• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przejście naziemne przy dworcu dopiero w 2022 roku

Michał Brancewicz
14 sierpnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
W 2022 roku możliwe będzie dojście do wyremontowanego dworca bez konieczności schodzenia do tunelu. W 2022 roku możliwe będzie dojście do wyremontowanego dworca bez konieczności schodzenia do tunelu.

Do października przeciągną się prace projektowe związane z powstaniem przejścia naziemnego przez Podwale Grodzkie w okolicy dworca Gdańsk Główny. Prace budowlane rozpoczną się nie wcześniej niż w połowie przyszłego roku i potrwają do roku 2022.



O stworzeniu przejścia naziemnego przez Podwale Grodzkie, które pozwoli również dojść w poziomie gruntu na przystanki tramwajowe, mówi się w Gdańsku od kilku lat. Z ankiet w artykułach na ten temat na trojmiasto.pl wynika, że to rozwiązanie ma jednak więcej przeciwników niż zwolenników.

Głosy rozkładają się następująco: 38 do 6229 do 61 proc.

Mimo to, miasto wykonuje kolejne kroki, które przybliżają realizację tej inwestycji.

Pod koniec zeszłego roku wybrany został wykonawca projektu. Została nim firma BPBK z Gdańska, która zainkasuje za to 442,8 tys. zł. Warto jednak zauważyć, że na zaprojektowaniu przejścia naziemnego prace się nie kończą.

Prace projektowe przy dworcu Gdańsk Główny obejmują:


  • budowę naziemnego przejścia dla pieszych w osi ul. Elżbietańskiej i hotelu Central o szerokości 8 metrów, wraz z przejazdem rowerowym, szerokim na 2 metry,
  • budowę nowej sygnalizacji świetlnej (która zostanie zintegrowana z istniejącą już sygnalizacją na skrzyżowaniu z ul. Nowe Podwale Grodzkie) na nowym przejściu dla pieszych,
  • wydłużenie istniejących peronów tramwajowych o 25 m, w celu uzyskania peronów o długości krawędzi peronowej 120 metrów - dla każdego kierunku,
  • budowę wiat na peronach tramwajowych (o długości około 150 metrów),
  • budowę wiat na peronach autobusowych (o długości 160 metrów),
  • korektę istniejącej już ścieżki rowerowej o szerokości 2 metrów od strony budynku dworca poprzez "wyprostowanie" (czyli likwidację tzw. szykany) przejazdu przez jezdnię dojazdową,
  • budowę pięciu miejsc postojowych "Kiss & Ride" o wymiarach 2,5 m na 5 m, czterech miejsc dla taksówek o wymiarach 2,5 m na 5 m oraz miejsca dla niepełnosprawnych o wymiarach 3,6 m na 6 m w drodze dojazdowej o szerokości jezdni manewrowej 3 m (jezdnia od strony hotelu Scandic),
  • budowę dwustronnych tablic informacji pasażerskiej (siedem sztuk).

Rozkłady komunikacji miejskiej w Gdańsku



Wykonawca na realizację zadania miał siedem miesięcy od dnia podpisania umowy. Projektowanie przeciągnie się jednak do października. Zaś prace ruszą dopiero w przyszłym roku.

- Z uwagi na konieczność przeprowadzenia postępowania przetargowego w trybie unijnym, rozpoczęcie robót możliwe będzie w połowie 2021 roku, a zakończenie w 2022 roku. Obecnie jednak trudno jest określić dokładną datę ich ukończenia. Harmonogram realizacji będzie jednym z elementów umowy z wykonawcą robót - wyjaśnia Agnieszka Zakrzacka z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Do tego czasu powinien zakończyć się już warty blisko 100 mln zł remont gmachu dworca Gdańsk Główny. Zgodnie z umową ma to nastąpić w ostatnich dniach grudnia 2021 roku.

Opinie (346) ponad 10 zablokowanych

  • postęp polega (10)

    na tym, że mniejszość jest ważniejsza od większości?

    • 24 11

    • (1)

      Mniejszość stanowią kierowcy.

      • 6 3

      • Dokładnie z samochodu korzysta 25% Gdańszczan

        Reszta radzi sobie jakoś inaczej

        • 4 2

    • mądrość ważniejsza od głupoty

      • 2 0

    • postęp polega na tym (6)

      że "większość" w coraz większym stopniu zaczyna rozumieć oczekiwania i uwarunkowania mniejszości i zaczyna zachowywać się tak, by je uwzględniać. Dialog coraz lepiej zinstytucjonalizowany i oparty o zasadę wzajemnego szacunku gra w życiu społecznym coraz większą rolę - ludzie zaczynają się coraz lepiej rozumieć i szybciej dochodzą do tzw. konsensusu, nie tylko do kompromisu. Położenie granic kompromisu bywa kwestionowane, właśnie w Gdańsku rozpoczyna się proces przesuwania ich w przeciwną niż dotychczas stronę: od zaspokajania zachcianek i potrzeb kierowców na rzecz poprawy komfortu ruchu niezmotoryzowanych, tak jak się to dzieje od wielu lat w innych miastach Polski i Europy.

