• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Salonowa zima Citroena AC4 Rosalie

Bawo,Mart,Db
2 lutego 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 

Tu wszystko wydaje się proste. Jednak uruchomienie Citroena AC4 i jazda nim wymaga umiejętności.



W 1929 roku zderzak był opcjonalnym wyposażeniem AC4. Nie oferowano go seryjnie. W 1929 roku zderzak był opcjonalnym wyposażeniem AC4. Nie oferowano go seryjnie.

Ten klasyczny Citroen nie mógł sobie wymarzyć lepszego miejsca na zimę. Spędza ją w gdańskim salonie tej marki. Czekając na pierwszą wiosenną wyprawę, przypomina o świetnych czasach dla francuskiej motoryzacji.



Andre Citroën był piątym dzieckiem holenderskiego handlarza diamentami, Leviego Citroëna i warszawskiej Żydówki, Maszy Amelii Kleinman. Początkowo mały zakład mechaniczny otworzył po pierwszej podróży do Polski w 1900 roku, kiedy odkrył nieznany we Francji, tańszy sposób wytwarzania przekładni zębatych. Firma nazywała się Société des engrenages Citroën, czyli "Przedsiębiorstwo przekładni zębatych Citroëna".

Na początku lat 20. Citroën budował już własne samochody. Jego czterocylindrowe silniki zrewolucjonizowały ówczesny rynek samochodowy.

Jak na tamte czasy Citroën zasłynął także rewolucyjnymi wręcz metodami produkcji, sprzedaży czy marketingu. Jako pierwszy wydzierżawił wieżę Eiffla, by umieścić na niej reklamę świetlną samochodów. Finansował także ekspedycje samochodowe przez Azję czy Afrykę. Gdy przyszedł kryzys lat 30., większość akcji firmy przejął Michelin.

Przed krachem lat 30. świat ujrzał jednak wspaniały samochód, Citroëna AC4. Oficjalną premierę samochód miał 3 października 1928 roku, na wielkim stoisku Citroëna podczas 22. Salonu Samochodowego w Paryżu.

  • Citroen AC4 z roku 1929.
  • Citroen AC4 z roku 1929.
  • Citroen AC4 z roku 1929.
  • Citroen AC4 z roku 1929.
  • Citroen AC4 z roku 1929.


Oprawa premiery AC4 była iście królewska. Kronikarze skrzętnie odnotowali, że kelnerzy podali gościom 2400 butelek szampana i wina. Potrawy na bankiet przygotowało 26 najlepszych paryskich kucharzy. 100 kelnerów podało m.in. 600 półmisków sałatek, 700 litrów zupy, 348 łososi czy 235 kilogramów wołowych steków.

Gdy samochód pojawił się na rynku, reklamowano go m.in. takim hasłem: "Idealny samochód dla pań, premjowany w roku bieżącym na konkursach piękności i elegancji, w Paryżu, Rzymie, Medjolanie i Berlinie."

Oprócz Danii, Niemiec, Belgii, Wielkiej Brytanii i Włoch, Citroëna AC 4 montowano także w Polsce - w montowni firmy na warszawskim Powiślu. W Polce powstawały także niektóre elementy tego samochodu, m.in. szyby czy tapicerki.

To niezwykle przestronne i wygodne auto (komfortu na tylnej kanapie i ilości miejsca Citroënowi pozazdrościć może niejeden współczesny kompakt) ma czterocylindrowy silnik o pojemności 1628 cm o mocy 30 KM, pozwalający jechać z maksymalną prędkością ok. 80 km/h. AC4 spalał średnio 10 litrów paliwa na setkę.

- Samochód pochodzi od polskiego kolekcjonera, przyjechał do nas z Belgii, wyprodukowano go w 1929 roku - opowiada Piotr Franka, sprzedawca w gdańskim salonie marki, firmie Auto-Postek. - Cena pojazdu była okazyjna, a jego wielki atutem prawie całkowita oryginalność. Największym wyzwaniem okazało się kupno do niego sześciovoltowych żarówek. Samochód jest oczywiście "na chodzie", a w sezonie z pewnością stanie się atrakcją w czasie przeróżnych imprez.

W tych salonach kupisz nowego Citroena
Bawo,Mart,Db

Miejsca

Opinie (18) 6 zablokowanych

  • Auto z duszą.

    • 25 3

  • Widać, że w rewelacyjnym stanie! Pogratulować!

    • 21 2

  • ... (1)

    Citroen innowacyjna marka juz od tamtych lat. Pozdrawiam Pana Lukasza z salonu

    • 20 2

    • Zabawny z niego maly czlowieczek ktory zagada klienta na smierc...

