• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruszają starania o decyzję środowiskową dla Drogi Zielonej i tunelu pod Pachołkiem

Maciej Naskręt
10 października 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Jeden z dwóch istniejących odcinków Drogi Zielonej przy stadionie w Letnicy. Jeden z dwóch istniejących odcinków Drogi Zielonej przy stadionie w Letnicy.

Do końca przyszłego roku ma powstać dokumentacja, która umożliwi uzyskanie decyzji środowiskowej dla budowy Drogi Zielonej wraz z tunelem pod Pachołkiem. Mieszkańcy będą mogli zgłaszać swoje uwagi dopiero, gdy ruszy procedura wydawania decyzji przez urzędników - czyli w 2017 r.



Który odcinek Drogi Zielonej jest najbardziej potrzebny?

Prezydent Gdańska, Paweł Adamowicz, upoważnił Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska do zgromadzenia dokumentacji niezbędnej do uzyskania decyzji środowiskowej dla budowy dalszych odcinków Drogi Zielonej. To skutek uchwały, która pod koniec sierpnia przeszła jednym głosem na posiedzeniu Rady Miasta.

Przypomnijmy: Droga Zielona ma połączyć Trasę Kaszubską w Chwaszczynie z terenami portowymi w Gdańsku. Planowana trasa w kształcie obróconej litery "L" przebiegać będzie przez dzielnice Osowa, Oliwa, Żabianka i Przymorze.

Dziś w świetle Drogi Zielonej biegną zwykłe, miejskie ulice i dwa szerokie odcinki: 800-metrowy fragment między al. Grunwaldzką i Ergo Areną oraz ponad kilometrowy odcinek przy stadionie w Letnicy.

Trzy fragmenty Drogi Zielonej do budowy

Sopoccy i gdańscy urzędnicy chcą, aby droga została przebudowana na całej długości. Wymaga to budowy trzech nowych odcinków.

Pierwszy fragment Drogi Zielonej ma powstać między planowaną Trasą Kaszubską a Obwodnicą Trójmiasta. Dwujezdniowa ulica, która nosi tymczasowo nazwę ul. Nowej Kielnieńskiej, biegłaby praktycznie równolegle do północnej granicy miasta. Droga będzie miała ogromne znaczenie po otwarciu Trasy Kaszubskiej, które ma nastąpić w 2019 r. To połączenie pozwoli bowiem zmniejszyć ruch na obwodnicy Trójmiasta, między Gdynią a Gdańskiem, bo skorzystałyby z niego auta jadące od strony Łodzi w kierunku Pomorza Środkowego.

Kolejny fragment to ul. Nowa Spacerowa wraz z tunelem pod Pachołkiem. Droga zaczynałaby się na Węźle Wysoka zobacz na mapie Gdańska na obwodnicy, a kończyłaby na wysokości al. Grunwaldzkiej w Gdańsku zobacz na mapie Gdańska. Urzędnicy skłaniają się ku temu, by ten odcinek (wraz z tunelem) miał dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, choć brana jest pod uwagę także budowa węższego tunelu z jedną jezdnią. Wszystko jednak zależy m.in. od kosztów budowy.

Ostatni z odcinków połączyłby Ergo Arenę zobacz na mapie Gdańskaal. Hallera zobacz na mapie Gdańska. Trasa biegłaby równolegle do pasa nadmorskiego, częściowo w świetle istniejącej ul. Dąbrowszczaków zobacz na mapie Gdańska oraz wzdłuż parku im. Ronalda Reagana zobacz na mapie Gdańska. Jak deklarują urzędnicy, tutaj jezdnia miałaby po jednym pasie ruchu w każdą stronę. Obok powstałoby torowisko tramwajowe, które połączyłoby al. Hallera z ul. Chłopską, poprzez ul. Obrońców Wybrzeża.

Docelowy układ Drogi Zielonej w Gdańsku. Docelowy układ Drogi Zielonej w Gdańsku.
Dokumentacja do decyzji środowiskowej ma być gotowa do końca 2016 r.

Wróćmy jednak do kwestii dokumentacji środowiskowej. Pieniądze na jej przygotowanie pochodzić będą z budżetów Gdańska i Sopotu. Łącznie będzie to 1 mln zł.

- Jeśli po przeprowadzonym przetargu okaże się, że trzeba dołożyć więcej pieniędzy, władze Sopotu nie będą się już dokładać, a decyzja o ewentualnym dofinansowaniu będzie należała do władz Gdańska - zaznacza Włodzimierz Bartosiewicz, szef Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Całość dokumentacji wraz z opracowanym raportem środowiskowym powinna być gotowa do końca 2016 r. Wtedy miasto złoży wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla budowy wszystkich brakujących fragmentów Drogi Zielonej.

Kiedy konsultacje z mieszkańcami?

Na etapie prac nad dokumentacją mieszkańcy nie będą mieli prawa zgłaszania uwag i wniosków.

- Taka możliwość pojawi się, gdy złożymy wniosek o wydanie decyzji środowiskowej. Mieszkańcy będą mogli aktywnie wpływać poprzez swoje uwagi i zgłoszenia na kształt planowanej trasy - wyjaśnia Włodzimierz Bartosiewicz.
Warto tu zaznaczyć, że raport środowiskowy, którego opracowanie zleci DRMG, określi, jakie cenne elementy środowiska należy chronić planując i budując Drogę Zieloną. Dokument uwzględni także szkody, jakie budowa poczyni, a także jak należy postąpić w przypadku ich naprawienia. Raport określi także wpływ hałasu na sąsiedztwo, szczególnie mieszkaniowe.

Pas drogowy pomiędzy ul. Piastowską i Pomorską w Gdańsku przeznaczony pod budowę Drogi Zielonej. Pas drogowy pomiędzy ul. Piastowską i Pomorską w Gdańsku przeznaczony pod budowę Drogi Zielonej.
Ostatnia szansa na środki budżetowe

Szacunkowy koszt budowy wszystkich brakujących odcinków Drogi Zielonej ma wynieść około 2 mld zł. Urzędnicy zaznaczają jednak, że będą ubiegać się o unijne dofinansowanie. Przekonują, że jest szansa na dopłatę nawet w wysokości 85 proc. kwalifikowanych kosztów przedsięwzięcia, co sprawiłoby, że Gdańsk i Sopot musiałyby wydać na budowę ok. 300 mln zł.

Tyle tylko, że w tej perspektywie finansowej UE wspiera najchętniej inwestycje w bardziej przyjazny dla środowiska transport zbiorowy, w tym szynowy. Oznacza to, że trudno będzie uzyskać tak wysokie dofinansowanie do tej inwestycji. Ale w perspektywie 2021-27 będzie o to jeszcze trudniej.

Projekt przedsięwzięcia został już doceniony i wpisany do kontraktu wojewódzkiego województwa Pomorskiego.

Tunel pod Pachołkiem

Lwią część kosztów budowy Drogi Zielonej ma pochłonąć tunel pod Pachołkiem (a właściwie obok niego, bo ominie wierzchołek od północy). Ze względu na budowę geologiczną, wyzwanie może być równie trudne, jak budowa przeprawy pod Martwą Wisłą. Gdańscy urzędnicy przekonują jednak, że budowa tunelu w lesie będzie mniej kosztowna niż pod rzeką.

- W tym pierwszym przypadku już na starcie trzeba było zejść głęboko pod ziemię, a w przypadku tunelu pod Pachołkiem zaczęlibyśmy drążyć z powierzchni. Ponadto przy tunelu pod Pachołkiem mamy większy wybór technologii wykonania przekopu - mówi Bartosiewicz.

Miejsca

Opinie (248) 1 zablokowana

  • ZDECYDOWANE TAK (7)

    Należy skończyć z dofinansowaniem dzielić południowych. Tam nie mieszkają Gdańszczanie tylko słoiki z Tczewa, Kwidzyna itp. Dlaczego my Gdańszczanie mamy ich finansować z naszych podatków, a takie dzielnice jak Wrzeszcz, Osowa są zaniedbane.Koniec z kartelem developerów, którzy kupili tanio ziemię na za..iu i lobbują by budować im na jakichś Oruniach Górnych i innych wiochach drogi, tramwaje itp. Należy z tym skończyć. Nie zwraając uwagi na negatywne opinie tych, którzy celowo je głoszą, bo w ten sposób chcą, aby pieniądze przeznaczone na tunel pod Pachołkiem zostały wydane na jakąś niepotrzebną nikomu drogę na osiedle w szczerym polu, BUDOWAĆ I TO JAK NAJSZYBCIEJ TUNEL POD PACHOŁKIEM!!!

