Wiadomości

stat

Profity dla właścicieli aut elektrycznych

Gdańsk najchętniej premiuje właścicieli aut elektrycznych i hybryd typu plug-in, natomiast najmniej profitów oferuje Gdynia.
Gdańsk najchętniej premiuje właścicieli aut elektrycznych i hybryd typu plug-in, natomiast najmniej profitów oferuje Gdynia. fot. Michał Jelionek / Trojmiasto.pl

Nie da się ukryć, że europejskie kraje, w których kładzie się mocny nacisk na premiowanie właścicieli aut elektrycznych, wyprzedzają nas o co najmniej dwie długości. Na całe szczęście z każdym rokiem ten dystans maleje. Sprawdziliśmy, na jakie profity w Trójmieście mogą liczyć osoby posiadające auta "na prąd".



Gdańsk

Czy twoim zdaniem właściciele aut "na prąd" powinni być premiowani przez miasta?

tak, jak najbardziej

58%

raczej tak, chociaż nie przesadzał(a)bym z tymi ulgami

20%

nie, niby dlaczego?

22%
Gdańsk to aktualnie najbardziej aktywny reprezentant Trójmiasta w promowaniu ekosamochodów. Na terenie miasta powstaje zdecydowanie najwięcej ogólnodostępnych i bezpłatnych ładowarek przeznaczonych dla aut elektrycznych i hybryd plug-in. Ponadto włodarze Gdańska postanowili zwolnić właścicieli "elektryków" z opłat w SPP (Strefie Płatnego Parkowania).

Żeby skorzystać z tej ulgi, należy w Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni zobacz na mapie Gdańska wyrobić specjalny identyfikator, który wydawany jest bezpłatnie. Wystarczy udać się do działu parkowania GZDiZ z kserokopią dowodu rejestracyjnego pojazdu (oryginał do wglądu) i na miejscu uzupełnić wniosek. Karta wydawana jest od ręki.

Identyfikator może wyrobić każdy, nie tylko osoby zameldowane w Gdańsku. Podobnie jest z firmami, które nie muszą być z Trójmiasta. Od lipca 2016 roku do listopada 2017 GZDiZ wydał 59 takich identyfikatorów.

Tak wygląda identyfikator zwalniający z opłat w gdańskiej SPP.
Tak wygląda identyfikator zwalniający z opłat w gdańskiej SPP. fot. trojmiasto.pl
Jest jednak małe "ale".

- Identyfikator zwalnia z opłat w SPP, ale nie upoważnia do wjazdu w Strefę Ograniczonej Dostępności. W tę strefę wjeżdżać mogą osoby posiadające uzasadniony interes, a samo posiadanie pojazdu elektrycznego czy hybrydowego typu plug-in trudno utożsamiać z koniecznością wjazdu w ten rejon miasta - tłumaczy Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy GZDiZ.
Właściciele aut elektrycznych i hybryd typu plug-in mogą korzystać z kilku ogólnodostępnych stacji ładujących zlokalizowanych na terenie Gdańska (sprawdź ich lokalizacje na naszej mapie). To przede wszystkim ładowarki należące do Energi i Miasta Gdańsk. W roku 2019 swoje terminale postawi także Grupa Lotos.

Korzystanie z ładowarek Energi i Miasta Gdańsk jest bezpłatne, ale żeby "zatankować" auto prądem trzeba najpierw wyrobić specjalne karty dostępu. W tym celu trzeba wypełnić wnioski (wzory dokumentów: EnergaGZDiZ). Wydawanie kart do ładowania również nic nie kosztuje.

Czytaj także: Auta elektryczne - bierzmy przykład z innych

Miasto Gdańsk oprócz identyfikatorów zwalniających z opłat w SPP oferuje także największą liczbę ogólnodostępnych ładowarek.
Miasto Gdańsk oprócz identyfikatorów zwalniających z opłat w SPP oferuje także największą liczbę ogólnodostępnych ładowarek. fot. Michał Jelionek / Trojmiasto.pl
Sopot

Prekursorem premiowania właścicieli aut elektrycznych był Sopot. To włodarze tego miasta jako pierwsi zwolnili z opłat w SPP posiadaczy samochodów elektrycznych, hybryd typu plug-in, a nawet zwykłych hybryd. Wystarczy zgłosić się do sopockiego ZDiZ zobacz na mapie Sopotu po specjalny identyfikator, który jest przepustką do darmowego parkowania.

- O kartę może ubiegać się właściciel lub użytkownik pojazdu elektrycznego lub hybrydowego, którego miejscem zamieszkania jest Sopot. Osoby zainteresowane otrzymaniem identyfikatora powinny złożyć w ZDiZ wniosek o wydanie karty. Do wniosku należy dołączyć kserokopię (oryginał do wglądu) dowodu rejestracyjnego z adnotacją, że pojazd posiada napęd elektryczny bądź hybrydowy. Jeśli wniosek nie budzi wątpliwości, to karta wydawana jest od ręki - zapewnia Anna Dyksińska z UM Sopot.
Od 2014 roku sopocki ZDiZ wydał 67 bezpłatnych identyfikatorów z rocznym terminem ważności. Tylko w tym roku wydano 31 kart.

To jednak nie Gdańsk, a Sopot był pierwszym miastem, które zwolniło swoich mieszkańców posiadających ekosamochody z opłat w SPP.
To jednak nie Gdańsk, a Sopot był pierwszym miastem, które zwolniło swoich mieszkańców posiadających ekosamochody z opłat w SPP. fot. Michał Jelionek / Trojmiasto.pl
Gdynia

Najmniej przychylnym miastem dla właścicieli aut elektrycznych jest Gdynia. Jeszcze do sierpnia miasto nie przewidywało żadnych ulg dla posiadaczy ekosamochodów. Zmieniło się to wraz z modyfikacją tabeli opłat za parkowanie w SPP.

- Zmiana dopuściła możliwość zakupu abonamentu na parkowanie dla mieszkańców Gdyni posiadających auta elektryczne lub hybrydowe plug-in w promocyjnej cenie 100 zł - wyjaśnia Agata Grzegorczyk, rzecznik prasowy UM Gdynia.
Taki abonament upoważnia do parkowania samochodu w miejscach wyznaczonych na obszarze całej strefy. Dodajmy tylko, że normalny abonament na okaziciela kosztuje 450 zł. Właściciele aut, którzy są mieszkańcami na terenie objętym SPP płacą 30 zł miesięcznie.

Czytaj także: Auta elektryczne - standardy ładowania w Trójmieście

Dodaj zdjęcie do artykułu

Opinie (95)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia