- 1 15 mln dofinansowania na prace na Puckiej (47 opinii)
- 2 Kraj, z którego pochodzą piraci drogowi (399 opinii)
- 3 Plichta przejmie salon Kia w Gdańsku (29 opinii)
- 4 Nie będzie zwężenia na "Słowaku" (49 opinii)
- 5 Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe (266 opinii)
- 6 Wiadukt na Puckiej: budowa dojazdów (115 opinii)
Pożar samochodu. Skąd bierze się samozapłon?
Pożar auta nie zawsze musi wiązać się z celowym podpaleniem czy wypadkiem, często to efekt samozapłonu. Co to takiego i w jakich sytuacjach dochodzi do samoistnego pożaru?
Każdego roku w Polsce dochodzi do około 9-10 tys. pożarów aut. Wydawałoby się, że główną przyczyną takich zdarzeń są kolizje oraz wypadki. Ewentualnie podpalenia. Fakt jest taki, że najczęstszą przyczyną samozapłonów są usterki techniczne.
Powody samozapłonów
Przyczyny samozapłonów mogą być różne. To zazwyczaj splot niekorzystnych czynników wynikających z m.in. awarii, błędów podczas serwisowania, wad konstrukcyjnych czy niedbalstwa użytkownika pojazdu.
Często powodem samoistnego pożaru może być wyciek oleju z silnika. Choć pewnie wiele osób w pierwszej kolejności wskazałoby paliwo, jako głównego źródła pożaru. Pamiętajmy, że prawidłowa temperatury pracy silnika oscyluje w granicach 90 stopni Celsjusza, jednak niektóre elementy pod maską rozgrzewają się do zdecydowanie wyższych temperatur, rzędu nawet 500-600 stopni Celsjusza. To m.in. turbosprężarka, katalizator, kolektor wydechowy czy filtr DPF. W momencie gdy dochodzi do wycieku oleju silnikowego na te rozgrzane elementy - mamy efekt samozapłonu.
Dzięki działaniu płynu chłodniczego, którego zadaniem jest obniżenie temperatury jednostki napędowej, wyciek oleju na rozgrzany silnik nie spowoduje pożaru. Jednak jeśli olej silnikowy lub paliwo wycieknie na piekielnie gorący np. katalizator - pożar gotowy. Dodajmy, że temperatury samozapłonu w przypadku paliw wynoszą: 247-280 stopni Celsjusza dla benzyny i 210 stopni Celsjusza dla oleju napędowego. Dla porównania temperatura samozapłonu dla oleju silnikowego to 200-250 stopni Celsjusza.
Jak ugasić pożar auta?
Oczywiście pożar wywołać mogą także niezwykle niebezpieczne opary benzyny lub gazu (olej napędowy zapala się trudniej). I tak naprawdę skumulowanie oparów paliwa w połączeniu z małą iskierką z rozrusznika czy alternatora może doprowadzić do nieszczęścia.
Często w przypadku pożarów aut wspomina się o instalacji elektrycznej. I rzeczywiście, zwarcie lub przeciążenie elektryki pojazdu może doprowadzić do samoistnego zapalenia. Często to też pokłosie niefachowo wykonanej usługi przez domorosłego elektryka samochodowego albo po prostu niekompetentnej ingerencji w instalację elektryczną przy np. montażu alarmu czy sprzętu car audio. Problemem może być także niepoprawnie zamocowany akumulator, którego klemy zwierają się z blachą.
Przyczyną samozapłonu może być także przeciążona instalacja grzewcza pojazdu.
Auto może się zapalić także od... suchej trawy. Eksperci radzą, aby unikać parkowania pojazdu np. na wysokiej, suchej trawie. Po długiej trasie wydech samochodu jest mocno rozgrzany, a sucha trawa może się bardzo łatwo od niego zapalić. Do zajęcia się całego pojazdu droga krótka.
O samozapłonach coraz to popularniejszych samochodów elektrycznych i hybrydowych nie będziemy pisać w tym artykule - to temat na oddzielny tekst.
Opinie wybrane
-
2022-10-29 14:14
Czemu autor nie wspomniał o rozbieganiu diesla?
Rozbiegany silnik diesla to również coraz częściej występująca awaria prowadząca do zapłonu i spalenia auta, jeżeli nie opanuje się jej na czas.
Tym bardziej w czasach, gdzie coraz częściej ludzie rezygnują z porządnego serwisowania samochodów.- 13 7
-
2022-10-30 15:36
ok. 30 dziennie, co jedną godzinę
a media pokazują 1 pożar auta raz na parę dni albo i rzadziej?
- 0 0
-
2022-10-29 16:08
Rada od strażaka
Mam prośbę. Gdy plonie auto w oczekiwaniu na strażaków nie zostawiajcie ludzie otwartych na oscież drzwi czy klapy bagażnika. Nawet gdy plomien schowany jest pod maską.
No chyba ze robicie to celowo by splonął szybciej ;-)- 21 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.