• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przyciemnianie szyb to pożyteczny zabieg?

Michał Jelionek
19 marca 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Przyciemnianie szyb to - obok modyfikacji designu auta - bardzo pożyteczny zabieg. Przyciemnianie szyb to - obok modyfikacji designu auta - bardzo pożyteczny zabieg.

Wypasione samochody należące do szemranych właścicieli, limuzyny delegatów czy polityków, ekskluzywne pojazdy celebrytów, a nierzadko również auta po przejściach, czyli "wiejskim tuningu" - tak, to tylko niektóre łatki przypisane pojazdom z przyciemnionymi szybami. To jednak przeszłość, a my postaramy się obalić mit i wszelkie stereotypy, a tym samym udowodnić, że ciemne szyby nie są elementem kiczu. To raczej ciekawy, designerski i - co najważniejsze - pożyteczny dodatek.



Czy to jest legalne?

W zasadzie wraz z początkiem pojawienia się na polskim rynku możliwości przyciemnienia szyb we własnym samochodzie - automatycznie pojawiły się spore kontrowersje, a główne z nich dotyczyły legalności takowego zabiegu. Rozwiewamy wszelkie wątpliwości i zapewniamy, że oklejanie szyb naszego auta jest w pełni legalne, jednak musimy trzymać się pewnych zasad.

- Przyciemnianie jest oczywiście zgodne z przepisami. Materiały, z których korzystamy posiadają atesty Instytutu Ceramiki i Materiałów Budowlanych. To główny wymóg. Pamiętajmy o kluczowej zasadzie: przy oklejaniu musimy zachować 180 stopni pola widoczności kierowcy. Stopień przyciemnienia tylnych szyb nie ma żadnego znaczenia - tłumaczy Dariusz Mrozkowiak z firmy przyciemniamy.pl.

Co myślisz o przyciemnianiu szyb w aucie?

Zachowanie odpowiedniej, bezpiecznej widoczności kierowcy to klucz to sukcesu. Innymi słowy oznacza to tyle, że zabronione jest oklejanie czołowej oraz przednich bocznych szyb auta. Dodajmy, że ustawowo przednia szyba powinna zachować przepuszczalność światła na poziomie 75 proc., natomiast przednie boczne nie mniejszą niż 70 proc. Możemy zatem przyciemniać pozostałe szyby pojazdu, ale ten - co jest raczej formalnością - musi być wyposażony w lusterka boczne.

- W przeszłości wielu kierowców decydowało się na oklejanie wszystkich szyb, co jest oczywiście niezgodne z przepisami. Dzisiaj taki samochód nie przeszedłby przeglądu okresowego. Kilka, kilkanaście lat temu policjanci czy stacje diagnostyczne nie dysponowały odpowiednimi miernikami, a pomiary dokonywane były raczej "na oko". Nie można mówić, że aktualnie posiadają nadzwyczajny sprzęt. Jeśli jednak szyby budzą wątpliwości funkcjonariuszy, wówczas auto wysyłane jest na specjalistyczne badanie, a kierowcy odbierany jest dowód rejestracyjny - wyjaśnia Wojciech Samiło, właściciel firmy Artfolplus.

Dodajmy, że w dzisiejszych czasach w zasadzie wszystkie auta, które zjeżdżają z taśmy produkcyjnej mają fabrycznie przyciemnione szyby (czołowa - 25 proc., a przednie boczne - 30 proc.).

Dlaczego warto przyciemnić szyby?

Zalet tego typu zabiegu jest przynajmniej kilka. Zacznijmy od komfortu. Folia, którą nakłada się na szybę posiada właściwości termoizolacyjne. Gdy żar leje się z nieba naszym zbawieniem jest klimatyzacja, którą efektywnie wspomagają przyciemnione szyby. Ich rola jest prosta - zatrzymują wewnątrz auta przyjemny chłód, ale również sprawiają, że kokpit będzie nagrzewać się w znacznie mniejszym stopniu. Dobrej jakości folia zmniejsza o ponad 60 proc. nagrzewanie wnętrza. To również ochrona przed szkodliwymi promieniami UV. Z kolei w sezonie zimowym oklejone szyby zatrzymają wewnątrz auta więcej ciepła. Przyciemnione szyby pozwalają również na zachowanie większej prywatności.

