Przebudowa dróg i skrzyżowań pod kątem bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu będzie priorytetem rządu w najbliższych czterech latach. Ma temu służyć rządowy Program Bezpieczeństwa Dróg Krajowych, warty 2,5 mld zł - ogłosił we wtorek, 23.02, premier Mateusz Morawiecki.
Na wtorkowym posiedzeniu rządu przyjęto program poprawy bezpieczeństwa na drogach krajowych. Dotyczy on przede wszystkim poprawy bezpieczeństwa niezmotoryzowanych uczestników ruchu. Szczegóły programu przygotowało Ministerstwo Infrastruktury.
- 50 proc. wypadków to wypadki z udziałem osób niechronionych, pieszych, rowerzystów, jeżdżących na hulajnogach czy rolkach. By ich chronić, będziemy oświetlali i doświetlali przejścia drogowe, oddzielali ruch pieszych od ruchu pojazdów - mówił podczas konferencji premier Mateusz Morawiecki. - Ale nawet najlepsze rozwiązania nie skrócą drogi hamowania, gdy jedzie się zbyt szybko - zaznaczył.
- Rząd ma obowiązek robić wszystko, by takich wypadków było jak najmniej. Działamy przez edukację, zmianę prawa i inwestycje. Dziś przyjęliśmy Program Bezpieczeństwa Dróg Krajowych, który pozwoli na realizację tych inwestycji.
Na realizację programu rząd zarezerwował 2,5 mld zł przez cztery lata, czyli 625 mln zł rocznie.
- Dziś mamy 11 tys. przejść dla pieszych na tych drogach. Gdy oświetlimy je w sposób nowoczesny, na podstawie wytycznych z Ministerstwa Infrastruktury przygotowanych przez specjalistów od bezpieczeństwa ruchu drogowego, będzie to krok ku lepszemu - przekonywał minister Adamczyk.
Założenia Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej, który będzie realizowany do 2024 r.
- Zidentyfikowaliśmy już przejścia dla pieszych na drogach krajowych, które wymagają interwencji. Konkretne inwestycje ruszą jeszcze w tym roku. Wchodzimy w to pełną mocą, na piątym biegu - przekonywał wiceminister.
Rządowy program zakłada:
- doświetlenie przejść dla pieszych,
- likwidację miejsc kolizyjnych,
- poprawę otoczenia przejść dla pieszych, by pieszy był widoczny wcześniej,
- wsparcie zarządców samorządowych dróg,
- budowę chodników, dróg rowerowych i ciągów pieszo-rowerowych przy drogach krajowych,
- budowę lewoskrętów,
- budowę azyli,
- budowę zatok autobusowych.