• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Bądź czujny przed przejściem. Pierwszeństwo nie gwarantuje bezpieczeństwa

Mateusz
20 czerwca 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Czy nowe przepisy uśpiły nieco czujność pieszych? Czy nowe przepisy uśpiły nieco czujność pieszych?

Być może ten artykuł mocno zdenerwuje pieszych, ale uważam, że przepisy dające im bezwzględne pierwszeństwo uśpiły ich czujność przy przejściach. Myślą, że mając pierwszeństwo, mogą niemal wbiec na pasy bez rozglądania się i upewnienia, że nic ich nie rozejdzie - napisał jeden z naszych czytelników. Pan Mateusz poruszył ważny temat z punktu widzenia zarówno kierowców, jak i pieszych.



Czytelnik z Gdańska zgłosił się do nas po publikacji mrożącego krew w żyłach nagrania, na którym o mały włos doszłoby do wielkiej tragedii. Naprawdę niewiele brakowało, a samochód potrąciłby wbiegające na pasy dziecko. Film możecie obejrzeć poniżej. To wideo daje bardzo wiele do myślenia i skłania do dyskusji na temat zachowania pieszych i kierowców przy przejściach.

Było bardzo blisko nieszczęścia. Niepilnowane dziecko wbiega na pasy wprost pod jadące auto.

Poniżej prezentujemy treść wiadomości, którą otrzymaliśmy od pana Mateusza.

Czy piesi dostatecznie uważają, przechodząc przez jezdnię?

Zawsze starałem się podchodzić z należną uwagą do pieszych przechodzących na przejściach. Nowe przepisy, które weszły w życie 1 czerwca 2021 r., rozszerzyły jedynie interpretację momentu, od kiedy pieszy ma pierwszeństwo. Każdorazowo, gdy zbliżam się do pasów, moja uwaga wzrasta.

Nowe przepisy uśpiły czujność pieszych?



I tego samego należy oczekiwać od pieszych. A mam wrażenie, że nowe przepisy tylko uśpiły ich czujność. Myślą sobie, że przecież mają bezwzględne pierwszeństwo, stojąc nawet metr od przejścia. I tu jest pies pogrzebany. Coraz częściej obserwuję osoby przechodzące przez przejście kompletnie niezainteresowane tym, co się dookoła nich dzieje. Jakby miały klapki na oczach, a nowe przepisy dały im nieśmiertelność.

Te osoby z reguły wpatrzone są w swoje smartfony, a na uszach mają słuchawki. Telefon komórkowy potrafi także skutecznie odwrócić uwagę opiekunów małych dzieci - co prawdopodobnie widać także na opublikowanym na portalu filmie. Ogromna prośba: pilnujcie swoich pociech w pobliżu dróg i nie tylko.

Czytaj także:

Tu lepiej uważać. Najniebezpieczniejsze przejścia dla pieszych w Trójmieście



To, że pieszy ma pierwszeństwo, nie oznacza, że nagle może zatracić swój instynkt samozachowawczy i w głupi, niepotrzebny sposób zginąć. Przechodniu, pamiętaj, że nawet najlepszy, rozważny kierowca, z dużym doświadczeniem może popełnić błąd. Czasami wystarczy oślepiające słońce. Zatem nie wchodźcie na przejście bez rozglądania się na boki. Życie jest tylko jedno.

Przy okazji prośba również do rowerzystów i osób poruszających się na hulajnogach - kierowca nie zawsze jest w stanie was zauważyć, szczególnie gdy jedziecie bardzo szybko, a ścieżka rowerowa przecina jezdnię. Miejcie to na uwadze i się nie denerwujcie. Więcej zrozumienia.

Czytaj także:

Pierwsze przejścia "offline". Idziesz, nie patrz w telefon



Przepisy, które weszły w życie 1 czerwca 2021 r. Przepisy, które weszły w życie 1 czerwca 2021 r.
Mateusz

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (426) 7 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Artykuł mocno zdenerwuje pieszych? (13)

    Pieszy nie ma prawa wtargnąć przed nadjeżdżający pojazd i powinien znać podstawowe przepisy!

    • 92 12

    • Kiedy powrót do nauczania w szkołach (3)

      Przepisów Ruchu Drogowego dla najmłodszych? Najwyższa pora!

      • 25 4

      • Bardziej przydałoby się dla najstarszych. (2)

        Którzy dalej myślą, że obowiązują przepisy z PRL, z wymyślonymi przez nich dodatkami, jak nakaz zjeżdżania z lewego pasa, bo Janusz chce zapiep**ać :D

        • 7 12

        • (1)

          Z tego co kojarzę mamy ruch prawostronny

          • 11 3

          • W ktorym obowazkowe jest poruszanie sie prawa strona jezdni w przypadku drog jednojezdniowych lub prawa jezdnia w przypadku drog dwujezdniowych. Nie ma natomiast nakazu poruszania sie prawym pasem w mysl przepisow. Sama ustawa mowi jedynie o obowiazku poruszania sie mozliwie blisko prawej krawedzi jezdni, nie precyzujac sformulowania mozliwie blisko, moze to byc wciaz lewy pas.

            • 9 0

    • Dokładnie!

      • 9 2

    • (5)

      Jeżeli kierowca przestrzega przepisów, pieszy nie ma fizycznej możliwości wtargnięcia przed nadjeżdżający pojazd.

      • 13 24

      • Dokładnie. Na razie 9 minusów od niepoważnych kierowców.

        • 6 11

      • (3)

        Droga hamowania 50-0kph to jakies 25-30m, wystarczy zeby pieszy nagle skrecil lub wyszedl zza przeszkody.

        • 11 3

        • Sam sobie odpowiedziałeś (2)

          Dostosuj prędkość do sytuacji i miejsca. 50km/h to o wiele za dużo w okolicy przejścia.

          • 4 9

          • Wybieganie nocą zza ciemnego drzewa/krzaków/murków w ciemnym ubraniu bez upewnienia się i bez odblasków to też jest za dużo i wina pieszego!

            • 4 3

          • Czyli co, sugerujesz zatrzymywać się przed każdym przejściem? Bo nawet jadąc 20kph to wciąż droga hamowania jest 12-15 metrów. Jak ktoś włazi pod koła to tylko stanie w miejscu gwarantuje brak kolizji.

            • 3 1

    • Na pasy powinno się wpuszczać (1)

      wyłącznie pieszych w krawatach i tyle.

      • 8 0

      • dałem plusa za ironię, żeby nie było wątpliwości

        • 0 0

  • Zachowanie na ulicy to kwestia wychowania. (8)

    Moi rodzice i dziadkowie tak mi wpoili schemat "lewo-prawo-lewo", że jak byłem pierwszy raz w Londynie to tam trochę ryzykowałem na przejściach. Siła przyzwyczajenia.

    • 34 7

    • Piszesz bzdety. Są sytuacje w stosunku do dzieci, że ich schemat "lewo - prawo - lewo" nie zdaje (2)

      egzaminu, w sytuacjach gdy z przeciwnych kierunków dojeżdżają do przejścia dwa samochody - jeden szybciej, drugi trochę później i gdzie normą jest oczekiwanie od dziecka, że skoro pierwszy z nich stanął i je przepuszcza, to drugi powinien zrobić to samo (tak zwana dziecięca ufność) gdzie zdarza się że jednak nie zatrzymuje się.

      Ty nawet nie wiesz co to jest dziecięca psychika, co związane jest czemu np. kursy na prawo jazdy są od 18 lat a nie wcześniej.

      • 1 4

      • No patrz, a ja zacząłem kurs "B" na PJ w wieku 16 lat za zgodą rodziców i zdałem jak miałem 17.

        Widocznie w 1999 roku ludzie byli rozsądniejsi.

        • 6 2

      • Skoro dziecko nie potrafi się poruszać zgodnie z przepisami bo ich nie rozumie to powinno chodzić po ulicach wyłącznie pod opieką dorosłego!

        • 0 0

    • (3)

      Wchodzenie na jezdnię spoza pojazdu lub innej przeszkody ograniczającej widoczność drogi mandat w wysokości 200 zł.

      • 4 2

      • (1)

        jeśli kierowcy stawali by w tylko wyznaczonych miejscach, lub chociaż zgodnie z przepisami w odległości 10 metrów przed i za przejściem to nie było by problemu. Ale u nas niestety staje się wszędzie.

        • 5 1

        • dodatkkowo wysokie krzewy zza których może wyjechać pędzący rowerzysta

          • 2 0

      • Tos wymyslil, wyszlo by na to, ze w wielu miejscach nie moglbym przejsc przez jezdnie mimo, ze sa pasy.

        • 0 0

    • w Londynie jest napisane na ziemi przy przejściu gdzie masz patrzeć :)

      i słusznie bo dużo tam obcokrajowców nieprzyzwyczajonych do ruchu lewostronnego

      • 0 0

  • Piesi jak piesi ale czemu kierowcy w ogóle nie reagują na przejścia czy strefy zamieszkania? (5)

    Tu jest dramat. Od tego należałoby zacząć!

    • 49 69

    • Dokładnie

      Nie zwracają uwagi na znaki. Szczególnie D-40

      • 16 9

    • co to za bzdura? (3)

      xD

      • 9 9

      • Takie są fakty! nie widziałem jeszcze kierowcy jadącego 20km przez strefę zamieszkania (1)

        95% min. 40kmh cisnie... pozostałe 5% jedzie wolniej tylko dlatego że przymierza się do parkowania na chodniku czy trawniku

        • 13 6

        • Polikwidowali parkingi, to stajemy na chodnikach/trawnikach.

          • 3 17

      • Jaka bzdura ? Ty jak widać nie znasz znaku drogowego D-40. I ty masz prawo jazdy ?

        • 2 1

  • Czemu nie wspomnieliście o ważnym przepisie, który mówi, że pieszemu zabrania się wchodzenia (8)

    bezpośrednio przed jadący pojazd, również na przejściu dla pieszych?

    • 88 14

    • Takich zdarzeń jest poniżej 1% wszystkich zdarzeń na przejściach (1)

      więc to problem czysto teoretyczny

      • 10 31

      • Niestety jest to nagminne, piesi po zmianie przepisów nawet się nie rozglądaja czy nic nie jedzie tylko wchodzą prosto na ulicę!

        • 7 1

    • Co robi jadący pojazd na przejściu dla pieszych, jeżeli jest tam pieszy z pierwszeństwem? (3)

      Jak ktoś Ci samochodem wyjedzie z podporządkowanej, to Twoja wina, bo nie wolno zderzać się z innymi samochodami?

      • 8 16

      • Jeżeli go widziałeś wcześniej, że nie stosuje się do przepisów a i tak wjechałeś z premedytacją,

        to tak. Twoja współwina. Zasada ograniczonego zaufania się kłania.

        • 2 7

      • Przeczytaj najpierw ze zrozumienim komentarz na który odpisujesz.

        • 8 0

      • Auto w miejscu nie wyhamuje jeśli tego nie rozumiesz i włazisz przed maskę samochodu to nie wróżę ci długiego życia! Wyryją ci na pomniku... ten co miał pierwszeństwo!

        • 5 1

    • Jako kierowca nie mam takich sytuacji od 1.06.2022. I jeszcze może chcesz mnie uczyć jazdy

      samochodem ? To ci powiem synku - prawko mam już 40 lat i w tym wieku zapłaciłem tylko jeden mandat przy zerowej liczbie kolizji.

      • 2 7

    • Problem w tym, że dla wielu kierowców to "bezpośrednio" rozszerza się do granicy mniej więcej 30-50 metrów. Nie jestem samobójcą, jak podchodzę do przejścia, to się rozglądam, a jak coś jedzie, gapię się na kierowcę. I są dwa typy: zatrzymują się (chętnie lub nie, ale jednak) lub nie. Co ciekawe, w typie pierwszym mieści się większość Sebiksów z BMW. Czasami z piskiem opon, ale jednak się zatrzymują. W typie drugim głównie panie. Jedzie księżniczka i udaje, że cię nie widzi. Nieraz środkowy palec sam się prostuje.

      • 0 0

  • A kiedy kierowcy zaczną stosować się do znaków? (11)

    Strefa zamieszkania = max 20 km/h
    Strefa tempo 30 = max 30 km/h
    Pozostałe z wyjątkami to max 50 km/h

    W rzeczywistości kierowcy jeżdżą + 20-30 km/h od dopuszczalnych prędkości. I ciągle chcą pouczać pieszych i rowerzystów.

    O parkowaniu i przejeżdżaniu na zielonej strzałce nie wspominam, bo leżącego nie kopie się.

    • 45 62

    • No i telefon w łapie! To jest plaga. (3)

      Pieszy na przejściu, a ten jedzie na oślep gapiąc się w telefon.

      • 20 6

      • Takich pieszych jest poniżej 1 promila (1/10 procenta) - nie opowiadaj tu bajek. (2)

        • 0 12

        • On pisał o kierowcach z telefonem

          • 11 1

        • Ten promil to mają we krwi.

