• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruszają starania o decyzję środowiskową dla Drogi Zielonej i tunelu pod Pachołkiem

Maciej Naskręt
10 października 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Jeden z dwóch istniejących odcinków Drogi Zielonej przy stadionie w Letnicy. Jeden z dwóch istniejących odcinków Drogi Zielonej przy stadionie w Letnicy.

Do końca przyszłego roku ma powstać dokumentacja, która umożliwi uzyskanie decyzji środowiskowej dla budowy Drogi Zielonej wraz z tunelem pod Pachołkiem. Mieszkańcy będą mogli zgłaszać swoje uwagi dopiero, gdy ruszy procedura wydawania decyzji przez urzędników - czyli w 2017 r.



Który odcinek Drogi Zielonej jest najbardziej potrzebny?

Prezydent Gdańska, Paweł Adamowicz, upoważnił Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska do zgromadzenia dokumentacji niezbędnej do uzyskania decyzji środowiskowej dla budowy dalszych odcinków Drogi Zielonej. To skutek uchwały, która pod koniec sierpnia przeszła jednym głosem na posiedzeniu Rady Miasta.

Przypomnijmy: Droga Zielona ma połączyć Trasę Kaszubską w Chwaszczynie z terenami portowymi w Gdańsku. Planowana trasa w kształcie obróconej litery "L" przebiegać będzie przez dzielnice Osowa, Oliwa, Żabianka i Przymorze.

Dziś w świetle Drogi Zielonej biegną zwykłe, miejskie ulice i dwa szerokie odcinki: 800-metrowy fragment między al. Grunwaldzką i Ergo Areną oraz ponad kilometrowy odcinek przy stadionie w Letnicy.

Trzy fragmenty Drogi Zielonej do budowy

Sopoccy i gdańscy urzędnicy chcą, aby droga została przebudowana na całej długości. Wymaga to budowy trzech nowych odcinków.

Pierwszy fragment Drogi Zielonej ma powstać między planowaną Trasą Kaszubską a Obwodnicą Trójmiasta. Dwujezdniowa ulica, która nosi tymczasowo nazwę ul. Nowej Kielnieńskiej, biegłaby praktycznie równolegle do północnej granicy miasta. Droga będzie miała ogromne znaczenie po otwarciu Trasy Kaszubskiej, które ma nastąpić w 2019 r. To połączenie pozwoli bowiem zmniejszyć ruch na obwodnicy Trójmiasta, między Gdynią a Gdańskiem, bo skorzystałyby z niego auta jadące od strony Łodzi w kierunku Pomorza Środkowego.

Kolejny fragment to ul. Nowa Spacerowa wraz z tunelem pod Pachołkiem. Droga zaczynałaby się na Węźle Wysoka zobacz na mapie Gdańska na obwodnicy, a kończyłaby na wysokości al. Grunwaldzkiej w Gdańsku zobacz na mapie Gdańska. Urzędnicy skłaniają się ku temu, by ten odcinek (wraz z tunelem) miał dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, choć brana jest pod uwagę także budowa węższego tunelu z jedną jezdnią. Wszystko jednak zależy m.in. od kosztów budowy.

Ostatni z odcinków połączyłby Ergo Arenę zobacz na mapie Gdańskaal. Hallera zobacz na mapie Gdańska. Trasa biegłaby równolegle do pasa nadmorskiego, częściowo w świetle istniejącej ul. Dąbrowszczaków zobacz na mapie Gdańska oraz wzdłuż parku im. Ronalda Reagana zobacz na mapie Gdańska. Jak deklarują urzędnicy, tutaj jezdnia miałaby po jednym pasie ruchu w każdą stronę. Obok powstałoby torowisko tramwajowe, które połączyłoby al. Hallera z ul. Chłopską, poprzez ul. Obrońców Wybrzeża.

Docelowy układ Drogi Zielonej w Gdańsku. Docelowy układ Drogi Zielonej w Gdańsku.
Dokumentacja do decyzji środowiskowej ma być gotowa do końca 2016 r.

Wróćmy jednak do kwestii dokumentacji środowiskowej. Pieniądze na jej przygotowanie pochodzić będą z budżetów Gdańska i Sopotu. Łącznie będzie to 1 mln zł.