    • 48 61

    • jestem Gdańszczaninem od pokoleń i wyprowadziłem się na południe Gdańska

      tak to już jest w wielkich miastach że ludzie się dorabiają i wyprowadzają na spokojne przedmieścia a w starych, zaniedbanych dzielnicach zostają menele, ćpuny i słoiki, które cieszą się, że mieszkają w "mieście"

      • 1 1

    • generalnie się zgadzam

      ale z tą Orunią Górną to już troche pojechałeś. Dla mnie wszystko do pętli Łostowice to jest już legalny Gdańsk

      • 1 0

    • Dlaczego my Gdańszczanie mamy ich finansować z naszych podatków, a takie dzielnice jak Wrzeszcz, OSOWA są zaniedbane.

      z tą Osową to dobre:) gdzie Gdańsk, a gdzie Osowa? Tunel pod pachołkiem jest Gdańszczanom potrzebny jak zeszłoroczny śnieg.

      • 3 2

    • POPIERAM

      przedmówcę

      • 5 8

    • Tunel

      Jestem zdecydowanie za

      • 6 13

    • TY Jesteś wieśniakiem!!!!

      POGIĘŁO CIĘ NA MAKSA!?! SŁOIKU Z CZARNEJ ROZSYPUJĄCEJ SIĘ KAMIENICY PRZY DZIURAWEJ DRODZE BEZ PARKINGÓW, I EKIPĄ W PODWÓRKU Z TANIM WINEM CO SZALET Z TWOJEJ KAMIENICY SOBIE URZĄDZAJĄ.

      • 9 8

    • Tylko po co?

      • 9 5

  • (1)

    Dlaczego na forum sa tacy dziwni ludzie, ktorzy innych nazywaja "sloiki"?
    Przeciez w Gdansku praktycznie kazdy jest przyjezdny. Najwyzej jest to 2-3 pokolenie.
    Co do rozrastania sie miasta. Kiedys Gdansk to byla tylko Stare Miasto a reszta to byly okoliczne wsie, rowniez Wrzeszcz. Tam majetni Gdanszczanie mieli swoje dworki.
    Teraz dolaczane sa kolejne dzielnice i kolejne. Tak bylo od wiekow.

    Czy to jakies prywatne kompleksy piszacych?

    • 8 4

    • nieważne które pokolenie, jeśli ktoś urodził się w Gdańsku to jest Gdańszczaninem

      bo niby kim innym ma być?
      Cała reszta to słoiki

      • 0 1

  • należy te opinie wysłać do Brukseli. (2)

    Jeśli większość piszących tu uważa, że cała ta inwestycja skracająca o 2 km drogę z portu do najbliżej obwodnicy za 2 mld zł służy tylko urzędnikom i korumpującym ich wykonawcom to pewnie tak jest.

    • 29 11

    • mów może za siebie! (1)

      bo ja mam inne zdanie!

      • 4 12

      • Sam przetłumaczę te opinie i wyślę urzędasom z UE

        Takiego nierozumnego pomysłu dawno tu nie było. Zamiast wyremontować ul Kościerską i rozładować tłok na Spacerowej radni pragną Misia od Barei za 2 000 000 000 zł. Wiele głosów mieszkańców tu jest bardzo przekonujących. Ciekawe jak biurokraci zatrudnieni przez Adamowicza przekonają tych w Brukseli, skoro tamtym nic z Misia nie skapnie.

        • 1 1

  • (1)

    Byłem tam rowerem jakiś czas temu i się pytam, na cholerę tunel? Przecież to nie Alpy! Po powierzchni można. Zwykła górka jakich pełno na Kaszubach. Na 100% wniosek do dotację zostanie z tego powodu uwalony.

    • 4 2

    • i widoki będą ładne.

      • 0 0

  • Zadnych nowych drog przy Pacholku..dosc juz degradacjii srodowiska.

    • 3 2

  • Jestem przeciw tunelowi po Pachokiem (1)

    Z jednej strony to ogromne koszty i po co? Z drugiej strony jest stara droga po ulicy Kościerskiej z Oliwy do Owczarni. Dlaczego ciągle unikamy tej trasy możliwej do wykonania dużo łatwiej, szybciej i niższe koszty? Biję ciągle tu jakby głową o ścianę decydentów!!!! Dlaczego forsuje się kosztowne plany już od tylu lat? Jezdni nadal nie ma. Spacerowa od tylu lat jest koszmarem naszego codziennego życia. Ulica Kielnieńska w Osowej świadczy o wielkim zaniedbaniu decydentów.Wykreślam zdecydowanie ich za nasz codzienny horrror od tylu lat. Wszystkich z Trójmiasta mamy za sobą, że ulica jest bez warunków do takiego jak teraz obciążenia. Pofałdowany asfalt, wysokie garby na krawędzi ulicy, braki nawierzchni, zalegająca w kałużach woda deszczowa, ochlapywanie przechodniów, brak chodników, koszmar. Proponuję tą ulicę na pokaz rekordu nieudolności władzy,polityków i drogowców. Pokażcie tą ulicę światu i UE jacy jesteście sprawni i aktywni. Precz nieudolności i zaniedbaniom w życiu codziennym mieszkańców!!!! Widzicie Forum Gdańska w budowie a nie widzicie męczarni Osowej na ulicy Kielnieńskiejj!!!!

    • 6 5

    • Bo radnym nie chodzi o naszą wygodę tylko o ich brudne interesiki.

      • 0 1

  • ujęcia wody w Parku Regana!!!! (1)

    Ciekawa jestem jak,, decyzja środowiskowa" uzasadni ,ze budowa odcinka Drogi Zielonej przy Parku Regana( zwiekszony ruch samochodów) nie szkodzi ujęciom wody pitnej (korzystają z nie mieszkańcy Gdańska} które znajdują sie b. blisko drogi.Myślę ,ze uzasadnienie leży juz w biurku.

    • 15 2

    • Veto.

      Przeciez to oczywiste ze ta banda urzednicza takiej okazjii nie przepusci..Juz ich pewnie cisna koledzy od maszyn wiertniczych..Duze pieniadze ,publiczne latwiej krasc w imie prawa wystarczy uchwale zaklepac przez radnych przy iluzorycznych konsultacjach spolecznych..i juz publiczna kasiora leci szerokim strumieniem do developerow,firm drogowych....Nie powinno tak byc ze takie wazne decyzje ,od ktorych zalezy to jak bedzie wygladac nasze miasto na najblizsze dziesieciolecia podejmuja przypadkowo wybrane jednostki.Pomyslcie tylko...szum autostrady zamiast szumu morza,beton,hotelowce,..Ze tez nie ma na takich kary.

      • 0 1

  • BUDOWAĆ (4)

    Jak będą środki z UE to należy skorzystać z okazji -drugiej już takiej okazji nie będzie. Dzięki tym środkom odkorkuje się starą Oliwę ( tunel pod pachołkiem), zmniejszą się korki w mieście- mniej spalin.Odcinek przy pasie nadmorskim można wybudować częściowo na estakadzie a przejście na drugą stronę dla mieszkańców Zaspy będzie łatwiejszy niż obecnie i wcale nie będzie żadnego odcięcia od pasa nadmorskiego. Przy planach takiej inwestycji trzeba myśleć globalnie a nie odcinkowo co komu pasuje.Popatrzcie jak teraz wygląda zakorkowana stara Oliwa spaliny, smród hałas i to tuż obok parku Oliwskiego.

    • 9 24

    • (2)

      Jak zbudują Drogę Zieloną wzdłuż pasa nadmorskiego, to spaliny truć będą w Parku Reagana, m.in. dzieci na placu zabaw.

      • 13 4

      • taaa, ja zbudują to nawet kury przestaną się nieść (1)

        • 2 6

        • Tego nie wiemy ale niektorzy przy tej nadarzajacej sie okazjii wypchaja gacie forsa na 3 pokolenia.

          • 2 0

    • jak to bedzie mniej spalin? im wiecej drog tym wiecej samochodow czyli wiecej spalin!

      • 13 2

  • komuś chyba się pomyliło

    "zmniejszyć ruch na obwodnicy Trójmiasta, między Gdynią a Gdańskiem, bo skorzystałyby z niego auta jadące od strony Łodzi w kierunku Pomorza Środkowego"
    Komuś się chyba pomyliło. To stwierdzenie dotyczy co najwyżej Obwodnicy Metropolitalnej i to tylko wraz z Trasą Kaszubską a nie części Drogi Zielonej od Chwaszczyna do Obwodnicy Trójmiasta. Nikt zdrowy na umyśle nie pojedzie z Pruszcza do Oliwy przez Żukowo i Chwaszczyno.

    • 2 0

  • Oh, biedne dzieciaczki z tego zdjęcia. Stracą placuszek zabawkowy do rowerków. (1)

    I będą zmuszone jak każde normalne młode stworzenie bawić się komórką.

    Unio, ratuj!

    • 3 5

    • a Ciebie berecik za mocno ucisnal?

      • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Co roku na terenie Trójmiasta odbywają się Górskie Samochodowe Mistrzostwa Polski. Jak nazywa się to wydarzenie?

 

Najczęściej czytane