspomnienia...
- 4 1
-
2013-04-23 07:33
Litr to za dużo
Witam,
Po pierwsze to gratulacje dla Yamahy, że sprzedała PORD-owi FZ1 jako motocykl dla początkujących. Dlaczego nie XJ6 lub FZ6? Czy chodzi tylko o kasę? Czy mocny i ciężki motocykl zweryfikuje umiejętności przyszłego motocyklisty gdzie na placu liczy się wolna techniczna jazda a w mieście max 50km/h? Taki motocykl będzie tylko przeszkadzał a nie pomagał.Za ustawy i szkolenie powinni w końcu się zabrać ludzie którzy mają o tym jakieś pojęcie.
Pozdrawiam- 9 0
-
2013-04-22 21:00
dobra maszyna (2)
ciekawe czy egzaminator dogoni zdającego
- 18 0
-
2013-04-22 21:50
(1)
Będzie jeździł jako "Plecak"
- 4 1
-
2013-04-23 07:04
Nikt o zdrowych zmysłach nie będzie plecakiem...
zielonego motocyklisty.
- 3 0
-
2013-04-22 17:43
ciężar motoru 2 (2)
w wieku osiemnastu lat przy wadze ok.58 kg jeżdziłem Dnieprem bez kosza i jakoś przeżyłem tylko musiałem solidne płoty wybierać bo liche nie wytrzymywały ciężaru opartego motocykla
- 4 2
-
2013-04-22 21:20
(1)
Pomyśl człowieku, to ma 150KM przy 220kg wagi, nie tyle co Dniepr. Pomyśl, że stosunek wagi do masy jak ~1000KM przy 1,5T auta średniej klasy.
- 2 0
-
2013-04-23 07:04
RE FD
przecież szum się zrobił że motocykl za ciężki a potem że zrywny.zapytam a kto każe manetkę na maxa odkręcać przy ruszaniu?przecież przy takiej mocy maszyna ruszy przy minimalnych obrotach
- 0 1
-
2013-04-22 16:05
Pytanie do znawców tematu od laika (6)
Witam!
Nie interesowałem się nigdy branża motorową ale od dziecka chodził za mną pomysł posiadania takiego pojazdu. Myślałem o jakimś motorze turystycznym lub sportowym. Mam 190 wzrostu i 85 kg wagi. Jaki motorek polecacie na początek jeśli nigdy nie jeździłem.
Zależy mi na tym by był stabilny, łatwy w prowadzeniu. Ważne jest też to by nie spalał hektolitrów paliwa i by można było nim wybrać się w dłuższe trasy.
Dziękuje z góry za pomoc!
Pzdr- 0 0
-
2013-04-22 22:54
MOTO
Może Honda Transalp silnik V2,idealny Turystyk...
- 1 1
-
2013-04-22 16:49
(1)
Na początek kup sobie Yamahę XJ600, tania, wygodna (przy Twoim wzroście), dobra kultura pracy silnika, nie za mocna. Trochę stary, ale na początek odpowiedni.
- 3 0
-
2013-04-22 22:49
szukaj xj 600 n
z końca produkcji czyli 2000-2003- fajne moto, a przy okazji nie zrujnuje Ci budżetu. Poza tym, gdy okaże się że zaccianka to jednak nie to - bez problemu opylisz !
- 2 0
-
2013-04-22 22:41
Myślę że ważnym kryterium są pieniążki...
"widełki które stawiasz, też są zbyt szerokie. "Turystyczny, lub sportowy.." . To trochę jak z autem.. Chcesz wygodne rodzinne kombi, bo to turystyk, czy sportowe Audi TT-RS ? Dobrym szukaniem maszyny dla siebie może być wizyta na zlocie moto. Tak jak była teraz Jajcarnia, czy Pelplin. Jest tam ponad 2 tyś maszyn. Jest co oglądać a i jak zapytasz, to każdy chętnie powie... Polecam też Forum moto3miasto. Jest tam sporo takich pytań i odpowiedzi... Lewa w górze!- 3 0
-
2013-04-22 16:44
Honda Varadero
- 0 1
-
2013-04-22 16:07
Na marginesie. Motor musi mieć możliwość przewożenia pasażera.
- 0 1
-
2013-04-22 22:49
MOTO
Jak piszę p.Marek Romanowicz za ciężka maszyna jak na poczatek lub dla płci pięknej,sam zdawałem na Sterej Yamaszce czy też Hondzie a majac 182cm i prawie 100kg wagi też jest co utrzymać a co dopiero taki wynalazek,powinni jak ktoś tu piszę kupić fajne czoperki z Hondy które spełniaja wymagania co do mocy/pojemność.Pozdrowienia dla Marka z Poldka b.dobry nauczyciel :),robiłem u nich wszystkie kat.(oprucz B)
- 2 1
-
2013-04-22 21:57
A gdzie demokracja???
Jak będziesz po kursie jeździć na Jawie to znajdź szkole gdzie uczą na WSK, ale jeśli masz w planach kupić coś większego to masz możliwość stwierdzić czy to jest to co potrzebujesz. Ponadto 24 lata albo staż 2 lata to chyba już coś powinien mieć w głowie! To jest twój wybór na czym będziesz chciał się uczyć. Ja jeżdżę na coś lekko szybszym, lecz jak używa się prawidłowo to - na co wkłada się kask, to jazda tym może być ciekawym doświadczeniem.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.