- Jeśli po przeprowadzonym przetargu okaże się, że trzeba dołożyć więcej pieniędzy, władze Sopotu nie będą się już dokładać, a decyzja o ewentualnym dofinansowaniu będzie należała do władz Gdańska - zaznacza Włodzimierz Bartosiewicz, szef Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Całość dokumentacji wraz z opracowanym raportem środowiskowym powinna być gotowa do końca 2016 r. Wtedy miasto złoży wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla budowy wszystkich brakujących fragmentów Drogi Zielonej.

Kiedy konsultacje z mieszkańcami?

Na etapie prac nad dokumentacją mieszkańcy nie będą mieli prawa zgłaszania uwag i wniosków.

- Taka możliwość pojawi się, gdy złożymy wniosek o wydanie decyzji środowiskowej. Mieszkańcy będą mogli aktywnie wpływać poprzez swoje uwagi i zgłoszenia na kształt planowanej trasy - wyjaśnia Włodzimierz Bartosiewicz.
Warto tu zaznaczyć, że raport środowiskowy, którego opracowanie zleci DRMG, określi, jakie cenne elementy środowiska należy chronić planując i budując Drogę Zieloną. Dokument uwzględni także szkody, jakie budowa poczyni, a także jak należy postąpić w przypadku ich naprawienia. Raport określi także wpływ hałasu na sąsiedztwo, szczególnie mieszkaniowe.

Pas drogowy pomiędzy ul. Piastowską i Pomorską w Gdańsku przeznaczony pod budowę Drogi Zielonej. Pas drogowy pomiędzy ul. Piastowską i Pomorską w Gdańsku przeznaczony pod budowę Drogi Zielonej.
Ostatnia szansa na środki budżetowe

Szacunkowy koszt budowy wszystkich brakujących odcinków Drogi Zielonej ma wynieść około 2 mld zł. Urzędnicy zaznaczają jednak, że będą ubiegać się o unijne dofinansowanie. Przekonują, że jest szansa na dopłatę nawet w wysokości 85 proc. kwalifikowanych kosztów przedsięwzięcia, co sprawiłoby, że Gdańsk i Sopot musiałyby wydać na budowę ok. 300 mln zł.

Tyle tylko, że w tej perspektywie finansowej UE wspiera najchętniej inwestycje w bardziej przyjazny dla środowiska transport zbiorowy, w tym szynowy. Oznacza to, że trudno będzie uzyskać tak wysokie dofinansowanie do tej inwestycji. Ale w perspektywie 2021-27 będzie o to jeszcze trudniej.

Projekt przedsięwzięcia został już doceniony i wpisany do kontraktu wojewódzkiego województwa Pomorskiego.

Tunel pod Pachołkiem

Lwią część kosztów budowy Drogi Zielonej ma pochłonąć tunel pod Pachołkiem (a właściwie obok niego, bo ominie wierzchołek od północy). Ze względu na budowę geologiczną, wyzwanie może być równie trudne, jak budowa przeprawy pod Martwą Wisłą. Gdańscy urzędnicy przekonują jednak, że budowa tunelu w lesie będzie mniej kosztowna niż pod rzeką.

- W tym pierwszym przypadku już na starcie trzeba było zejść głęboko pod ziemię, a w przypadku tunelu pod Pachołkiem zaczęlibyśmy drążyć z powierzchni. Ponadto przy tunelu pod Pachołkiem mamy większy wybór technologii wykonania przekopu - mówi Bartosiewicz.

Miejsca

Opinie (248) 1 zablokowana

  • (2)

    Dopiero co za grube miliony w pasie nadmorskim miasto wybudowało tereny rekreacyjne.Ja sobie nie wyobrażam odpoczynku matek z dziećmi i ćwiczeń przez mieszkańców w smrodzie spalin i hałasie ruchu drogowego.
    Pas nadmorski jest miejscem gdzie jest możliwość czerpania wody o przydatności do spożycia.Teraz gdy narasta deficyt wody, skażenie takiego źródła to zbrodnia

    • 67 14

    • (1)

      Może nie zdajesz sobie sprawy i Cię oświecę, ale drogi wzdłuż pasa nadmorskiego już istnieją.

      Proponuję bieszczady w ramach odpoczynku na łonie natury, a nie park przy najgęściej zaludnionych dzielnicach Gdańska.

      • 1 12

      • Przy waszej developerskiej gospodarce tylko czekac az zabetonuja nam Bieszczady.

