- 1 15 mln dofinansowania na prace na Puckiej (51 opinii)
- 2 Kraj, z którego pochodzą piraci drogowi (399 opinii)
- 3 Plichta przejmie salon Kia w Gdańsku (36 opinii)
- 4 Wiadukt na Puckiej: budowa dojazdów (115 opinii)
- 5 Nie będzie zwężenia na "Słowaku" (49 opinii)
- 6 Ul. Chwarznieńska gotowa w 70 proc. (193 opinie)
Przez jezdnię nie tylko na zebrze. Ale trzeba bardzo uważać
Po tragicznym wypadku na ul. Kościuszki we Wrzeszczu, w którym przed tygodniem zginęła przechodząca przez jezdnię kobieta, wśród czytelników wywiązała się dyskusja, gdzie można przechodzić przez jezdnię, gdy nie ma na niej wyznaczonego przejścia, a gdzie nie należy tego robić. Postanowiliśmy usystematyzować tę wiedzę i uczulić pieszych i innych użytkowników drogi na przechodzenie przez jezdnię poza tzw. zebrą.
- oceny prędkości nadjeżdżających pojazdów,
- zachowania ostrożności przy niesprzyjających warunkach,
- ograniczonego zaufania do innych uczestników ruchu.
Co do zasady przechodzenia przez jezdnię jest możliwe jedynie w miejscach do tego wyznaczonych (przejście dla pieszych). Wtargnięcie na jezdnię w miejscu do tego nieprzeznaczonym może być wykroczeniem drogowym. Pieszy może być wówczas uznany za sprawcę wypadku.
Ale od tej zasady są wyjątki.
- W sytuacji, gdy na drodze brak jest przejść dla pieszych, możliwe jest przekroczenie jezdni. Zgodnie z art. 13 ust. 2 Prawa o ruchu drogowym przechodzenie przez jezdnię poza przejściem jest dozwolone, gdy odległość od przejścia przekracza 100 metrów. Dodatkowo, jeżeli skrzyżowanie dróg znajduje się w odległości mniejszej niż 100 m od wyznaczonego przejścia, przechodzenie jest dozwolone również na tym skrzyżowaniu.
Przechodząc w takim miejscu: niewyznaczonym, ale dozwolonym, pieszy nie ma jednak pierwszeństwa na jezdni. Ma je wyłącznie wtedy, gdy jest na przejściu.
- Korzysta wówczas z pierwszeństwa na podstawie art. 13 ust. 1. Oznacza to również obowiązek zachowania szczególnej ostrożności przez kierowców - podkreśla nadkom. Magdalena Ciska z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku.
Przejawia się to również w zakazie wyprzedzania na przejściu dla pieszych oraz w zakazie omijania pojazdu, który zatrzymał się celem ustąpienia pierwszeństwa pieszemu.
Obowiązki pieszych na drodze
Poza prawami piesi mają też obowiązki, do których muszą się stosować. Reguluje to kolejny artykuł Prawa o ruchu drogowym. Zawiera on katalog zakazów dla pieszych.
Zgodnie z jego treścią zabrania się pieszym:
- wchodzenia na jezdnię bezpośrednio przed jadący pojazd, w tym również na przejściu dla pieszych; spoza pojazdu lub innej przeszkody ograniczającej widoczność drogi;
- przechodzenia przez jezdnię w miejscu o ograniczonej widoczności drogi;
- zwalniania kroku lub zatrzymywania się bez uzasadnionej potrzeby podczas przechodzenia przez jezdnię lub torowisko;
- przebiegania przez jezdnię;
- chodzenia po torowisku;
- wchodzenia na torowisko, gdy zapory lub półzapory są opuszczone lub opuszczanie ich rozpoczęto;
- przechodzenia przez jezdnię w miejscu, w którym urządzenie zabezpieczające lub przeszkoda oddzielają drogę dla pieszych albo chodnik od jezdni, bez względu na to, po której stronie jezdni one się znajdują.
Wideo archiwalne
- Pamiętajmy zatem, że to my, jako piesi, jesteśmy bardziej narażeni na utratę zdrowia lub życia w przypadku zderzenia z pojazdem, dlatego zawsze: czy przechodzimy przez oznaczone lub nieoznaczone przejście - zachowajmy szczególną ostrożność. W przypadku złamania przepisów Kodeksu Drogowego narażamy się również na mandat karny - przypomina Ciska.
