• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Saab. Spoczywaj w pokoju

Bawo, Mart
28 stycznia 2012 (artykuł sprzed 12 lat) 
Saab Catherina z 1965 roku - jeden z eksponatów w muzeum Saaba w szwedzkim Trollhättan. Saab Catherina z 1965 roku - jeden z eksponatów w muzeum Saaba w szwedzkim Trollhättan.

Na drogi już nigdy nie wyjedzie żaden nowy samochód tej marki. Agonia Saaba trwała kilka lat. Wniosek o ogłoszenie upadłości firmy trafił niedawno do sądu. W ostatnich dniach szwedzkim samorządowcom udało się za to uratować muzeum marki. Na unikatowe Saaby ostrzyli sobie zęby kolekcjonerzy z całego świata. Za to w Trójmieście możemy kupić jeden z ostatnich, nowych egzemplarzy modelu 9-5.



Saab Automobile oraz dwie spółki zależne Saab Automobile Tools AB oraz Saab Powertrain AB, pod koniec roku złożyły do sądu w Vänersborgu wniosek o ogłoszenie upadłości.

Co spowodowało bankructwo firmy? Pośrednio odpowiedzialny za to jest z pewnością koncern General Motors, który próbował sprzedać Saaba różnym producentom. Zakupem zainteresowany był Koenigsegg, który jednak wycofał się z transakcji. Nic nie wyszło także ze współpracy z holenderskim Spykerem. GM zresztą bardziej zainteresowany był restrukturyzacją Opla niż reanimowaniem Saaba. Nie chciał także by jego najnowsze technologie, (Opel Insignia wiele elementów dzielił z ostatnią wersją Saaba 9-5) trafiły do któregoś z chińskich koncernów. Ostatecznie więc zdecydowano się na "wygaszenie" marki.

  • Saab 92 z 1950 roku.
  • Saab 92, rocznik 1950.
  • Saab 93 A, rocznik 1956.
  • Saab 95, rocznik 1959.
  • Saab 96 V4, rocznik 1980.
  • Saab 94 Sonett, rocznik 1956.
  • Saab 900 V6, rocznik 1994.
  • Saab 9000 CSE, rocznik 1998.
  • Kocepcyjny Saab 9X, rocznik 2001

Wraz z wyprzedawanym majątkiem firmy, na sprzedaż trafić miały także Saaby z muzeum firmy w szwedzkim Trollhättan. Syndyk masy upadłościowej skatalogował wszystkie muzealne Saaby i ogłosił licytację. Zainteresowanie zamożnych kolekcjonerów z całego świata było olbrzymie. Do sprzedaży jednak nie doszło. Całe muzeum przejęło miasto Trollhättan wraz z prywatną fundacją. Szwedzcy samorządowcy oraz przedstawiciele fundacji mówią, że kolekcja Saabów to część dziedzictwa Szwecji i w żadnym wypadku nie można było dopuścić do jej rozczłonkowania.

Nikt nie kupi Saaba z firmowego muzeum, za to w Gdańsku można kupić jeden z dwóch ostatnich, nowych egzemplarzy modelu 9-5.

- Saaby w Trójmieście zawsze sprzedawały się nieźle - mówi Michał Danielak z firmy Motorcentrum, przedstawiciela marki. - W ostatnim kwartale ubiegłego roku wstrzymano jednak dostawy. Teraz został nam ostatni fabrycznie nowy 9-5 w wersji Linear z dwulitrowym silnikiem diesla o mocy 190 KM. Kosztuje 129.900 zł i prawdopodobnie w najbliższym czasie zostanie sprzedany.

Drugi fabrycznie nowy Saab 9-5 znajduje się w Bydgoszczy. Dealerzy wyprzedają też ostatnie wersja demo.

Trójmiasto jest wyjątkowo przyjazne dla Saabów. Po naszych ulicach jeździ np. kilkaset tych samochodów, które mają powyżej 15 lat. Wśród nich jest ponad 100 klasycznych i zabytkowych aut. Trójmiejscy miłośnicy marki mają przynajmniej pięć kabrioletów pierwszej serii 900. Mamy też kilka pierwszych Saabów 900 w wersji turbo. U pasjonatów marki znajdziemy też całkiem pokaźną reprezentację garbatych modeli 92 i 93, w tym bardzo rzadkie, siedmioosobowe wersje kombi. W prywatnych rękach Jest też unikatowy model Sonett.

W Radunicy pod Gdańskiem znajduje się warsztat samochodowy, do którego zjeżdżają się miłośnicy marki Saabów z całej północnej Polski i nie tylko.
Bawo, Mart

Opinie (71) 3 zablokowane

  • saaab (1)

    szkoda fajne autko

    • 106 1

    • szkoda

      ale są lepsze

      • 2 2

  • Saaby są bardzo dobre, napewno lepsze niż Ople (4)

    • 85 9

    • Tyle, że przeciętny model opla kosztuje połowę ceny przecietnego modelu saaba. (3)

      Więc porównanie raczej bez sensu, bo to zupełnie inna półka.

      • 9 6

      • bo jest do D. to i kosztuje mniej

        • 2 4

      • tak?

        hheehehehe

        • 0 0

      • no ale saaba już nie produkują, a opel sprzedaje się znakomicie. I co Guciu?

        • 1 0

  • 130 tys zxa saaba 95 190KM niezla cena

    ale ja juz kupilem w 2011 co innego

    • 17 7

  • czy ta firma została wykończona metodą spekulacji finansowych?jak myślicie państwo? wony rynek to mit..

    • 37 5

  • nadchodzi chiński szajs (2)

    a wy dalej przenoście swoje montownie i know-how do kitajców

    • 37 2

    • Wiesz dlaczego to "szajs"? (1)

      Bo o taki szajs prosimy zamawiając u Chińczyka towar (mówiąc my mam na myśli importerów) ... "Panie Wong ma być 1 gatunku, sprawdzone, zapakowane w drewniane skrzynie, folię bombelkową, oznaczone kodami kreskowymi, żeby czytniki u Pani Zosi czytały, na f-re ma być, że to wszyto z VAT 8% więc coś naściemniajcie, że to np. papier toaletowy, a nie lampki nocne, a no i najważniejsze z wysyłką do Polski ma być po 0,25$ bo kryzys i nikt nie kupi droższego" ... potem ten "szajs" kosztuje 50 zł w sklepie :), powiedzieć "głupoty gadasz", a tak jest wiem z 1 ręki bo takie zamówienia składam na prośby importerów z Polski :) ... jak ktoś chce to Chińczycy zrobią towar 1 klasa, lepszy niż nie jeden "zachodni" produkt ... z 2 strony: Polak jako jeden z wielu ludków na świecie kupi przysłowiowe "guano" jeżeli zapakuje się to w piękny papierek --- czytaj "promocja, super oferta, ostatni sztuka, Panie lepszego Pan nie znajdziesz" --- a no nie znajdziesz bo to my robimy popyt na takie szajs kupując go

      • 2 0

      • popieram

        a opinia o "chińszczyźnie" nie ma juz podstaw. jak zaplacisz chińczykowi to zrobi ci towar pierwsza klasa, a jak nie...
        ogolnie technologie maja na najwyzszym poziomie, samoloty produkuja swoje, mieszkaniowka w duzych miastach wyglada jak najwyzsze drapacze chmur w Warszawie, ich pociagi smigaja ze srednia predkoscia 120km/h, czasami rozpedzajac sie do 150-160 i to nie te nowoczesne, a te wygladajace tak samo jak te nasze kwadratowe, brudne i smierdzace moczem. w 2008 z Pekinu do Xi-An dojechalem pociagiem w 8 godzin :) u nas z Gdanska do Zakopanego nigdy nie dojechalem ponizej 14 godzin (raz nawet 24 godziny a podejrzewam ze to nie rekord), maja swoje koncerny samochodowe i wykupuja europejskie no i koronne - ONI lataja w kosmos :D

        • 1 0

  • zla wiadomosc!!!!!!!!!!! (2)

    kultowe solidne auta opel z jakoscia sie nie umywa......................

    • 31 3

    • Opel i SAAB to (dawne) marki GM

      Te same silniki, zawieszenia, klamki, wycieraczki...
      Inny styl nadwozi i wnętrz.
      Skąd niby taka przepaść między SAABem i OPLEm?

      • 5 3

    • ale opel został, a saab wypad. czyli co jest lepsze?

      • 0 0

  • Pytanie (9)

    Skoro tyle osób uważa, że SAAB-y są/ były lepsze od Opli, to czemu Opli po polskich drogach jeździ znacznie więcej ? To samo tyczy się też innych marek, np. Toyota, Fiat, Skoda, które w ostatnich kilkunastu latach sprzedały w Trójmieście/kraju znacznie więcej swoich samochodów. Kilkaset aut tego producenta, zarejestrowanych w Trójmieście, to praktycznie nic.

    • 12 29

    • Może dlatego, że są tansze? (1)

      I to zdecydowanie. Ponadto marki niszowe z reguły mają mniej rozbudowany serwis, zaopatrzenie w części. A ludzie zwykle traktują samochód jak element wyposażenia gospodarstwa domowego, a nie jak hobby.

      • 26 0

      • Dokładnie, kupiłbym Saaba gdyby nie problem z serwisem w Polsce.

        Choć to trochę błędne koło....

        • 5 0

    • (3)

      A czemu po polskich drogach jeżdżą same VW Glofy, skoro BMW serii 7 jest lepsze? Polacy kupują auta tanie, bo nie mają pieniędzy, często w słabym dieslu, z szybami na korbkę, bez klimy i innych bajerów. Czemu po ulicach nie jeżdżą w takim razie same Mercedesy, Volvo, BMW, itp? Dlaczego ostatnimi czasy "rewelacją" są Skody, Chevrolety, Kie i Dacie?

      Widać, że znasz się na autach... ;-) No ale nie ma też co czarować - za jakość się płaci, w Polsce nawet więcej niż za granicą. Wrażenia z jazdy autem marki premium albo sportowym coupe z mocą rzędu 300-400 KM, są bezcenne, nie do porównania z autami "słabszych" marek. VW może mieć nawet 1000 KM, i co z tego, skoro zawieszenie nie będzie trzymać się drogi? Skoro nie ma swojego stylu? Skoro nie siedzi się tak wygodnie? Co nie oznacza, że Toyota, Honda, czy Opel to tragedia. ;-)

      • 17 1

      • zapomniales o modelu CC ktory ma swietna przyczepnosc z napedem na cztery kola i moc 355 koni ,przyprawilby cie o bol glowy (1)

        gdybys probowal sie z nim scigac Mercem Kazdy czlowiek ma troche inne upodobania i nie uogolniaj.
        Wiekszosc jednak wybiera auto wedlug swoich finansowych mozliwosci,nie jako z przynusu,a nie z racji upodoban.

        • 3 6

        • masz racje

          generalnie w dzisiejszych czasach auta w segmencie srednim maja dosc podobne wlasciwosci trakcyjne, jednak niektore sa odrobine lepsze. BMW, Alfa Romeo czy Subaru jezdza jednak troche lepiej niz Toyota czy VW albo Renault. glownie to zasluga skomplikowanego zawieszenia (pasek tez prostego nie ma ale jest za miekkie i uklad kierowniczy jakis taki gumowy - kto jechal ten wie), do tego uklad kierowniczy jakkolwiek mniej komfortowy to bardziej komunikatywny jest w wymienionych przeze mnie markach. zebym nie zostal zle zrozumiany, inne auta sa rowniez dobre i niczego im nie brakuje do normalnej jazdy ale to jednak nie to samo. poza tym pasek ma ten swoj naped 4x4 ale tylko ten z silnikami ulozonymi wzdluznie byl prawdziwym sportowym systemem opartym o mechanizm Torsen. Haldexy jakkolwiek do normalnej jazdy dobre to do sportowej sie slabo nadaja wbrew temu co mowi marketing. akurat w tym co mowisz byl zdaje sie Torsen

          • 2 0

      • Wszystko prawda

        aczkolwiek gwoli sprostowania to jakość wykończenia i generalnie samochodu w przypadku Kii poszła niesamowicie do przodu i już moim zdaniem przewyższa samochody japońskie.