        • 5 0

  • tunel pod pachołkiem (8)

    to jak zawracanie rzek w Rosji radzieckiej, tylko na naszą skalę i lokalne możliwości.
    Czyli popis głupoty i niepotrzebna szarża

    • 173 80

    • Tunel (3)

      Najlepiej nic nie robic lub polowicznie ..efektem zapchana Spacerowa. Tojest metoda na calkowte zapchanie miasta Do roboty malkontenci

      • 10 21

      • Dzisiaj Oliwa jest zapchana (1)

        czy bedzie zapchana mniej, kiedy zbuduje sie do niej jeszcze wygodniejszy dojazd?

        No chyba, ze ludzie sobie do Oliwy przyjezdzaja postac w korku i jada z powrotem za obwodnice...

        Droga Zielona nie jest zlym pomyslem, pod warunkiem, ze jest to miejska, lokalna aleja o uspokojonym ruchu. Nie autostrada i "wschodnia obwodnica" (kompletny debil musial wpasc na taka koncepcje) idaca przez Wrzeszcz, Przymorze, Zabianke i Oliwe czyli glowne dzielnice mieszkaniowe. Kto buduje tranzyt przez dzielnice, gdzie mieszkaja ludzie?!

        Jeszcze niedawno mowiono, ze to ma byc droga o charakterze lokalnym, bla bla bla. Dzisiaj juz sie mowi o tranzycie z portu do Chwarzna i dalej Droga Kaszubska. No, idiotyzm.

        • 23 5

        • Kto buduje tranzyt przez dzielnice, gdzie mieszkaja ludzie?!

          Ci sami mentalnie co wymyslaja spalarnie czy jakis Port Service w sasiedztwie polmilionowego miasta...

          • 6 3

      • O pkm słyszałeś?

        • 13 7

    • Takie duże odestki do utulenia, więc jak tu się oprzeć? (1)

      Dlatego tej koncepcji nie wyrzekną się nasi włodarze, będą cisnąć, aż coś z tego wycisną. Podepną zbiorkom w projekcie i ścieżki rowerowe, żeby UE nie uwaliła go w przedbiegach. Za tą kasę można puścić tunel przez całą Oliwę, górą zrobić deptaki i drugi gdański "Monciak" gotowy. Ale po co... lepiej wprowadzić ruch tranzytowy w pas nadmorski, przez ujęcia wody. Żeby odciążyć Oliwę i o dziwo Sopot, jedną z dzielnic Gdańska. To kolejny już miś na miarę naszych możliwości i nikt nie będzie nad jego racjonalnością myślał. Niestety końca tych misiów nie widać :/

      • 36 9

      • "komunikacja zbiorowa" lub "komunikacja publiczna" lub "komunikacja miejska"

        zbiorkom jest wstretnym rusycyzmem. Obrzydliwa fonetycznie nowomowa sowiecka.

        • 9 8

    • (1)

      Aby zrobić tam drogę nie trzeba wydawać 2 mld zł na tunel. Można po trasie tunelu pójść górą tak jak Trasę Kwiatkowskiego.Tramwaju tam nie będzie to nachylenie trasy może być większe. Czy brano pod uwagę taki wariant,czy ktoś to sprawdził i wyliczył koszty.Za zaoszczędzone pieniądze można zrobić dużo innych inwestycji. Tu brakuje milion, tam dziesięć i innych równie potrzebnych się nie buduje.

      • 9 8

      • przede wszystkim ja bym chcial wiedziec jaka jest wizja MIASTA aktualnych wlodarzy.

        To co wyprawiaja wola o pomste do nieba. Zapraszam na google mapy, wlaczcie sobie widok "Earth" (zdjecia lotnicze zamiast uproszonego schamtu).

        Co widac przy drodze zielonej? A no nic. Puste tereny. Dlaczego nie planuje sie zagospodarowac tych terenow, ale w zamian za koszmarne pieniadze chce sie budowac drogi ekspresowe, aby ludzie spoza Gdanska mieli lepiej?

        Przeciez to jest oczywiste, ze jesli sie zbuduje przy czyims domu ekspresowke to wartosc tego domu spadnie. Jakosc zycia spadnie i liczba ludzi chcacych tam mieszkac spadnie. Wtedy sie zaczna wyprowadzac do Chwarzna, "no bo tu sie nie da zyc!". I beda mieli racje. I zaczna dojezdzac - a jakze - samochodem do miasta, "bo przeciez jest dobry dojazd".

        Tylko kto to potem utrzyma? Po co w pewnym momencie beda mieli przyjezdzac do miasta, jak bedzie to platanina 4-pasmowych drog + kilku biurowcow. Martwe po 19.

        To ma byc pas nadmorski Gdanska?! Naprawde? Tak ma wygladac?