          • 3 1

    • Zaczna jak beda karani

      Wystarczy umieścić radary!

      • 8 2

    • (4)

      odpowiadam: wtedy, kiedy rowerzyści zaczną przeprowadzać swoje pojazdy przez przejścia dla pieszych.

      • 7 8

      • A kiedy kierowcy zaczną jeździć z przepisowymi prędkościami ?

        • 7 4

      • Refleksja (1)

        Rowerzyści nie będą przejeżdżać przez przejścia dla pieszych, jeśli nie będą jeździli po chodnikach. A wybierają chodnik w obawie o swoje bezpieczeństwo, zagrożone na jezdni przez agresywnych kierowców nie przestrzegających limitów prędkości i odstępu przy wyprzedzaniu.

        • 11 7

        • To jest naturalny instynkt samozachowawczy

          Jeśli jedziesz bez żadnej ochrony między pojazdami 20 razy cięższymi niż ty, które jadą 2-3 razy szybciej, to wiesz, że jesteś w złym miejscu. To tak jakbyś kajakiem wpływał przed kontenerowiec. Niezbyt to mądre ani bezpieczne.

          • 7 1

      • Fajna logika. To moze ja zaczne krasc, a przestane jak kierowcy zaczna uzywac prawidlowo kierunkowskazow na rondach?

        • 0 0

    • Jakby sami pieszymi nie byli

      • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    problemy są dwa (35)

    albo nie patrząc po prostu wchodzą na przejście i nie ważne że auto jest 5 metrów od nich ale włażą bo przecież mają pierwszeństwo) albo stoją przy samym przejściu gdy nie mają zamiaru przechodzić!

    • 223 23

    • So tez sluchawki na uszach u pieszych, rowerzystów (5)

      I wszędobylskich na nikogo nie baczących kierowców hulajnóg elektrycznych

      • 36 7

      • Wina sciezek zrobionych z chodnika (1)

        Każdy skręt w bok to strach że wpadnie hulajnoga rozpedzona 30 km/h. Statystyka pokazuje jak głupie i niebezpieczne są ścieżki rowerowe w Gdańsku. Gdyby były częścią ulicy to problem rozwiązany. Oczywiście część ulicy oddzielona słupkami czy krawężnikiem

        • 25 5

        • Podmiejską przecina deptak z dopuszczonym ruchem rowerów.

          Jakiś "geniusz" zaklepał tam przejazd rowerowy i jak 30 lat nie było żadnego wypadku, to teraz leży stłuczona szyba :D
          Mimo, że rowerzyści jak byk mają znak stop - znaczy bezwzględnie muszą ustąpić w tym miejscu samochodom!!!!

          Przypominam, że pierwszeństwo ma rowerzysta na przejeździe, ale mowa o zasadach ogólnych!
          Nadrzędne są kolejno: znaki + sygnały świetlne + osoba kierująca ruchem.
          Jak macie przejazdy rowerowe w centrum z sygnalizacją, to też jedziecie na czerwonym?

          Znak STOP mówi, że na TYM przejeździe rowerzysto nie masz pierwszeństwa :)
          Mimo tego większość aut jednak przepuszcza, bo to żaden kłopot.
          Mam nadzieję, że 1. nikomu nic się nie stało; oraz 2. że rowerzysta pokryje zniszczenia.

          • 0 0

      • Racja, nie może tak być że ktoś nic nie słyszy!

        Postuluję o zakaz używania radia w samochodzie i nakaz jazdy z opuszczonymi szybami.

        • 18 35

      • Wystarczy sobie kupić takie, które (1)

        przepuszczają dźwięk zewnętrzny i po kłopocie. Możesz sobie rozmawiać z kimś nawet ich nie wyciągając z uszu, a kiedy masz ochotę się odciąć to jest ANC.

        • 7 0

        • Ja jak nosze sluchawki to zawsze otwarte. Nie lubie byc odciety od dzwiekow zewnetrznych.

          • 0 0

    • Maja pierwszenstwo to ida. Ty sie zatrzymujesz na skrzyzowaniu jak masz pierwszenstwo? (8)

      • 17 39

      • rozglądam się, czy nikt nie zamierza mi wyjechać (5)

        bo jest coś takiego jak zasada ograniczonego zaufania

        • 48 13

        • ze świętą krową się nie dyskutuje,

          jak widzisz, jego racja jest ważniejsza...

