• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Profity dla właścicieli aut elektrycznych

Michał Jelionek
23 listopada 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Gdańsk najchętniej premiuje właścicieli aut elektrycznych i hybryd typu plug-in, natomiast najmniej profitów oferuje Gdynia. Gdańsk najchętniej premiuje właścicieli aut elektrycznych i hybryd typu plug-in, natomiast najmniej profitów oferuje Gdynia.

Nie da się ukryć, że europejskie kraje, w których kładzie się mocny nacisk na premiowanie właścicieli aut elektrycznych, wyprzedzają nas o co najmniej dwie długości. Na całe szczęście z każdym rokiem ten dystans maleje. Sprawdziliśmy, na jakie profity w Trójmieście mogą liczyć osoby posiadające auta "na prąd".



Gdańsk

Czy twoim zdaniem właściciele aut "na prąd" powinni być premiowani przez miasta?

Gdańsk to aktualnie najbardziej aktywny reprezentant Trójmiasta w promowaniu ekosamochodów. Na terenie miasta powstaje zdecydowanie najwięcej ogólnodostępnych i bezpłatnych ładowarek przeznaczonych dla aut elektrycznych i hybryd plug-in. Ponadto włodarze Gdańska postanowili zwolnić właścicieli "elektryków" z opłat w SPP (Strefie Płatnego Parkowania).

Żeby skorzystać z tej ulgi, należy w Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni zobacz na mapie Gdańska wyrobić specjalny identyfikator, który wydawany jest bezpłatnie. Wystarczy udać się do działu parkowania GZDiZ z kserokopią dowodu rejestracyjnego pojazdu (oryginał do wglądu) i na miejscu uzupełnić wniosek. Karta wydawana jest od ręki.

Identyfikator może wyrobić każdy, nie tylko osoby zameldowane w Gdańsku. Podobnie jest z firmami, które nie muszą być z Trójmiasta. Od lipca 2016 roku do listopada 2017 GZDiZ wydał 59 takich identyfikatorów.

Tak wygląda identyfikator zwalniający z opłat w gdańskiej SPP. Tak wygląda identyfikator zwalniający z opłat w gdańskiej SPP.
Jest jednak małe "ale".

- Identyfikator zwalnia z opłat w SPP, ale nie upoważnia do wjazdu w Strefę Ograniczonej Dostępności. W tę strefę wjeżdżać mogą osoby posiadające uzasadniony interes, a samo posiadanie pojazdu elektrycznego czy hybrydowego typu plug-in trudno utożsamiać z koniecznością wjazdu w ten rejon miasta - tłumaczy Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy GZDiZ.
Właściciele aut elektrycznych i hybryd typu plug-in mogą korzystać z kilku ogólnodostępnych stacji ładujących zlokalizowanych na terenie Gdańska (sprawdź ich lokalizacje na naszej mapie). To przede wszystkim ładowarki należące do Energi i Miasta Gdańsk. W roku 2019 swoje terminale postawi także Grupa Lotos.

Korzystanie z ładowarek Energi i Miasta Gdańsk jest bezpłatne, ale żeby "zatankować" auto prądem trzeba najpierw wyrobić specjalne karty dostępu. W tym celu trzeba wypełnić wnioski (wzory dokumentów: EnergaGZDiZ). Wydawanie kart do ładowania również nic nie kosztuje.

Czytaj także: Auta elektryczne - bierzmy przykład z innych

Miasto Gdańsk oprócz identyfikatorów zwalniających z opłat w SPP oferuje także największą liczbę ogólnodostępnych ładowarek. Miasto Gdańsk oprócz identyfikatorów zwalniających z opłat w SPP oferuje także największą liczbę ogólnodostępnych ładowarek.
Sopot

Prekursorem premiowania właścicieli aut elektrycznych był Sopot. To włodarze tego miasta jako pierwsi zwolnili z opłat w SPP posiadaczy samochodów elektrycznych, hybryd typu plug-in, a nawet zwykłych hybryd. Wystarczy zgłosić się do sopockiego ZDiZ zobacz na mapie Sopotu po specjalny identyfikator, który jest przepustką do darmowego parkowania.

- O kartę może ubiegać się właściciel lub użytkownik pojazdu elektrycznego lub hybrydowego, którego miejscem zamieszkania jest Sopot. Osoby zainteresowane otrzymaniem identyfikatora powinny złożyć w ZDiZ wniosek o wydanie karty. Do wniosku należy dołączyć kserokopię (oryginał do wglądu) dowodu rejestracyjnego z adnotacją, że pojazd posiada napęd elektryczny bądź hybrydowy. Jeśli wniosek nie budzi wątpliwości, to karta wydawana jest od ręki - zapewnia Anna Dyksińska z UM Sopot.
Od 2014 roku sopocki ZDiZ wydał 67 bezpłatnych identyfikatorów z rocznym terminem ważności. Tylko w tym roku wydano 31 kart.

To jednak nie Gdańsk, a Sopot był pierwszym miastem, które zwolniło swoich mieszkańców posiadających ekosamochody z opłat w SPP. To jednak nie Gdańsk, a Sopot był pierwszym miastem, które zwolniło swoich mieszkańców posiadających ekosamochody z opłat w SPP.
Gdynia

Najmniej przychylnym miastem dla właścicieli aut elektrycznych jest Gdynia. Jeszcze do sierpnia miasto nie przewidywało żadnych ulg dla posiadaczy ekosamochodów. Zmieniło się to wraz z modyfikacją tabeli opłat za parkowanie w SPP.

- Zmiana dopuściła możliwość zakupu abonamentu na parkowanie dla mieszkańców Gdyni posiadających auta elektryczne lub hybrydowe plug-in w promocyjnej cenie 100 zł - wyjaśnia Agata Grzegorczyk, rzecznik prasowy UM Gdynia.
Taki abonament upoważnia do parkowania samochodu w miejscach wyznaczonych na obszarze całej strefy. Dodajmy tylko, że normalny abonament na okaziciela kosztuje 450 zł. Właściciele aut, którzy są mieszkańcami na terenie objętym SPP płacą 30 zł miesięcznie.

Czytaj także: Auta elektryczne - standardy ładowania w Trójmieście

Miejsca

Opinie (95) 4 zablokowane

  • Parcie na Eko..(pato).logie (11)

    Produkcja samochodu elektrycznego jest o wiele bardziej szkodliwe niż spalinowego..
    Utylizacja(baterii) samochodu elektrycznego jest o wiele bardziej szkodliwa niż utylizacja całego samochodu spalinowego.

    W Polsce energie elektryczną (napędzana eko elektryczny samochód) w zasadzie produkuje się z spalania węgla

    W takim razie gdzie tu jest ta ekologia?

    • 22 11

    • Ale elektrownie maja filtry na kominach itd (4)

      A Janusze wycinaja w swoich autach DPFy, EGRy, katalizatory i inne. Widzisz roznice ? Poza tym kiedy zwykle auto spalinowe bedzie juz po 10 naprawach hybryda bedzie dalej jezdzic bezawaryjnie. Widzisz roznice ? Poza tym Zwykle auto spali w miescie 8-12 L a hybryda 4-5L. Widzisz roznice ?

      • 5 5

      • wycinali, weź mi teraz pokaż kto bez dpfa albo egra śmiga

        • 1 6

      • (2)

        ja mam mały TDI i pali 5l, niepotrzebuję hybrydy za 100 tysięcy złotych, i co Ty na to

        • 4 3

        • Nie przesadzaj (1)

          Za 30tys już kupisz hybryde

          • 1 0

          • Ty byłeś kiedyś w salonie? Za 30 tysiecy to może benzynową Dacię kupisz a nie hybrydę. Hybryda kosztuje co najmniej 70 tysięcy. Za mały miejski samochodzik.

            • 0 0

    • poczytaj troszkę (1)

      o obecnych sposobach utylizacji baterii samochodów elektrycznych a potem przestań powtarzać te oklepane frazesy.

      • 4 2

      • Nie obraź się ale nie wszystko w podręcznikach jest prawdą. A ta część co jest po wdrożeniu przez przedsiębiorcę może

        • 0 0

    • A produkcja jednorazowych samochodów, telefonów, telewizorów to ekologia?

      Oraz cała drobnica, której po gwaracji nikt nie przyjmie nawet do naprawy z uwagi na pracochłonność oraz absurdalnie wysoką cenę części zamiennych.. Wciskają nam w reklamie jak w propagandzie PRL albo Kima że najnowszego smartfona potrzebujemy. Nie wiem, czy w dzisiejszej TV nie leci więcej propagandy w postaci reklamy niż za PRL... Marketingowcy kreują nasze potrzeby.

      • 5 0

    • diesel tdi vw - dlugo jezdzi tani w naprawie wygodny i szybki i ekonomiczny

      a wy tu z 'wynalazkami' sponsorowanymi za kase tych podatnikow z pasatow...

      sprawiedliwosc jak k*tas

      • 1 1

    • akurat kompletne bzdury.
      Baterie zawierają metale ziem rzadkich, o znacznej wartości (zupelnie wyeksploatowany akumulator li-ion jest wart około połowę wartości nowego), dlatego większe baterie tego typu są praktycznie w całości poddawane recyclingowi.

      • 3 0

    • Bzdura... zobacz wyniki nowych analiz

      • 1 0

  • (4)

    To chyba te volvo z fotki identyfikatora widziałem wczoraj podpięte pod ładowarkę przy Auchan. Ciekawe ile czasu musi tam dzień w dzień spędzać na zakupach, żeby naładować brykę :)

    Poza tym taka fura kosztuje tyle, że właściciela na pewno stać, żeby za prąd też zapłacić. Z jakiej racji ja w swoim rachunku za prąd mam mu sponsorować jazdę?

    • 9 7

    • Z takiej że ten właściciel (3)

      musi wdychać to co produkuje Twój samochód z rury wydechowej. Dodatkowo jego auto nie produkuje kosztów, które są przeznaczane potem na ochronę środowiska, gdzie Twoje auto już niestety tak.

      Zresztą, mało to głupich pomysłów w naszym kraju? Ja najpierw chcę przestać wspierać rodziców, tylko za to, że tworzą dzieci. Sam bym chciał, ale nie mogę, bo muszę płacić na inne dzieciaki, a jakoś nie jarcuje mnie to, by moje dzieciaki widziały w ojcu pijawę socjalną (już już, są tu jacyś olśnieni rodzice, co myślą że to państwo im płąci te 500+?)

      • 3 9

      • (1)

        Sama produkcja jego auta wygenerowała tyle kosztów środowiskowych, ile moje nie da rady w całym swoim życiu. Poza tym jeżdżę na LPG, więc z rury idzie H2O i CO2. Natomiast prąd do jego fury generuje w którejś z naszych elektrowni węglowych oprócz tych dwóch gazów jeszcze mnóstwo SOx i NOx a z zanieczyszczeń paliwa (nawet tego bio) jeszcze spory kawałek tablicy Mendelejewa. Ups...

        • 8 5

        • Spalanie gazu również dostarcza tlenków azotu - tak jest w każdym procesie spalania z udziałem powietrza.

          • 0 0

      • A z czego robi się prąd do jego auta? Z węgla więc kiedy on ładuje to na śląsku ludzie domu sąsiada nie widzą od dymu z elektrowni.

        • 5 1

  • (3)

    Póki co to auta elektryczne w Polsce są na węgiel.

    • 15 3

    • Twój mózg najwyrazniej jest zatruty spalinami!! Ale odpal sobie auto elektryczne w zamknietym garazu (2)

      a potem to samo wykonaj z blacho smrodem i nie zapomnij opisać to jakiemuś znajomemu który ma więcej rozumu od ciebie to moze przyjedzie cie uratować :)

      • 0 10

      • co za roznica dla srodowiska czy smordzisz w miescie czy pod miastem???

        dla tych biednych misiów polarnych ....

        • 5 0

      • haha niby jak można

        Odpalić elektryka co?

        • 0 0

  • Najlepsze są te ładowarki przez Urzędem Miejskim. Zawsze miejsca zastawione przez jakieś TDI bo ktoś musiał tam zaparkować.

    • 8 0

  • Ich czeka los farm wiatrowych i foto ogniw......

    skończy sie sponsoring skonczy sie głupia moda........

    • 12 3

  • Te samochody tankują pośrednio węgiel, do tego wożą ze sobą kilkaset kilogramów potencjalnego zagrożenia dla środowisko (2)

    które to akumulatory trzeba potem utylizować, jaja z tą ekologią

    • 8 2

    • przestańcie (1)

      Z tą utylizacja! Cały czas to samo. A wasze oleje itd to nie trzeba utylizować? Żeby zrobić benzynę to też trzeba spalić coś by powstał prąd.

      • 1 2

      • to benzynę robią z prądu?ciekawe rzeczy opowiadasz...
        oleje utylizuje się poprzez filtracje, dekantację, sedymentację i ponowną destylacją, często też rafinację, także wiesz, nikt tego do rzeki nie wylewa (a przynajmniej nie powinien)

        • 0 0

  • Na pohybel

    Politycznej poprawności

    • 5 0

  • A jaka jest definicja samochodu hybrydowego?

    Bo każdy samochód jest w pewnym stopniu hybrydowy - może jechać na prąd korzystając z rozrusznika.

    Sama hybrydowość nie jest również wpisana nigdzie w dowód.
    Kto więc i jak sprawdzi czy dana Toyota Auris (model mający wersje hybrydowe jak i spalinowe), jest autem hybrydowym?

    • 3 2

  • ohm (1)

    Jak zawsze" bogaci" co mają na auta za kilkaset tysięcy z (wyłudzonego wat) za darmo, a biedak z golfa tdi. niech płaci potrójnie bo go stać....

    • 6 6

    • A skad Ty wiesz, ze bogaty ma pieniadze z wyludzonego Vatu? Podaj przyklady z nazwiskami.

      • 4 2

  • W Gdańsku tylko samochody elektryczne!

    • 1 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Sprawdź się

Sprawdź się

Do przystanku Westerplatte dostaniemy się autobusem linii:

 

Najczęściej czytane