Wiadomości

Problemów z rejestracją pojazdów ciąg dalszy

Osoby, które w ostatnich miesiącach rejestrowały swój pojazd, będą musiały uzbroić się w cierpliwość. Zdaje się, że sytuacja szybko się nie poprawi.
Osoby, które w ostatnich miesiącach rejestrowały swój pojazd, będą musiały uzbroić się w cierpliwość. Zdaje się, że sytuacja szybko się nie poprawi. fot. Łukasz Unterschuetz / Trojmiasto.pl

Problemy z zarejestrowaniem pojazdów w Trójmieście trwają od momentu ogłoszenia w kraju pandemii. Średni czas oczekiwania wynosi kilka tygodni. Co więcej, otrzymaliśmy od naszych gdyńskich czytelników informacje dotyczące działania internetowego systemu rezerwacji wizyt w Urzędzie Miasta. Według nich zarezerwowanie terminu graniczy z cudem. Zapytaliśmy u źródła, jak wygląda sytuacja.



Czy w ciągu ostatnich 12 miesięcy spotkałe(a)ś się z problemami przy rejestracji pojazdu?

tak, rejestracja pojazdu w czasie pandemii wiąże się z bardzo długim oczekiwaniem 71%
tak, choć czas oczekiwania jest tylko nieznacznie dłuższy niż wcześniej 6%
nie, wszystko zostało załatwione sprawnie 23%
zakończona Łącznie głosów: 716

Długie oczekiwanie na rejestrację



Przedstawiciel Urzędu Miasta Gdyni nie kryje, że problem z rejestracją pojazdów jest, a interesanci muszą po prostu uzbroić się w cierpliwość. Problem w dużej mierze spowodowany jest narzuconymi odgórnie procedurami.

- Problemy związane ze sprawami z zakresu rejestracji pojazdów dotykają wszystkich starostw i średni czas oczekiwania wynosi kilka tygodni. Oprócz faktu związanego z ograniczeniami wynikającymi z obsługi klienta podczas pandemii powodem zwiększonej liczby klientów są zmiany w prawie dotyczące zgłaszania zbycia i nabycia pojazdu, co powoduje dodatkowe kolejki podczas umawiania wizyt. Zachęcamy wszystkich do załatwiania tego typu spraw w sposób elektroniczny poprzez profil zaufany bez potrzeby wizyty w urzędzie. W związku z wprowadzeniem stanu epidemii ustawodawca nałożył na urzędy szereg obostrzeń, do których musimy się stosować, w tym obowiązek dopuszczalnej liczby interesantów przebywających w tym samym czasie w jednym pomieszczeniu, w liczbie jednej osoby na jedno stanowisko. Przepis ten ważny jest do odwołania. W celu dostosowania działania urzędu do obowiązujących przepisów wprowadzono telefoniczną i elektroniczną rezerwację wizyt. Telefoniczna rezerwacja wizyty w Urzędzie Miasta Gdyni możliwa jest poprzez kontakt pod numerem 58 626 26 26 od poniedziałku do piątku w godz. 7-16 - wyjaśnia Agata Grzegorczyk, rzecznik prasowy UM Gdynia.
Internetowa rezerwacja wizyt dostępna jest pod adresem www.gdynia.pl/bip/rezerwacje. Elektronicznej rezerwacji można dokonać również poprzez konto mieszkańca (www.gdynia.pl/konto) lub aplikację mobilną gdynia.pl.

- Jest to dodatkowy kanał wprowadzony z myślą o rozwoju e-usług w urzędzie, tak aby usprawnić i przyspieszyć kontakt mieszkańca z urzędem. W tym przypadku należy posiadać Kartę Mieszkańca - dodaje.

Internetowy system rezerwacji szwankuje?



Niestety, otrzymaliśmy od naszych czytelników sygnały, że system rezerwacji wizyt w gdyńskim UM działa po prostu źle. Pierwszy z czytelników, pan Michał, napisał do naszej redakcji:

- Od roku co tydzień, w niedzielę o północy, aktualizowane są terminy rezerwacji internetowej na kolejny tydzień. Problem w tym, że te same terminy są rezerwowane już wcześniej, w piątek, przez osoby z Kartami Mieszkańca Gdyni. Co oznacza, że w poniedziałek o godz. 0:01 lista jest już pełna. Planowałem zapisać się przez Kartę Mieszkańca, ale kolega, który dokładnie tak zrobił, poinformował mnie, że w piątek o godz. 00:05 już nie ma wolnych terminów. Chyba jedyne, co mi pozostaje, to udać się do pośredników, którzy oferują rejestrację w 48 godzin. Więc coś mi tu nie gra. Osobną kwestią jest czas pracy Urzędu Miasta. Przed pandemią urzędnicy pracowali do godz. 18, a teraz do godz. 16, obsługując jednego interesanta na godzinę. Absurd.
Druga wiadomość, którą otrzymaliśmy od pana Borysa, również tyczy się internetowej rezerwacji. Według czytelnika to pośrednicy są winowajcami całego zamieszania i braku wolnych terminów.

- W Gdyni istnieje możliwość zarezerwowania miejsca dla rejestracji samochodu przez Kartę Mieszkańca. Jak poinformowała mnie konsultantka, każdy posiadacz takiej karty może zarezerwować dowolną liczbę wizyt. W związku z czym 40 miejsc przeznaczonych na cały tydzień rozchodzi się w 15-20 minut. Problemem według mnie jest to, że miejsca nie są rezerwowane przez mieszkańców, ale przez firmy pośredniczące w rejestracji albo odsprzedające miejsca w kolejce. Taka firma nigdy nie ma problemu z terminem wizyty - zawsze mają po kilkanaście wolnych terminów na rejestrację. Proszę o sprawdzenie, czy ktoś w UM Gdynia w ogóle weryfikuje, kto rezerwuje wizyty. Jakoś trudno mi sobie wyobrazić, że co piątek 40 osób wyczekuje wolnych terminów na rejestrację pojazdu.

Odpowiedź UM Gdynia



Stanowisko UM Gdynia w sprawie internetowej rezerwacji miejsc:

- Nie jest prawdą, iż nowe terminy udostępniane w kalendarzu rezerwacji wizyt, czy to na stronie BIP, czy na koncie mieszkańca lub aplikacji mobilnej gdynia.pl, dostępne są od północy. Na stronie BIP w każdy poniedziałek od godz. 7 udostępniane są nowe terminy na cały kolejny tydzień. Kalendarz udostępnia terminy na pięć tygodni do przodu, wliczając aktualny tydzień. Z kolei na koncie mieszkańca/aplikacji gdynia.pl terminy udostępniane są co piątek od godz. 7 na najbliższy tydzień. Dla obu systemów wprowadzona jest oddzielna pula terminów. Na stronie BIP oraz na koncie mieszkańca/aplikacji gdynia.pl wprowadzone jest ograniczenie do dwóch rezerwacji w tej samej sprawie. W sprawach dotyczących rejestracji pojazdów czas przeznaczony na jedną osobę wynosi 30 minut. W pozostałych, mniej skomplikowanych sprawach (np. wydanie dowodu rejestracyjnego, zawiadomienie o zbyciu/nabyciu itp.) czas przeznaczony na jedną wizytę wynosi 20 minut. System rezerwacji jest cały czas aktualizowany i poprawiany tak, aby był dla mieszkańców jak najbardziej przyjazny i prosty w obsłudze. W trakcie działania systemu wprowadzono dodatkowe usprawnienia, takie jak potwierdzenie wizyty za pomocą SMS, wprowadzenie ograniczeń dla liczby rezerwacji czy zmiana godzin dla nowych terminów. Wszystkie te elementy były wprowadzane w odpowiedzi na zgłaszane przez mieszkańców uwagi - tłumaczy Grzegorczyk.
Oczywiście dłuższy czas oczekiwania na zarejestrowanie pojazdu nie tyczy się wyłącznie Gdyni.

Opinie wybrane


wszystkie opinie (168)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najnowsze

więcej artykułów »

Wydarzenia

Sprawdź się

W Polsce limit prędkości na drodze ekspresowej dwujezdniowej wynosi: