• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przejście naziemne przy dworcu dopiero w 2022 roku

Michał Brancewicz
14 sierpnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
W 2022 roku możliwe będzie dojście do wyremontowanego dworca bez konieczności schodzenia do tunelu. W 2022 roku możliwe będzie dojście do wyremontowanego dworca bez konieczności schodzenia do tunelu.

Do października przeciągną się prace projektowe związane z powstaniem przejścia naziemnego przez Podwale Grodzkie w okolicy dworca Gdańsk Główny. Prace budowlane rozpoczną się nie wcześniej niż w połowie przyszłego roku i potrwają do roku 2022.



O stworzeniu przejścia naziemnego przez Podwale Grodzkie, które pozwoli również dojść w poziomie gruntu na przystanki tramwajowe, mówi się w Gdańsku od kilku lat. Z ankiet w artykułach na ten temat na trojmiasto.pl wynika, że to rozwiązanie ma jednak więcej przeciwników niż zwolenników.

Głosy rozkładają się następująco: 38 do 6229 do 61 proc.

Mimo to, miasto wykonuje kolejne kroki, które przybliżają realizację tej inwestycji.

Pod koniec zeszłego roku wybrany został wykonawca projektu. Została nim firma BPBK z Gdańska, która zainkasuje za to 442,8 tys. zł. Warto jednak zauważyć, że na zaprojektowaniu przejścia naziemnego prace się nie kończą.

Prace projektowe przy dworcu Gdańsk Główny obejmują:


  • budowę naziemnego przejścia dla pieszych w osi ul. Elżbietańskiej i hotelu Central o szerokości 8 metrów, wraz z przejazdem rowerowym, szerokim na 2 metry,
  • budowę nowej sygnalizacji świetlnej (która zostanie zintegrowana z istniejącą już sygnalizacją na skrzyżowaniu z ul. Nowe Podwale Grodzkie) na nowym przejściu dla pieszych,
  • wydłużenie istniejących peronów tramwajowych o 25 m, w celu uzyskania peronów o długości krawędzi peronowej 120 metrów - dla każdego kierunku,
  • budowę wiat na peronach tramwajowych (o długości około 150 metrów),
  • budowę wiat na peronach autobusowych (o długości 160 metrów),
  • korektę istniejącej już ścieżki rowerowej o szerokości 2 metrów od strony budynku dworca poprzez "wyprostowanie" (czyli likwidację tzw. szykany) przejazdu przez jezdnię dojazdową,
  • budowę pięciu miejsc postojowych "Kiss & Ride" o wymiarach 2,5 m na 5 m, czterech miejsc dla taksówek o wymiarach 2,5 m na 5 m oraz miejsca dla niepełnosprawnych o wymiarach 3,6 m na 6 m w drodze dojazdowej o szerokości jezdni manewrowej 3 m (jezdnia od strony hotelu Scandic),
  • budowę dwustronnych tablic informacji pasażerskiej (siedem sztuk).

Rozkłady komunikacji miejskiej w Gdańsku



Wykonawca na realizację zadania miał siedem miesięcy od dnia podpisania umowy. Projektowanie przeciągnie się jednak do października. Zaś prace ruszą dopiero w przyszłym roku.

- Z uwagi na konieczność przeprowadzenia postępowania przetargowego w trybie unijnym, rozpoczęcie robót możliwe będzie w połowie 2021 roku, a zakończenie w 2022 roku. Obecnie jednak trudno jest określić dokładną datę ich ukończenia. Harmonogram realizacji będzie jednym z elementów umowy z wykonawcą robót - wyjaśnia Agnieszka Zakrzacka z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Do tego czasu powinien zakończyć się już warty blisko 100 mln zł remont gmachu dworca Gdańsk Główny. Zgodnie z umową ma to nastąpić w ostatnich dniach grudnia 2021 roku.

Opinie (346) ponad 10 zablokowanych

  • brawo! tylko lewicowi aktywiści mają odwagę na zmiany w mieście! (4)

    wszyscy mieszkańcy powinni odstawić auta i przesiąść się na rowery. drogi po jednym pasie i szerokie drogi dla rowerów, to nasza przyszłość!

    • 8 64

    • a co to znaczy " wszyscy"? jak łatwo rzucać słowami (1)

      a czy zauważyłeś że " wszyscy" to niemowlęta, dziadkowie, niepełnosprawni....
      i co ci " wszyscy" wsiądą na rower?