          • 18 8

        • Jasne, już widzę jak zwalniasz na zielonym

          • 9 8

        • no na pewno (1)

          90% kierowców jeszcze przyspiesza żeby zdarzyć na zielomym... banda hipokrytów

          • 8 16

          • a jednak lepszy żywy "hipokryta" niż martwy i*iota

            • 4 6

        • Ło la boga.... co za brednie bredzisławie!

          Z kursów prawka została w głowie tylko paplanina, którą powtarzasz bez jakiejkolwiek próby zrozumienia ;)

          "Zasada ograniczonego zaufania" jednoznacznie stwierdza, że stosuje się ją dopiero jeśli są
          przesłanki, żeby ją stosować ;]

          A nie 'zawsze' i przed 'każdym' skrzyżowaniem.

          A wystarczy wyszukać przepis gdzie stoi jak byk:
          Art. 4. "Uczestnik ruchu i inna osoba znajdująca się na drodze mają prawo liczyć, że INNI uczestnicy tego ruchu przestrzegają przepisów ruchu drogowego, CHYBA że okoliczności wskazują na możliwość odmiennego ich zachowania."

          • 2 1

      • (1)

        Pieszy ma obowiązek zatrzymać się przed przejsciem dla pieszych i dopiero po upewnieniu się czy nic nie nadjeżdza wolno mu wejsć na pasy! Pieszemu zabrania się wejścia na pasy wprost przed nadjeżdzający pojazd, jest to wymuszenie pierwszeństwa a nie pierwszeństwo! Kodeks drogowy obowiązuje również pieszego więc jednak pieszy zanim wejdzie na pasy ma obowiązek się zatrzymać!

        • 5 4

        • Nie ma i nigdy nie miał obowiązku zatrzymania

          Podaj artykuł PoRD, jeśli twierdzisz inaczej. Pieszy nie może też na przejściu wymusić pierwszeństwa, bo je po prostu ma. Może być współsprawcą kolizji jak wejdzie na jezdnię (ten pierwszy krok z chodnika, nie przez kolejne pasy) bezpośrednio (tj. w sposób wykluczający możliwość zatrzymania) przed pojazd.

          • 3 2

    • Jeśli samochód jest 5m od przejścia, na ktore wchodzi pieszy to ma obowiązek się zatrzymać. (6)

      Tak to właśnie ma działać.

      A przed przejściem należy po prostu zwolnić.

      • 17 24

      • Prosisz się o trwałe kalectwo albo zgon. z takim podejściem...

        • 13 7

      • kierowca samochodu jadąc ulicą miejską, która jest przecinana niekiedy przejściami dla pieszych (3)

        powinien przestrzegać limitów prędkości. Te limity powinny być ustalone na takiej wysokości, by miał dość czasu na reakcję i zahamowanie (przepuszczenie pieszego) gdy ten zbliża się do przejścia dla pieszych.

        • 6 1

        • (2)

          Gdzie masz w kodeksie ruchu drogowego zapis mówiący o tym że kierowca samochodu ma zahamować i przepuścic pieszego który zbliża się do przejścia dla pieszych? U nas taki przepis nie obowiązuje! Pieszy nabywa pierwszeństwa w momencie wejścia na pasy a nie przed nimi!

          • 1 4

          • W artykule 26 ust. 1.

            • 1 0

          • Ale brzmienie znaku D-6 coś Ci nakazuje

            I nie mów, że skoro nie jest on w grupie znaków nakazu to nie jest to obowiązek, bo D-3 raczej nie ignorujesz

            • 2 0

      • Pytanie jak bardzo zwolnić?

        Bo samochód jadący z prędkością 30 km/h pokonuje w każdej sekundzie ponad 8 metrów. Nawet przy tak niewielkiej prędkości kierowca nie ma żadnych szans zareagować na gościa, który pcha się pod maskę. A gwarantuję, że poczujesz - i to bardzo - nawet uderzenie samochodu poruszającego się z prędkością 5 km/h.

        • 0 0

    • Rowerzysta ma tak samo..

      • 1 3

    • Masakra (1)

      W ten weekend tylko miałam kilkukrotnie sytuację kiedy pani/pan stali przy przejściu dla pieszych wesoło rozmawiając przez telefon, chęci do przejścia zero.. Po prostu popychali pierdoły zamiast odejść i nie mylić kierowców! Ludzie opamiętajcie się w końcu i pilnujcie dzieci a nie pozwalacie im na rowerkach biegowych i hulajnogach jechać zaraz przy jezdni, albo jedziecie w 2 z maluchem na hulajnodze elektrycznej a to dziecię ledwo tam siedzi i zaraz zjedzie pupa na dół. Pozdrawiam również rowerzystów jadących jezdnią gdy obok jest ścieżka rowerowa!

      • 20 6

      • to wcale nie jest problem

        większym problemem są samochody zaparkowane przy samym skrzyżowaniu, a jakoś się kierujący nie mylą

        • 9 1

    • bzdura (5)

      Nigdy nie ma tak że pieszego podchodzącego do przejścia nie widać. Także kierowca ma czas by się przygotować. Problem w tym że większość zamiast reagować na znaki to rwaguje na pieszego na przejściu, a to już za późno

      • 7 14

      • Polecam raport GDDKiA sprzed wprowadzenia przepisów. (1)

        Możesz się srogo zdziwić. To, że na twojej wiosce nie ma takiego przejścia, gdzie widoczność jest ograniczona, nie oznacza, że wszędzie tak jest. A przepisy obowiązują wszędzie, także na tych przejściach, które powinne już dawno być zlikwidowane lub poprawione!

        • 11 5

        • Skoro widoczność ograniczona na twojej wiosce to zwolnij jeszcze bardziej przed przejściem

          • 8 5

      • niekoniecznie (2)

        Patrząc na to jak ustawione są miejsca parkingowe albo jak duży jest ich brak i kierowcy parkują gdzie popadnie, czasem pieszy wychodzi spomiędzy samochodów i wtedy naprawdę ciężko go zauważyć. W Rumi w kilku miejscach zlikwidowali miejsca parkingowe przy samych przejściach dla pieszych żeby była jakakolwiek widoczność. Wcześniej zdarzały się tam kolizje bo pieszy wyszedł zza samochodu i trzeba było gwałtownie hamować. A nie każdy jadący nawet 20 km/h ma szybką reakcję i czasem ten z tyłu nie zdąży... Poza tym kto mądry ustawił przejścia dla pieszych bezpośrednio przy przystankach autobusowych (pomijam te ze światłami oczywiście) - piesi pakują się na drogę za autobusem, często jeszcze stojącym na przystanku - wtedy nie masz szans jadąc z naprzeciwka zobaczyć pieszego.

        • 5 2

        • Autobus

          Na przystanku to na logikę zwalniasz i zachowujesz szczególną ostrożność ...

          • 2 1

        • Świadectwem mentalności władz lokalnych jest to, że one tam w ogóle wcześniej były

          Na zasadach ogólnych parkowanie do 10m przed przejściem jest zabronione

          • 2 0

    • Dlatego masz na tyle zwolnić aby się zatrzymać gdy ktoś wejdzie na przejście

      • 3 8

    • Największym problemem jest to, że najmniej doedukowana część użytkowników dróg, czyli piesi, (2)

      ma największe przywileje. Jak tylko usłyszałem o tym przepisie wiedziałem, że tak będzie. Jedziesz 1,5-2 tonowym autem i masz teraz czytać w myślach czy pieszy stojący przy przejściu ruszy łaskawie d*pę i przejdzie czy sobie okolice ogląda. Bo ten z kolei uważa, że ma przecież pierwszeństwo a samochód to w miejscu stanie i może sobie wyjść w każdym momencie

      • 7 6

      • nie myl posiadanie bardziej niż dotychczas równych praw z przyznawaniem przywilejów

        Pieszy ma takie samo prawo czuć się bezpiecznie poruszając się po mieście jak kierowca samochodu. To ten kierowca jest potencjalnym źródłem zagrożenia dla pieszego, a nie odwrotnie. Przemyśl to, może coś zrozumiesz.

        • 5 4

      • Patrząc na trzecią wklejkę sytuacji z filmu w tym artykule

        która miała miejsce w strefie zamieszkania (co się z tym wiąże - każdy kierowca wiedzieć powinien), to chyba najmniej doedukowani są redaktorzy

        • 1 2

  • Odnowić malowanie! (4)

    Połowy pasów w Gdańsku nie widać że są. Najpierw tym się zajmijcie redaktorzy a później o zachowaniach typy "widzimisie " Oczywiscie apel o rafary i światła. Jednak na teraz malowanie!!!!!

    • 23 6

    • Radary!

      • 3 2

    • O tym gdzie jest przejście informują znaki. (2)

      Pasy maluje się jedynie dodatkowo aby pieszym łatwiej było znaleźć przejście.

      Tak na marginesie jeśli są namalowane pasy ale nie ma znaku pionowego to nie ma przejścia - takich miejsc znam w Trójmieście wiele - przez to pieszemu się wydaje że jest przejście bo są pasy a przejścia nie ma bo ktoś zapomniał ustawić znaków albo namalował te pasy na dziko.

      • 1 2

      • Tylko dajesz przyklad jak zkm dziala na niekorzyść mieszkańców (1)

        Zarząd dróg powinien robić wszystko by minimalizować ryzyko a nie zwiększać

        • 1 1

        • Ryzyko to powinien zminimalizować sobie każdy sam.

          A nie jakaś instytucja za nas, jak żes i**ota to zginiesz pod kołami i przynajmniej kodu dna swego nie powielisz. Selekcja naturalna.

          • 0 0

  • Pieszy z telefonem na przejściu (10)

    To norma, włazi pod koła i jeszcze nie patrzy na boki, a jak trabniesz na takiego z telefonem to wielkie halo

    • 61 11

    • (5)

      Pieszy ma prawo używac telefony na przejściu, za to kierowca za kółkiem nie (a ile ich się widzi wpatrzonych w telefony)

      • 5 25

      • (1)

        Od wtorku 1 czerwca 2021 r. zaczęły obowiązywać przepisy o pierwszeństwie pieszego na przejściu oraz m.in. zakaz używania telefonów komórkowych w czasie przechodzenia przez jezdnię oraz w momencie wchodzenia na nią.

        • 16 1

        • Co ty interpretujesz i pouczasz policję w tym temacie - wyraźnie przepis zabrania jedynie gapienia

          się w ekran telefonu w trakcie przechodzenia.

          • 3 5

      • (1)

        Pieszy z telefonem na przejściu ma prawo zostać rozjechany jak i**otyczna stonka

        • 13 4

        • na jakiej zasadzie

          pieszy z telefonem nie ma pierwszeństwa?
          czy może ustawodawca przewidział że pierwszeństwo pieszych jest fikcją dlatego w ten sposób się zabezpieczył?

          • 1 3

      • Przeczytaj może nowe przepisy, jest tam zapis mówiący o zakazie używania telefonów komórkowych przez pieszego przechodzącego przez pasy!

        • 1 0

    • Jak widzisz pieszego przed przejściem to masz dzbanie hamować a nie trąbić (2)

      • 8 17

      • hamowanie takiej łajzy nie wychowa, jedynie trąbienie, nagrywanie i wysyłka na komendę (1)

        • 10 6

        • I policja ukarze pieszego a nie ciebie, skoro nie chcesz hamować ?

          • 5 2

    • Jaka norma kłamco obrzydliwy ? Ty chcesz może pouczać mnie w tym co codziennie widzę znad

      kierownicy samochodu ?

      • 3 2

  • Surowo karać rowerzystów i osoby, ktróre przejeżdżają (6)

    przez jezdnię na hulajnogach. Dzisiaj sam prawie rozjechałem takiego .. /wiadomo kogo/ wyskoczyl mi na hulajce przed maskę

    • 41 13

    • Popieram!!!

      • 2 2

    • (2)

      To może czas zacząć się rozglądać przed przejściem?

      • 5 7

      • (1)

        Wchodzenie na jezdnię spoza pojazdu lub innej przeszkody ograniczającej widoczność drogi 200 zł.

        • 1 3

        • Przecież napisał że na przejściu

          Przed przejściem nie wolno parkować samochodów ani stawiać innych przeszkód ograniczających widoczność.

          No chyba że widziałeś jak ktoś zastawił przejście zasłaniając widoczność, w takim przypadku należy to zgłosić 5000zł grzywny za stwarzanie zagrożenia i odholowanie pojazdu na policyjny parking.

          • 1 0

    • wyskoczył ci na przejeździe gdzie miałeś obowiązek ustąpić mu pierwszeństwa dodaj. (1)

      • 5 4

      • Wchodzenie na jezdnię bezpośrednio przed jadący pojazd na przejściach dla pieszych mandat dla pieszego 150 zł.

        • 1 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Sprawdź się

Sprawdź się

Co to jest ABS?

 

Najczęściej czytane