• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Powłoki ceramiczne coraz popularniejsze. Dlaczego?

Jakub Pajka
29 marca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (55)
Powłoka ceramiczna to świetny sposób na ochronę i pielęgnację lakieru. Powłoka ceramiczna to świetny sposób na ochronę i pielęgnację lakieru.

W Trójmieście z roku na rok rośnie liczba studiów detalingowych, które oferują aplikację powłok ceramicznych. Ten sposób na ochronę lakieru staje się coraz bardziej popularny, nie tylko w kwestii samochodów nowych, ale i używanych. Dlaczego warto zainwestować w dodatkową barierę ochronną na naszym aucie i co musisz wiedzieć, zanim się na to zdecydujesz?



Czy masz na swoim samochodzie powłokę ceramiczną?

Lśniący lakier z efektem lustra - marzenie każdego miłośnika samochodów. Dbanie o kondycję powłoki lakierniczej w pojeździe często może być problematyczne. Zmienne warunki atmosferyczne, mrozy, prażące słońce, wszelkiego rodzaju brud, kurz, błoto, a nie daj Boże sól i ptasie odchody, to czynniki, które nie sprzyjają utrzymywaniu lakieru w dobrej formie. Całe szczęście jest na to sposób, który w dużym stopniu może wyeliminować negatywne działanie większości z tych utrapień.

Jak działa powłoka ceramiczna?



Lakier to pierwsza rzecz, na którą zwracamy uwagę w samochodzie. Im jest w lepszej kondycji, tym auto sprawia wrażenie bardziej zadbanego. Lakier to pierwsza rzecz, na którą zwracamy uwagę w samochodzie. Im jest w lepszej kondycji, tym auto sprawia wrażenie bardziej zadbanego.
Jest to cieniutka warstwa ochronna w postaci płynu, którą nakładamy na lakier samochodu. Po utwardzeniu ma za zadanie sprawić, aby nasze auto pięknie błyszczało i nie było tak podatne na zabrudzenia. Powłoka ułatwia usuwanie zanieczyszczeń i zamiast korzystania ze wszystkich trybów mycia na myjni bezdotykowej, wystarczy tylko płukanie wodą, aby lakier wyglądał na czysty.

Powłoka ceramiczna zabezpiecza lakier przed starzeniem się i matowieniem. Tworzy coś w rodzaju izolacji od czynników zewnętrznych. Dzięki niej większość powstałych rys zostaje na powłoce, nie niszcząc w ten sposób lakieru. Trzeba jednak pamiętać, że nie jest to jej główne zastosowanie, a jedynie dodatkowy efekt, który uzyskujemy po jej nałożeniu.



Ceramika nie chroni karoserii w stu procentach



Mimo że ceramika nie ochroni naszego lakieru przed odpryskami i kamieniami, to na pewno pozwoli utrzymać go w lepszej kondycji. Mimo że ceramika nie ochroni naszego lakieru przed odpryskami i kamieniami, to na pewno pozwoli utrzymać go w lepszej kondycji.
Często powtarzanym mitem jest przekonanie, że ceramika chroni przed odpryskami i kamieniami. Tak niestety nie jest. W jaki sposób warstwa, która ma mniej niż jeden mikron grubości, ma stanowić tarczę dla rozpędzonych do setek kilometrów na godzinę kamyków spod kół? Do tego są specjalnie przeznaczone folie na zderzaki, maski czy lusterka, natomiast ceramika ochroni lakier jedynie przed drobnymi rysami, np. od szczotek na myjni automatycznej.

Warto pamiętać również, że położenie ceramiki nie zapewni nam stuprocentowej ochrony lakieru przed rysami i brudem. Ta cieniutka tarcza w znaczącym stopniu ułatwia jednak jego pielęgnację. Zapominamy o konieczności woskowania auta, a wizyty na myjni nie są już częste i długie, gdyż brud nie osiada na karoserii z taką łatwością. Przede wszystkim jednak ogromna ilość rys, która powstaje podczas codziennego użytkowania, zostaje na powłoce, dzięki czemu oszczędzimy sobie wizyt u lakiernika i pieniędzy, które byśmy u niego zostawili na malowanie elementów nadwozia, aby doprowadzić je do ideału. Ponadto ceramika ułatwia walkę z rdzą na nadwoziu, ale żeby być wolnym od "rudej zarazy", nie zapominajmy o konserwacji podwozia i profili zamkniętych.