      • 15 2

      • Przecież ten komentarz napisała przyjezdna osoba z wiankiem na głowie w stroju w kwiaty. Nie ma dzieci na ma rodziców mieszka sama, rower trzyma w salonie w 30 metrowym apartamencie z ciemną kuchnią, prawdopodobnie ma kota. Nikt na nią nie czeka więc ma czas jeździć po centrum Gdańska wte i we wte.

        • 6 2

    • Jestem prawicowcem i popieram zmiany dla zrównoważonego transportu. Ba, to całe zrównoważenie i rowerki to wymysł prawicy.
      Patrz w Londynie, głównym rowerowym jest Boris Johnson, a co by nie mówić, lewicą to on nie jest.

      • 3 5

    • to cofniecie procesu dziejowego

      tylko przejscia bezkolizyjne to przyszlosc

      • 2 3

  • Zmniejszenie liczby samochodow (3)

    Na rzecz pieszych, w śródmieściu, to bardzo dobry krok. Miejmy nadzieje, że szybko wybudują nową wałową - tak żeby ruch aut jadących elbląska ominęła srodmiescie

    • 23 25

    • Tak, Nowa Wałowa jest konieczna (1)

      Bo bezpośrednio wyprowadzi ruch omijając Srodmieście. Ale dużo też kierowców jest na kierunku "południe" i jedzie przez Podwale Grodzkie na Trakt Sw. Wojciecha...

      • 3 2

      • Do omijania Śródmieścia masz POG i ZOT

        • 1 4

    • Nowa droga nie powoduje, że ruch się przenosi, ale powstaje nowy ruch. Nowa droga to nowe samochody na ulicach. Mało mamy korków?

      • 3 4

  • 5 miejsc kiss and ride ? (1)

    Szaleństwo. 3 by nie wystarczyły? ;-)

    • 28 10

    • kiss z języczkiem trochę trwa

      • 0 0

  • Odważna i potrzebna inwestycja (4)

    To nie miejsce na autostradę tylko wygodne miasto dla pieszych

    • 23 62

    • (3)

      A gdzie tu masz autostradę ? Na bus pasie ?

      • 8 4

      • autostrady nie ma tutaj (2)

        ale pseudoautostrada na przedłużeniu Armii Krajowej w stronę Leźna już powstaje. Autostrady w mieście bywają w miastach USA, stanowiąc źródło udręki dla wielu mieszkańców zmuszonych do korzystania z samochodu w dojazdach do pracy. Zakorkowane codziennie w godzinach porannego szczytu po horyzont. U nas ciągle się marzą niektórym internautom oskarżającym promotorów poprawy warunków ruchu pieszych przy dworcach i stacjach PKP o lewactwo i chęć "zmuszenia" wszystkich do przesiadki na rower.

        • 1 2

        • (1)

          zobacz ile prawdziwych autostrad jest w Niemczech w samych miastach i ile wielopasmówek. Jak dojdziemy do takiego poziomu to resztę możemy robić dla
          rowerzystów

          • 4 1

          • W centrum Berlina na głównych arteriach w nocy obowiązuje Larmschutz

            czyli Tempo 30. Wiele szerokich arterii budowanych kiedyś ulega zwężeniu: tworzy się tam miejsca do parkowania i poszerza się przestrzeń dla pieszych i rowerzystów. Im bliżej centrum tym więcej % przestrzeni dla niezmotoryzowanych.

            • 0 1

  • Oby niepowstało. Jest zbędne i szkodliwe (2)

    Fatalny pomysł.

    • 63 18

    • argumenty , please (1)

      • 1 7

      • nie pominayetie na angliyiskom jazyke?

        argumienty proszu was

        • 2 0

  • (1)

    To przejscie potrzebne jak glodnemu kibel

    • 55 13

    • nadmiar samochodów w centrum miasta jest potrzebny mieszkańcom jak świni siodło

      • 0 4

  • Nie rozumiem tego (9)

    Ktoś kiedyś te tunele porobił. Wg mnie to działa. Rozwiązanie naprawdę funkcjonalne. Po co z tego rezygnować? Co to poprawi ?