        • 18 5

  • jak, zwykle opinie ekspertyzy kasa leci

    jak ta drog powstanie to Adamowicz krulem zostanie hi hi hi

    • 4 0

  • Adamowicz, a więc za 2 miliardy odcinamy Brzeźno od reszty Gdańska, right?

    U nas zawsze będzie morze i plaża, ale reszta już gdzieś tam, daleko...

    • 11 1

  • naskrętny

    naskętny jest na nie to już wiadomo od dawna...

    • 0 8

  • g (3)

    co z Południem Gdańska czy ktoś z planujących drogi jechał kiedyś Świętokrzyską, Niepołomnicką, Świętego Wojciecha. Przecież to tam powstały wielkie osiedla i żadnych połączeń z Wrzeszczem czy Oliwą a i z Gdańskiem tylko busy gryfy i nie wiadomo co jak są autobusy miejskie to co godzinę

    • 17 28

    • młotku

      Nie ma połączeń z południa powiadasz. A 162, 262 do Wrzeszcza, 2 na Zaspę i Przymorze, 6 do Wrzeszcza i Oliwy to co?!!!

      • 2 2

    • a kto kazał tam budować... (1)

      ...pazernym deweloperom??

      • 7 5

      • Ci pazern deweloperzy za kase z osiedli z poludnia pozniej wyremontuja/rozbuduja ci twoja oliwe,, na pewno znajdzie sie tam jakas inwestycja
        Nie psiocz.,

        • 1 4

  • Projekt XXI wieku (3)

    Projektowanie po jednym pasie to jest błąd w samych założeniach. To XXI wiek a nie poczatek XXego

    • 10 14

    • (2)

      Projektowanie po jednym pasie to jest właśnie XXI wiek. Wielopasmówki projektowano w pierwszej połowie XX wieku i tam właśnie zmierzamy bo idziemy w druga stronę.

      • 6 3

      • Oczywiście (1)

        najlepiej pieciopasmowe DDRy.

        • 2 3

        • wnoszę o wyburzenie Twojego domu i zrobienie tam wielopoziomowego parkingu

          będziesz wtedy zadowolony

          • 8 0

  • zrobić tylko tramwaj w pasie nadmorskim (4)

    i tramwaj na Osowę.

    tyle wystarczy.

    nie chcemy większego ruchu tranzytowego w mieście!

    • 31 7

    • już teraz tam wszyscy stoją w korkach... (3)

      ...DEBILU, a tunel pod Wisłą jeszcze nie otwarty.

      • 4 13

      • (2)

        to jak będzie tramwaj to nie będą musieli stać w korku! Będą mieć wybór, łosiu.

        • 11 4

        • Spoko (1)

          Tiry na tramwaje

          • 0 5

          • Tobie chyba naprawdę mama rowerka nie kupiła

            nawet do tramwai mieszasz rowerzystów. Problemy z pompką?

            • 1 0

  • a gdyby zamiast tunelu zrobic estakade? (4)

    I np. jezdnia na dole jechaloby sie w dol(2pasy) a w gore estakada. Napewno mniejszy koszt niz budowanie tunelu.

    • 15 16

    • estakada generuje hałas (2)

      koszty utrzymania przewymiarowanej infrastruktury drogowej będą płacić kolejne pokolenia

      Realizacja prosamochodowej wizji rozwoju miasta to droga w ślepą uliczkę

      Tak nie musi być

      • 9 3

      • (1)

        Jesli sie nie myle spacerowa jest dosc swieza inwestycja..? Czemu nie planowali jej lepsze rozbudowy za jednym zamachem? 4pasy? Scieżka rowerowa czy chocby chodnik obok?

        • 3 1

        • ludzie z Osowej bali się tranzytu

          według ówczesnych planów POG miał nie powstać, a właśnie Droga Zielona miała być obwodnicą dla tranzytu od Elbląga.

          • 2 0

    • przecież koszt ma być jak najwyższy

      Najlepsze interesy robi się na dużych slomianych inwestycjach.

      • 7 3

  • asfaltowa plaża

    Najlepiej niech puszczą po plaży. Przynajmniej drzew nie zniszczą i ujęć pitnej wody w parku regana.i tak latem sinice i kąpać się nie można. Obwodnica nadmorska z Gdańska do Gdyni. Tego nigdzie nie ma w Polsce. A jakie widoki.

    • 13 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Quattro to napęd na wszystkie koła stosowany w autach marki:

 

Najczęściej czytane