      • 3 1

      • Pustka na rynku, wyłączonym z ruchu (5)

        Tak to wygląda w mniejszych miastach... Gdańsk dlatego jest tak dynamiczny i konkurencyjny, że nie utrudnia specjalnie aktywności kierowcom, wytwarzającym większe PKB.. Rozumiem potrzebę miasta przyjaznego pieszym, ale na Boga, należy to robić w sposób naprawdę zrównoważony...Miasta "piesze" to raczej małe miasta compactowe o krótkim zasięgu dojścia, wielkie metropolie mają z tym problem i w nich poszczególne dzielnice mogą być piesze ale musi być siatka szybkich połączeń między dzielnicami

        • 2 4

        • Kierowcy nie wytwarzają PKB, bo jadą swoim samochodem (1)

          Co więcej, transport samochodowy jest najmniej efektywny. Dużo więcej wzrostu generuje transport zbiorowy. Do tego zdecydowana większość zysków z samochodów jest konsumowana na potrzeby utrzymania tych samochodów (a wliczając koszty zewnętrzne wychodzimy na solidny minus).
          Ludzie którzy codziennie stoją po godzinę w korku generują PKB płacąc za paliwo, ale ten czas można znacznie lepiej wykorzystać.

          • 3 2

          • Transport zbiorowy jest koszmarnie drogi (patrz np. budżet Gdańska)

            Oczywiście, że większy PKB wytwarzają firmy i klienci korzystający z samochodów, jest on też najbardziej ekonomiczny. Do transportu zbiorowego podatnicy - mieszkańcy muszą dokładać, gdyż jest on deficytowy, czyli stanowi koszt nie przychód

            • 2 2

        • same tylko wypadki spowodowane przez kierowców kosztują nas wszystkich 56mld zł rocznie

          to 2.5% PKB.

          tak wytwarzajw te pkb ;)

          • 4 1

        • szybkie połączenia między wieloma dzielnicami Gdańska już są (1)

          Nazywają się SKM i PKM

          • 1 2

          • Na moja dzielnice nie dojeżdża ani skm ani pkm

            • 0 1

  • Zróbmy przejscie (8)

    Jeszcze bardziej zakorkujemy Gdańsk! A co tam! Naziemne przy LOT, naziemne przy dworcu, będą korki i wypadki. Brawo wy!

    • 36 18

    • Kolejny dzban z Elbląga

      • 7 4

    • Przede wszystkim niech wyremontują Podwale Grodzkie

      przy okazji, tam sie nie da jeździć, ścisłe centrum miasta przed Drogą Królewską i największym centrum handlowym w mieście, wygląda jak centrum Pcimia

      • 3 2

    • co za różnica. tam i tak są pernamentne korki (4)

      wiec niech chociaz piesi i rowerzyści korzystają.

      • 7 1

      • dokładnie, wielu kierowców zaczyna to rozumieć i przesiada się z samochodów np. na rower (3)

        lub rower + SKM

        • 2 5

        • Latem może tak (2)

          • 2 3

          • nie tylko latem. Sprawdź dane gromadzone od 6 lat, możę coś zrozumiesz (1)

            • 1 3

            • W podziale przewozowym rowery to znikome parę procent

              • 2 0

    • Co ty bzdurzysz ? Wrzeszcz, przy DH

      Manhattan - przejścia naziemne. Są tam wypadki koleś ?

      • 5 1

  • (4)

    Wszystkich urzędasow odpowiedzialnych za to cudowanie pociagnac do odpowiedzialnosci!!!! Caly Gdansk juz stoi w korkach, a oni chcą jeszcze przy tunelu przejscia naziemne robic w centrum miasta. Do lekarza!!!

    • 32 11

    • Powodem korków jest nadmiar samochodów (3)

      A nie przejścia dla pieszych.

      • 6 6

      • Proponuje talony na samochody (2)

        Pod warunkiem, że zapiszesz sie do partii. Odbiór za 10 lat w Elblągu, częsci zamienne w Katowicach

        • 1 5

        • odezwał się członek nowej nomenklatury? (1)

          • 0 1

          • Taa

            Tej którą stać na płacenie w strefie płatnego parkowania

            • 1 0

  • (3)

    OK., ale pod warunkiem całkowitego odwrócenia zasad ruchu w tym rejonie zbudowanie tuneli dla samochodów w ciągu ulicy Podwale Grodzkie i wtedy można tworzyć cały plac przed dworcem dla ruchu pieszego, z przystankami tramwajowymi.

    • 25 5

    • policz koszty, zbadaj uwarunkowania geologiczne (2)

      Życzę sukcesów!

