• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruszają starania o decyzję środowiskową dla Drogi Zielonej i tunelu pod Pachołkiem

Maciej Naskręt
10 października 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Jeden z dwóch istniejących odcinków Drogi Zielonej przy stadionie w Letnicy. Jeden z dwóch istniejących odcinków Drogi Zielonej przy stadionie w Letnicy.

Do końca przyszłego roku ma powstać dokumentacja, która umożliwi uzyskanie decyzji środowiskowej dla budowy Drogi Zielonej wraz z tunelem pod Pachołkiem. Mieszkańcy będą mogli zgłaszać swoje uwagi dopiero, gdy ruszy procedura wydawania decyzji przez urzędników - czyli w 2017 r.



Który odcinek Drogi Zielonej jest najbardziej potrzebny?

Prezydent Gdańska, Paweł Adamowicz, upoważnił Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska do zgromadzenia dokumentacji niezbędnej do uzyskania decyzji środowiskowej dla budowy dalszych odcinków Drogi Zielonej. To skutek uchwały, która pod koniec sierpnia przeszła jednym głosem na posiedzeniu Rady Miasta.

Przypomnijmy: Droga Zielona ma połączyć Trasę Kaszubską w Chwaszczynie z terenami portowymi w Gdańsku. Planowana trasa w kształcie obróconej litery "L" przebiegać będzie przez dzielnice Osowa, Oliwa, Żabianka i Przymorze.

Dziś w świetle Drogi Zielonej biegną zwykłe, miejskie ulice i dwa szerokie odcinki: 800-metrowy fragment między al. Grunwaldzką i Ergo Areną oraz ponad kilometrowy odcinek przy stadionie w Letnicy.

Trzy fragmenty Drogi Zielonej do budowy

Sopoccy i gdańscy urzędnicy chcą, aby droga została przebudowana na całej długości. Wymaga to budowy trzech nowych odcinków.

Pierwszy fragment Drogi Zielonej ma powstać między planowaną Trasą Kaszubską a Obwodnicą Trójmiasta. Dwujezdniowa ulica, która nosi tymczasowo nazwę ul. Nowej Kielnieńskiej, biegłaby praktycznie równolegle do północnej granicy miasta. Droga będzie miała ogromne znaczenie po otwarciu Trasy Kaszubskiej, które ma nastąpić w 2019 r. To połączenie pozwoli bowiem zmniejszyć ruch na obwodnicy Trójmiasta, między Gdynią a Gdańskiem, bo skorzystałyby z niego auta jadące od strony Łodzi w kierunku Pomorza Środkowego.

Kolejny fragment to ul. Nowa Spacerowa wraz z tunelem pod Pachołkiem. Droga zaczynałaby się na Węźle Wysoka zobacz na mapie Gdańska na obwodnicy, a kończyłaby na wysokości al. Grunwaldzkiej w Gdańsku zobacz na mapie Gdańska. Urzędnicy skłaniają się ku temu, by ten odcinek (wraz z tunelem) miał dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, choć brana jest pod uwagę także budowa węższego tunelu z jedną jezdnią. Wszystko jednak zależy m.in. od kosztów budowy.

Ostatni z odcinków połączyłby Ergo Arenę zobacz na mapie Gdańskaal. Hallera zobacz na mapie Gdańska. Trasa biegłaby równolegle do pasa nadmorskiego, częściowo w świetle istniejącej ul. Dąbrowszczaków zobacz na mapie Gdańska oraz wzdłuż parku im. Ronalda Reagana zobacz na mapie Gdańska. Jak deklarują urzędnicy, tutaj jezdnia miałaby po jednym pasie ruchu w każdą stronę. Obok powstałoby torowisko tramwajowe, które połączyłoby al. Hallera z ul. Chłopską, poprzez ul. Obrońców Wybrzeża.

Docelowy układ Drogi Zielonej w Gdańsku. Docelowy układ Drogi Zielonej w Gdańsku.
Dokumentacja do decyzji środowiskowej ma być gotowa do końca 2016 r.

Wróćmy jednak do kwestii dokumentacji środowiskowej. Pieniądze na jej przygotowanie pochodzić będą z budżetów Gdańska i Sopotu. Łącznie będzie to 1 mln zł.

- Jeśli po przeprowadzonym przetargu okaże się, że trzeba dołożyć więcej pieniędzy, władze Sopotu nie będą się już dokładać, a decyzja o ewentualnym dofinansowaniu będzie należała do władz Gdańska - zaznacza Włodzimierz Bartosiewicz, szef Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Całość dokumentacji wraz z opracowanym raportem środowiskowym powinna być gotowa do końca 2016 r. Wtedy miasto złoży wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla budowy wszystkich brakujących fragmentów Drogi Zielonej.

Kiedy konsultacje z mieszkańcami?

Na etapie prac nad dokumentacją mieszkańcy nie będą mieli prawa zgłaszania uwag i wniosków.

- Taka możliwość pojawi się, gdy złożymy wniosek o wydanie decyzji środowiskowej. Mieszkańcy będą mogli aktywnie wpływać poprzez swoje uwagi i zgłoszenia na kształt planowanej trasy - wyjaśnia Włodzimierz Bartosiewicz.
Warto tu zaznaczyć, że raport środowiskowy, którego opracowanie zleci DRMG, określi, jakie cenne elementy środowiska należy chronić planując i budując Drogę Zieloną. Dokument uwzględni także szkody, jakie budowa poczyni, a także jak należy postąpić w przypadku ich naprawienia. Raport określi także wpływ hałasu na sąsiedztwo, szczególnie mieszkaniowe.

Pas drogowy pomiędzy ul. Piastowską i Pomorską w Gdańsku przeznaczony pod budowę Drogi Zielonej. Pas drogowy pomiędzy ul. Piastowską i Pomorską w Gdańsku przeznaczony pod budowę Drogi Zielonej.
Ostatnia szansa na środki budżetowe

Szacunkowy koszt budowy wszystkich brakujących odcinków Drogi Zielonej ma wynieść około 2 mld zł. Urzędnicy zaznaczają jednak, że będą ubiegać się o unijne dofinansowanie. Przekonują, że jest szansa na dopłatę nawet w wysokości 85 proc. kwalifikowanych kosztów przedsięwzięcia, co sprawiłoby, że Gdańsk i Sopot musiałyby wydać na budowę ok. 300 mln zł.

Tyle tylko, że w tej perspektywie finansowej UE wspiera najchętniej inwestycje w bardziej przyjazny dla środowiska transport zbiorowy, w tym szynowy. Oznacza to, że trudno będzie uzyskać tak wysokie dofinansowanie do tej inwestycji. Ale w perspektywie 2021-27 będzie o to jeszcze trudniej.

Projekt przedsięwzięcia został już doceniony i wpisany do kontraktu wojewódzkiego województwa Pomorskiego.

Tunel pod Pachołkiem

Lwią część kosztów budowy Drogi Zielonej ma pochłonąć tunel pod Pachołkiem (a właściwie obok niego, bo ominie wierzchołek od północy). Ze względu na budowę geologiczną, wyzwanie może być równie trudne, jak budowa przeprawy pod Martwą Wisłą. Gdańscy urzędnicy przekonują jednak, że budowa tunelu w lesie będzie mniej kosztowna niż pod rzeką.

- W tym pierwszym przypadku już na starcie trzeba było zejść głęboko pod ziemię, a w przypadku tunelu pod Pachołkiem zaczęlibyśmy drążyć z powierzchni. Ponadto przy tunelu pod Pachołkiem mamy większy wybór technologii wykonania przekopu - mówi Bartosiewicz.

Miejsca

Opinie (248) 1 zablokowana

  • dla kogo ta droga? (1)

    jestem jak najbardziej za rozbudową spacerowej, tunelem itd. zastanawia mnie jednak fakt dlaczego łączyć tereny portowe z drogą kaszubską przez środek dzielnic? Niech sobie tiry jeżdżą do obwodnicy południowej i już dalej obwodnicami (łącznie z metropolitalną) jadą na zachód a nie przez środek dzielnic , nie jest też dla mnie logiczne budowanie Nowej Kielnieńskiej zamiast poszerzenia i wyremontowania starej Kielnieńskiej, jest tam na tyle szeroko, że można spokojnie ją przebudować i dać zakaz wjazdu samochodom ciężarowym które mogłyby jeździć kawałek dalej obwodnicą i zjeżdżać na Karwinach gdzie i tak ma być wszystko przebudowane

    • 15 4

    • tylko ze na tym Adamowicz wiele nie zarobi

      tu potrzeba misia na miarę naszych czasów a wy tylko podsuwacie logiczne i tanie rozwiązania. Przecież ma być drogo, jak najdrożej.

      • 5 3

  • Nowa Kościuszki.!

    Nowa Kościuszki - konieczna !!! Dlaczego nie kończycienajpierw tego co zostało zaczęte . To samo będzie z Drogą Zieloną.Rozgrzebią a potem wytłumacza ,ze dalej sie nie da budować.Do N. Kościuszki.były plany, zaakceptowane i teraz tłumaczenie ,że nie można tego zrobic tylko świadczy o tym że urzędnicy są niekompetentni.

    • 9 6

  • Platforma Obywatelska zrobiła więcej zła dla gospodarki polskiej Gdyni niż ekipy nazistowskich władz WMG

    wystarczy spojrzeć na mapę na zdjęciu nr 1 gdzie gdubą kreską poprowadzono trase zielonej drogi i widać wyraznie ze wszystko jest czynione po temu by omijać Gdynię.
    to jest zwykły ordynarny kant i sabotaż ekip z Gdańska i Sopotu.

