• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Profity dla właścicieli aut elektrycznych

Michał Jelionek
23 listopada 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Gdańsk najchętniej premiuje właścicieli aut elektrycznych i hybryd typu plug-in, natomiast najmniej profitów oferuje Gdynia. Gdańsk najchętniej premiuje właścicieli aut elektrycznych i hybryd typu plug-in, natomiast najmniej profitów oferuje Gdynia.

Nie da się ukryć, że europejskie kraje, w których kładzie się mocny nacisk na premiowanie właścicieli aut elektrycznych, wyprzedzają nas o co najmniej dwie długości. Na całe szczęście z każdym rokiem ten dystans maleje. Sprawdziliśmy, na jakie profity w Trójmieście mogą liczyć osoby posiadające auta "na prąd".



Gdańsk

Czy twoim zdaniem właściciele aut "na prąd" powinni być premiowani przez miasta?

Gdańsk to aktualnie najbardziej aktywny reprezentant Trójmiasta w promowaniu ekosamochodów. Na terenie miasta powstaje zdecydowanie najwięcej ogólnodostępnych i bezpłatnych ładowarek przeznaczonych dla aut elektrycznych i hybryd plug-in. Ponadto włodarze Gdańska postanowili zwolnić właścicieli "elektryków" z opłat w SPP (Strefie Płatnego Parkowania).

Żeby skorzystać z tej ulgi, należy w Gdańskim Zarządzie Dróg i Zieleni zobacz na mapie Gdańska wyrobić specjalny identyfikator, który wydawany jest bezpłatnie. Wystarczy udać się do działu parkowania GZDiZ z kserokopią dowodu rejestracyjnego pojazdu (oryginał do wglądu) i na miejscu uzupełnić wniosek. Karta wydawana jest od ręki.

Identyfikator może wyrobić każdy, nie tylko osoby zameldowane w Gdańsku. Podobnie jest z firmami, które nie muszą być z Trójmiasta. Od lipca 2016 roku do listopada 2017 GZDiZ wydał 59 takich identyfikatorów.

Tak wygląda identyfikator zwalniający z opłat w gdańskiej SPP. Tak wygląda identyfikator zwalniający z opłat w gdańskiej SPP.
Jest jednak małe "ale".

- Identyfikator zwalnia z opłat w SPP, ale nie upoważnia do wjazdu w Strefę Ograniczonej Dostępności. W tę strefę wjeżdżać mogą osoby posiadające uzasadniony interes, a samo posiadanie pojazdu elektrycznego czy hybrydowego typu plug-in trudno utożsamiać z koniecznością wjazdu w ten rejon miasta - tłumaczy Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy GZDiZ.
Właściciele aut elektrycznych i hybryd typu plug-in mogą korzystać z kilku ogólnodostępnych stacji ładujących zlokalizowanych na terenie Gdańska (sprawdź ich lokalizacje na naszej mapie). To przede wszystkim ładowarki należące do Energi i Miasta Gdańsk. W roku 2019 swoje terminale postawi także Grupa Lotos.

Korzystanie z ładowarek Energi i Miasta Gdańsk jest bezpłatne, ale żeby "zatankować" auto prądem trzeba najpierw wyrobić specjalne karty dostępu. W tym celu trzeba wypełnić wnioski (wzory dokumentów: EnergaGZDiZ). Wydawanie kart do ładowania również nic nie kosztuje.

Czytaj także: Auta elektryczne - bierzmy przykład z innych

Miasto Gdańsk oprócz identyfikatorów zwalniających z opłat w SPP oferuje także największą liczbę ogólnodostępnych ładowarek. Miasto Gdańsk oprócz identyfikatorów zwalniających z opłat w SPP oferuje także największą liczbę ogólnodostępnych ładowarek.
Sopot

Prekursorem premiowania właścicieli aut elektrycznych był Sopot. To włodarze tego miasta jako pierwsi zwolnili z opłat w SPP posiadaczy samochodów elektrycznych, hybryd typu plug-in, a nawet zwykłych hybryd. Wystarczy zgłosić się do sopockiego ZDiZ zobacz na mapie Sopotu po specjalny identyfikator, który jest przepustką do darmowego parkowania.

- O kartę może ubiegać się właściciel lub użytkownik pojazdu elektrycznego lub hybrydowego, którego miejscem zamieszkania jest Sopot. Osoby zainteresowane otrzymaniem identyfikatora powinny złożyć w ZDiZ wniosek o wydanie karty. Do wniosku należy dołączyć kserokopię (oryginał do wglądu) dowodu rejestracyjnego z adnotacją, że pojazd posiada napęd elektryczny bądź hybrydowy. Jeśli wniosek nie budzi wątpliwości, to karta wydawana jest od ręki - zapewnia Anna Dyksińska z UM Sopot.
Od 2014 roku sopocki ZDiZ wydał 67 bezpłatnych identyfikatorów z rocznym terminem ważności. Tylko w tym roku wydano 31 kart.

To jednak nie Gdańsk, a Sopot był pierwszym miastem, które zwolniło swoich mieszkańców posiadających ekosamochody z opłat w SPP. To jednak nie Gdańsk, a Sopot był pierwszym miastem, które zwolniło swoich mieszkańców posiadających ekosamochody z opłat w SPP.
Gdynia

Najmniej przychylnym miastem dla właścicieli aut elektrycznych jest Gdynia. Jeszcze do sierpnia miasto nie przewidywało żadnych ulg dla posiadaczy ekosamochodów. Zmieniło się to wraz z modyfikacją tabeli opłat za parkowanie w SPP.

- Zmiana dopuściła możliwość zakupu abonamentu na parkowanie dla mieszkańców Gdyni posiadających auta elektryczne lub hybrydowe plug-in w promocyjnej cenie 100 zł - wyjaśnia Agata Grzegorczyk, rzecznik prasowy UM Gdynia.
Taki abonament upoważnia do parkowania samochodu w miejscach wyznaczonych na obszarze całej strefy. Dodajmy tylko, że normalny abonament na okaziciela kosztuje 450 zł. Właściciele aut, którzy są mieszkańcami na terenie objętym SPP płacą 30 zł miesięcznie.

Czytaj także: Auta elektryczne - standardy ładowania w Trójmieście

Miejsca

Opinie (95) 4 zablokowane

  • ) (5)

    Ja zostanę przy swoim 14 letnim TDi.Nie do zajechania,a leję olej z frytury.Kolejnym wozem za jakieś 10 lat będzie podobna 15 letnia furmanka.Kogo stać na wozy za 100tyś zł.Większość jeździ 15/20 letnimi autami.To się kalkuluje,a nowy już przy kupnie -10000zł traci na wartości na roczniku,do tego ubezpieczenie 4% wartości wozu.Nie,dzięki.

    • 38 36

    • Za 10 lat obyś nie musiał leżeć na onkologii a twoje dzieci leczyć astmy (1)

      ty nie potrzebujesz auta. potrzebujesz biletu miesiecznego.
      nasionka na działkę możesz zawieśc w kieszonce a z działki zabrać je w plecaku.
      Ale realnie jesteś trolem POpychadłem.
      Diesle współczesne skończą się bo wtryskiwacze są warte więcej niż kilka starych smrodków.

      • 11 22

      • Są inne wszechobecne na Ziemi czynniki inicjujące proces nowotworowy, o których się nie mówi. Poczytaj sobie skąd się bierze energia do stacjonarnego ładowania akumulatorów tych samochodów i jakie są przy jej produkcji emisje zanieczyszczeń. Argument nie trafiony. Poza tym czemu obrażasz kogoś, kto obrazowo i łagodnie przedstawił rzeczywisty i najważniejszy z punktu widzenia mas problem do rozwiązania?

        • 16 3

    • Zaczekam na polski samochód elektryczny. (2)

      Obiecywał go nasz premier. Jestem odrobinę sceptyczny ponieważ Tesla, która ma doświadczenie w elektrykach, ostatnio uruchamiając produkcję tańszego modelu dla ludu ma już 2 miesięczne opóźnienie w dostarczaniu pojazdów klientom. Straty są na poziomie 620mln dolarów za 3 kwartał ..

      • 2 6

      • Az dwa miesiace?? A kiedy Polska wyprodukowała wlasny samochod osobowy? Wlasny, znaczy bez licencji jak fiata.

        • 2 1

      • skoro producent który ma w tym doświadczenie przeżywa jakieś problemy

        to co dopiero by było gdyby producent miał być powołany przez jakiś rząd i produkcja regulowana dekretami :D Tak już było i nic dobrego z tego nie wyszło

        • 2 1

  • (1)

    Mam wrażenie że już czytałem ten artykuł jakies pół roku temu.

    • 27 4

    • nom

      i nadal im się nie udało wypromować tych stolców

      • 4 2

  • czyli? (5)

    Kicha. Profitów jak nie było, tak nie ma. Miałem na oku używanego Nissana Leaf, myślałem, ze to dobry wybór jako auto typowo miejskie do jazdy codziennej. Jedna ładowarka Energii przy PPNT w Gdyni to troszkę mało ...

    • 22 1

    • Nissan leaf przy jeździe w korku, temperaturze (1)

      -10 stopni i dołączonym ogrzewaniu ma zasięg 100 km.. To lekka bieda przy Tesli...

      • 0 3

      • sprawdź zanim sie wypowiesz,

        pierwsza generacja z baterią24 kWh ma zasięg 120 km, natomiast model z końca 2015 (po modyfikacji) z baterią 30 kWh przejedzie ponad 170 km realnie. Te wartości pozwalają na codzienna jazdę w warunkach miejskich.
        Tesla to zupełnie inna liga. Zerknij na ceny. Nawet używanych.

        • 5 1

    • no ale w czym problem? (2)

      Montujemy w garażu ładowarkę i na następny dzień powinno wystarczyć prądu. Ładowanie na mieście tylko awaryjnie

      • 2 0

      • 30kWh to ~12zł. Czyli 3000zł rocznie. Tyle "zarobisz" tankując na mieście

        • 1 0

      • Problemy są zawsze

        Auta elektryczne wydają się nieuniknioną przyszłością, jednak z punktu widzenia fizyki zastąpienie choćby połowy aut w Polsce takimi to blackout naszego systemu energetycznego. Zastanówcie się co się stanie gdy codziennie po 18 wszyscy użytkownicy takowych zaczną proces ładowania.

        • 0 0

  • aha, czyli pierwsze priusy nie sa brane pod uwage (3)

    mimo iz sa hybrydami, wspaniale ;)

    • 15 3

    • drugie i trzecie też nie, (1)

      jeśli nie są w wersji plug-in

      • 11 0

      • a jak są w wersji plug-out?

        • 0 0

    • kup nowy

      Marne 150 tys i możesz parkować za Free

      • 1 0

  • lada moment wszyscy uzytkownicy elektrykow i hybryd plug in beda parkowac za darmo i korzystac z bus pasow (15)

    wejdzie ustawa, ktora im to umozliwi i zadne zaswiadczenia nie beda potrzebne. Nie bedzie tez dyskryminacji tylko dla swoich mieszkancow jak w Sopocie czy calkowitej ignorancji jak w Gdyni.

    • 13 10

    • Prosze o uzasadnienie czemu wlasciciel Plugina ma byc zwolniony z oplat a wlasciciel hybrydy nie ! (9)

      Kazde z tych aut przejedzie iles tam km na samym pradzie. Nigdzie nie ma info, ze auto musi przejechac na pradzie nie mniej niz np 20 km. Wiec wlasciciele hybryd powinni zlozyc odwolanie do Rady Miasta a nastepnie do Sadu o nieuprawniona dyskryminacje.

      Auto Plug in moze miec calkowicie rozladowana baterie (bo wlasciciel jej nie naladowal) i bedzie po miescie jezdzil caly czas na benzynie. Efektu Eko brak.

      Wlasciciel zwyklej hybrydy nie musi niczego ladowac bo akumulator zawsze doladowuje sie sam i takie auto zawsze moze przejechac iles tam km na samym pradzie.

      Poza tym plugina trzeba ladowac co powoduje w Polskich warunkach emisje CO2 z wegla a zwykla hybryda nie musi byc podlaczona do pradu.

      Wiec co jest EKO ?

      • 33 15

      • (5)

        bo hybryda to zwykła spalinówka z lepszym PRem

        • 13 1

        • Bzdury. Jak dla mnie to lepsza alternatywa cenowa (4)

          niż diesel + automatyczna skrzynia.

          • 1 1

          • Chodzi o spalanie, a nie o twoją opłacalność.

            • 3 0

          • (2)

            Nowy mały Peuegot pali 4-5 l ON. hybryda Toyoty to samo, gdzie tu oszczędność? Za hybrydę w takiej samej wersji jak w dieslu w Toyocie płacisz dodatkowo. Nabijanie ekoczubków w butelkę.

            • 1 0

            • A w zdrowiu (1)

              Silnik hybrydy nie pracuje na biegu jałowym, włącza się tylko przy większym obciążeniu. Do tego rozgrzewany jest dość szybko, dzięki czemu mniej/krócej truje i mniej się zużywa, dzięki czemu po latach pewnie jest tak samo sprawny jak nowy i nie dymi jak to nawet niektóre benzynowe potrafią.

              • 0 0

              • Te benzynowe co kopcą to nie mają już sprawnych pierścieni olejowych, więc to zużyte nie nadające się do eksploatacji pojazdy i niech takim Policja czy ITD zabierają dowody! Co do fajności hybryd to jedyny plus jaki widzę to możliwość odzysku energii hamowania, oraz praca silnika spalinowego jako generator prądu w najbardziej sprawnym punkcie pracy tegoż silnika, reszta to tylko komplikacje.

                • 0 0

      • o ty mały

        I zawistny Polaku

        • 2 1

      • Wodór ???

        • 0 1

      • A ile % energii zużytej w tej hybrydzie pochodzi z wiatru, słońca czy wody?

        Bo w Plug-In'ach jakiś tam procent pochodzi i pewnie będzie stale rósł.

        • 0 0

    • a lada drugi moment skasują te wszystkie przywileje (4)

      tak jak w Norwegii, bo tych aut jest po prostu za dużo

      • 6 3

      • taaaaaaaaaaa zanim w Polsce bedzie tyle aut elektrycznych i plug in co w Norwegii minie 50 lat. (3)

        • 5 5

        • nikt nie będzie czekał na to aż będziemy mieli tyle samo (2)

          jak będą mogli ci wyszarpać z gardła kasę to to zrobią szybciej niż ci się wydaje

          • 7 2

          • (1)

            Polska przekora

            • 0 0

            • to nie przekora, to zachłanność

              • 1 0

  • (1)

    Nie wyobrażam sobie mojego x6 bez TDI 3.0+. Żaden pr****b tego nie zastąpi

    • 7 21

    • Mój "Pasek" jest...

      najlepszy. Nie ma to jak tedejik, manualna skrzynia biegów, szyba w dół i wiatr we włosach, i świat jest cały mój. Na wszystkich drogach jestem królem. Paskiem da się jeździć szybko i bezpiecznie, co sam wielokrotnie sprawdziłem, nie ma to jak moje passeratti.

      • 2 0

  • Gdynia najmniej przychylnym miastem dla swoich mieszkańców. (2)

    Jakość ulic woła o pomstę do nieba. Plasuje nas na poziomie Afryki. Żadnych nowych ulic na nowe osiedla. Kiedyś mieszkańcy się wkurzą i wywiozą to towarzystwo z UM. Wyraźnie temat zapchanych, dziurawych ulic i korków dla nich nie istnieje.

    • 23 2

    • (1)

      Motocykle w Gdyni także nie są zwolnione z opłat za parkowanie w strefie.
      To żenada.

      • 4 2

      • Niekiedy Motòr pali tyle co samochód

        Więc nie widzę uzasadnienia,poza tym zajmuje miejsce do parkowania

        Można rozważyć mniejsze opłaty za parkowanie

        • 0 2

  • Darmowe miejsca parkingowe w płatnej strefie tak - ale tylko dla 100% elektryków a nie hybryd.

    • 14 9

  • Norwegowie już kasują przywileje dla hybrydowców i elektryków (2)

    Po prostu za dużo ich jest żeby ich nie doić na opłatach drogowych I dawać darmowe parkingi.

    • 20 9

    • Jak będziemy zarabiać na poziomie Norwegów to możemy śmiało kasować zniżki (1)

      • 5 3

      • jak będziemy zarabiać na ich poziomie to dopiero będzie nas stać na przywileje

        • 4 0

  • Strefa Ograniczonej Dostępności (1)

    to i tak fikcja

    znaków zakazu itp jest nastawianych całe mnóstwo, a połowa aut, która tam wjeżdża, w ogóle nie powinna tam być. Wszyscy gapią się tylko na nawigację i przypalają głupa.

    • 4 0

    • bo ziemniaki mają w kieszeniach

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Sprawdź się

Sprawdź się

W sezonie przedświątecznym przez Trójmiasto przejeżdżają Mikołaje:

 

Najczęściej czytane