Jak bezpiecznie przechodzić przez jezdnię:
- Nie przechodź "z marszu", zwolnij, a gdy widzisz samochód - zatrzymaj się.
- Zanim postawisz krok na jezdni, ZAWSZE, niezależnie od tego, gdzie przechodzisz (także na światłach): spójrz w lewo, potem w prawo, znów w lewo. Nic nie jedzie - przechodzisz.
- Szybko pokonuj jezdnię, ale nie przebiegaj.
- Nigdy nie przechodź w miejscu, gdzie kierowcy nie spodziewają się pieszych, np. tam, gdzie barierki oddzielają jezdnię od chodnika.
- Nie wchodź nagle na jezdnię spoza przeszkody: żywopłotu, zaparkowanego pojazdu, autobusu, który zatrzymał się na przystanku itp.
- Jeśli nie ma przejścia dla pieszych, przechodź tam, gdzie dobrze widać sytuację na drodze.
- Szczególnie uważaj w czasie złej widoczności: deszczu, mgły oraz o zmroku. Kierowca wtedy także ma ograniczoną widoczność i później niż w dzień zauważa pieszego.
- Jeśli przechodzisz przez jezdnię dwupasmową, zawsze upewnij się, czy przepuszczą cię samochody jadące po obydwu pasach.
- W stosunku do kierowców stosuj zasadę ograniczonego zaufania.
Opinie (271) ponad 10 zablokowanych
-
2019-05-23 16:30
i po co mieszać ludziom w głowie. Przechodzi się na przejściu i tyle.
będą chodził z metrówką i mierzył gdzie sobie mogę przejść poza miejscem dozwolonym czy jak? może specjalne znaki postawicie " tu można przechodzić"
- 19 12
-
2019-05-23 16:34
Jestesmy jedynym krajem w EU gdzie Policja lapie za przechodzenie na czerwonym. (3)
Dzielni policjanci i straznicy miejscy moga sie popisac i zlapac potworne staruszki i bandyckich gimnazjalistow na gorącym uczynku przechodzenia na czerwonym by podbic nieco swoje statystyki.
- 30 14
-
2019-05-23 17:06
I jednym z ostatnich (1)
Gdzie Policja dziala w ogole
- 1 6
-
2019-05-23 17:52
Taa, aresztuje o 6 rano za "obraze uczuc" ....
Jehowa ! jehowa !!!
- 4 0
-
2019-05-24 11:16
Fajnie tylko dlaczego ja mam być narażony w najlepszym przypadku na kłopoty dlatego ze komuś nie chcialo się poczekać na zielone światlo i wszedl mi prosto pod koła .Jeżeli mam zielone to chcę mieć pewność że nikt nie wejdzei mi pod koła . Może w takim razie powinnismy pójść dalej i jeżeli nikogo nie ma na skrzyżowaniu czy przejściu dla pieszych powinniśmy wjeżdżać na czerwonym swietle na to skrzyżowanie czy na przejście .
- 3 1
-
2019-05-23 16:34
Mała Namibia
- 9 3
-
2019-05-23 16:39
Nareszcie coś rozsądnego; (1)
Pieszy ma prawa ale i obowiązki. Obowiązki stosowania się do Prawa o Ruchu Drogowym! To prawo nie tylko dla kierowców ale dla wszystkich użytkowników dróg!!!
- 29 6
-
2019-05-23 18:07
Tylko czemu kierowcy sie nie stosuja?
- 5 3
-
2019-05-23 16:40
Brak wyobraźni (1)
warto też zwrócić uwagę na bezmyślność wielu rowerzystów którzy z dużą prędkością przejeżdżają przez przejścia dosłownie wpadając pod koła samochodu,jakim to trzeba być skończonym niemyślącym d**ilem by tak robić, spotkała mnie podobna sytuacja wczoraj,sam jeżdżę rowerem ale przestrzegajmy pewnych zasad by nikomu nie stała się krzywda i wszystkim żyło się lepiej.
- 38 7
-
2019-05-23 17:13
rondo w Chwaszczynie
rowerzysta dojezdzając od strony Zukowa w kierunku ronda, będąc za cięzarówką, wjechał skosem na przejscie dla pieszych i przejechał tuz przede mną :(
pozdrawiam, bo zdrowie się przyda, o ile to taki styl jazdy
sobie zas zycze, zebysmy sie wiecej na drodze nie spotkali- 9 1
-
2019-05-23 16:43
Polacy są za głupi...
Na takie przepisy. Powiedzcie im, że nie trzeba przechodzić na przejściu to będą łazić w te i we wte jak święte krowy
- 15 8
-
2019-05-23 16:44
I co z tego, że.... (4)
Zasady są dobre, ale napływowi mieszkańcy Trójmiasta tego nie znają i nawet na przejściu zachowują się jakby byli na spacerze u siebie na polu lub alejce w parku. Ciągną się stadami noga za nogą, zatrzymują gadają i patrzą w telefony ze słuchawkami na uszach. I tu trzeba policyjnej prewencji + mandaty.
- 23 15
-
2019-05-23 16:52
a co robią "napływowi" kierowcy?
symetryzm lub obciążanie pieszych za skutki wypadków drogowych to paranoja. Glówną przyczyną braku bezpieczeństwa w ruchu drogowym w polskich miastach jest lekceważenie limitów prędkości przez kierowców. w przepisach prawa o ruchu drogowym nie ma podstawowej zasady: na kierującego pojazdem drogowym o większej energii spoczywa większa odpowiedzialność za bezpieczeństwo ruchu.
- 3 4
-
2019-05-23 20:07
Miejscowy od zawsze? (1)
Od którego pokolenia?
- 0 0
-
2019-05-23 21:11
Od dawna.
Dziadek z babcią do Gdańska przyjechali w 1946 z Wilejki leżącej obecnie na Białorusi i noszącej nazwę Вілейка.
- 1 0
-
2019-05-24 11:22
A po czym Ty "miejscowy od zawsze" rozpoznajesz niemiejscowego . Twierdzę że ludzie dzielą się na mądrych i na takich jak Ty ale na pierwszy rzut oka nie da się tego rozpoznać , można tych drugich poznać dopiero po tym jak sie odezwą .
- 2 0
-
2019-05-23 16:52
(8)
w strefie 30 pieszy może zawsze przechodzić przez jezdnię a nie tylko na przejściach, wypadałoby to dopisać
- 20 13
-
2019-05-23 17:06
(2)
Nie pomyliło ci się ze strefą zamieszkania, gdzie pieszy ma pierwszeństwo na całej drodze?
Z tego co wiem nie istnieje w naszym prawie takie coś jak strefa 30, więc i nie może być innych praw pieszych w takich miejscach.- 12 2
-
2019-05-23 19:35
(1)
Wygooglaj "strefa 30 pieszy" i poczytaj
- 2 3
-
2019-05-24 08:24
Przejrzałem PoRD, rozporządzenia o warunkach technicznych znaków oraz dróg. Nie ma takiego przepisu o jakim piszesz.
Jak jest, to wskaż akt prawny i jego punkt.- 0 0
-
2019-05-23 20:47
nie może jeżeli są przejścia. (4)
- 4 0
-
2019-05-23 23:03
(3)
No dokładnie. Ale z definicji przejść nie powinno być w strefie 30
- 1 1
-
2019-05-24 06:56
Z tego co rozmawiałem z panią z GZDiZ - oni przejść w strefach zamieszkania nie malują. (2)
Pieszy może przechodzić gdzie chce i ma pierwszeństwo.
- 0 0
-
2019-05-24 07:09
To moze kto inny maluje bo na przymorzu sa przejscia w strefie 30. W innych miejscach tez
- 0 0
-
2019-05-24 08:24
Jak nie ma przejść, to przechodzić może, ale nie ma pierwszeństwa. Może też przechodzić na skrzyżowaniach nawet jeśli przejście jest obok.
- 0 0
-
2019-05-23 17:00
A gdzie zachowanie należytej prędkości do warunkow panujacych na drodze, co ten gosc gada...
- 9 2
-
2019-05-23 17:26
(1)
Artykuł wprowadza w błąd! Jest niepełny i nierzetelny. Naprawdę nie wystarczy tylko parę artykułów z ustawy Prawo o ruchu drogowym żeby można było mówić, że zna się przepisy. Proszę zerknąć chociażby na artykuł 26 pkt 7 tej ustawy. Interpretacja tego zapisu jest taka, że starsi, niedołężni ludzie mogą przechodzić wszędzie, a kierowca ma się zatrzymać i jeszcze pomóc przejść.
- 14 10
-
2019-05-23 18:10
Co racja, to racja. Jeśli miał on służyć "usystematyzowaniu wiedzy", to raczej Pan Maciej wykładowcą nie będzie.
- 3 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.