• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przeciążone auta dostawcze w Trójmieście

Maciej Naskręt
12 lipca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
  • Wyniki ważenia najcięższego pojazdu - zamiast maksymalnie 3,5t ważył 7,6 t.
  • Dociążone koło i oś pojazdu dostawczego o masie całkowitej 7,6 t.
  • Ważenie pojazdów na al. Armii Krajowej w Gdańsku.
  • Ważenie pojazdów na al. Armii Krajowej w Gdańsku.

Nie tylko kierowcy samochodów ciężarowych są pod lupą inspektorów transportu. Od pewnego czasu trwa akcja ważenia pojazdów dostawczych. W ręce inspektorów wpadł właśnie kierowca auta, którego dopuszczalne obciążenie zostało przekroczone aż ośmiokrotnie.



Czy przeciążyłeś kiedykolwiek swoje auto?

W środę Inspektorzy Transportu Drogowego z Gdańska kontrolowali pojazdy dostawcze w Gdańsku. Z uwagi na podejrzenie przeciążenia, wytypowano do kontroli sześć pojazdów o dopuszczalnej masie całkowitej do 3,5 tony.

- Wszystkie pojazdy skierowano na punkt wagowy na al. Armii Krajowej zobacz na mapie Gdańska w celu ustalenia rzeczywistej masy całkowitej. Każdy z sześciu wytypowanych do kontroli pojazdów był przeciążony - mówi Janusz Staniszewski p.o. Pomorskiego Wojewódzkiego Inspektora Transportu Drogowego.
Niechlubnym rekordzistą był 3,5-tonowy dostawczak, który ważył 7,6 tony.

- Jego dopuszczalna ładowność była przekroczona o ponad 800 proc. - mówi Staniszewski.
Tak duże przeciążenie powoduje naruszenie stateczności pojazdu, wpływa negatywnie na drogę zatrzymania, doprowadza do szybszego zużycia elementów i podzespołów pojazdu.

Podejmowanie ryzyka przewozu ładunków takimi pojazdami w przypadku zdarzenia drogowego może doprowadzić do odpowiedzialności karnej, łącznie z karą pozbawienia wolności.

W przypadku środowych kontroli inspektorzy nałożyli 6 mandatów karnych na kwotę 2 tys. zł. Ponadto nakazali kierowcom doprowadzenie pojazdów do normatywności, co wymagało przeładownia towaru na inne pojazdy ciężarowe, a w jednym przypadku wydano decyzję o skierowaniu pojazdu na parking administracyjny.

W ostatnich czterech miesiącach tego roku inspektorzy ujawnili 203 przypadki przeciążenia pojazdów do 3,5 tony, które zakończyły się mandatami karnymi dla kierujących na kwotę blisko 60 tys. zł.

Opinie (167) 9 zablokowanych

  • W czym przeszkadza takie auto - nacisk na drogę jest mniejszy niż w przypadku ciężarówki, pusta ciężarówka ma większy nacisk (23)

    Sam kierowca sobie niszczy swoje auto, wie, że wiezie ciut więcej,więc jedzie wolniej i ostrożniej. Ale przy drodze stoją tacy piraci drogowi i podobnie jak piraci morscy somalijscy i inni, którzy łupia statki, ci piraci łupią kierowców wlepiając mandaty! Jest to taki sam rozbój, tylko ten jest przez społeczeństwo, nie wiem dlaczego, nazywany troską o bezpieczeństwo.

    • 40 215

    • Jesteś niestety średnio rozgarnięty

      ...zatem nie wypowiadaj się na tematy o których nie masz żadnego,najmniejszego nawet pojęcia.Żal.pl

      • 0 0

    • Głos rozsądku

      Jeden z niewielu komentarzy, z którym można się zgodzić. Mało rozsądnych i trzeźwo myślących czyta te artykuły. Może dlatego, że w większości to dno ... Słabe teksty o niczym. Zero wolnościowego i zdrowego myślenia.

      • 0 0

    • Po części.... (8)

      Po części masz rację ale prawo prawem ceny niskie bo konkurencja duża 10 kat jeździłem i nierzadko przeciazony ale np iveco Daily ma ramę dostosowana do 8 ton więc nic nie niszczy tylko że w dowodzie rejestracyjnym masz wpisane 3.5 tony i kropka.

      • 4 20

      • (7)

        Ramę sobie może mieć, a nacisk na oś?

