• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prawo jazdy: duże zmiany od nowego roku

Michał Jelionek
16 listopada 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Od nowego roku młodych kierowców czeka sporo zmian. Od nowego roku młodych kierowców czeka sporo zmian.

Trójmiejskie ośrodki szkolenia kierowców przeżywają prawdziwe oblężenie. Wszystko przez restrykcyjne przepisy, które zaczną obowiązywać od 4 stycznia 2016 roku. Sprawdź, co czeka kandydatów oraz świeżo upieczonych kierowców od nowego roku. Nie będzie łatwo.



Co myślisz o wprowadzeniu restrykcyjnych przepisów dla świeżo upieczonych kierowców?

Każdy nowy kierowca, który zda egzamin na prawo jazdy kat. B po 4 stycznia 2016 roku, będzie poddany tzw. kwarantannie, czyli 2-letniemu okresowi próbnemu.

Przez 24 miesiące od momentu uzyskania uprawnień na świeżo upieczonych kierowców nałożone zostaną dodatkowe ograniczenia i obowiązki. Sam egzamin na prawo jazdy pozostaje bez zmian. Nie zmienią się pytania ani forma egzaminu.

- Wprowadzenie surowych zmian to efekt zbyt dużej liczby powodowanych wypadków przez kierowców w wieku od 18 do 25 lat. Statystyki nie kłamią. Dajmy tym młodym ludziom czas na oswojenie się na drogach i złapanie niezbędnego doświadczenia. Myślę, że planowane zmiany są dobre i poprawią bezpieczeństwo na drogach - wyjaśnia Andrzej Pepliński, wicedyrektor PORD.
Poniżej przedstawiamy obostrzenia, z którymi będą musieli zmierzyć się przyszli kierowcy.

Kierowca, który uzyska prawo jazdy po 4 stycznia 2016 będzie musiał w okresie między 4 a 8 miesiącem od uzyskania uprawnień przebrnąć przez dwa obowiązkowe kursy doszkalające:

- Teoretyczny kurs doszkalający z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego w PORD (2h lekcyjne, koszt: około 100 zł).

- Szkolenie praktyczne na płycie poślizgowej w Ośrodku Doskonalenia Techniki Jazdy. Kierowcy będą uczyć się wychodzenia z nieplanowanego poślizgu czy efektywnego hamowania z systemem ABS (1h zegarowa, koszt: około 200 zł).

Zobacz gdzie będą szkolić się młodzi kierowcy

Autodrom Pomorze. To tutaj młodzi kierowcy będą przechodzić obowiązkowe kursy doszkalające

W ciągu pierwszych 8 miesięcy od uzyskania prawa jazdy młody kierowca:

- Będzie mógł poruszać się wyłącznie pojazdem oznakowanym symbolem "zielonego listka" na przedniej i tylnej szybie. Oznacza to, że jeżeli kierowca zdecyduje się pożyczyć od kogoś samochód bez stosownych oznaczeń, jego obowiązkiem będzie oklejenie auta wspomnianymi listkami.

- Nie będzie mógł podjąć pracy zarobkowej w charakterze kierowcy pojazdu (m.in. taksówkarz, kurier czy przedstawiciel handlowy). Nie będzie mógł również prowadzić działalności gospodarczej ściśle związanej z prowadzeniem samochodu.

- Będzie objęty oddzielnymi limitami prędkości: w obszarze zabudowanym nie będzie mógł przekroczyć prędkości 50 km/h, poza obszarem zabudowanym - 80 km/h, a na drodze ekspresowej dwujezdniowej i autostradzie - 100 km/h. Młodzi kierowcy będą musieli trzymać się zasad nawet w momencie pojawienia się znaków podwyższających dozwoloną prędkość.

Trzy wykroczenia i koniec. Młody kierowca, który podczas trwania okresu próbnego dopuści się trzech wykroczeń (potwierdzonych mandatami karnymi) lub jednego przestępstwa drogowego - straci prawo jazdy. Jeżeli taka osoba wykaże chęć kontynuowania swojej przygody za kółkiem - będzie zmuszona zrobić kurs od samego początku i zdać egzamin na nowo.

Zgodnie z nowelizacją i nowymi wytycznymi, starosta już przy drugim wykroczeniu świeżo upieczonego kierowcy, będzie mógł wydać decyzję administracyjną o wydłużeniu okresu próbnego o kolejne dwa lata. Ponadto, każdy taki kierowca będzie musiał obowiązkowo poddać się badaniom psychologicznym i przejść płatny kurs reedukacyjny, którego organizatorem jest PORD (czas trwania to 4 dni robocze, a koszt to około 500 zł).

Po 4 stycznia 2016 roku uzyskanie prawa jazdy będzie jeszcze trudniejsze. Po 4 stycznia 2016 roku uzyskanie prawa jazdy będzie jeszcze trudniejsze.
Pojawienie się pierwszych informacji o planowanym wprowadzeniu zmian dotyczących młodych kierowców spowodowało lawinowy wzrost zgłoszeń młodych ludzi do trójmiejskich OSK.

- Rzeczywiście, w ostatnich miesiącach zainteresowanie kursami zwiększyło się diametralnie, nawet o kilkadziesiąt procent. Kursanci chcieli szybciej zdać egzamin, a tym samym uniknąć nowych przepisów. Prawdopodobnie ostatnimi osobami, które załapią się na stare zasady będę ci, którzy zdadzą egzamin najpóźniej 11 grudnia. Osoby, które dzisiaj zapiszą się na kurs - będą rozliczane według nowych zasad - mówi Dariusz Tarnowski, właściciel OSK Vektra.
Chcesz zostać kierowcą? Sprawdź trójmiejskie OSK

- Zmiany nie są aż tak drastyczne, ale na pewno każdemu wyjdą na dobre. Liczę, że zwiększy się bezpieczeństwo na drogach, a kierowcy będą bardziej ostrożni. Bo przecież nowe przepisy nie będą dotyczyły jedynie młodych kierowców - tłumaczy Wojciech Karewicz, właściciel Elka School z Gdańska.
Wszystko wskazuje, że data 4 stycznia 2016 jest datą ostateczną i nie ulegnie zmianie, ale...

- Nieoficjalnie w naszym środowisku mówi się o pojawieniu petycji złożonej do nowego ministra o przesunięcie terminu wejścia w życie nowych przepisów o 6 miesięcy albo nawet o cały rok. Problem leży w systemie informatycznym, który jest niezwykle istotnym narzędziem całego projektu. Do godziny zero pozostało niewiele czasu, a system nie jest nawet w fazie testów. To wszystko leży - dodaje Tarnowski.
- Nic mi nie wiadomo na temat ewentualnego odroczenia wejścia w życie nowych przepisów. PORD jest gotowy na zmiany, a chyba najlepszym tego przykładem jest efektywne funkcjonowanie Ośrodka Doskonalenia Techniki Jazdy w Pszczółkach - zakończył Pepliński.

Miejsca

Opinie (105) 4 zablokowane

  • Przybędzie zawalidrogów (7)

    Proste pytanie: jedzie kierowca drogą przelotową z ograniczeniem podniesionym do 70 km/h z szybkością poniżej 50 km/h -- czy to zwiększa jego (i innych) bezpieczeństwo, czy raczej prowokuje do niebezpiecznych manewrów i wzrostu wkurzenia?

    • 148 14

    • No baaaa!!!

      A na autostradzie taki przepisowy 100 km/h gdy wszyscy jadą 140 km/h? To jest prosta droga żeby się pozabijać! Albo się umie jeździć albo nie. Po co są wtedy egzaminy?

      • 23 6

    • a ciężarówki na autostradzie

      to nie przeszkadzają?

      • 12 7

    • .

      Takich zawalidrogow już jest pełno mimo braku tak restrykcyjych kar dla młodych. A teraz w obawie o swoje prawko przybędzie ich 2-3 razy więcej...

