• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przebudowa Podwala z Łąkową: start zimą, gotowe na lato

Michał Brancewicz
18 listopada 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
W grudniu podpisana zostanie umowa z wykonawcą, który przebuduje skrzyżowanie łączące ul. Łąkową z Podwalem Przedmiejskim w Gdańsku. W grudniu podpisana zostanie umowa z wykonawcą, który przebuduje skrzyżowanie łączące ul. Łąkową z Podwalem Przedmiejskim w Gdańsku.

W grudniu miała zakończyć się przebudowa skrzyżowania Podwala Przedmiejskiego z Łąkową, ale prace do tej pory się nie rozpoczęły. Wszystko z powodu zmiany procedury, w oparciu o którą ma być realizowana inwestycja. Podpisanie umowy z wykonawcą planowane jest dopiero w grudniu, a roboty potrwają do połowy roku.



Jak wolisz przechodzić przez jezdnię?

Jesienią zeszłego roku zakończyła się przebudowa pierwszego z pięciu skrzyżowań na Podwalu Przedmiejskim, na wysokości ul. Chmielnej. Celem tej inwestycji jest "przybliżenie" Starego Przedmieścia i Dolnego Miasta do Śródmieścia, poprzez zwężenie jezdni Podwala, stworzenie naziemnych przejść dla pieszych oraz umożliwienie samochodom przejazdu przez torowisko tramwajowe.

Przebudowa Podwala z Łąkową za 10,5 mln zł



Drugie w kolejce do przebudowy wytypowane zostało skrzyżowanie z ul. Łąkową.

W sierpniu do przetargu zgłosiły się dwie firmy:

  1. MTM z Gdyni - ok. 10,5 mln zł oraz 24 miesiące gwarancji,
  2. Konsorcjum WPRD Gravel z Gdańska i WodKan-Grzenkowicz z Kartuz - ok. 11,2 mln zł oraz 24 miesiące gwarancji.

Obie oferty mieściły się w zakładanym budżecie miasta na ten cel - 11,6 mln zł. Przebudowa miała wkrótce rozpocząć się i potrwać do grudnia. Jednak prace do tej pory nie ruszyły.

Urzędnicy czekają na ZRID



- Inwestycja miała być realizowana w oparciu o zgłoszenie budowy, ale Urząd Wojewódzki nie wyraził na to zgody i musieliśmy wszcząć procedurę wydania Zezwolenia na Realizację Inwestycji Drogowej - tłumaczy Włodzimierz Bartosiewicz, szef Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. - ZRID powinniśmy otrzymać w grudniu i wówczas podpiszemy umowę z firmą MTM.
Wniosek o wydanie zezwolenia został złożony 21 października. Wojewoda ma 90 dni na jego wydanie, pod warunkiem, że dokumentacja będzie kompletna. A to oznacza, że wydanie ZRID-u może nastąpić dopiero w styczniu.

To wszystko sprawia, że prace, które mają trwać 180 dni, przeciągną się do połowy 2020 roku.

W ramach inwestycji, poza otwarciem skrzyżowania wraz z naziemnym przejściem dla pieszych, naprawiona zostanie nawierzchnia jezdni, chodników oraz zatok autobusowych.

Przebudowie poddane zostanie także torowisko tramwajowe, kanalizacja deszczowa, instalacje sanitarne i wodociągowe. Powstaną też pasy rowerowe, stanowiące kontynuację rozwiązania ze skrzyżowania z ul. Chmielną.

Przebudowa Podwala: kolejne skrzyżowania w kolejce



W planach urzędników na kolejne lata jest przebudowa kolejnych miejsc na Podwalu Przedmiejskim - na wysokości przystanków tramwajowych: Okopowa zobacz na mapie Gdańska, Żabi Kruk zobacz na mapie Gdańska oraz Brama Żuławska zobacz na mapie Gdańska, do których obecnie dostać się można jedynie zaniedbanymi przejściami podziemnymi.

Opinie (244) 7 zablokowanych

  • Po cholere znowu, aż 4 przejscia...?

    Nie można skoro już są wciskane te przejścia naziemne wszędzie na siłę, to akurat tu dać pasy w jednej linii, a nie po 2ch stronach Łąkowej. Już tyle mamy kaleków w tym mieście, że pasy co 50 metrów i do tego co 30 metrów progi zwalniające... Żenada.

    • 11 4

  • Skandal

    Planowana jezdnia jest za szeroka! Po jednym pasie jezdni dla samochodów buspas, dwa pasy dla rowerów, jeden dla pieszych, pas dla chomików i dla leworęcznych.

