• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przegubowy trolejbus przyjechał na testy do Gdyni

Patryk Szczerba
25 maja 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 

Nowy pojazd zrobił spore wrażenie na pasażerach


Przegubowy trolejbus jest testowany na ulicach Gdyni. Miasto w najbliższych miesiącach chce kupić 16 podobnych pojazdów. Pierwsze z nich pojawią się jednak na ulicach najwcześniej w 2018 roku.



Czy zakup przegubowych trolejbusów to dobry pomysł?

Przegubowy trolejbus marki Solaris Trollino 18 będzie w Gdyni przez kilka dni i nie wyjedzie na żadną regularną linię. To prototypowy model zamówiony przez Rygę. Jest wyposażony w wodorowe ogniwa paliwowe o mocy 100 kW będące napędem pomocniczym z regulatorem w postaci baterii litowo-tytanowych o mocy 23 kW.

Dzięki baterii - podobnie jak znane już z gdyńskich ulic pojedyncze trolejbusy - będzie mógł część trasy pokonywać bez konieczności podpięcia pod trakcję.

Blisko 19-metrowy pojazd przypomina w środku przegubowy autobus marki Solaris. Posiada automatycznie wysuwaną rampę, podwójne monitory wewnętrzne oraz bramki liczące pasażerów. Dla kierowcy przygotowano lodówkę i alkomat, z którego płynący do stacyjki impuls może w razie potrzeby zablokować możliwość dalszej jazdy.

Dobry materiał poglądowy

Kto liczył, że to początek ekspansji przegubowych trolejbusów w Gdyni, ten może być zawiedziony. Trolejbus w mieście będzie jedynie testowany, by uzyskać homologację. Później trafi na Łotwę, ale władze Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej zapewniają, że testy będą stanowiły dobry materiał poglądowy.

Czytaj też: Gdynia kupi przegubowe trolejbusy

Przypomnijmy, że Gdynia wnioskuje do Unii Europejskiej o wsparcie finansowe przy zakupie 90 nowych pojazdów - trolejbusów i autobusów. Szacowana wartość zamówienia to 143 mln zł. Dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko wyniesie ok. 90 mln zł. Za te środki miasto chce kupić m.in. 30 trolejbusów - wszystkie z dodatkową baterią. 16 z nich ma być pojazdami przegubowymi z dodatkową baterią pozwalającą na jazdę bez trakcji.

Zakupy niebawem

- Technika idzie do przodu, baterie nowej generacji pozwalają na pokonanie coraz dłuższych dystansów. Chcemy zdecydowanie iść w tym kierunku - mówił pod koniec zeszłego roku Tomasz Labuda, wiceprezes zarządu Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni.
Dokładne kwoty i parametry będą znane po rozstrzygnięciu przetargu, którego jeszcze nie ogłoszono. Podobne zamówienie ogłosił niedawno Lublin. Na ulice w maju 2018 roku wyjechać ma tam 15 przegubowych pojazdów.

Zobacz też: Trolejbusy jeżdżą bez szelek na Fikakowo

To jedyne polskie miasto, gdzie na ulicach obecnie jeżdżą przegubowe trolejbusy. Dwanaście 18-metrowych pojazdów Zarząd Transportu Miejskiego kupił trzy lata temu i przekazał Miejskiemu Przedsiębiorstwu Komunikacyjnemu. To polskie Solarisy Trollino 18M.

Zobacz możliwości trolejbusów bez szelek

Miejsca

Opinie (135) 4 zablokowane

  • No to sensacja niewiarygodna-trolejbus przegubowy. W latach 70-ych w Budapeszcie jeździły (nie wiem czy dzisiaj jeszcze jeżdżą) trolejbusy przegubowe Ikarus 280T. Rozumiem postęp techniki ale bez przesady z tym zachwytem.

    • 6 0

  • Niech przetestują go na skrzyżowaniu Nowowiczlińskiej z Chwaszczyńską !!!

    A geniuszowi który zaprojektował i potem wykonał to skrzyżowanie dać dwa "Noble" z rzędu za debilizm. A potem do ciupy za wyrzucenie w błoto publicznych pieniędzy !! Skręt w lewo od strony dąbrowy w towarzystwie autobusu to pewna kraksa. Tylko dzięki inteligencji kierowców jeszcze nie było tam ofiar.

    • 6 0

  • do budy w latach 90tych jeżdziłem przegubem 25

    • 10 0

  • i po co ?

    Lepiej zamiast tych przegubowców zrobiliby więcej pas-busów byłoby większy pożytek

    • 4 2

  • ZKM gdzie zakup biletu miesięcznego trwa dwa tygodnie i trzeba mieć do tego zdjęcie...
    taka to cywilizacja
    tymczasem w nieszczęsnej SKM wystarczy podejść do okienka.

    • 9 0

  • (1)

    chcą, ale w pierwszej kolejności, zostaną zasadzone drzewa bo są ważniejsze wydatki

    • 22 8

    • "Trollino" mówi samo za siebie :D

      • 6 1

  • (3)

    Chciałbym żeby ktoś przeliczyl ile wagonów węgla trzeba spalić na dobę, żeby utrzymać taki eko transport typu trajtki i SKM. .. pozdrawiam

    • 9 1

    • Energia odnawialna

      jest już dzisiaj tańsza niż węglowa

      • 2 4

    • A policz ile wegla poszło na energie dla twojego urzadzenia z któregoi teraz napisałeś...

      i na jego wyprodukowanie

      • 7 1

    • Ale węgiel spalany jest w Krakowie, a nie w centrum Gdyni

      • 5 2

  • Kiedyś jak pracowałem jeszcze w WPK w Gdyni to kilku naszych pracowników z WNT zrobilo prototyp przegubowego trajtka z Ikarusa.Testy zdał i nawet wyprodukowano kilka sztuk. Wielkie halo przegubowy trajtek.

    • 12 0

  • A potem bedzie że: druty były złe (1)

    j.w

    • 23 9

    • Jak przejadą się parę razy Wielkopolską

      potem od ASO 11 do Parku Technologicznego Al.Zwycięstwa to na tych dziurach może mu odpaść ta przyczepa

      • 5 1

  • Tylko nie z tego tytułu nie zmniejszają liczby kursów

    Gdyńskie autobusy i trolejbusy są masakrycznie zatłoczone, każda dodatkowa przestrzeń jest na plus.

    • 10 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

"Gelenda" to popularny przydomek którego modelu?

 

Najczęściej czytane