      • 5 5

      • bez przesady (1)

        sopot dał rade to gdańsk nie da.

        • 2 2

        • Sopot przestał marzyć o budowie tunelu tranzytowego pod miastem

          • 2 0

  • Czy naprawdę nie ma ważniejszych potrzeb???!!! (1)

    Jaki jest sens wydawać miliony złotych tylko po to, by ktoś mógł się dowartościować, że idzie pasami, a nie musi schodzić do przejścia podziemnego? Przecież przejście podziemne jest bezpieczniejsze, bo póki co w PL na pasach giną piesi i to nie tak rzadko. Za 15-25 lat może będą środki i sens, całe Wały Jagielońskie, od Podwala Przedmiejskiego do Rajskiej, schować w tunelu. Kosztować to będzie fortunę, ale odmieni centrum miasta. Uwolni ogromną przestrzeń dla ludzi, uwolni od hałasu i zanieczyszczeń powietrza. Tak się robi na świecie, powstają zielone pasaże przy centrach z wodą, strefami relaksu dla turystów i mieszkańców.

    • 22 8

    • Na świecie tak, ale nie w Gdańsku

      • 6 1

  • (2)

    Tzw. prezydentowa zajmuje się polityką, a nie zajmuje się sprawami miasta i mieszkańców.

    • 19 3

    • Prezydenta (1)

      Prezydentowa to żona prezydenta

      • 2 0

      • Żoną byłego prezydenta może i nie była ale...

        • 0 0

  • Postep polega na tym, że ludzie mają pierwszeństwo przed samochodami. (6)

    • 12 24

    • Postęp polega na tym, żeby ludzie piesi, na rowerach i jeżdżący samochodami (4)

      Potrafili współistnieć w jednej przesyrzeni nie żrąc się ze sobą.

      • 5 3

      • Wydaje mi się, że to się realnie dzieje (3)

        Np. nie ma już problemu z zatrzymywaniem się gdańskich kierowców przed przejściami dla pieszych, chyba że jakiś gbur gwe czy gda jedzie...
        Ogólnie dużo zmienia się na lepsze w podejsciu kierowców i pieszych, a wiadomo, że najwięcej narzekaczy i nawiedzonych aktywistów jest na forum t.pl ;)

        • 5 0

        • poczytaj sobie co kierowcy sądzą o rowerzystach (2)

          całe szczęście w realu jestem asertywny i nie daję się wyprzedzić na ulicy jednokierunkowej gdy jadę rowerem

          • 0 4

          • Ale dlaczego? (1)

            • 3 0

            • Bo mam wtedy poczucie wladzy

              i realizuje wzorce mendy spolecznej. :)

              • 1 0

    • Przeciez w samochodach siedzą ludzie...

      To też są ludzie!!!! I należy im się taki sam szacunek jak innym użytkownikom dróg.

      • 2 1

  • W 2022 roku? Dlaczego tak długo?

    • 9 10

  • A może zasypać wszystkie tunele? (1)

    Co to za pomysły z przejściami naziemnymi. Chyba wymyślają to osoby, które skończyły inżynierię metodą on-line !!! Zobaczcie jak korkuje się przy Łąkowej !!! Czy urząd chce sparaliżować całe miasto?! Cały czas powołują się, że jest tunel pod Martwą Wisłą . Tunelem z dzielnic np.Stogi i okolice,Sobieszewo nie dojedziemy do Akademii Med, Orunii. itp. A zobaczcie jak korkuje się, gdy w Rafinerii kończą pracę - ok.godz.15-16

    • 31 7

    • tunel miał być połączony z trasą Słowackiego, a tak cały ruch z niego utyka na Czarnym Dworze albo Klinicznej i Hallera

      • 0 0

  • Hahaha (1)

    "Z ankiet w artykułach na ten temat na trojmiasto.pl wynika, że to rozwiązanie ma jednak więcej przeciwników niż zwolenników."
    No gdyby się kierować internetowymi wypowiedziami i ankietami to korwin król dawno by już rządził Polską, a jednak w wyborach zdobywa 1% XD. Błagam, przecież takie ankiety zaznacza jakieś 0,0001% mieszkańców trójmiasta, na dodatek są to specyficzne janusze uwielbiające brauna i widzący tęczową propagande w kolorowej parasolce. No ludzie, bądźmy poważni. Żeby mówić tutaj o opinii mieszkańców należałoby zrobić porządną ankietę wśród wszystkich mieszkańców Gdańska.

    • 7 14

    • lepszą metodą jest tzw. panel obywatelski

      poprawa komfortu pieszych przy węzłach przesiadkowych takich jak dworce PKP i stacje SKM powinno być działaniem stanowiącym fragment większej całości : wizji stopniowego uwalniania miasta od nadmiaru samochodów.

      • 2 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Kto był gościem specjalnym podczas gdyńskiej edycji Verva Street Racing w 2019 roku?

 

Najczęściej czytane