        • 18 2

        • W dowodzie jest napisane jaki jest nacisk osi (6)

          Jakbyś miał kiedyś do czynienia z Iveco to wiedzialbys co kolega ma na mysli

          • 8 9

          • (3)

            Auto projektowane na 3,5t nie będzie technicznie przygotowane do przewozu 8t. Nawet jeśli rama wytrzyma to hamulce nie będą działać odpowiednio sprawnie. Takie przeładowanie to zwyczajne zagrożenie życia innych, niewiele lepsze niż jazda po alkoholu.

            • 33 2

            • Nie ma aut dostawczych projektowanych na 3.5tony (1)

              Nikt takich aut nie projektuje. Wszystkie auta dostawcze (busy) sa projektowane na wieksze ładowności. Chodzi tylko o przepisy czyli o kategorie prawa jazdy i producenci aut doskonale o tym wiedzą. Iveco może mieć DMC 8T dla kat C i DMC 3.5 dla kat.B. I to jest wciąż ten sam samochód

              • 9 5

              • 8T jest na bliźniakach

                A to już nie jest taki sam samochód. Baza jest taka sama , ale jest wzmocnione zawieszenie,stabilizatory i mocniejsze hamulce.

                • 2 0

            • Bardzo dobrze to ujales

              • 19 0

          • Zapominacie o indeksie nośności opony. (1)

            Większość dostawczaków do 3.5 T ma opony o nośności max 110 co oznacza około 1 tony na oponę. Licząc 4 opony mamy zaledwie 4 tony. Zaladowując takie auto 7 tonami trzeba się liczyć z wystrzałem opony....

            • 25 0

            • nasi spedytorzy się z niczym nie liczą

              ważny jest tylko ich zysk. Nie liczy się, że swoimi wozidełkami pakują się na ulice niedostosowane do takich obciążeń. Nie liczy się, że hamowanie będzie nieskuteczne. Nie liczy się, że kierowca zaśnie za kółkiem.

              • 13 1

    • Strzeżcie się Passatów

      Serio. Masz rację. Ciężarówka ma na pustym większy nacisk
      Ale to tylko z fizycznego punktu widzenia. Bo z punktu prawa to poprostu nie fair, że jeden wydał 5 tysięcy na prawko i kurs przewozu, a inni poprostu to olewają

      • 2 0

    • Rypać takim mandaty, odbierać samochody!

      Ręce opadają, przecież taki przeładowany dostawczak się nie zatrzyma!

      • 2 2

    • Odezwał się typowy polski Janusz...

      • 1 1

    • Taki przeciążony samochód stanowi zagrożenie w ruchu drogowym

      • 4 1

    • niby masz racje

      I gdyby właściciel/kierowca takiego pojazdu szkodził tylko sobie to pół biedy. Ale takie lekceważenie przepisów oznacza, że lekceważy też inne. Większą ciężarówkę też by przeładował, na 100% przekracza dopuszczalną prędkość, na 100% przejeżdża przez warunkową zieloną strzałkę bez zatrzymania i na 100% coś w takim pojeździe jest niesprawne. Pozornie szkodzi tylko sobie ale faktycznie wszystkim. Ja nie dość, że popieram takie akcje to jeszcze uważam, że kontroli powinno być 10 (słownie: dziesięć) razy więcej a i tak policja miałaby pełne ręce roboty.

      • 7 1

    • (1)

      Tak, tak cebulaku. A straż miejska czepia się niesłusznie kierowców parkujących na środku chodnika. Ech... W jakim kraju ja żyję.

      • 17 1

      • żyjesz w kraju, w którym problemy są likwidowane od tych najmniejszych

        gdzie SM łapie babcię z pietruszką, a policja dziadka jadącego po rowerze w tempie pijanego pieszego. Za to poważne przewinienia są traktowane z przymrużeniem oka.

        • 11 1

    • Obywatelu ty jestes z epoki Gierka bo tak wynika z tego co napisałes.To nie sa czasy dorobkiewiczów co musi sie dorobic robiac dw kursy w jednym.Teraz jest ITD i kontroluje i lepi mandaty bo taki dostawczak nie wychamuje na swiatłach i wjedzie osobówce w tył auta a potem płacz lament kregosłup szyja uszkodzone i cała reszta.Bo taki gienek chciał wiecej przewiesc i popsuc troche drogi i komus moze zycia zmarnowac.Bardzo dobrze ze łapia takich ale to i tak za mało bo duzo lewizny jedzie nocą albo objezdzaja punkty kontroli ITD

      • 27 2

    • u ciebie niestety ucisk pustej czaszki jest tak ogromy ze mozg ci wyparował (1)

      ale coz trzeba sie zlitować nad takimi jak ty, tępi ludzie tez maja prawo zyc na tym swiecie

      • 56 5

      • Z drogówki czy krawężnik?

        • 5 31

    • Bo ustawodawca nie przewidział... i inne pierdoły! A policja ma zatabiać kasę, ludzie nie widzą że coraz więcej ustaw jest tylko dla nabijania kasiory.

      • 1 22

    • oza

      masz racje to dodatkowy podatek a pretekst zawsze się znajdzie

      • 3 24

  • Cyfry i działania się komuś ten tego (1)

    800%???? Jakaś fikcja, chyba ktoś napier...w szkołę kamieniami zamiast na matematykę chodzić 3,5 do 7,6 to chyba nie jest 800 proc?!

    • 0 0

    • Jeżdżę codziennie pijany oprócz sobot i niedziel

      • 0 0

  • (1)

    Czytam te wszystkie bzdety o niszczeniu dróg niszczeniu samochodów i dziw bierze, że nikt nie wpadł na to, że to przepisy nie przystają do realiów. Jeżeli samochód dostawczy ważył nawet 10T (co oczywiście jest już przesadą) to dopuszczalny nacisk na oś wynosi, na polskich drogach min. 8T. Nie ma to, a przynajmniej nie powinno mieć, wpływu na drogę. Druga sprawa to to, że producenci specjalnie zaniżają ładowność aby pojazd spełniał określone normy. Iveco czy sprinter na bliźniakach spokojnie może przewieźć 2,5T bez uszczerbku na sprawności samochodu. Jeśli weźmiemy np. Iveco do przewozu małych kontenerów na odpady, zakładając że kontener waży 500 kg a ładowność takiego pojazdu to ok. 1T to nie uwierzę, że ktokolwiek pilnuje tego aby wrzucić do kontenera 500 kg bo taki pojazd musiałby jeździć prawie pusty.
    Podsumowując, przepisy są z poprzedniej epoki kiedy za fajerą autobusu musiał siedzieć rosły facet bo nie było wspomagania, i przy każdej zmianie biegów robić przegazówki. Skoro do pięcioosobowego samochodu osobowego może wsiąść pięciu facetów po 100 kg i do tego zabrać ze sobą jeszcze 200 kg bagażu w bagażniku zgodnie z literą prawa, to nie widzę problemu aby zwiększyć DMC dostawczaków do 4,5 -5 T.

    • 6 0

    • Większości nie przetłumaczy.

      Większości nie przetłumaczy. Szkoda tłumaczyć. Większość czytających te denne artykuły i komentujący to ludzie korzystający z komunikacji miejskie, dym**ące co dzień rowerami nie rozumieją tego, że do ich biletów, do ich autobusów i na ich ścieżki rowerowe dopłacają wszyscy kierowcy kupując paliwo.
      Bo swój samochód utrzymuję sam bez żadnych dopłat, samemu zarabiając na paliwo i ubezpieczenia. Gdyby nie to, to wasze socjalistyczne roszczenia do taniej komunikacji, ścieżek rowerowych i zasiłków nawet by nie powstały. Więc nie pie***cie o 3,5t !!!

      • 2 0

  • procenty (2)

    Waga przekroczona o 800 % ?, Chyba ktoś ma problemy z matematyką.

    • 7 0

    • Faktem jest

      Faktem jest, że Pan piszący artykuł nie ma pojęcia ile to jest 800% i, że chodziło tu o przekroczoną ładowność. 3,5 t minus masa własna pojazdu - tyle towaru możemy transportować. Dlatego te 800 % . I wtedy wszyscy myślą: 800% - jakiś nienormalny ?! Jak tak można?! A to żadna wyjątkowa sytuacja. Auto daje radę bo jest zaprojektowane na dużo więcej tylko przepisy idiotyczne a tępaki z policji wytresowani jak psy premie dostają z mandatów.

      • 1 0

    • przekroczył o 4100, czyli przekroczył o 8x dopuszczalną ładowność, czyli jego ładowność to jakieś 510kg, normalne dla busów z windą

      • 0 2

  • Kto by się tym przejmował w grodzie Adamowicza. Liczy się tylko deweloperka, i nowe mieszkania. (1)

    • 3 2

    • I zmiany zagospodarowania terenu - ciekawe za jaką kasę - szkoda, że nie do budżetu tylko do kieszeni bezpośrednio

      I zmiany zagospodarowania terenu - ciekawe za jaką kasę - szkoda, że nie do budżetu tylko do kieszeni bezpośrednio

      • 1 0

  • za rzadko i za mało takich kontroli (10)

    u nas wszystko jest jakby na pokaz, akcja i jednego dnia cos robia a potem przez 364 dni nic :/ Polska to dziwny kraj

    • 316 13

    • To samo oświetlenie (3)

      Mi jeszcze ani razu nie udało się prosto włożyć żarówki H7 a jakoś nikt się nie czepia (poza diagnostami na przeglądach). Nie będę przecież płacił mechanikowi za coś tak banalnego jak wymiana żarówki a technologia wyklucza możliwość samodzielnej wymiany.
      To się gdzieś na stacji banzynowej tą żarówkę jakoś wpycha, przynajmniej mandatu za brak światła nie ma.
      I z tego co widzę na drodze, to nie jestem jedyny. Stanowczo odradzam jazdę w nocy.

      • 0 7

      • Zi0m vel Szpilek vel the bill lub Pani Billowa

        Co znowu wymyśliłeś o żarówce dla gawiedzi...;)

        • 0 0

      • kolego, są miejsca gdzie żarówki ci wymienią gratis

        trzeba tylko grzecznie poprosić,
        albo poproś, żeby ktoś ci wytłumaczył co robisz źle, że ci nie wchodzą prosto,
        raz zapytasz a całe życie będziesz umiał,
        dziwię się, że jeszcze nikogo nie zapytałeś, choćby sąsiada

        • 1 0

      • ale ty g...i jestes

        wlasnie po sa fachowcy zeby to zrobic jak ty nie potrafisz.
        a twoja kultura techniczna jest na poziomie tzw "inzyniera z afryki"

        • 4 3

    • W Polsce jest sztuczne ograniczenie ladownosci do 3.5tony. Te samochody są produkowane i projektowane na 7-8ton więc gadanie o hamowaniu i braku stateczności można włożyć między bajki. Tylko u nas dochodzi do absurdów że dostawczak na bliźniakach ważący na pusto 3400 kg jest rejestrowany na 3.5tony. Chodzi o uniknięcie tacho i kat.C. To nie jest wina kierowców tylko chorego prawa. Skutecznym rozwiązaniem byłoby podniesienie limitu kat.B do np.7ton jak w wielu innych krajach i po sprawie. Poczytajcie na ten temat.

      • 19 8

    • ITD (1)

      60 000 pln / 203 mandaty
      = 295,57 pln / 1 mandat

      żałosne
      po co ogóle takie prawo. Tak słabe.
      jeśli miałbym firmę transportową i liczył na kontrolę. A nie liczył się z wystąpieniem sytuacji awaryjnej. Z powodu przeciazonego auta, przy jednoczesnym osmiokrotnie większym zarobku na jednym transporcie. To nawet bym się nie zastanawiał. Wlaczam mandaty w koszta.
      należy zaostrzyc prawo.
      a dzisiejsza kontrola co.
      2000 pln / 6 aut to to ile się równa ?

      • 27 3

      • A w tym czasie kontrolujący + ich przelozeni itd. wzieli za jeden mandat 400 zł. I państwo na tej kontroli wyszło jeszcze na minus. Żal.

        • 9 3

    • (1)

      Kontrolować i karać firmy bo zazwyczaj to kierowca to ma mało do gadania

      • 41 3

      • Kara za samo przeładowanie jest bez sensu

        Nie ważne czy masz 350 czy 3'500kg więcej więc jak już ładują towar to na maxa. Wprowadzić mandaty zależne od wagi, np. 10PLN za kilogram. Ciekawe czy wtedy tak chętnie będą ryzykować jak do zapłaty by było 35'000 zamiast 2'000PLN.

        • 35 1

    • tiry z drzewem wiozły ok 60 ton
      zabrać i radia cb to wtedy się nauczą, przecież oni wiedzą szybciej niż zieloni gdzie będą stać

      • 23 1

  • G prawda. Owszem przeciążenie pewnie było. Ale czy przypadkiem nie mamy do czynienia z dostawczakiem na bliźniakach na tylnej osi. Jeżeli tak to przeciążenie jest tylko na papierze. Nie ma mowy o jakimkolwiek niebezpieczeństwie, ale faktycznie łamiemy przepisy z księżyca które obowiązują w tym kraju

    • 3 0

  • Drodzy czytelnicy to jest walka z wiatrakami pięćset złotych mała kara i bez punktów karnych .

    • 0 1

  • a potem zdziwko (16)

    Skąd te rynny na ulicach?

    • 261 8

    • (4)

      Koleiny sie robia glownie z powodu ch****go wykonania jezdni.

      • 12 22

      • Niekoniecznie! (3)

        Niekoniecznie! Są drogi wykonane tandetnego asfaltu i nie ma w nich kolein, bo nie jeździ po nich tak ciężki sprzęt. Zauważyłem, że najbardziej niszcząco na drogi działają ciężarówki i przeciążone autobusy. Nie da się ukryć, że czarny asfalt jest najgorszy, a najlepiej sprawdza się ten szary, ale ciężarówki robią najwięcej szkód we względnie krótkim czasie. A tak swoją drogą, najlepsze drogi jakie znam zbudowali Niemcy. Tam gdzie wyasfaltowali jakąś trasę, tam rzadko kiedy widać dziury. Niektóre z poniemieckich szos trzymają się dobrze mimo upływu kilkudziesięciu lat. Sam zaś jestem zwolennikiem betonu; może i jest droższy, ale dobrze wykonana nawierzchnia betonowa trzyma się latami - vide: "Gierkówka" (na pewnym odcinku).

        • 14 2

        • Fajnie - tylko, że tu nie o asfalt chodzi (1)

          tylko o podbudowę pod nim. Asfalt to jak kafelki w łazience - wykończenie.

          • 2 2

          • Koleiny

            Koleiny nie robią się od samochodów przeładowanych z 3,5 do 7,5 T , bo to nadal i tak mniej niż nacisk na oś "dużego zestawu" .Taki Tir ma 8 ton na jednej osi.

            • 1 0

        • Idź się leczyć nieuku...

          Szary asfalt...

          • 0 7

    • Raczej nie od dostawczaków

      Nawet ten warzący blisko 8 ton to nic w porównaniu do np. wywrotki z piaskiem, która lekką ręką przekracza 20 ton wagi. Albo betoniarki. Albo autobusu wypełnionego ludźmi. Albo ciężarówki z naczepą.

      Przeciążone dostawczaki są raczej zagrożeniem dla ruchu drogowego, a nie nawierzchni.

      • 3 0

    • nie ma czegoś takiego jak 800% (8)

      100% to jest max.

      • 7 19

      • (2)

        zarabiasz 1000 zł. masz podwyżkę i zarabiasz 2500 zł. o ile procent wzrosło twoje wynagrodzenie?

        • 5 2

        • (1)

          Zarabiasz 1000 zł. Masz podwyżkę i zarabiasz 2500zł o ile więcej zarabiasz?
          Ty powiesz że o 150%. Ja powiem że o 1500zł

          • 5 1

          • 1,5 razy wzrosło, to logiczne ;)

            • 2 0

      • Haha Dobre i pamiętaj są tylko dwa (2)

        Kolory... brzydki i ładny...

        • 15 0

        • Dla nie których ludzi tak jest

          Zabronisz im?

          • 2 2

        • on ma racje.

          Co najwyżej 8-mio krotnie

          • 8 2

      • (1)

        i nie można od 2 odjąć 4.

        • 4 1

        • Mieszasz stary dwa światy.
          Matematyke i życie.
          Dawca ma 2 nerki a lekarze potrzebują 4 (mają tylko jednego dawce) da się czy nie?

          • 3 1

    • po deszczu

      • 6 16

  • na przeciązone auta jest sposób (4)

    złapią kierowcę gdy przekroczy tonaż to zabranie prawa jazdy na 3 m-c tak jak kierowcom za przekroczenie prędkości o 50km/h na terenie zabudowanym . szybko skonczą sie przeciążone auta.
    można ustalić limit po którym zabieraja prawko albo zabranie dowodu rejestracyjnego na 3 m-c i taki cwaniaczek co ładuje za duzo na tira bedzie miał wóz zaablokowany na 3 m-c to nastepnym razem nie przeciązy samochodu bo samochód nie bedzie zarabiał

    • 14 9

    • (1)

      Ty debilu obys kiedys nie musial pracowac jako wlasnie kierowca takiego dostawczaka. Rodzina zycie trzeba zarobic zeby dzieci wyzywic. Szef mowi zabierz ten towar to zabierasz. Bo jak go nie wezmiesz to zatrudni ukrainca i ten wezmie 5 razy tyle a ty zostaniesz na bruku. Zycie jest brutalne.

      • 9 5

      • a Ukraińców to nie będą kontrolować?

        • 0 0

    • Ta a w sklepie puste półki będą (1)

      Iveco, którym jeździłem miało dopuszczalnej ładowności 880kg. ( jedna paleta wody)

      Ja zbierałem 7 palet

      Teraz policz dokladnie o ile było przeladowywane. Gdyby firmy nie przeladowywaly swoich aut. Prawdopodobnie były by bankrutami, A ty po piwko na weekend do sklepu poszedlbyś z numerkiem we... Wrzesniu

      • 6 6

      • Czyli narazales życie innych uczestników ruchu

        • 4 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Sprawdź się

Sprawdź się

W którym roku odbyła się pierwsza edycja Monster X Tour w Polsce?

 

Najczęściej czytane