Czym sugerować się przy wyborze odpowiedniego produktu?



Warto postawić na środki wysokiej jakości, aby cieszyć się długotrwałym efektem. Warto postawić na środki wysokiej jakości, aby cieszyć się długotrwałym efektem.
Na początku warto zaznaczyć, że nie dzielimy powłok na ceramiczne, kwarcowe, teflonowe czy tytanowe. Każda z nich to powłoka szklana i nie ma tu lepszej lub gorszej. Wiele marek stosuje chwyty marketingowe, mówiąc, że coś jest nowsze i lepsze, ale od wielu lat powłoki nie uległy znaczącej przemianie.

Są też tacy, którzy próbują nałożyć powłokę ceramiczną na własną rękę. Nie jest to łatwe i trzeba pamiętać o kilku rzeczach.

- Jeśli rozważamy nałożenie ceramiki samodzielnie, to priorytetem w wyborze powinna być dla nas łatwość aplikacji. Jeśli nie mamy odpowiedniego garażu czy studia, to warto zainteresować się produktami, których można użyć na świeżym powietrzu, rzecz jasna przy odpowiednich do tego warunkach pogodowych - mówi Grzegorz Sobieszczyk z CarSPA Gdynia.


Na skuteczność ochrony lakieru wpływa nie tylko twardość powłoki, ale również jej elastyczność, zatem różnego rodzaju certyfikaty ISO nie powinny być wiodącym czynnikiem podczas wyboru. Warto skupić się na markach, które mają dłuższy staż na rynku, aby mieć pewność, co do ich jakości. Podchodźmy z dystansem do okazyjnych cen oferowanych przez nieznane firmy, bo w wielu przypadkach mogą to być chińskie powłoki w ładnym opakowaniu. Rzecz jasna, nawet dobre marki mogą oferować tańsze produkty, więc pamiętajmy, że jeśli zakupiona ceramika będzie niższej klasy, to zwyczajnie jej działanie będzie krótsze, niż tej z górnej półki cenowej.

Twardość powłoki ceramicznej ma znaczenie dla lakieru



Standardowy lakier w samochodzie ma twardość od 4 do 7H w skali ołówkowej. Zatem, czy jeśli zakupimy ceramikę o twardości 10H, to nasz lakier stanie się tak samo twardy, jak nasza powłoka? Niestety nie, ale na pewno stwardnieje, przykładowo z 4 do 6H. Dlaczego tak się dzieje?

Średnia ilość farby, jaką zużywa się do pomalowania samochodu, waha się od 8 do 10 litrów. Powłoki ceramicznej nakładamy mniej więcej od 30 do 50 ml. Tak cienki, przezroczysty filtr nie jest w stanie utwardzić naszego lakieru o 6 stopni twardości wzwyż. Czy zatem nałożenie kilku warstw ceramiki rozwiąże problem? Również nie, gdyż jednym ze składników takiej powłoki jest rozpuszczalnik, który ma ułatwić związanie się jej z lakierem auta.

Jak już można się domyślić, rozpuszczalnik ten po nałożeniu ceramiki drugi raz, zacznie rozpuszczać uprzednio nałożoną pierwszą warstwę. Lepiej zatem pozostać przy jednej warstwie, ale porządnego produktu.

Twoje auto ma zmęczony lakier, a myślisz nad zabezpieczeniem go ceramiką?