        • 6 1

    • idac tym tokiem (1)

      rozumem ze ty uważasz ze polonezy sa lepsze od bentleya?
      bo ile w Polsce jeździ bentleyów a ile polonezów

      • 1 0

      • podejrzewam ze ostatnio wiecej jezdzi Bentleyow

        oczywiscie to zart ale juz niedlugo, wiem o co ci chodzi

        • 1 0

    • a co to ma do rzeczy ile jezdzi Opli???

      Saaby sa zwyczajnie drozsze, poza tym dobre to one byly kiedys, niestety model 95 produkowano jakies 15 lat i byl od dawna przestarzaly (konkurencja wyprzydzila go o 2 serie, na szczescie wyszedl nowy, piekny ale i tak gorszy od konkurencji, wazy prawie 2 tony a ma 2 litrowego slabowitego i halasliwego diesla, do tego jest slabo wygluszony, to juz nie jest klasa premium). ostatni 93 za to to byl konstrukcyjnie Opel Vectra. srodek mial fajniejszy ale nie byl lepszym samochodem.

      • 0 1

  • (1)

    zawsze chciałem mieć Saaba, a teraz ... ?

    • 26 3

    • a teraz jeszcze nie jest za późno!

      Można kupić ładne sztuki w ładnych pieniądzach..

      • 3 0

  • Tekst sponsorowany? (2)

    Widzę, że autor artykułu jest wielbicielem m-ki saab... To dobrze, ale przy okazji zrobił kryptoreklamę zarówno MotorCentrum z Gdańska jak i sympatycznemu zakładowi Kudłatego z Radunicy ;-) Akurat w tej drugiej firmie sam serwisuję swoje saaby od wielu lat i potwierdzam jej spore możliwości :-)

    • 16 10

    • (1)

      Ja przestałem do Kudlatego jeździć po tym jak wyświnił mi tapicerkę do tego stopnia, że żadne czyszczenie nie daje skutku. Ale na Saabinach to chłop zna się jak mało kto.

      • 12 1

      • Niestety...

        jest to jeden z powodów, który odpycha od Kudłatego. Drugi to kompletny brak terminowości :(

        • 9 2

  • saab i volovo najliebszy na śwata (11)

    saab i volvo najlebszy na śwata bo dobre blachy siniki zała nawet w zimie . a niemicki marki mersedes opel wolwagien nid, godzej blachy i silniki przuje na nap zima

    • 18 24

    • Naucz się pisać !!

      • 15 0

    • po jakiemu to napisane? (2)

      bo chyba nie po polsku...

      • 9 1

      • po kaszubsku (1)

        • 7 5

        • trzeba uzyc google translatora....

          • 0 0

    • Autor tego tekstu podczas pisania zalewał się rzewnymi łzami. Swoją drogą szkoda marki i ludzi tam pracujących.

      • 15 1

    • ?

      Czytając Twój komentarz 20 razy! nadal nie wiem o czym napisałeś.

      • 12 0

    • nie rozumiem tekstu (1)

      jestes po szkolach podstawowych?

      • 5 0

      • tak, w kartuzach

        • 11 1

    • ale że co?

      • 4 0

    • dobry gada

      nie mosz niech lepsze samochod od ten sabik i volvo, to rosmim cie kolo
      wiec pisz tu bo ciekawo

      :)

      • 4 0

    • To potwierdza jaki tekst taka była jakość szwedzkiego złomu :)

      Dodatkowo były sporo droższe niż konkurencja dlatego nikt tego nie chciał już kupować.Gdyby sprzedawali taniej na pewno chętnych by nie zabrakło .Pewnie nie wiedzieli że można przenieść fabrykę do Polski i kazać rządowi Tuska dopłacić do fabryki a pracowników zatrudnić na umowy śmieciowe i dowozić nawet autobusami z wiosek 50km od niej.Ale Szwedzi nie wiedzieli nawet że tak można kogoś traktować i płacić grosze dlatego zbankrutowali.

      • 5 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Cars for Cause 3city

zlot, imprezy i akcje charytatywne

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Sprawdź się

Sprawdź się

Która edycja Verva Street Racing odbyła się w Gdyni w 2019 roku?

 

Najczęściej czytane