    • 3 6

  • dość trwonienia unijnych pieniędzy

    myślicie źe nikt was nie skontroluje.
    Te pieniądze są dla ludzi a nie by jakies kapitalisty typu Budimexy czy inne SR...exy na tym zarabiały a szary człek nic z tego nie miał.
    Adamowicz i Karnowski chodzą w jedwabnych garniturach a tu nie wiadomo jak przeźyć do 1go

    • 10 3

  • nareszcie coś zrobią (2)

    na takie rozwiązanie ja czekam 30 lat .Mówiło się o połączeniu 7 z obwodnicą już za panowania E.Gierka ,i tez miała przebiegać droga pod martwą Wisłą ,Letniewo, Psie Moze,Żabiankę, pod Pachołkiem. Cieszę sie że być może doczekam chwili gdy taką trasą bedę mógł spokojnie wyjechać z Sopotu na Warszawę nie tłocząc się w korku Gdańska. Brawo dla radnych za odwagę w tej decyzji.

    • 11 32

    • wali w dekiel az milo

      w zwiazku z czym renta nie jestem zdziwiony, ewentualnie dlaczego za to placimy?

      • 7 2

    • renta to chyba na głowe?

      • 10 4

  • NIE (1)

    nie przeciwko drogi wzdłuż pasa nadmorskiego!!!
    przeciez ta okolica zgubi swój rekreacyjny charakter a jeszcze pewnie postawią ekrany dźwiękoszczelne co całkowicie odgrodzi miasto od morza... już nie mowiąc o tym, że zabiorą część parku reagana pod budowę nowej drogi...

    • 22 9

    • ale Żak i Pazura do swoich apartamentów dojadą "autostradą"

      • 6 3

  • droga w tunel

    od ergo areny do hallera niech sobie idzie ta zielona tunelem i nie bede sie buntowal

    • 10 2

  • Charakter tranzytowy Drogi Zielonej !!! (4)

    Oczywiscie nikt nie mowi glosno ze aby bylo dofinansowanie z Unii droga musi miec charakter tranzytowy !!! Co to oznacza? Oczywiscie ze wybuduja "autostrade" w pasie nadmorskim i zostanie jednym ruchem zaprzepaszczone to co w pasie nadmorskim powstalo w ostatnich latach, rekreacyjny charakter tego miejsca gdzie przyjezdzaja mieszkancy z calego miasta i nie tylko, ale taki to oto dialog spoleczny w tym miescie (czyli zaden) prowadzi ekipa rzadzacych bufonow, ktorzy wiedza lepiej i podpieraja sie zalosnymi opiniamii drogowcow, niech drogowcy nie mowia nam gdzie maja powstac drogi a zajma sie ich odpowiednia jakosciowo budowa

    • 50 11

    • autostrady chyba nie będzie (1)

      "Jak deklarują urzędnicy, tutaj jezdnia miałaby po jednym pasie ruchu w każdą stronę"

      • 1 7

      • z rezerwą pod drugą jezdnię

        i przejściami "nawet podziemnymi"

        • 7 0

    • Gdansk ma wylozyc mega kase zeby Kurort mial wygodny wyjazd/dojazd z/do miasta !!!

      czyli jak dziala lobby Karnowskiego!!! znalezc frajera ktory to sfinansuje,
      a do tego zeby zachecic do wyprowadzania sie za miasto bo mamy zapewniony przez "frajerow" z Gdanska dogodny dojazd, kto za to zaplaci (za utrzymanie) Pan i Pani płaci, z własnych podatkow na rzecz tych ktorzy beda z tego korzystac,

      • 11 2

    • przeciez sami na nich głosujecie

      nigdy nie glosowalam na Budynia i jestem z tego dumna. Szkoda tylko ze inni sa bazmyslni i glosuja na te mafie a im juz sie we lbach przewraca i coraz wiecej wałków planują. Wałek Pachołkowy ustawi ich i rodziny do konca zycia stad takie parcie.

      • 12 1

  • a co z dalszym ciągiem Słowackiego do Uczniowskiej i tunelu pod Martwą Wisłą

    • 11 2

  • Opinie a rzeczywistosc

    Prawda jest taka, ze najpierw głosujemy na ludzi z takimi pomysłami a potem jest fala frustracji na forach i w opiniach pod artykułem. Jutro wszyscy zapomną o tym artykule a politycy i tak zrobią swoje, ignorując opinie mieszkańców i zadłużając na potęgę miasto. Zastanówcie sie przed kolejnymi wyborami ...

    • 15 7

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

W Polsce limit prędkości na autostradzie wynosi:

 

Najczęściej czytane