Auta używane również mogą mieć powłokę ceramiczną. Dzięki niej efekt lustra i głębi koloru pozostanie dłużej widoczny. Auta używane również mogą mieć powłokę ceramiczną. Dzięki niej efekt lustra i głębi koloru pozostanie dłużej widoczny.
Nie martw się, na samochody używane również nakłada się powłokę ceramiczną. Nie ma znaczenia, ile lat ma auto i jak bardzo zniszczony jest lakier (nie mówimy tu o skrajnych przypadkach). Dopóki większość rys jesteśmy w stanie spolerować, wtedy zaaplikowanie ochrony ma sens. Efekt po polerce utrzyma się dużo dłużej, niż tylko kilka miesięcy, a my dodatkowo podniesiemy wartość rynkową samochodu. Salonowy efekt w kilkunastoletnim aucie jest jak najbardziej do osiągnięcia. Wszystko jest tylko kwestią ceny.

Procedura odpowiedniego przygotowania powłoki lakierniczej do położenia ceramiki to długi i skomplikowany proces.

Krystian Pieszczek z KPR Moto Center tłumaczy, że zwykła polerka nie wystarczy.

- Odpowiednie przygotowanie powierzchni to klucz do sukcesu. Poprawna aplikacja powłok ceramicznych jest ściśle związana z prawidłowym przygotowaniem lakieru, felg czy szyb. Możemy jednak wyszczególnić kilka podstawowych elementów, które składają się na odpowiednie przygotowanie powierzchni przed aplikacją ceramiki. Na początku zaczynamy od wieloetapowego, dogłębnego mycia. Następnie czeka nas dekontaminacja chemiczna oraz dekontaminacja mechaniczna. Później przechodzimy do korekty powierzchni - polerowania lakieru, felg lub szyb. Na koniec należy dokładnie odtłuścić powierzchnię i dopiero tak przygotowany lakier jest gotowy do przyjęcia powłoki ceramicznej, którą jeszcze musimy wygrzać w celu jej utwardzenia - mówi Krystian Pieszczek.

Koszty związane z położeniem powłoki



Nie jest ważne, czy ceramikę nakładamy na samochód prosto z salonu, czy taki, który już wiele wiosen przejechał. Każdy lakier trzeba przygotować do aplikacji powłoki. Koszt ten zatem zawsze składa się z dwóch części. To, ile zapłacimy za przygotowanie auta do zabiegu, jest oczywiście zależne od kondycji lakieru. Jeśli mowa o autach nowych, ceny wahają się od 500 do 1500 zł, z kolei auta używane zawsze wyceniane są po dogłębnych oględzinach i ocenie detailera.

Koszt położenia najtańszej powłoki ceramicznej zaczyna się od 700 zł i może dojść do kilku tys. zł. Jest to oczywiście zależne od klasy produktu i tego na jak długo chcemy, aby nam wystarczył. Mamy do wyboru powłoki roczne, a nawet dziewięcioletnie. Rozstrzał jest zatem duży i zależny od fantazji oraz portfela właściciela. Oprócz samego lakieru możemy zabezpieczyć też felgi, szyby i lusterka, a nawet zaciski hamulcowe.

Powłoka ceramiczna - nakładać samemu czy u detailera?



Koszt ceramiki zależy od stanu lakieru w twoim aucie oraz tego, jakiej klasy produkty wybierzesz. Koszt ten zawsze składa się z dwóch części. Koszt ceramiki zależy od stanu lakieru w twoim aucie oraz tego, jakiej klasy produkty wybierzesz. Koszt ten zawsze składa się z dwóch części.
Aplikację powłoki ceramicznej najlepiej powierzyć specjalistom w tej dziedzinie. Będziemy mieć pewność, że wszystko zostało wykonane, jak należy, w odpowiednich warunkach i przy użyciu dedykowanego sprzętu, w połączeniu z mniejszą lub większą szczyptą talentu. Dodatkowo na wykonaną usługę dostajemy gwarancję. Wybór salonów detailingowych w Trójmieście jest ogromny, a czekają tam na nas pasjonaci, gotowi przywrócić blask ukochanym czterem kółkom.
Jakub Pajka

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (55)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Sprawdź się

Sprawdź się

W Polsce limit prędkości na drodze ekspresowej jednojezdniowej wynosi:

 

Najczęściej czytane