    • 17 2

  • "Celem tej inwestycji jest "przybliżenie" Starego Przedmieścia i Dolnego Miasta do Śródmieścia " (2)

    O powyzszym nalezalo pomyslec budujac te trase, ale myslenie perspektywiczne to nie nasza specjalnosc. Ponadto po cholere torowisko jest ubrane w psedotrawniczek i inne zbedne dodatki? W centrach krajow zachodnich torowiska sa integralna czescią jezdni, gdzie mozna swobodnie wjechac autem, to pozwala na oszczedne zagospodarowanie miejsca. Ale nie u nas: wysepki, pasy segregacyjne, krawężniki, trawniczki i inne szykany - jak dla niepełnosprawnych!

    • 11 14

    • Ty sobie najpiew sprawdź kiedy i w jakich okolicznościach ta trasa powstała

      Bo widać, że nie masz ani kontekstu historycznego, ani wiedzy o rozwiązaniach transportowych. A ten "trawniczek" to tzw zielone torowisko, ważny element wyciszający tramwaj. W centrach krajów zachodnich, np w Genewie i Zurychu bardzo często spotykane. Szykany są własnie po to, żebyś nie mógł swobodnie autem jechać, za to żeby wszyscy inni, bez samochodu mogli przedostać się tamtędy normalnie.

      • 0 0

    • u nas kierofczyki by pozastawiali te torowiska. co ty do czego porównujesz

      • 0 2

  • Mam nadzieje moi drodzy i kochani (2)

    Że nie będzie faul startu i latem przejdziemy po przejściu jak być powinno od lat.

    • 83 99

    • pamiętam Łąkową

      jak jeszcze tramwaj tam jeździł. W obecnym kształcie ta ulica się nie umywa do tego, co było na przełomie lat 80/90. Ale wszystko idzie w lepszą stronę. Przejścia podziemne tylko tam, gdzie konieczne, czyli do Pociągów i np pod autostradą.

      • 5 3

    • Przecież ty mieszkasz w Wejherowie,

      o czym sam pisałeś, a głos zabierasz w każdej gdańskiej sprawie (?!).

      • 18 4

  • A jakieś progi zwalniające? A w ogóle to należy zamknąć Podwale Przedmiejskie dla ruchu samochodowego. Zrewitalizować i zrobić deptak z ogródkami z piwami rzemieślniczymi.

    • 11 2

  • Kolejne swiatła i kolejne wydłużenie czasu przejazdu tramwajem i autobusem

    Z tego co wiem planowane jest kolejne przejście naziemne na wysokości ul. Żabi Kruk
    i oczywiście dojdą kolejne światła, a komunikacją miejską będziemy jechać jeszcze dłużej

    Takie rzeczy dla mieszkańców wymyślają aktywiści, którzy w zobaczyli w telewizji Kopenhagę i chcą jej pomysły przenieść do miasta w którym nie ma dróg alternatywnych.

    • 14 4

  • Podwala w ogóle nie powinno tam być, ta droga powinna być wypchnięta za stare miasto i połączyć bezkolizyjnie AK (4)

    ale to za dużo dla "planistów". I wtedy stare miasto mogłoby się rozwijać, łączyć, komunikować.

    • 7 9

    • "rozwijać, łączyć, komunikować"

      to stwórz takie możliwości, przykładowo przez bypass przez Olszynkę, rozbudowę 3-Maja czy tunel pod Polskim Hakiem. Tylko zrób to (!!!) najpierw...
      A ludzie sami zrezygnują z Podwala.

      • 3 0

    • (1)

      Stare Miasto jest po zupelnie innej stronie miasta

      • 5 2

      • no i właśnie tam powinna znajdować się główna droga przejazdowa :)

        • 0 2

    • centrum miasta bezkolizyjnie ;) co za dureń. może autostrade jeszcze byś tam chciał?

      • 2 2

  • rok 2033 kasujemy skrzyzowanie

    • 7 4

  • mamy od kilku miesięcy nowy tunel przy Okopowej (2)

    po co nam na sąsiedniej ulicy

    • 9 11

    • (1)

      tunel zasypać zrobić galerię sztuki

      • 1 3

      • a w czym ci on przeszkadza ?

        przecież to super bezpieczne przejście

        • 1 2

  • (1)

    Ok. Tylko kiedy w końcu zostanie wyremontowana ulica Łąkowa do Długich Ogrodów.

    • 23 3

    • O drugiej stronie juz sie rozpadla wiec szkoda kasy

      • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Nissan Leaf to samochód z napędem:

 

Najczęściej czytane