Wiadomości

Powstaną stacje ładowania aut elektrycznych na trasie do Warszawy

Najnowszy artukuł na ten temat

Stylowy i elektryczny DS3 Crossback E-Tense

Miejsca, w których zainstalowane zostaną terminale ładujące auta elektryczne.
Miejsca, w których zainstalowane zostaną terminale ładujące auta elektryczne. mat. prasowe

Mamy dobrą wiadomość dla właścicieli aut elektrycznych. Lotos chce zelektryfikować trasę z Trójmiasta do Warszawy. W tym celu wybuduje kilkanaście stacji ładujących przy autostradach A1 i A2, w obu kierunkach. Umożliwi to przejechanie około 450 km, znad morza do stolicy, wyłącznie na prądzie. Terminale powstaną do 2019 roku.



12 terminali ładujących zostanie zainstalowanych w Trójmieście (4 punkty), w Miejscach Obsługi Podróżnych przy autostradach A1 i A2 (6 punktów) oraz w samej Warszawie (2 punkty). Ładowarki będą od siebie oddalone maksymalnie o 150 km.

W Gdańsku ładowarki staną na stacjach paliw Lotos przy ulicach: Jana Pawła II 25 C zobacz na mapie Gdańska, Odyseusza 18 zobacz na mapie GdańskaSpacerowej 50 zobacz na mapie Gdańska. W Gdyni kierowcy naładują swoje auta przy stacji na al. Zwycięstwa 165 zobacz na mapie Gdyni. Ponadto terminale zostaną zainstalowane w sześciu MOP-ach: Malankowo Zachodnie, Malankowo Wschodnie, Krzyżanów Zachód, Krzyżanów Wschód, Brwinów II Północ i Brwinów III Południe.

Czytaj także: Gdzie "zatankować" auto na prąd w Trójmieście?

Każdy z terminali będzie wyposażony w uniwersalną ładowarkę obsługującą trzy standardy: CHAdeMO (50 kW), CCS (50 kW) i Type 2 (43 kW). Informacje na temat lokalizacji punktów ładowania, czasu ładowania oraz kosztów, kierowcy sprawdzą w aplikacji dostępnej na smartfony. Na tę chwilę nie wiadomo w jaki sposób będą pobierane opłaty za korzystanie z terminali.

Należy pamiętać, że konieczność ładowania baterii znacznie wydłuży czas przejazdu całej trasy z Trójmiasta do Warszawy. Jednak coś za coś, z pewnością dłuższy czas podróży zostanie wynagrodzony zaoszczędzonymi pieniędzmi, które zostaną w portfelu właścicieli "elektryków". Choć nie znamy jeszcze opłat korzystania z terminali Lotosu, to na pewno będą to kwoty zdecydowanie mniejsze niż te, które każdy kierowca podróżujący do stolicy przeznacza na paliwo.

Wraz z budową terminali powstanie system zarządzania siecią z całodobową obsługą klienta, dzięki któremu będzie możliwe zaplanowanie trasy przejazdu oraz ładowania pojazdu.

Lotos planuje zrealizować projekt elektryfikacji do 2019 roku.

Już niebawem będzie możliwe przejechanie znad morza do stolicy wyłącznie na prądzie.
Już niebawem będzie możliwe przejechanie znad morza do stolicy wyłącznie na prądzie. fot. Michał Jelionek / Trojmiasto.pl

Opinie (95) 4 zablokowane

  • (13)

    Co 150km czyli co godzinę postój? I na jak długo? Ile wówczas zajmie przejechanie całej trasy?

    • 17 18

    • 2 dni

      • 8 4

    • (3)

      Jak na razie nie ma przymusu kupowania samochodów elektrycznych więc co masz za problem?

      • 12 5

      • Lotos koszt tych NIKOMU niepotrzebnych stacji ładowania (2)

        doliczy do ceny ropy/benzyny. Taki mam problem PawleK

        • 11 12

        • a koszt zbudowania kolejnej stacji benzynowej również przerzuci na kierowców aut z silnikami spalinowymi ?

          • 6 1

        • to, że u nas mało kogo stać na auta elektryczne nie oznacza, że np. na zachodzie jest ich tyle samo ;)

          • 1 1

    • (1)

      Wbijasz na autopilocie za jakąś ciężarówką 90km/h i przejedziesz na jednym ładowaniu.