      • 13 5

    • (1)

      To nie prędkość zabija, ale różnica prędkości.
      Cżłowiek który jedzie 50 tam gdzie się jeździ 90 jest równie niebezpieczny jak ten kto pruje 140. Z drobną różnicą: 140 przejedzie i zapomnieliśmy o nim, a 50 jest zawalidrogą tamującą ruch i PROWOKUJĄCĄ do NIEBEZPIECZNEGO WYPRZEDZANIA.

      Dlatego popieram ograniczenia.
      Pozdrawiam gorąco

      Jeszcze 3 słowa o mnie
      Kierowca z 20-letnim doświadczeniem i ponad milionem kilometrów
      Kobieta
      Startująca na nową kategorię prawa jazdy (i się nie boję obostrzeń).
      Z góry dziękuję za miłe słowa a frustratów odsyłam na hulajnogę :)

      • 4 2

      • robisz C+E?

        • 0 0

    • Co za pech:(

      Nie będziesz mógł pruć swoim 20 letnim audi po Grunwaldzkiej ponad 100km/ i wypuszczać chmury dymu palącego się oleju? Inni kierowcy Ci przeszkadzają?
      No cóż, właśnie takich kierowców powinno kierować się na badania psychiatryczne i zabierać prawka, bo to oni są prawdziwym niebezpieczeństwem na drodze, a nie nowicjusze jadący 50km/h.

      • 6 0

    • Lubie się przez Sopot bujnąć 50 km/h

      Tak po prostu, na złość polskim Januszom motoryzacji. Co do prawka, jeżeli kiedykolwiek mi je zabiorą, nigdy w Polsce nie będę już go zdawał. Prawko w Polsce to jakieś nieporozumienie

      • 3 1

  • tak to jest (8)

    jak sie młodym upieczonym kierowcom kupuje nowy samochod najlepiej 200 konny.

    • 16 25

    • Co to ma do rzeczy (5)

      Osobiście twierdzę że jest to głupie gadanie bo przepisowo tak jak nieprzepisowo da się jechać samochodem 200 konnym tak jak samochodem

      • 6 2

      • Mało tego

        Z moich obserwacji wynika, że najszybsi na drodze są kierowcy słabych autek. Jakieś małe hyundaie, Renault i skody. Jak ktoś ma mocne auto to lubi się pościgać spod świateł ale raczej nie wariuje od nadmiaru mocy. Z wyjątkiem froga rzecz jasna

        • 5 1

      • (3)

        200-konne są traktory i mniejsze tiry. Osobówki są przeważnie co najwyżej 100-konne

        • 0 3

        • przeważnie tak (2)

          ale im większy matoł tym większej mocy szuka
          dlatego dla g*wniarzy do 30 lat powinno być ubezpieczenie 10 razy większe na takie moce,
          tak jest w UK i młode pierdki nie jeżdżą mocnymi autami
          a jak takiego za kierownicą dobrego auta zobaczą
          to zaraz go zatrzymują, żeby sprawdzić czy ma zapłacone ubezpieczenie,
          przeważnie nie ma i dostaje blokadę prawka, zabierają mu auto na parking,
          punkty i mandat

          • 1 1

          • :) (1)

            W UK sie zatrzymuje kierowcy żeby sprawdzic czy jest opłacone ubezpieczenie. Mało tego. Nie trzeba wozić ze sobą potwierdzenia ubezpieczenia.

            • 1 0

            • Mialo byc NIE zatrzymuje

              • 1 0

    • Najgroźniejsi są ci, którym daleko nawet do 100 koni.
      200 konnych samochodów jest naprawdę mało. 99% zagrożeń tworzą idioci po obu stronach a nie KM

      • 2 0

    • Spod świateł ścigają się w większości beztalencia. Jak wiadomo proste są dla szybkich aut a zakręty dla szybkich kierowców. Wiem bo próbowałem i przegrałem "bój" z autem o 70 KM słabszym i już się nie ścigam. Fakt że moje auto jest dwa razy większe ale winny się tłumaczy

      • 2 0

  • Trzeba będzie kupić sobie wrotki...

