- 1 Milion zł na projekt remontu trzech ulic (58 opinii)
- 2 Po co kolejny remont na autostradzie? (81 opinii)
- 3 "Popis" tego kierowcy to kiepska reklama dla marki BMW (121 opinii)
- 4 Nowa Skoda Superb - co się zmieniło? (107 opinii)
- 5 Odmalowano żółte linie na rondach (20 opinii)
- 6 Odliczanie sekund na skrzyżowaniach. Za czy przeciw? (333 opinie)
Przejście dwuetapowe a pierwszeństwo pieszych
Od 1,5 roku piesi mają bezwzględne pierwszeństwo będąc lub wchodząc na przejście. Przepis odnosi się do standardowego przejścia. A jak jest w przypadku jezdni rozdzielonych np. wyspą?
Co z przejściami dwuetapowymi?
Czy te same przepisy obowiązują także na przejściach dwuetapowych, przedzielonych wysepką albo azylem drogowym? Okazuje się, że nie. Polskie prawo mówi jasno: przejście dwuetapowe traktuje się jako dwa odrębne przejścia. A to oznacza, że kierowca, jadąc po prawej stronie jezdni, zbliżając się do przejścia dwuetapowego, jest zobowiązany ustąpić pierwszeństwa wyłącznie pieszemu, który znajduje się po prawej stronie jezdni bądź na wysepce po lewej stronie. Jeśli pieszy dopiero wchodzi na przeciwległą jezdnie z lewej strony - w świetle prawa kierowca znajdujący się na drugim pasie ruchu nie musi się zatrzymywać.
Ministerstwo potwierdza
Już jakiś czas temu problem zauważył poseł Ryszard Galla, który wysłał interpelację w kwestii przejść dwuetapowych do Ministerstwa Infrastruktury. Odpowiedź resortu potwierdza powyższe. W odpowiedzi udzielonej przez Rafała Webera, sekretarza stanu resortu infrastruktury, czytamy m.in.:
Prawo o ruchu drogowym pozostaje bez zmian. Jeżeli przejście dla pieszych wyznaczone jest na drodze dwujezdniowej, przejście na każdej jezdni uważa się za przejście odrębne. Przepis ten stosuje się odpowiednio do przejścia dla pieszych w miejscu, w którym ruch pojazdów jest rozdzielony wysepką lub za pomocą innych urządzeń na jezdni. Co za tym idzie kierujący pojazdem będzie zobowiązany do stworzenia możliwości bezpiecznego przejścia przez jezdnię pieszym wchodzącym na przejście dla pieszych, do którego ten kierujący się zbliża (przejście dla pieszych na jezdni, którą porusza się kierujący pojazdem). Jednocześnie wskazuję, że dostosowanie prędkości do warunków ruchu na drodze, jak również dokładna obserwacja drogi, przejścia dla pieszych i jego okolicy pozwalają kierującym pojazdem odpowiednio reagować na zmiany w ruchu drogowym, w tym bezpiecznie zatrzymać się przed przejściem dla pieszych.
Bądź czujny przed przejściem. Pierwszeństwo nie gwarantuje bezpieczeństwa
Opinie wybrane
-
2023-01-17 10:57
Ochrona zdrowia i życia przede wszystkim (26)
Lepiej przepuścić samochód niż potem na wózku inwalidzkim albo o kulach opowiadać , że miało się pierwszeństwo na przejściu, bo kierowcy niestety też popełniają błędy świadomie lub nieświadomie.
- 219 26
-
2023-01-18 09:06
Przejścia
Hory ten przepis, powoduje że ludzie beż spojrzenia pchają się pod koła nadjeżdżającego samochodu. Pokażcie statystyki potrąceń i wypadków na przejściach po zmianie przepisu. Tylko parę razy widziałem jak rodzic uczy dziecko żeby poczekało aż pojazd całkowicie się zatrzyma a przecież chodzi o własne zdrowie. Dajmy szanse kierowcą zatrzymania się dając znak zamiaru przejścia unosząc płaską dłoń jak policjant gdy blokuje ruch.
- 3 1
-
2023-01-17 17:36
Argument siły i straszenie (3)
Kalectwem to słaby argument
- 1 4
-
2023-01-17 19:32
Nie straszenie tylko ostrzeganie (2)
Wybór należy do pieszego.
Pieszy zawsze zauważy samochód, bo samochód jest duży, świeci się i hałasuje. Kierowca pieszego nie zawsze zauważy.- 4 1
-
2023-01-18 08:12
Kierowca nie ma prawa (dosłownie!) nie zauważyć pieszego (1)
Po to jest szkolenie i egzamin na prawo jazdy. A jak kierowca się zagapia, to nie powinien tego prawa jazdy posiadać i kropka.
- 1 5
-
2023-01-18 15:09
Cyborgi
Oczywiście brak działającego oświetlenia (jeździmy nie tylko w mieście, a czasem nawet i w nim zdarzy się awaria i światło nie działa), warunki pogodowe takie jak ulewa, mgła czy śnieżyca oraz to jak pieszy jest ubrany (najlepiej w całości na czarno) zupełnie nie wpływa na to, co widzi kierowca. Kierowca to nie człowiek tylko maszyna .
Troche wyrozumiałości dla obu stron. Wszyscy jesteśmy ludźmi i ludzkie są błędy. Obu stron.
Empatia albo wszyscy zginiemy :).- 2 0
-
2023-01-17 16:11
Pat
I wtedy razem stoicie. Ty przepuszczasz kierowcę a ten nie rusza bo się boi, że ktoś ja i dowali mu mandat.
- 0 2
-
2023-01-17 15:01
Lepiej przepuścić pieszego (3)
niż go zabić. Mieć czyste sumienie.
- 10 1
-
2023-01-17 16:53
Co ma do tego sumienie? (2)
Maszynista też ma mieć wyrzuty sumienia bo samobójca rzucił mu się pod pociąg?
- 4 3
-
2023-01-17 18:54
(1)
No to nie mógł zahamować? Samochód też można wyhamowac do zera w 0,1 s ;)
- 1 3
-
2023-01-17 19:28
Mam nadzieję że to ironia
Bo prawdziwy wynik jest nawet 15 razy większy.
- 2 0
-
2023-01-17 14:15
No
Mądre słowa
- 1 2
-
2023-01-17 12:53
To czemu na mnie trąbią jak przepuszczam samochody jadąc samochodem? (4)
- 6 3
-
2023-01-17 22:30
Zalezy w jakiej sytuacji to robisz. Ale skoro trabia, czyli to nie przypadek jednostkowy, to i tego sie domyslam.
- 2 0
-
2023-01-17 18:02
Może jesteś nadgorliwy, ale raczej boisz się jeździć i nie masz zaufania do innych więc trąbią gdy blokujesz ruch.
- 4 0
-
2023-01-17 13:27
(1)
Na pewno chodzi o samochody, które przepuszczasz? Może o pieszych?
- 2 4
-
2023-01-17 14:14
Nie, na krajówkach nie ma pieszych
A jak się zatrzymam bo nie chcę na nagrobku mieć "miał pierwszeństwo przed TIRem", to nagle jakiś problem.
- 3 5
-
2023-01-17 11:54
Najlepsze są. Babcie, stoją 1 cm od jezdni i jak tylko zielone się zapala to biegną, nie idą,... bo tramwaj jedzie... (9)
Halo babcie, tramwaj jeździ co 5, 10 minut.
- 16 21
-
2023-01-17 15:39
I nawet nie spojrza na pojazdy. (4)
A przeciez pieszym zabrania sie wchodzic bezposrednio przed nadjezdzajacy pojazd (ktory moglby miec przeciez awarie hamulcow albo kierowca moglby miec wlasnie zawal).
- 11 5
-
2023-01-17 17:59
(2)
Co wy zawsze z tym zawałem u kierowcy, to nie jest częsta sytuacja. Gapiostwo i roztargnienie zwłaszcza u kobiet oraz prędkość, odległość i w końcu awarie układu hamulcowego lub kierowniczego plus używane opony, to są główne przyczyny nieszczęścia.
- 1 3
-
2023-01-17 22:29
Nie co my, tylko tak to przewidzial ustawodawca. A najczesciej przyczyna jest glupota, tylko co to ma do rzeczy w tym przypadku?
- 1 0
-
2023-01-17 18:52
Zakładając, że na ulicy z ograniczeniem 50 km/h zwolni się przed przejściem do 30 km/h, to i tak się samochodu 2 m przed przejściem nie zatrzyma, jeśli ktoś na nie po prostu z rozpędu wejdzie.
- 3 1
-
2023-01-17 17:38
Jest zakaz mienia zawałów za kółkiem.
A ile to metrow - "bezpośrednio przed" ?
- 1 0
-
2023-01-17 14:11
No widzisz, tramwaj jeździ co 5, 10 minut, a ty nie możesz 10 sekund zaczekać. (1)
- 18 11
-
2023-01-18 16:14
10 sekund razy każde przejście w większym mieście,
to i godzina wyjdzie :D :D
- 2 2
-
2023-01-17 12:56
Częściej spotykam starsze osoby, które nie wejdą na jednię dopóki nie stanę 3 metry przed przejściem, mimo iż jestem 20 metrów (1)
dalej i zwalniam. A i wtedy muszę czekać, na ich decyzję. Wiadomo, wzrok już nie ten i całe szczęście, że biorą na to poprawkę.
- 15 6
-
2023-01-18 09:10
Babcia
Babcia wie co robi samochód zawsze może zawieść lepiej poczekać aż się zatrzyma
- 3 1
-
2023-01-17 11:31
(10)
Tan artykuł powinien być na głównej stronie przez cały miesiąc tak by mógł dotrzeć do większej liczby użytkowników dróg. Dodatkowo polecałbym dopisać tak prosto, po polsku, nie językiem prawa czy przepisów, że dotyczy to również drogi dwukierunkowej np. ul. Kartuska gdzie takich wysepek mamy kilka.
- 234 5
-
2023-01-17 17:19
W Bolszewie podobnie (1)
Na zjeździe na krajową. Ludzie stają i blokują przez co powodują zagrożenie dla ruchu kolowego
- 3 0
-
2023-01-18 08:11
W jaki sposób zator powoduje zagrożenie dla ruchu kołowego? Fakt, może być irytujące, ale jakie to zagrożenie powoduje?
- 0 1
-
2023-01-17 11:52
Ale to jest przecież logiczne (7)
Gorzej z dzieciakami wjeżdzajacymi rowerami, powinno się batem nauczyć
- 28 6
-
2023-01-17 15:33
Jeśli dziecko ma do 10 lat, to w świetle prawa na rowerze jest pieszym (1)
- 6 1
-
2023-01-18 08:29
Wedle prawa musi być pod opieką dorosłych.
- 4 0
-
2023-01-17 14:35
logiczne to poczytaj niektóre wpisy już o godz 14:30 czyli ledwie po 4 godzinach (1)
- 4 1
-
2023-01-17 17:54
Niektórzy ludzie nie potrafią myśleć logicznie i dlatego w szkole mieli tylko oceny mierna.
- 2 1
-
2023-01-17 13:18
40tys wypadków rocznie nie powodują dzieciaki na rowerkach, a wyszkoleni (ponoć) po egzaminach kierowcy 4kółek! (2)
co w efekcie daje prawie 3tys zabitych i prawie 40tys okaleczonych.
Kosztuje nas to wszystkich podatników 44mld zł.
to więcej niż wpływy z podatków z paliw!- 16 42
-
2023-01-17 14:21
Poczekaj (1)
Za kilka lat lawinowo wzrośnie ilość rowerzystów i wtedy to oni będą głównymi sprawcami wypadków.
- 23 8
-
2023-01-18 08:09
Czekamy już od 10 lat i jakoś nie rośnie
- 2 2
-
2023-01-20 22:47
Ja wolę zawsze się zatrzymać i poczekać aby zobaczyć czy kierowca zwalnia by sie zatrzymać czy będzie jechał dalej. W wielu przypadkach kierowcy po prostu jadą dalej nie zwracając uwagi że ktoś chce przejść, pewnie myślą sobie że skoro stoi to niech stoi.
- 3 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.