      • 1 1

      • najlepiej na holu

        i wtedy nic nie wydasz!

        • 0 0

    • mal ojest takich elektryków które dojadą od stacji do stacji (1)

      Przy normalnym uzyciu klimy/ogrzewania zasieg Opla Ampery na utostradzie ok. 80 km. Czyli nawet do załadowania nie dojadą :)

      • 3 0

      • Opel Ampera po to ma silnik spalinowy

        żebyś na dłuższej trasie nie musiał się zatrzymywać.

        • 0 0

    • Czy jesteś głupcem? (3)

      Jedno auto przejedzie 400 km między ładowaniami, a inne tylko 200. Czy ty stajesz na każdej stacji benzynowej na A1 by zatankować? Neandertalu...masakra..

      • 1 2

      • Jakie auto przejedzie na jednym ładowaniu 400 km, czy choćby 200? (2)

        ZTCW średni dystans dla elektryków to ca 110-130km, ale może się mylę.

        • 1 0

        • (1)

          Tesla każda

          • 0 0

          • Nie wiem czy przy 140 km/h, wlaczona klimatyzacja...

            400 na pewno nie, 200 km - moze?

            • 0 0

  • Co wozi samochód elektryczny ? Głównie baterie. (3)

    • 12 15

    • przesyłki (1)

      dpd ma nissana e-nv

      • 1 0

      • I Paugeota Partnera zdaje się

        • 0 0

    • a spalinowy? silnik, zbiornik na paliwo i bardzo wiele innych rzeczy - spójrz na to z jakiej ilości elementów składają się elektryki i ile miejsca te części zajmują w porównaniu ze zwykłym autem :)

      • 5 1

  • Co po szybkich stacjach (1)

    Jak jeszcze trzeba mieć niezłą tą elektryczną furę, żeby się tak szybko naładować.

    • 5 4

    • No np. Mitsubishi i-MiEV za 20-30 tys. zł

      Albo Leaf za 30-50 tys.

      • 0 0

  • Cały czas powtarzam że e-car rozwinie się wtedy gdy baterie nie będzie się ładować , a wymieniać. (11)

    Gdy baterie będą w standardzie jak baterie paluszki to podjeżdżając na stację wymiany ogniw wyjmowane byłyby zużyte a wkładane naładowane.
    trwałoby to tyle ile obecnie tankowanie.
    ogniwa zestandaryzowane byłyby własnością dostawcy energii. Podobnie jak z butlami gazów technicznych.
    operator/dostawca energii gwarantowałby jakość ogniw, wymieniałby te zużyte, a my kupowalibyśmy i prąd i dzierżawę baterii.
    wtedy e-car byłoby praktyczniejsze.

    • 44 10

    • Bateria w Priusie waży ok. 200 kg (4)

      Ty to będziesz sam wymieniał, czy wozisz w bagażniku jakiegoś emigranta?

      • 4 9

      • a co to za problem?

        wystarczy podzielic to na ogniwa

        • 4 1

      • Otwierasz klapę, bateria ma uchwyt, podjeżdża coś w rodzaju sztaplarki chwyta baterię i hop. (1)

        Wyjęta.
        Później hop włożona naładowana i panisko w Priusie może odjechać.
        No chyba że wolisz podłączyć sobie kabelek i czekać na naładowanie swoich ogniw.

        • 7 1

        • Gdybyś baterię ważącą 500kg (bo tyle ważą) miał nie w podłodze tylko pod klapą z przodu lub z tyłu to nie chciał byś tym autem jeździć, bo tym można się zabić. Auto musi być rozsądnie wyważone.
          Jedyne sensowne miejsce na baterie to podłoga, tak jak to robi choćby Tesla.
          Temat wymiennych baterii już był przerabiany. Niewiele z tego wyszło.
          Technologia szybko się rozwija i czasy spadają do 30 min dla 80% pojemności i będzie pewnie lepiej. Ciekawe co pokaże Toyota ze swoim stałym elektrolitem.

          • 3 1

      • sam jak w wibratorze ...

        • 1 1

    • Istnieją już technologie umożliwiające naładowanie baterii w kilka sekund, ale nie są jeszcze gotowe do komercyjnego użytku. (1)

      • 1 3

      • Z tymi sekundami to "pojechałeś". Policz sobie choćby moc potrzebnądo tak szybkiego ładowania. I grubość kabla na taki amperarz. Pomijając już zdolność baterii do przyjęcia.