    • 84 17

    • Tunel zostaje, nie martw się

      Nie zasypią go

      • 7 3

    • Tunel jest funkcjonalny dla kogo? (1)

      Na pewno nie pieszych i użytkowników zbiorkomu.

      • 8 11

      • Czyli nie jest funkcjonalny także dla użytkowników SKM. Należy więc przywrócić dawny wezeł przesiadkowy przy dworcu i pozwolić ludziom wsiadać do kolejki bez potrzeby korzystania z tunelu. Sa perony 4 i 5 co im znacznie to ułatwia

        • 1 3

    • posłuchaj, lub poczytaj, aby zrozumieć (4)

      w mieście mieszka wielu ludzi. Wielu kolejnych przyjeżdża do miasta koleją. Mają różne oczekiwania, często mają trudności z poruszaniem się po schodach, z bagażem, lub bez. Wielu z nich chce dotrzeć do pracy, do sklepu, do szkoły, do hotelu... tramwajem, pieszo, rowerem - chodzi o to, by mogli do tych celów podróży dotrzeć nie korzystając ze schodów ani nie prosząc o pomoc operatorów "podnośników" które podobno miały im ułatwić życie. W mieście rozwiązania powinny uwzględniać również ich oczekiwania, nie tylko takich młodych, pięknych i w przyszłości na pewno bogatych tak jak ty, Mirku. Życzę Ci wszystkiego najlepszego na drodze wzrostu zdolności do rozumienia potrzeb innych ludzi, na pewno ci to się w życiu przyda.

      • 5 6

      • (3)

        jeśli się tak martwisz to pozwól im przechodzić przez tory kolejowe gdy udają się na pociąg

        • 6 3

        • suchar boy (2)

          z peronów są schody ruchome lub windy. Przeginanie jako argument nie ma żadnej siły perswazyjnej na tym portalu, chociaż cierpiący na samochodozę nadal stawiają niekiedy minusy ostatkiem swoich sił, bo wiedzą, że ich sposób myślenia odchodzi do lamusa

          • 2 2

          • Ten minus to ostatkiem sił ;)

            • 0 0

          • Taki argument trochę pachnie hipokryzją. Jeśli martwisz się o niepełnosprawnych to w całości a nie w małym kawałku

            • 1 2

    • jesteś zdrowy? to czołgaj sie w tunelu

      • 0 0

  • a przejście będzie na raz czy dwuetapowe? (3)

    bo już się boję co to spowoduje. Droga przy dworcu sparaliżowana wiec ruch pójdzie na 3 maja która i tak już ledwo zipie.

    • 39 7

    • droga przy dworcu sparaliżowana? przez kogo? przecież 800 milionów złotych wydanych na budowę (2)

      tunelu pod Martwą Wisłą miało doprowadzić do spadku natężenia ruchu na Wałach Jagiellońskich? Kto paraliżuje ruch przed dworcem gdańskim? krasnoludki czy nadmiar samochodów? Czy tam nie jeździ się szybciej autobusem po buspasie? kto korkuje ten buspas? A gdyby tak wszyscy jeżdżący tam pasażerowie tramwajów i rowerzyści przesiedli się na samochody, to by stopień "sparaliżowania" uległ zwiększeniu czy by się zmniejszył? Myślenie nie boli.

      • 2 3

      • (1)

        Gdyby nie rozbierano linii kolejowych by przypodobać sie rowerzystom aut w miescie byłoby znacznie mniej. Linia kolejki wąskotorowej jest bardziej pożyteczna i praktyczna niż ścieżka rowerowa. Nie dziw sie więc skąd tyle aut w mieście

        • 6 1

        • znowu się odezwał frustrat antyrowerowy udający promotora kolei

          to tak nie działa, ktosiu

          • 0 3

  • Ha ha (1)

    Będziemy mieli w Gdańsku drugi Bangladesz. Wystarczy obejrzeć filmiki a zobaczą co się stanie.

    • 32 13

    • zmień płytę , Bangladesz będzie w Polsce przy rządach Pisu

      • 4 5

  • jeśli przejścia naziemne to likwidacja tuneli

    wydawanie pieniędzy na 2 rodzaju obiektów + windy dla niepełnosprawnych przy przystankach T jest zwykłą niegospodarnością

    • 38 9

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Sprawdź się

Sprawdź się

Urus to SUV marki:

 

Najczęściej czytane