- Tak naprawdę folia, którą montuje się na szybie, została stworzona na potrzeby rynku. Zyskała ogromną popularność w zachodniej części Stanów Zjednoczonych, gdzie często temperatury są wręcz nieznośne. Folia działa niczym okulary przeciwsłoneczne. Dzięki temu ostre promienie słońca nie rażą pasażerów, w szczególności tych najmłodszych, ale również nie denerwują zwierząt. Folia jest trochę jak filtr blokujący szkodliwe promienie - dodaje Samiło.

Nieco pomijaną zaletą stosowania folii przyciemniających jest ochrona przed blaknięciem wszystkich elementów tapicerki i kokpitu auta.

Trójmiejskie firmy, które przyciemnią szyby w twoim aucie

Ponadto, folia przyklejona do szyby spełnia rolę ochronną. W momencie wypadku czy mniejszej stłuczki, w wyniku której ucierpi szyba, mamy pewność, że pasażerowie nie zostaną zranieni odłamkami szkła. Montowana od wewnątrz folia jest niczym tarcza, a szyba zamiast rozlecieć się w drobny mak, co najwyżej wypadnie w całości. Poza tym, przyciemnione szyby to doskonały efekt wizualny, nadający samochodowi charakter i ciekawy design.

Przyciemnione szyby nadają samochodowi wyjątkowy design. Przyciemnione szyby nadają samochodowi wyjątkowy design.
Kto "ściemnia"?

Tak jak już wspomnieliśmy na wstępie, przyciemniane szyby w aucie to nie tylko domena samorządowców, gwiazd czy po prostu osób, które mają coś do ukrycia. Dzisiaj coraz więcej kierowców decyduje się na stylistyczną modyfikację swojego pojazdu. Jest to zabieg niedrogi, a wyraźnie wpływający na estetykę samochodu.

- Co ciekawe, największą grupą klientów są kierowcy posiadający małe dzieci. Raz, że oklejona szyba robi się bardziej bezpieczna. W razie uderzenia, szyba trzyma się folii. Dwa, nawet do 70 proc. ogranicza nagrzewanie. A trzy, przyciemniona szyba najzwyczajniej lepiej wygląda. To duży komfort i ciekawy wygląd - dodaje Mrozkowiak.

Czytaj także: Folia alternatywą dla lakieru?

Jedną z większych grup przyciemniających szyby w swoich autach są właściciele firm budowlanych. Powód jest prosty. Sprzęt przechowywany w busie bardzo często przewyższa wartość samego pojazdu. Zatem ciemne szyby, działające porównywalnie do lustra weneckiego, zdecydowanie zwiększają ochronę narzędzi przed kradzieżą.

- Szyby przyciemniają również osoby, które najzwyczajniej pragną poczuć się nieco anonimowo. Od początku mojej pracy zauważyłem, że klienci, którzy raz okleją samochód, każdorazowo powracają do nas przy okazji zakupu nowego auta. Właściciele pojazdów bardzo szybko przekonują się do jakże praktycznego rozwiązania - zdradza Samiło.

Ile to kosztuje?

Tak naprawdę rozpiętość cen jest dosyć duża. Wszystko zależy od liczby oklejanych szyb, typu pojazdu, stopnia trudności demontażu, wielkości i krzywizny tylnej szyby oraz oczywiście jakości folii. Ceny wahają się od 400 do 1000 zł. Przykładowo, zlecając specjalistom przyciemnienie szyb w Skodzie Octavii w wersji kombi zapłacimy około 400-500 zł. Zazwyczaj renomowane firmy nakładają na swoje usługi 5-letnią gwarancję. Niektóre zakłady zapewniają nawet dożywotnią gwarancję.

Nie zalecamy wyboru tanich "fachowców", bo - jak zwykle to bywa - możemy stracić więcej niż zyskać. Oczywiście, tego typu operację możemy wykonać również samodzielnie, w zaciszu własnego garażu. Odradzamy jednak. Nieprofesjonalne nałożenie folii często kończy się wysypem bąbli czy "zmarszczkami" na powłoce. Przyciemnianie szyb nie jest rzemiosłem łatwym, zatem o spartaczenie pracy nietrudno. Jak mawiają eksperci: 80 proc. sukcesu to kompetentny montaż.

- Żeby skutecznie i trwale nałożyć folię na szybę, trzeba przejść odpowiednie szkolenia. Proces przyciemniania szyb jest dość skomplikowany. Oprócz doświadczenia i metody przyciemniania szyb, bardzo istotnym elementem montażu folii jest zachowanie czystości. Jeżeli między szybę a folię dostanie się kurz czy inne pyły - ta praca będzie wykonana niekompetentnie - wyjaśnia Joanna Sokołowska, właścicielka Auto-Szyby.

Czytaj także: Odprysk na szybie. Wymiana czy naprawa?

Nowoczesne auta często i gęsto wyróżniają się niesztampowymi liniami karoserii. Dlatego też cenę usługi mogą windować skomplikowane kształty tylnej szyby. W zależności od gabarytów auta oraz zakładu, realizacja usługi trwa od 2 do 6 godzin.

- Często widuję na ulicach auta oklejane samodzielnie przez osoby nie mające o tym zielonego pojęcia. Zamiast dodawania estetyki, niestety, ale takie pojazdy szpecą drogi. Tacy ludzie za niewielką kwotę kupują folię, doszkalają się przez internet, a następnie próbują swoich sił. Podpowiem, że nie wystarczy folii jedynie podgrzać i położyć na mokro. Efekty samodzielnego przyciemniania są najczęściej tragiczne - przestrzega Samiło.

Klamka zapadła. Zdecydowaliśmy się na oklejenie szyb naszego pojazdu, teraz pora na wybór odpowiedniej folii. Głównymi parametrami charakteryzującymi folię są: przepustowość światła, stopień przyciemnienia, poziom odbicia i kolor. Przede wszystkim powinniśmy zwrócić uwagę na poziom przepuszczalności światła.

Bardzo często firmy specjalizujące się przyciemnianiem szyb oferują nam 5 stopni przyciemnienia: 50, 70, 80, 88 i 95 proc. Dodajmy, że cena nie jest zależna od poziomu przezierności. Dla bardziej wymagających klientów, istnieje możliwość zamontowania folii o niespotykanych kolorach: czerwonym, zielonym, niebieskim czy żółtym.

Każdy renomowany zakład po zrealizowaniu zlecenia przyciemniania szyb w naszym aucie powinien wydać nam stosowne świadectwo o instalacji. Warto takowy atest - w razie policyjnej kontroli - wozić w schowku auta.

Jak nie folia to...

Tylko teoretycznie alternatywą dla folii jest metoda piecowa, którą stosuje się przy szybach aut zjeżdżających z taśm produkcyjnych w fabrykach. To bardzo czasochłonna i kosztowna operacja (nawet 1500 zł), która polega na metalizacji szkła tlenkami tytanu. Dlatego też w naszym kraju ze świecą szukać fachowców w tej dziedzinie. Nikt w zasadzie nie podejmuje się takich prac, bo jest to zwyczajnie nieopłacalne. Nie ma popytu na tego typu usługę. Kierowcy wybierają folię, która w porównaniu do przyciemniania piecowego jest zabiegiem odwracalnym. Folię w dowolnym momencie możemy usunąć.

Miejsca

Opinie (110) ponad 20 zablokowanych

  • Trzy razy dodawałem komentarz o błędach w artykule, nie ma błędów a komentarze usunięte. Nie ma się czego wstydzić redaktorze, każdy z nas popełnia błędy. Trzeba jedynie umieć się do nich przyznać :) Inni redaktorzy dziękują za sugestię,

    • 2 4

  • (5)

    Fajna sprawa takie szyby, szczególnie w połączeniu z chromowanymi ramkami, nakładkami na lusterka, delikatnym czipem, badlookiem, lampami ala lexus, ledami z allegro i każdą oponą z innej parafii

    • 37 12

    • Dodajmy dla ścisłości, że opony powinny być semi-pro - max 1mm bieżnika a z grila powinien wystawać stożek.

      • 1 0

    • Wielkie misie w kabinie

      oraz naklejki! TAK JEST ! kupaaaaa najklejek, oszpecone auto. Ale mnie to razi, dorosłe chłopy a naklejkami niczym z filmów USA, pościągane i jarają się jakby dać dziecku lizaka

      • 2 0

    • ze swojej strony zrobiłbym jeszcze parę dziur w tłumiku.

      • 4 0

    • chromy wokół tablicy rejestracyjnej

      i niebieskie ledy obok spryskiwaczy na masce

      • 17 0

    • do tego różaniec dyndający na lusterku, nalepka D na tylnej klapie oraz podkladka pod tablice informująca że auto kupione z Autohaus Helmut Schmidt GmbH

      • 27 0

  • Nie wstyd Panu redaktorowi pisać artykuły na zamówienie?

    • 1 7

  • przyciemniają żeby nie widać było że za kierownicą siedzi leszcz

    taki jest prawdziwy powód

    • 1 10

  • autor (1)

    praktycznie każde nowe auto ma już przyciemnione szyby wiec nie rozumiem co znaczy wiejski tuning ????

    • 2 7

    • fabryczne 25 czy 30 proc. to niewielkie przyciemnienie

      • 2 0

  • do Michał Jelionek... (5)

    jest tylko twoja opinia i opinia właściciela firmy wykonującej przyciemnianie czyli robiącej na tym kase ! ,uważam ,że powinieneś rzetelniej wykonywać swoją robotę - czyli powinna być jeszcze opinia rzeczoznawcy samochodowego odnośnie przyciemnionych szyb jak i przedstawiciela Policji tzw. Drogówki . Niedawno w programie TVN turbo "Uwaga Pirat" pokazywali kontrole gdzie właśnie Policjanci robili jakiś pomiar odnośnie procentowego przyciemnienia szyb {czy są jakieś przepisy to regulujące?} grożąc właścicielowi odebraniem dowodu rejestracyjnego .

    • 16 40

    • le gal ne! (3)

      W tekście jest wyraźnie napisane, że legalnie można przyciemniać jedynie szyby tylne boczne i tylną. Zabronione jest przyciemnianie szyb przedniej bocznej i czołowej. Tyle możesz przyciemniać bez żadnych ograniczeń, przednich w żadnym stopniu. Czytaj ze zrozumieniem.

      Swoją drogą... rzeczoznawcy? o czym ty piszesz :)

      • 23 4

      • wiesz.. (2)

        ...policja robi pomiary hałasu czy szyb na ulicy ... a nijak to sie ma do badań w jakimkolwiek tego słowa znaczeniu ...
        wystarczy zapytać w GUM - gownym urzedzie miar i wag na przyklad na polanki ... czy pomiar hałasu dokonany na ulicy ma jakakolwiek wartość badawczą ...

        • 4 1

        • (1)

          gum jest tylko w warszawie

          • 1 0

          • Może mu chodzi o Gdański Uniwersytet Medyczny

            • 0 0

    • Zapomniales jeszcze o opinii proboszcza bo jak przyciemnione szyby to pewnie w srodku az kipi od grzechu...

      • 15 4

  • Sam okleiłem szyby w ubiegłym roku

    folią z Biedronki (2 x po 6 zł) z czasem ok. 3 godz. Efekt do dziś dnia mam bez zarzutu.

    • 11 0

  • Od razu Policja

    wie kogo trzeba zatrzymać do kontroli ;)

    • 3 2

  • kolejny stek bzdur sponsorowany!! (1)

    ale tak to jest jak jeleń niema pojęcia o czym pisze ciekawy jestem czy zapłaci mandaty za naiwniaków co się nabrali.Przyciemniane szyby tylko dla elity bzdura!Chcesz mieć przyciemniane szyby to takie zamawiasz!!O tych bzdur to aż sie można za głowę złapać .Folia na szyby żaden cwaniaczek nie wie dlaczego producenci nie montują fabrycznie szyb klejonych tylko dla bezpieczeństwa specjalnie sa tak robione by sie rozsypały w drobny mak. Gimbusy za kierownicą nie widzą co sie dziej na drodze w nieprzyciemnianych szybach a tym bardziej w ciemnych juz nic widzieć nie będą

    • 15 11

    • Boże, widzisz to i nie grzmisz. Czytaj ze zrozumieniem (widać jednak po twojej pisowni, że ze szkołą podstawową nie było ci po drodze). Można oklejać tylne szyby tak, aby zachować zakres pola widzenia kierowcy równy 180 stopni (wiesz, ile to?) Proste? Proste.

      • 2 5

  • Gliniarze nie lubią przyciemnianych szyb (2)

    Trudniej dostrzec co lub kogo wieziesz na tylnym siedzeniu. Poza tym, zasada, przyciemniasz, czyli starasz się coś ukryć .

    Swoją drogą, zwróciłem kiedyś uwagę, że podczas kontroli drogowych, Policjanci zwykle przyglądają się okolicom gałki zmiany biegów, w poszukiwaniu CB radia.

    • 15 8

    • trzy psiaki z dzielni mają poprzyciemniane furki...

      chyba ich sprawdzę

      • 8 1

    • czyli w komisariatach pracują ludzie którzy starają się coś ukryć :-p

      • 5 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najnowsze wiadomości

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Sprawdź się

Sprawdź się

W sezonie 2020 kino samochodowe przy Gdynia Arena mogło pomieścić:

 

Najczęściej czytane