        • 5 0

    • Przyczepa

      Można dawać przyczepę z akumulatorami. Podjeżdżasz na stację, wymieniasz przyczepę i jedziesz dalej.

      • 4 0

    • To nie takie hop wymienić baterie w elektryku. Poza tym kto ci da gwarancję na auto jak będziesz codziennie wymieniał baterie na jakieś inne?

      • 1 3

    • Była taka inicjatywa o nazwie Better Place

      Sprawdź gugla. Izraelska firma. Niestety firma padła. Miała stacje zmiany baterii, które były montowane pod podwoziem jednego modelu czy kilku od Renault (Fluence?)

      Mieli projekt pilotazowy w Izraelu, Danii i gdzies tam jeszcze. Niestety wysokie koszty utrzymania stacji, abonament miesieczny na baterie... rozwalil temat.
      A wielka szkoda.

      Tez uwazam, ze wlasciwe podejscie do tematu, to baterie zaczepione pod podwoziem i wymieniane automatycznie przez robota w ciagu 4 minut.

      • 5 0

    • Mądrze prawisz.

      Miłego dnia.

      • 2 0

  • Same niedowiarki tutaj się pocą (11)

    A moja Tesla na jednym ładowaniu przy ekonomicznej jeździe ma zasięg 840 km

    • 26 7

    • (2)

      paaanie tylko diesel lub benzynka 1.0 140KM

      • 2 2

      • (1)

        ale diesel 1.9 TDI ?

        • 1 0

        • Tylko żeby mi wycięty DPF miał panie!

          • 0 0

    • (2)

      Tesle to ty widzialas w katalogu, przejedz taka a1 ze srednia predkoscia 140km/h ti ci do Torunia starczy.

      • 11 6

      • następny spocony! (1)

        • 5 4

        • a po cą Teslą jeździć "dynamicznie" i przyspieszać do 140?
          na dpbrą sprawę, po co tak jeżdzić jakimkolwiek samochodem?
          na trasie włączam tempomat na 110 i muzykę i sobie spokojnie i wygodnie jadę

          może dlatego, że inaczej niż te wyrwidupki od dynamicznej jazdy ja się uczyłem jeżdzić w Niemczech. a oni pod Wejerowem.

          • 3 0

    • Jeszcze nie zarobilas na kola do Tesli

      Nie pisz glupot z tego korpo obozu

      • 9 0

    • Chyba po przeróbce na gaz...

      • 7 1

    • (1)

      Proszę bardzo:
      Tesla S P85D wg danych producenta ma zasięg 386 km ze stałą prędkością 121 km/h,
      warunki pomiaru: opony Michelin Primacy, felgi 19" Cyclone, temperatura 21°C, jazda bez ogrzewania i klimatyzacji - jedź zatem na autostradzie ze średnią 140, przyspiesz kilka razy dynamicznie, włącz klimę / ogrzewanie, załóż normalne sportowe opony, zapakuj rodzinę z bagażami, to nawet do Ojca Dyrektora z 3miasta nie dojedziesz

      • 7 0

      • te 140km/h to jakiś przymus?

        Przecież zwykłą fura też spalanie rośnie x2 przy tej prędkości...
        A elektryki nim się obejrzymy będą w standardzie półautonomiczne. Wtedy można 'podczepić' się pod jakąś ciężarówkę i w tunelu aerodynamicznym wydłużyć zasięg kolejne x2 bez obawy o kraksę bo autopilot przypilnuje odstępu.

        BTW dodatkowy bagaż ma minimalny wpływ na ograniczenie zasięgu.
        Tak samo sportowe opony są zbędne bo i tak przyspieszenie masz lepsze niż każdy spalinowiec.

        • 0 0

    • a moj dodge charger 5.7 hemi ...

      mam w d..e te wszystkie smieszne elektryki, leje wache pod korek i lece 200 km/h po autobahnie - do wawki 3.5 godz I mam przynjamniej zabawe ;-)

      • 0 0

  • (2)

    Heheh co to za trasa? Do Warszawy powinna być osobna autostrada a nie jazda przez A1 :)

    • 4 7

    • Już niedługo będziesz miał całą S7.

      • 3 0

    • Właśnie

      Po tytule sądziłem, że na krajowej 7 coś postawią, a tak oszczędności na paliwie zeżre opłata za autostradę...

      • 1 0

  • Jestem bardzo ciekaw (1)

    Co z wyprzedzaniem pojazdów elektrycznych przez TIRy. Jeśli komuś zostanie elektryczna rezerwa to będzie jechał powoli a TIR nie może go wyprzedzić i co wtedy? Będzie się telepał za nim? Każdy każdego nagrywa kamerkami w tym kraju i pewnie zacznie się publikowanie takich przypadków.

    • 6 13

    • Trzeba było nie blokować lewego przez 5 kilometrów to być teraz nie płakał, że wprowadzili zakaz.

      • 9 2

  • A mnie dziwi jedno - czemu lotos nie stworzy wymiennych baterii (11)

    Tak jak w przypadku choćby skuterów elektrycznych - wtedy pojazd nie musiałby czekać na ładowanie, wystarczyłoby wymienić baterie na te pełne

    nie wiem czemu nikt tego nie robi

    • 5 9

    • (8)

      Dlatego że np nikt nie chciałby wymieniać swoich nowych baterii na jakieś używane, nie wiadomo jakiej jakości.

      • 8 1

      • (5)

        Butle gazowe jakoś wymieniają i nikt nie kwęka, że dostał w innym kolorze tylko się sprawdza do kiedy ma ważne badanie techniczne.

        • 5 2

        • (4)

          Bo butla gazowa nie zużywa się sama w sobie. A baterie jednak tak, chociażby stopniowo tracąc pojemność w miarę okresu uzytkowania.

          • 5 1

          • i właśnie dlatego, geniuszu, system z wymianą ma większy sens (2)

            bo to ten kto oferuje paliwo pod postacia baterii (Lotos) wymieniałby te zużyte na funkcjonujące

            poza tym kupujesz energię, jej jednostki, a nie baterie

            • 1 1

            • rozumiem ze był bys zadowolony (1)

              gdy swoje nowe baterie zamieniłbyś na takie co maja 30% swojej nominalnej pojemności ? a do tego co zrobić z tymi zużytymi - na czyj koszt wymieniać na nowe ??

              • 1 0

              • I w końcu zasypiemy się górami zużytych akumulatorów,będzie mega EKO.

                • 1 0

          • po tym jak pojemność akumulatora spadnie do ~80%, jej dalszy spadek baaardzo mocno zwalnia, na wykresie wygląda to niemal jak prosta linia - także to nie powinno być wielkiem problemem ;)

            • 0 0

      • (1)

        dlatego samochod kupowalbys bez baterii a bateriie moglbys np jedynie dzierzawic a w ramach dzierzawy bylyby one za darmo ladowane, wymieniane, utylizowane

        • 5 0

        • dokładnie - własne baterie to jak własna 'benzyna'

          nie rozumiesz idei - kupujesz paliwo - w formie baterii a nie baterię

          kupujesz zawartość ilość jednostek energii a nie opakowanie

          • 1 0

    • Pisalem w innym poscie. Byla taka inicjatywa = Better Place

      Firma z Izraela wymyslila wlasnie stacje wymiany baterii, montowanych pod pojazdami.
      Wszystko pieknie wygladalo na filmach, wymiana baterii trwala ok 3-4 minuty i auto moglo jechac dalej. Niestety firma padła. Koszty ich zjadly. Mieli baterie na abonament. Wiec nie miales swojej baterii, a ta dostarczana przez Better Place. Renault Fluence specjalny, program pilotazowy byl w Izraelu i Danii. Szkoda, ze to nie wypalilo, bo rozwiazanie idealne.

      • 0 0

    • Cena

      Bo bateria do Tesli kosztuje 50 tyś PLN

      • 0 0

  • (4)

    Lotos chce zelektryfikować trasę z Trójmiasta do Warszawy.

    co ma lotos do energii elektrycznej, możę zacznie sprzedawać przy tej trasie także maślankę

    • 13 8

    • Stacje zarabiają przez sprzedaż batonów za 5 złotych zamiast 1,50

      Paliwo już teraz z minimalną marżą jest lane. Także jak ktoś na 30 minut przymusowy postój zrobi, to tylko się cieszyć.