    • 25 2

  • Ja się pytam co to zmieni ?? (11)

    Co z kierowcami w wieku pow. 70 lat? Kiedy zacznie się badać tych starszych niestety mniej rozgarniętych na drodze? Co z kierowcami "sunącymi" lewym pasem niezależnie od sytuacji itp. ? Reasumując - zdrowego rozsądku nic nie zastąpi, zdrowego myślenia, nie da się nauczyć przepisami, mandatami.
    Co z kierowcami radiowozów, które notorycznie łamią przepisy ??!!

    • 113 11

    • Nie hejtuję starszych, ale to prawda. (7)

      Ludzie starsi mają słabszy refleks i mniejszą spostrzegawczość (gorzej widzą i słabiej słyszą). A na autostradzie, czy na Obwodnicy nie ma zmiłuj.
      Tam wszystko dzieje się bardzo szybko...

      • 16 4

      • (3)

        I te kobiety w płaszczach,szalach i kapeluszach,zawsze się zastanawiam jak ta osoba może manewrować.

        • 12 5

        • a panowie to mają inne ubrania? (2)

          • 7 6

          • (1)

            Kierowca nie powinien prowadzic w odziezy ograniczajacej ruchy. Dodatkowo odziez typu kurtka zimowa stwarza zagrozenie w chwili naglego hamowania. Gdyz pasy nie przylegaja do ciala. Ale to Pani powinna wiedziec, lecz widze ze nie jest Pani swiadoma takich rzeczy

            • 0 1

            • Jeszcze pancerz załóż i kask

              • 0 0

      • (2)

        A jaki % wypadków śmiertelnych powodują osoby starsze?

        • 11 0

        • (1)

          Nie ma takiej rubryki w statystykach, ale niestety łatwo się domyśleć.

          • 1 3

          • jest jest

            weź pierwszy lepszy raport komendy głównej
            dostępny w internecie

            a tak naprawdę dostosuj opdstęp do prędkości
            a prędkość do warunków i stanu opon,
            to wszystko

            • 2 0

    • (2)

      Ci sunący lewym pasem to masakra,obecnie jeżdżę zazwyczaj prawym bo w PL prawy pas stał się lewy.

      • 6 5

      • Ci ludzie pokończyli kursy i otrzymali prawa jazdy bez problemow.

        • 3 1

      • Jeżdżący lewym pasem to lewacy hahahahaha i wreszcie wiadomo :) :)

        • 0 2

  • przepisy przepisami (2)

    ale wielu rodaków radzi sobie tak że jeździ bez prawa jazdy.

    • 43 4

    • (1)

      dalej idzie kupić prawo jazdy za 4 tysie. z wpisem tam gdzie trzeba

      • 3 1

      • Gdzie jak i kiedy?!

        4 tys ze wpisem??? Wchodzę w to nawet zaraz!

        • 1 1

  • Jak te chore przepisy mają się do prawa jazdy uzyskanego za granicą? (1)

    .

    • 49 7

    • jak tylko przepisy wejdą w życie to też się zastanawiam nad zdawaniem za granicą ;-)

      • 9 4

  • Kierowca (3)

    Co za debil to wymyślił ???? Tu tylko chodzi o kasę !!!!

    • 105 12

    • (2)

      Otóż to. Choć akurat to szkolenie na płycie poślizgowej uważam za konieczne - 90% ludzi nie umie nawet tak awaryjnie zahamować, by się ABS w ogóle włączył.

      Mnie tylko martwi ten ich system informatyczny - za 2 miesiące wchodzą te przepisy, a tu testów jeszcze nie było. W normalnej firmie testy przeprowadza się nawet przez kilka miesięcy przed uruchomieniem systemu, a tu chcą się wyrobić w, załóżmy, miesiąc, a mówimy o programie obejmującym cały kraj!!!

      • 2 1

      • (1)

        szkolenie na płycie poślizgowej to akurat największy debilizm, nie słyszałem żeby jakiś inny kraj takie bzdety wprowadzał

        • 2 0

        • ...mówi ktoś, kto nigdy nie widział takiej nawet z bliska, nie mówiąc już o jeździe po niej.

          I mylisz się, ponieważ nasi zachodni sąsiedzi mają takie szkolenie w trakcie kursu.

          • 0 0

  • Bezczelny skok na kasę i tyle (2)

    Teoretyczny kurs doszkalający z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego w PORD (2h lekcyjne, koszt: około 100 zł)

    Szkolenie praktycznie na płycie poślizgowej w Ośrodku Doskonalenia Techniki Jazdy. Kierowcy będą uczyć się wychodzenia z nieplanowanego poślizgu czy efektywnego hamowania z systemem ABS (1h zegarowa, koszt: około 200 zł).

    - płatny kurs reedukacyjny, którego organizatorem jest PORD (czas trwania to 4 dni robocze, a koszt to około 500 zł).

    No to sobie teraz policzcie czy nie taniej będzie wskoczyć w Polskiego Busa do Pragi i u Czechów zdać prawo jazdy. Pozdrawiam

    • 104 10

    • kurs reedukacyjny - koń by się usmiał

      Czekałem w PORDzie na córkę, gdy zdawała egzamin (na szczęście za trzecim razem zdała :-).
      Na monitorze w poczekalni "leciały" durne filmiki: o kierunkowskazach, o pomiarze oleju silnikowego, o tankowaniu, o omijaniu pojazdów na drodze, itp. Jeśli to mają zamiar pokazywać na "reedukacji" za 500 zł, to szkoda czasu i pieniędzy.

      • 19 5

    • Jedź zdawać w Meksyku, tam starczy tylko umieć z rowu wyjechać. Aaaa też nie umiesz? No to już lepiej naprawdę się naucz tych polskich przepisów.

      • 2 9

  • Ten sposób sposób myślenia powinien (2)

    dać już odpowiednim służbom sygnał do działania. Co zmiana zasad, to matoły rzucają się na kursy, aby łatwiej niby było zdać egzamin. No i mamy to co mamy na ulicach. Zmanierowane panienki z Samsungiem podłączonym do głowy i epapierosem-bez szkolenia, które nie potrafią samochodu zaparkować na parkingu. O prowadzeniu auta już szkoda pisać.

    • 32 10

    • powiedział ten, co nie musiał płacić dodatkowych 2 tysięcy za kurs oraz niewyobrażalnej straty czasu ;-) (1)

      • 9 10

      • bo to trzeba umieć, a nie tylko kurs zaliczyć

        • 2 2

  • to nie ma poprawić bezpieczeństwa tylko portfel firm które będą doszkalać kierowców. (3)

    jak wiele innych nowych przepisów w naszym państwie.

    • 67 7

    • (2)

      Posiadanie prawa jazdy nie jest obowiązkiem, a przywilejem, a przywileje kosztują, więc jeżeli kogoś na nie nie stać, to musi znaleźć alternatywne sposoby przemieszczania się.

      • 5 14

      • to nie jest zaden przywilej,tak jak kiedys jezdzilo sie konmi tak teraz do tego samego sluzy samochod tyle ze na konia nie trzeba bylo miec stosu papierow i jakos ludzie wiedzieli jak jezdzic a jest to zdecydowanie trudniejsze jak machanie kierownica i wciskanie pedalow w odpowiedniej kolejnosci.

        • 13 3

      • Nie jest obowiązkiem, ale udogodnieniem. Jeśli ktoś nie ma predyspozycji albo umiejętności to niech lepiej nie stwarza zagrożenia na drogach tylko pojedzie komunikacją publiczną. Komunikacja publiczna powinna być powszechna i bezpłatna. Stop zmuszaniu ludzi do jeżdżenia samochodami. To nie obowiązek.

        • 2 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Sprawdź się

Sprawdź się

Serwis Haller to przedstawiciel marki:

 

Najczęściej czytane