• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przejście naziemne przy dworcu dopiero w 2022 roku

Michał Brancewicz
14 sierpnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
W 2022 roku możliwe będzie dojście do wyremontowanego dworca bez konieczności schodzenia do tunelu. W 2022 roku możliwe będzie dojście do wyremontowanego dworca bez konieczności schodzenia do tunelu.

Do października przeciągną się prace projektowe związane z powstaniem przejścia naziemnego przez Podwale Grodzkie w okolicy dworca Gdańsk Główny. Prace budowlane rozpoczną się nie wcześniej niż w połowie przyszłego roku i potrwają do roku 2022.



O stworzeniu przejścia naziemnego przez Podwale Grodzkie, które pozwoli również dojść w poziomie gruntu na przystanki tramwajowe, mówi się w Gdańsku od kilku lat. Z ankiet w artykułach na ten temat na trojmiasto.pl wynika, że to rozwiązanie ma jednak więcej przeciwników niż zwolenników.

Głosy rozkładają się następująco: 38 do 6229 do 61 proc.

Mimo to, miasto wykonuje kolejne kroki, które przybliżają realizację tej inwestycji.

Pod koniec zeszłego roku wybrany został wykonawca projektu. Została nim firma BPBK z Gdańska, która zainkasuje za to 442,8 tys. zł. Warto jednak zauważyć, że na zaprojektowaniu przejścia naziemnego prace się nie kończą.

Prace projektowe przy dworcu Gdańsk Główny obejmują:


  • budowę naziemnego przejścia dla pieszych w osi ul. Elżbietańskiej i hotelu Central o szerokości 8 metrów, wraz z przejazdem rowerowym, szerokim na 2 metry,
  • budowę nowej sygnalizacji świetlnej (która zostanie zintegrowana z istniejącą już sygnalizacją na skrzyżowaniu z ul. Nowe Podwale Grodzkie) na nowym przejściu dla pieszych,
  • wydłużenie istniejących peronów tramwajowych o 25 m, w celu uzyskania peronów o długości krawędzi peronowej 120 metrów - dla każdego kierunku,
  • budowę wiat na peronach tramwajowych (o długości około 150 metrów),
  • budowę wiat na peronach autobusowych (o długości 160 metrów),
  • korektę istniejącej już ścieżki rowerowej o szerokości 2 metrów od strony budynku dworca poprzez "wyprostowanie" (czyli likwidację tzw. szykany) przejazdu przez jezdnię dojazdową,
  • budowę pięciu miejsc postojowych "Kiss & Ride" o wymiarach 2,5 m na 5 m, czterech miejsc dla taksówek o wymiarach 2,5 m na 5 m oraz miejsca dla niepełnosprawnych o wymiarach 3,6 m na 6 m w drodze dojazdowej o szerokości jezdni manewrowej 3 m (jezdnia od strony hotelu Scandic),
  • budowę dwustronnych tablic informacji pasażerskiej (siedem sztuk).

Rozkłady komunikacji miejskiej w Gdańsku



Wykonawca na realizację zadania miał siedem miesięcy od dnia podpisania umowy. Projektowanie przeciągnie się jednak do października. Zaś prace ruszą dopiero w przyszłym roku.

- Z uwagi na konieczność przeprowadzenia postępowania przetargowego w trybie unijnym, rozpoczęcie robót możliwe będzie w połowie 2021 roku, a zakończenie w 2022 roku. Obecnie jednak trudno jest określić dokładną datę ich ukończenia. Harmonogram realizacji będzie jednym z elementów umowy z wykonawcą robót - wyjaśnia Agnieszka Zakrzacka z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Do tego czasu powinien zakończyć się już warty blisko 100 mln zł remont gmachu dworca Gdańsk Główny. Zgodnie z umową ma to nastąpić w ostatnich dniach grudnia 2021 roku.

Opinie (346) ponad 10 zablokowanych

  • Powrót do komuny

    Już to było przerabiane, czyli samochody będą na talony lub bony.

    • 22 6

  • Paranoja co się dzieje z naszym miastem same absurdy (7)

    Teraz aby pieszy mógł dostać się na przystanek tramwajowy będzie czekał na czerwonym świetle pewnie minutę bo samochody będą ciągle jechać żeby nie korkować. Wcześniej można było szybko tunelem czmychać i było się w tramwaju.

    • 57 15

    • (3)

      Ach ci kierowcy!! Zawsze z taką troską myślą o pieszych!!

      • 11 4

      • Jestem i kierowcą i pieszym (1)

        To zależy od dnia i pory roku mam też dwójkę dzieci i patrzę na bezpieczeństwo a tam się tylko pogorszy

        • 8 10

        • co ci się pogorszy? jak chcesz będziesz mógł dalej tunelem chodzić.

          • 3 2

      • błąd

        każdy kierowca jest pieszym. Nie da się samochodem wszędzie. Za to nie każdy pieszy jest kierowcą.

        • 16 2

    • ... (2)

      Ale w artykule chyba nie ma mowy o likwidacji przejścia podziemnego. Pan/i chętny będzie mógł pomykać na przystanek tramwajowy albo góra albo dołem.

      • 6 0

      • No ale tak teraz człowiek stanie na rozdrożu (1)

        I nie będzie wiedział którą drogę wybrać zbyt duża presja i przebiegnie w poprzek poza przejściem prosto pod auto taki widzę scenariusz w zaistniałej sytuacji.

        • 5 2

        • :)

          • 2 0

  • Tam by było super wywalić samochody pod ziemie (5)

    a dla pieszych zrobić plac relaksu coś jak w Katowicach.

    Ta droga to słaba wizytówka Gdańska i to zaraz po wyjściu z dworca.

    • 23 24

    • Pod ziemię (2)

      I jak sobie wyobrażasz spod ziemi wjazdy i wyjazdy w uliczki poprzeczne - pod dworzec, do City forum, parkingów itp.... wyjazd z tunelu wymaga zajęcia dużego terenu

      • 1 4

      • (1)

        z tego co mi wiadomo tam jest tylko jedna uliczka poprzeczna. od rajskiej mozna byłoby to połączyć. zresztą ciąg pieszo jezdny do obsługi miejsca i autobusów mógłby tam byc. zaden problem. wystarczyłoby tranzyt (99% ruchu) puscic tunelem.

        • 1 1

        • wystarczyłoby schować tylko tranzyt na 200-300m i byłby piękny plac.

          • 1 2

    • bo to jest główna arteria miasta

      niestety od wojny wiele dróg w tym grajdole nie powstało. Wylotowa jedna na Warszawę. Poszerzyli Słowackiego, dobudowali do kartuskiej Armii krajowej No i tunel do portu. Kosmiczna rozbudowa.

      • 1 1

    • No w końcu ktoś adekwatny

      Ma ta osoba rację! Nie wygląda dobrze ta droga w samym centrum takiego pięknego miasta jak Gdańsk.

      • 0 0

  • absurd goni absurd w tym mieście... (1)

    • 34 5

    • absurdalne jest korzystanie z samochodów na krótkie odległości

      sensowne jest poprawianie komfortu ruchu pieszych przy dworcu PKP

      • 3 1

  • Kilku krzykaczy wybrało sobie łatwą do manipulacji grupę poparcia (2)

    i oferuje im tanie rozwiązania typu przejscie przy dworcu, przejscie przy locie, przejscie na podwalu przedmiejskim itd... pomimo, że wszędzie tam są tunele... Patrząć po ankietach na trójmiasto większość jest przeciwna. Nawet jak ktos nie jezdzi autem, to jezdza do niego dzieci, rodzice z pracy, czy nawet dostawca z pizza. Nikomu to nie jest na rękę ale aktywiści muszą swoje robić, żeby być aktywistami, bez tego kim będą ?!!? Oddając kolejny głos w wyborach przypomnę sobie o tych decyzjach.

    • 48 8

    • Bla bla, zagłosujesz na tę samą sitwe, "byle nie na PiS".

      • 3 7

    • ja wam robię na rękę, a wy mnie wbrew

      ankiety na tym portalu nie są reprezentatywne. Miarodajne ankiety od dwudziestu lat pokazują, że mieszkańcy większych miast widzą potrzebę ograniczania ruchu samochodów w mieście. Budowa przejść naziemnych, umożliwiających dotarcie do codziennych celów podróży bez potrzeby pokonywania wielu schodów leży w interesie wielu mieszkańców, przypuszczalnie nawet większości z nich - przecież nie wysiadając z samochodu można skorzystać np. z usług tylko niewielu restauracji w mieście.

      • 2 2

  • no cóż komentarze pokazują, czego chca mieszkancy a czego nie chca (3)

    i chwała za taką postawę. Urząd miasta nie widzi, ze daje sie manipulowac przez aktywistow ? To trzeba zmian w urzędzie, bo aktywistow nie powstrzymasz, wystarczy byc dla nich asertywnym

    • 31 12

    • W urzędzie pracują byli aktywiści

      Nastepne pokolenie

      • 3 2

    • Wystarczy powiedzieć "nie da się"

      • 1 1

    • mieszkańcy ale jakiej gminy? przeciwni są ci co traktują centrum jako tranzyt.

      bo im sie przepustowść świeta zmniejszy

      • 1 1

  • Dlaczego tak długo? (4)

    Kiedy przejście przy Teatrze Miniatura? Kiedy przejście na wysokości Waryńskiego - Sobótki? Kiedy przejście przy Manhattanie? Kiedy przejście przy Żaku?

    Mam dość dyskryminacji pieszych w tym mieście!

    • 14 39

    • Dzbany minusują

      Przykro mi ale poprawy jakości życia w tym mieście ludzie chorzy na samochodozę nie zatrzymają.

      • 7 7

    • Przy Żaku jest przejście (2)

      We Wrzeszczu potrzebne tylko przy Sobótki. Natomiast powinno byc także przejscie na Alei Zwycięstwa vis a vis Centrum Oliwa lub trochę dalej w kierunku Wrzeszcza, ile można czekać na skrzyżowanie z Nową Abrahama

      • 2 0

      • przy Żaku będzie przejście wybudowane razem nowym skrzyżowaniem w Szymanowskiego

        • 1 1

      • muszą koniecznie przywrócić przejście przy Manhattanie

        teraz wyjście z Manhattanu na drugą stronę to 3 przejścia i 3 razy czekanie

        • 3 0

  • ankiety mówią wyraźnie (1)

    coś innego niż planują nasze władze

    • 28 8

    • ankiety na tym portalu nie są reprezentatywne

      • 3 0

  • Słuszną linię ma nasza władza (3)

    Decydenci w UM z panią prezydent na czele, wycierają sobie usta demokracją odmienianą przez wszystkie przypadki, jednak gdy przychodzi do konkretnych decyzji głos mieszkańców jest zupełnie pomijany. Przejścia dla pieszych są tego idealnym przykładem. Za PRLu zaprojektowano i wybudowano liczne tunele, dla usprawnienia ruchu w Gdańsku i zapewnienia bezpieczeństwa wszystkim jego uczestnikom. Teraz na siłę wracamy do niebezpiecznych i niewydolnych rozwiązań - bo leży to w interesie garstki osób i nikogo więcej.

    • 39 9

    • (1)

      A teraz kretynizm goni kretynizm,niedługo zablokują całe miasto -takich mamy włodarzy !

      • 9 3

      • miasto jest codziennie blokowane przez nadmiar samochodów

        nie zauważyłeś?

        • 2 3

    • To Sam zejdź do tunelu

      Ludzie chcą chodzić góra a tunelami szczury grasują. Zobaczymy jak w wieku 70 lat będziesz uwielbiał tunele i schody, schody... Schody! Żeby samochody mogły smrodzic

      • 2 2

  • To przejscie jest niezbędne

    I dopiero uruchomi plac przed City Forum

    • 14 24

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Sprawdź się

Sprawdź się

Bentayga to SUV marki:

 

Najczęściej czytane