      • 5 0

    • wiesz co Kodak też tak myslał i zbankrutował

      kto dziś używa filmów do wywoływania do robienia fotografii?

      • 3 0

    • elektryfikacja trasy to decyzja polityczna (1)

      teraz Morawiecki może już zacząć produkować ten milion obiecanych samochodów elektrycznych - co za banialuki - lub sny o potędze

      • 0 1

      • boli cie d*pa bo wiesz, że nie rozumiesz

        To może Ci wyjaśnię - nie trzeba produkować żadnych samochodów elektrycznych - wystarczy, że stworzy się warunki żeby można nimi było jeździć.

        • 0 0

  • rowerem by szybciej dojechał ... (10)

    paranoja z tymi samochodzikami na bateryjki
    których akumulatory bardzo szkodzą środowisku
    to jest pseudoekologia

    • 17 16

    • bateryjki szkodzą? (6)

      a dymiący diesel, który przez 10 lat spala jakieś 12 tysięcy litrów ropy to jest niby eko?

      • 3 7

      • jakos w Anglii Norwegii czy Japoni to nie jest problem z samochodzikami na baterię (4)

        tylko u Ciebie , goscia z kraju kwitnacej cebuli

        • 5 4

        • (3)

          W Norwegii nikt nie uzywa samochodów elektrycznych do jazdy w trasę. Tam PRAWIE NIE MA AUTOSTRAD!! uzywajac np. dodatkowo ogrzewania samochod elektryczny przejezdza max 100 km i zonk. Stoisz :)

          • 5 0

          • a potem ładujesz 6 h (2)

            opowiem Wam historię
            Mój znajomy wyjechał elektrycznym Nissanem ok południa z Sierpca ( musiał zawieźć córkę na badania do szpitala w W-wie - dojechał do Płocka ( 40 km) - tam ładował 6 godzin i już ok 23.00 był u mojego kolegi w W-wie, rodzina cała zziębnięta, bo nie można było włączyć ogrzewania, ale nie położył się spać, tylko pojechał na plac Bankowy znowu ładować ( do 2.00 w nocy) żeby rano dojechać do szpitala na badania - na razie elektryk to fajna zabawka, ale do jazdy tylko po mieście, na trasę się nie nadaje bo czasy ładowania są zbyt długie

            • 1 1

            • Dobry materiał na TRUDNE SPRAWY.

              • 2 0

            • Bo leafa można naładować 8h i w 0,5h

              I te planowane ładowarki mają go właśnie ładować w 0,5h - trochę szybciej by poszła ta trasa, nie?

              • 0 0

      • Samolot pasażerski tyle spala w godzinę lotu. Co prawda nie oleju napędowego tylko nafty, ale też zrobionej z ropy. I jakoś nikt nie domaga się zlikwidowania transportu lotniczego a diesle w samochodach przeszkadzają?

        • 0 0

    • (2)

      akumulatory używane w Teslach mają bardzo długą żywotność, zresztą nawet jak już po kilku, kilkunastu latach padną to można odzyskać z nich naprawdę sporo

      oczywiście ekologia ma sens w przypadku kiedy energia pochodzi np. ze źródeł odnawialnych lub chociażby z elektrowni atomowych

      w Polsce dopóki większość energii pozyskiwana jest z weglą, taka jazda elektrycznym samochodem niestety nic nie daje :/

      • 2 0

      • akumulatory i ich trwałość ... (1)

        kilkunastu lat to nie ma żaden z tych samochodów elektrycznych, więc nie wiadomo tak naprawdę ile dokładnie akumulatory wytrzymają
        przy produkcji akumulatora do takiego auta produkuje się tyle CO2 ile diesel przez 8 lat (tak twierdzą naukowcy)

        • 3 0

        • To policzmy

          Niech ten diesel przejedzie w te 8 lat 200 tys.km paląc 5l ropy na 100km, litr po 5zł - wychodzi 50 tys. zł. Bateria 10-30kWh do samochodu to koszt 30-50 tys. zł w serwisie - wygląda więc że bateria powstaje z czystego CO2, i nie ma w niej miejsca na lit, miedź, elektronikę, obudowę, robociznę i zysk producenta. Tak twierdzą "naukowcy".

          • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Sprawdź się

Serwis Haller to przedstawiciel marki: