• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przejście naziemne przy dworcu dopiero w 2022 roku

Michał Brancewicz
14 sierpnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
W 2022 roku możliwe będzie dojście do wyremontowanego dworca bez konieczności schodzenia do tunelu. W 2022 roku możliwe będzie dojście do wyremontowanego dworca bez konieczności schodzenia do tunelu.

Do października przeciągną się prace projektowe związane z powstaniem przejścia naziemnego przez Podwale Grodzkie w okolicy dworca Gdańsk Główny. Prace budowlane rozpoczną się nie wcześniej niż w połowie przyszłego roku i potrwają do roku 2022.



O stworzeniu przejścia naziemnego przez Podwale Grodzkie, które pozwoli również dojść w poziomie gruntu na przystanki tramwajowe, mówi się w Gdańsku od kilku lat. Z ankiet w artykułach na ten temat na trojmiasto.pl wynika, że to rozwiązanie ma jednak więcej przeciwników niż zwolenników.

Głosy rozkładają się następująco: 38 do 6229 do 61 proc.

Mimo to, miasto wykonuje kolejne kroki, które przybliżają realizację tej inwestycji.

Pod koniec zeszłego roku wybrany został wykonawca projektu. Została nim firma BPBK z Gdańska, która zainkasuje za to 442,8 tys. zł. Warto jednak zauważyć, że na zaprojektowaniu przejścia naziemnego prace się nie kończą.

Prace projektowe przy dworcu Gdańsk Główny obejmują:


  • budowę naziemnego przejścia dla pieszych w osi ul. Elżbietańskiej i hotelu Central o szerokości 8 metrów, wraz z przejazdem rowerowym, szerokim na 2 metry,
  • budowę nowej sygnalizacji świetlnej (która zostanie zintegrowana z istniejącą już sygnalizacją na skrzyżowaniu z ul. Nowe Podwale Grodzkie) na nowym przejściu dla pieszych,
  • wydłużenie istniejących peronów tramwajowych o 25 m, w celu uzyskania peronów o długości krawędzi peronowej 120 metrów - dla każdego kierunku,
  • budowę wiat na peronach tramwajowych (o długości około 150 metrów),
  • budowę wiat na peronach autobusowych (o długości 160 metrów),
  • korektę istniejącej już ścieżki rowerowej o szerokości 2 metrów od strony budynku dworca poprzez "wyprostowanie" (czyli likwidację tzw. szykany) przejazdu przez jezdnię dojazdową,
  • budowę pięciu miejsc postojowych "Kiss & Ride" o wymiarach 2,5 m na 5 m, czterech miejsc dla taksówek o wymiarach 2,5 m na 5 m oraz miejsca dla niepełnosprawnych o wymiarach 3,6 m na 6 m w drodze dojazdowej o szerokości jezdni manewrowej 3 m (jezdnia od strony hotelu Scandic),
  • budowę dwustronnych tablic informacji pasażerskiej (siedem sztuk).

Rozkłady komunikacji miejskiej w Gdańsku



Wykonawca na realizację zadania miał siedem miesięcy od dnia podpisania umowy. Projektowanie przeciągnie się jednak do października. Zaś prace ruszą dopiero w przyszłym roku.

- Z uwagi na konieczność przeprowadzenia postępowania przetargowego w trybie unijnym, rozpoczęcie robót możliwe będzie w połowie 2021 roku, a zakończenie w 2022 roku. Obecnie jednak trudno jest określić dokładną datę ich ukończenia. Harmonogram realizacji będzie jednym z elementów umowy z wykonawcą robót - wyjaśnia Agnieszka Zakrzacka z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Do tego czasu powinien zakończyć się już warty blisko 100 mln zł remont gmachu dworca Gdańsk Główny. Zgodnie z umową ma to nastąpić w ostatnich dniach grudnia 2021 roku.

Opinie (346) ponad 10 zablokowanych

  • przejscie dla rowerowych anarchistow (1)

    efekty korki oraz ofiary

    • 11 4

    • dla mieszkańców korzystających z rowerów potrzebne są przejazdy rowerowe

      a nie przejścia dla pieszych

      • 0 0

  • mamy w Gdańsku (1)

    demokrację? to zróbcie referendum!

    • 15 7

    • panel obywatelski jest lepszy niż referendum

      argumenty się waży, a nie liczy

      • 1 1

  • (3)

    OK., ale pod warunkiem całkowitego odwrócenia zasad ruchu w tym rejonie zbudowanie tuneli dla samochodów w ciągu ulicy Podwale Grodzkie i wtedy można tworzyć cały plac przed dworcem dla ruchu pieszego, z przystankami tramwajowymi.

    • 25 5

    • policz koszty, zbadaj uwarunkowania geologiczne (2)

      Życzę sukcesów!

      • 5 5

      • bez przesady (1)

        sopot dał rade to gdańsk nie da.

        • 2 2

        • Sopot przestał marzyć o budowie tunelu tranzytowego pod miastem

          • 2 0

  • a przejście będzie na raz czy dwuetapowe? (3)

    bo już się boję co to spowoduje. Droga przy dworcu sparaliżowana wiec ruch pójdzie na 3 maja która i tak już ledwo zipie.

    • 39 7

    • droga przy dworcu sparaliżowana? przez kogo? przecież 800 milionów złotych wydanych na budowę (2)

      tunelu pod Martwą Wisłą miało doprowadzić do spadku natężenia ruchu na Wałach Jagiellońskich? Kto paraliżuje ruch przed dworcem gdańskim? krasnoludki czy nadmiar samochodów? Czy tam nie jeździ się szybciej autobusem po buspasie? kto korkuje ten buspas? A gdyby tak wszyscy jeżdżący tam pasażerowie tramwajów i rowerzyści przesiedli się na samochody, to by stopień "sparaliżowania" uległ zwiększeniu czy by się zmniejszył? Myślenie nie boli.

      • 2 3

      • (1)

        Gdyby nie rozbierano linii kolejowych by przypodobać sie rowerzystom aut w miescie byłoby znacznie mniej. Linia kolejki wąskotorowej jest bardziej pożyteczna i praktyczna niż ścieżka rowerowa. Nie dziw sie więc skąd tyle aut w mieście

        • 6 1

        • znowu się odezwał frustrat antyrowerowy udający promotora kolei

          to tak nie działa, ktosiu

          • 0 3

  • Oby niepowstało. Jest zbędne i szkodliwe (2)

    Fatalny pomysł.

    • 63 18

    • argumenty , please (1)

      • 1 7

      • nie pominayetie na angliyiskom jazyke?

        argumienty proszu was

        • 2 0

  • Odważna i potrzebna inwestycja (4)

    To nie miejsce na autostradę tylko wygodne miasto dla pieszych

    • 23 62

    • (3)

      A gdzie tu masz autostradę ? Na bus pasie ?

      • 8 4

      • autostrady nie ma tutaj (2)

        ale pseudoautostrada na przedłużeniu Armii Krajowej w stronę Leźna już powstaje. Autostrady w mieście bywają w miastach USA, stanowiąc źródło udręki dla wielu mieszkańców zmuszonych do korzystania z samochodu w dojazdach do pracy. Zakorkowane codziennie w godzinach porannego szczytu po horyzont. U nas ciągle się marzą niektórym internautom oskarżającym promotorów poprawy warunków ruchu pieszych przy dworcach i stacjach PKP o lewactwo i chęć "zmuszenia" wszystkich do przesiadki na rower.

        • 1 2

        • (1)

          zobacz ile prawdziwych autostrad jest w Niemczech w samych miastach i ile wielopasmówek. Jak dojdziemy do takiego poziomu to resztę możemy robić dla
          rowerzystów

          • 4 1

          • W centrum Berlina na głównych arteriach w nocy obowiązuje Larmschutz

            czyli Tempo 30. Wiele szerokich arterii budowanych kiedyś ulega zwężeniu: tworzy się tam miejsca do parkowania i poszerza się przestrzeń dla pieszych i rowerzystów. Im bliżej centrum tym więcej % przestrzeni dla niezmotoryzowanych.

            • 0 1

  • Polak zna się na wszystkim (2)

    Gdańszczanie, jak widać po komentarzach, nie mają pojęcia o urbanistyce, więc nie należy ich słuchać. Tak samo jak naukowcy nie pytają opinii publicznej o fizykę kwantową. Więc przestańcie skomleć, że nikt nie słucha waszych wydumanych teorii i cieszcie się, że ktoś chce coś pozytywnego zrobić dla was. To że czegoś nie rozumiecie, nie znaczy że to jest złe.

    • 2 10

    • Tak, tak (1)

      Zatrzymywane przez kolejne światła i ponownie ruszające tysiące pojazdów na pewno nie emitują spalin oraz pyłu z klocków hamulcowych i opon nie mówiąc już o dodatkowo spalanych tonach paliw. Nie wierzcie w to bo to dla waszego dobra.

      • 2 2

      • nie bądź hipokrytą

        jeśli rzeczywiście martwisz się o środowisko to przejedź się czasem komunikacją, na rowerze lub przejdź na piechotę. Wtedy przy okazji zobaczysz dlaczego ta zmiana ma sens.

        • 0 2

  • chyba kogoś pokurwiło

    jak mało inteligentnym trzeba być żeby robić przejście w takim miejscu psując już jedno miejsce chwile wcześniej . Spójrzcie na podwale korek tam jest przez praktycznie cały dzień ale no cóż deweloperzy potrzebowali przejścia naziemnego to im Dulkiewicz sprezentowała z naszej kieszeni .

    • 7 3

  • Ds

    Czy piesi na urlopy zagranicą tez idą pieszo? Z całą rodziną?:D

    • 5 3

  • szersze przystanki tramwajowe

    Jak na największy przystanek w Gd to jest on strasznie wąski, w godzinach szczytu ciężko przejść. Ludzie nie mają w zwyczaju stanąć przy barierkach żeby umożliwić przemieszczanie się. Raczej stoją przy krawędzi patrząc czy ich tramwaj już jedzie....

    • 9 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Ile maksymalnie punktów karnych za jedno wykroczenie może otrzymać kierowca?

 

Najczęściej czytane