- 1 Kraj, z którego pochodzą piraci drogowi (398 opinii)
- 2 Plichta przejmie salon Kia w Gdańsku (20 opinii)
- 3 Rowery Mevo blokują miejsca parkingowe (266 opinii)
- 4 Nie będzie zwężenia na "Słowaku" (46 opinii)
- 5 Motocykliści oficjalnie rozpoczęli sezon 2024 (25 opinii)
- 6 Ul. Chwarznieńska gotowa w 70 proc. (193 opinie)
Rolls Royce Silver Shadow. Duch Ekstazy
Jeżeli w przyrodzie są rzeczy niezmienne, to jest nią na pewno marka Rolls Royce. Luksusowe limuzyny z Wielkiej Brytanii, zawdzięczają nieśmiertelność Modelowi Silver Ghost i Silver Shadow. Ten ostatni dzielnie pokonuje drogi i bezdroża Trójmiasta.
Początki Rolls Royce-a sięgają 1905 roku, kiedy to angielski arystokrata, Sir Charles Steward Rolls, który dwa lata wcześniej ustanowił kolejny rekord prędkości samochodu, wraz z Henrym Roycem, postanowili produkować najlepsze i najbardziej niezawodne, oraz najdroższe samochody na świecie. Mariaż arystokraty wizjonera i niezwykle zdolnego konstruktora, nie był przypadkowy. Pierwszy już od kilku lat zajmował się sprzedażą samochodów - głównie francuskich. Drugi zaś miał na swoim koncie kilka udanych konstrukcji. Arystokrata wniósł kapitał, a mechanik wizje twórcze. Rolls był śmiałkiem, podejmującym wszelkie wyzwania. Royce, maniakalnym pedantem, nie znoszącym półśrodków i fuszerek.
Rolls Royce Silver Shadow - legenda motoryzacji.
Pierwsze modele, oznaczone 10 - 30 hp, były raczej rozwinięciem znanych i sprawdzonych konstrukcji jeżdżących po Europie. Przełom przyniósł dopiero model. 40 - 50 hp, znany bardziej jako Silver Ghost. Produkowano go, od 1906 roku, przez kolejne 20 lat. Przez ten czas bramy fabryk w Manchesterze, a potem Derby, opuściło 7874 podwozi srebrnych duchów. Biorąc pod uwagę jakość i metody produkcji, była to prawdziwie astronomiczna liczba. Ghost powstawał bowiem z najlepszych materiałów, ręcznie i fanatyczną wręcz precyzją.
1700 Ghostów powstało w fabryce Rolls Royce-a w USA. Samochód ten woził najbogatszych i najbardziej znanych ludzi pierwszej połowy XX wieku. Był autem służbowym brytyjskiej rodziny panującej. Tym samym egzemplarzem jeździli car Mikołaj II i Włodzimierz Lenin. Ghosta posiadał też marszałek Józef Piłsudski. Jeździł nim jednak nie on, tylko marszałek Rydz - Śmigły. Ten sam, obwiniany jest w największej mierze, za klęskę Polski w 1939 roku.
W 1926 roku schedę po słynnym RR przejęła cała rodzina Phantomów. Pojawiły się też modele znane jako Wraith i Cloud. Nie zdobyły one jednak takiej popularności jak Ghost. Były po prostu drogimi i ekskluzywnymi limuzynami dla elit.
Kolejna rewolucja przyszła w 1965 roku. Wtedy na rynku pojawił się model Silver Shadow. Ta tak - to ten sam model, który znamy z ulic Los Angeles, filmu "Dynastia", czy garaży najbogatszych amerykanów. Shadow, w dwóch odmianach produkowany był od 1965 roku, do roku 1980 - tego. Powstawał zaś w dwóch wersjach - krótkiej i długiej. Czterodrzwiową limuzynę z czasem uzupełniono ekskluzywnym coupe o nazwie Camarque i kabrioletem Corniche.
Mało kto wie, że Shadow, mimo ogromnej popularności, nie jest też samochodem masowym. Bramy fabryki w Creve opuściło zaledwie 38 000 sztuk tego auta. Pod maską pierwszych modeli kryła się sprawdzona jednostka V8 o pojemności 6230 cm sześc. i mocy 172 KM.
dziesięciolecie to 189 konny motor o pojemności 6,75 litra. Co ciekawe, w czasie, kiedy Shadow znajdował się w produkcji, Rolls Royce określał moc jako wystarczającą. W 1980 roku Shadow zastąpiony został przez kwadratowy model Spirit. Ten, po kilkunastu latach produkcji, zastąpiony został z kolei, w 2003 roku, przez następną odsłonę modelu Plantom. Była to jednak już zupełnie inna historia. W tym czasie RR należał już do BMW.
Trzeba przyznać że Bawarczycy skutecznie odkurzyli perłę Albionu. Phantom, mimo siedmiu lat od rozpoczęcia produkcji, ciągle wywołuje ekstazę u miłośników motoryzacji. Czego chcieć więcej? Już tylko najnowszego Ghosta, który zadebiutował w 2009 roku. Historia zatoczyła koło. Zobaczymy na jak długo.
Prezentowany na zdjęciach i w filmie Rolls Royce Silver Shadow należy do pani Alicji Nowopolskiej z Bolszewa. Samochód można zobaczyć regularnie na drogach i ulicach Trójmiasta, ponieważ od kwietnia do listopada jest normalnie używany na co dzień.
Zobacz także
Opinie (40) 9 zablokowanych
-
2010-10-08 15:35
po skorzanych fotelach
i panelach w toalecie przyszedl czas na stare samochody,zachod pozbyl sie wszystkiego co niezdrowe
- 2 2
-
2010-10-08 17:00
w ankiecie brakuje odpowiedzi "Aston. Tylko Aston"
- 1 1
-
2010-10-08 19:37
no już lepiej by bylo gdyby rejstracja byla chociaż z Oruni albo z Kacka !
no nie ! -wszystko w pożądku , tylko ten nr. rejs, czy nikt nie jest w stanie pani Alicji wytlumaczyć ,że to kompromitacja !!!. jak można ? no nie!!!.
- 0 4
-
2010-10-08 19:39
(1)
na poludni co drugi Ślunzak takim zasuwa !
- 1 1
-
2010-10-08 22:24
gratulacje
gratuluję w takim razie co drugiemu Ślązakowi i pozdrawiam wszystkich Ślązaków i nie tylko
- 1 1
-
2010-10-08 22:18
gratuluje (1)
Pani Alicjo pozdrawiam Bartek!
- 1 1
-
2010-10-08 22:22
dzięki
dzięki
- 0 2
-
2010-10-08 22:21
rejestracje bym zmienil (1)
Na Alicja 001
- 3 1
-
2010-10-08 22:23
tak się nie da początek musi być G0,G1,G2 itd i tylko 5 znaków
- 4 0
-
2010-10-08 23:46
Tym samym egzemplarzem jeździli car Mikołaj II i Włodzimierz Lenin. No ale chyba nie razem...
- 1 1
-
2010-10-09 10:54
Przecież już każdy wie, że
tylko ELEKTRYCZNY JEST ŚLICZNY i da poczucie wiecznej młodości.
- 1 0
-
2010-10-09 15:29
(1)
Znowu coś dla Kowalskiego .
- 8 0
-
2010-10-09 15:41
he
- 4 0
-
2010-10-09 20:02
Syrena Bosto lepsza
Niestety nigdy nie trafiła do garaży najbogatszych amerykanów
- 5 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.