      • 6 1

  • czemu auto nie zostało przerejestrowane w terminie 30 dni na nowego właściciela ?

    • 5 4

  • Citroen (1)

    Pozdrawiam Panią Joanne z tego salonu.. Profesjonalizm na najwyższym poziomie.

    • 5 14

    • chyba mieszkaniec z długim !!

      • 8 2

  • ds3 to jest cos (1)

    jarac sie starym trupem co ma 30km.Trzeba miec piz..w glowie

    • 1 28

    • Ds5

      Co możesz mowić o seri Ds skoro posiadasz albo nie Ds3 średniej marki Ds cytuje "jarac sie starym trupem co ma 30 km "dalej bez cytatu chłopcze
      Do pewnych spraw trzeba dorosnąć i mieć kasę żeby jeździć DS5 2014 i C4 z 1929 a Ty malutki jesteś

      • 1 1

  • Nigdy więcej francuskiego szmelcu! (1)

    • 7 16

    • g.wno wiesz

      nigdy więcej niemieckiego szajsuuuu!!!!

      • 1 1

  • Bartek - DZIĘKI (2)

    za wyłapanie takiej perełki :)
    To chyba jedyny model tej maki którym jestem zainteresowany! Chociaż DS 3 też ma cos w sobie.

    • 1 2

    • (1)

      C7, ulubieniec gestapo i UB też zachwycalł formą. Całkowicie poza konkurencją DS19 do 21 jest jednym z najbardziej rozpoznawalnych aut na świecie i chyba stoi na pierwszym miejscu za rewolucyjność designu. Kultowe 2CV wzrusza i może się podobać. Jeden z najbrzydszych citroenów ami 6 dziś już nie drażni, a z bardzoej współczesnych C4 coupe pokazuje, że forma kest równie ważna jak treść. Co do obecnych modeli radzę się wypowiedzieć za 10 lat ( vide cudowna alfa giulia TI).

      • 0 1

      • C4 coupe

        mam C4 coupe z 2005r. i smiga mysle ze drugie tyle wytrzyma

        • 1 1

  • Auto piękne, ale że żaden z 3 autorów nie wiedział, że pisze się "sześciowoltowy"...

    • 1 0

  • Symbol citroena to daszkowe uzębienie polskiej przekładni zębatej drewnianej! (2)

    Andre kupił patent na taką przekładnię w Polsce. Zaczął produkowac koła zębate ze stali zamiast z drewna i odniósł sukces. Niestety w 1930 roku firma została przejęta przez Michelena a kilka lat później Andre zmarł. Auta zaczął produkować pod wpływem spotkania z Fordem oraz doświadczeń w fabryce samochodów.
    Dawne samochody Andre były lepiej wyposażone i tańsze niż auta konkurencji a przy tym dość solidne.

    Współczesne citroeny to już niestety auta na całe życie dosłownie. Gdy ktoś kupił citroena może być pewnym że będzie jeżdził nim aż do końca bo nikt go za normalne pieniądze nie odkupi.

    Na rynku jest dużo citroenów C6 w dobrym stanie dość nowych w cenie od 12 000zł i nie pytajcie dlaczego.
    W W. Brytanii Citroeny to najtańsze auta porównywalne do kia hyundai czy daci na polskim rynku. Z zalet cytrynki mają rewelacyjne zawieszenie dawniej niespotykane u konkurencji no ale to było dawniej tak gdzieś w latach 60-70. obecnie za zakupem cytrynki nic nie przemawia a raczej dużo odpycha. Spadek ceny rynkowej o 15 % już po wyjechaniu z salonu, skomplikowana i awaryjna elektronika elektryka i mechanika oraz nietypowe wzornictwo które jednak poskutkowało przyznaniem citroenowi C4 europejskiego samochodu dla gejów nie powoduje rynkowego sukcesu.
    Inna sprawa źże średni wiek aut w Polsce to 14 lat a cytrynki w takim wieku to już raczej materiał wsadowy wielkiego pieca niż egzemplarze do odsprzedaży.

    • 3 3

    • glupoty prawisz (1)

      g..wno prawda mam Cytryne i nic z tego co piszesz się nie potwierdza

      • 1 3

      • Tak tak tak

        Też mam Cytrynę i jest dokładnie jak pisze "fe". Nigdy więcej Citroena!

        • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Moto Safety Day

festyn, spotkanie

Zbieramy na Karetkę

90 - 290 zł
zlot, imprezy i akcje charytatywne

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Sprawdź się

Sprawdź się

Nissan Leaf to samochód z napędem:

 

Najczęściej czytane