• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Samochód rajdowy pojechał 200 km/h leśnym odcinkiem ul. Słowackiego

Maciej Naskręt
22 września 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Odradzamy w przyszłości podziwianie nocnych wyczynów kierowcy rajdowego na ul. Słowackiego. Więcej przyjemności z oglądania znaleźć można podczas rajdu np. Lotos Grand Prix, który odbywa się na ulicach Sopotu. Odradzamy w przyszłości podziwianie nocnych wyczynów kierowcy rajdowego na ul. Słowackiego. Więcej przyjemności z oglądania znaleźć można podczas rajdu np. Lotos Grand Prix, który odbywa się na ulicach Sopotu.

Sceny jak z filmu "Szybcy i wściekli" rozegrały się w nocy ze środy na czwartek na leśnym odcinku ul. Słowackiego. zobacz na mapie Gdańska Samochód rajdowy rozpędzał się tam nawet do 200 km/h. Ale spokojnie: sytuacji przyglądali się pracownicy Okręgowego Urzędu Miar, którzy na Słowackiego legalizowali odcinkowy pomiar prędkości.



Było kilka minut po północy w czwartek. Nagle ciszę w lesie przy ul. Słowackiego przerwał ryk silnika samochodu rajdowego, który z potworną prędkością pędził z Niedźwiednika w kierunku Matarni. Potem następowała cisza. Mijało kilka minut i sytuacja się powtarzała. Słychać było już nie warkot, a wycie silnika samochodu. Po lesie rozchodziła się woń palonych opon i wysokooktanowego paliwa.

Największy jednak huk z przerywany strzałami z tłumika samochodu pędzącego z Niedźwiednika w kierunku Matarni można było usłyszeć nad ranem. Wszystko wyglądało jak trening kierowcy rajdowego.

Czy obawiasz się odcinkowego pomiaru prędkości na drogach?

Przyglądający się całej sytuacji urzędnicy w ogóle nie reagowali.

- I nie było ku temu powodu. Nawet prosiliśmy kierowcę samochodu rajdowego, by jechał szybciej. Udało się pojechać ul. Słowackiego tuż przed Matarnią nawet 200 km/h - mówi Danuta Jonaszek, naczelnik wydziału elektrycznego Okręgowego Urzędu Miar w Gdańsku.

Jak to możliwe?

- W nocy przeprowadziliśmy po raz pierwszy w Polsce legalizację pierwotną pomiarowego odcinka prędkości na ul. Słowackiego, umieszczonego w ramach budowy Tristara - systemu inteligentnego sterowania ruchem. W tym celu byliśmy zmuszeni użyć samochodu rajdowego, który pojechał kilkakrotnie odcinkiem leśnym wspomnianej ulicy, na której właśnie ma być dokonywany pomiar prędkości - mówi Danuta Jonaszek.

W celu legalizacji odcinkowego pomiaru prędkości kierowca w pierwszym przejeździe musiał osiągnąć średnią prędkość zaledwie 13 km/h. Z każdym następnym przejazdem zalecano mu jechać szybciej aż osiągnie średnią prędkość 147 km/h. W sumie kierowca wykonał kilkanaście przejazdów i właśnie w tym ostatnim przejeździe kierowca osiągnął na Trasie Słowackiego prędkość 200 km/h. Taki wynik był możliwy na ostatniej prostej pod górę przed Matarnią.

Co ważne, testy systemu Tristar na ul. Słowackiego, działającego na długości ok. 1,8 km odbywały się podczas całkowitego zamknięcia dla ruchu kołowego. Z jednej i drugiej strony drogę zamknęła policja.

- Pomiarowy odcinek prędkości na ul. Słowackiego przeszedł sprawdzenie pomyślnie - otrzymał legalizację pierwotną. Obowiązywać ona będzie teraz przez 13 miesięcy. Potem trzeba powtórzyć nocne sprawdzenie urządzenia - tłumaczy naczelnik.

Co ważne, uzyskanie legalizacji pierwotnej nie oznacza, że odcinkowy pomiar prędkości już działa - wyłapuje niefrasobliwych kierowców. Zgodę na jego używanie może wydać wyłącznie Generalny Inspektor Transportu Drogowego. Póki co takiej zgody jeszcze nie ma, choć urzędnicy odpowiedzialni za wdrażanie systemu złożyli wnioski.

Co ciekawe, odcinkowy pomiar ruchu będzie rejestrował nie tylko osoby, które na 1,8 km fragmencie ul. Słowackiego przekroczą dozwoloną prędkość. Jeśli kierowca na starcie pomiaru będzie przekraczał dozwoloną prędkość, już wtedy zostanie uznane to za wykroczenie. Nie pomoże mu fakt, że dalszy odcinek będzie pokonywał wolno.

Oznacza to też, że niefrasobliwi kierowcy będą kontrolowani dwukrotnie. Raz na wjeździe i potem na końcu odcinka za przejazd z średnią prędkością.

Tristar ma generować tzw. "inteligentną zieloną falę", czyli tak regulować dopuszczalną prędkość pojazdów, aby zapewnić ich płynny przejazd. System będzie też kontrolował parkingi (tablice świetlne pokierują nas tam, gdzie znajdziemy wolne miejsce) oraz informował na specjalnych wyświetlaczach przystankowych o ewentualnym opóźnieniu autobusu czy tramwaju.

Wprowadzenie systemu pozwoli na zarządzanie ruchem miejskim z użyciem najnowszych technologii i zwiększy przepustowość dróg w Gdańsku, Sopocie i Gdyni o 20-30 proc. W analizie ruchu drogowego będzie brała udział specjalnie zaprojektowana sygnalizacja świetlna, czujniki w jezdni, komputery w pojazdach komunikacji miejskiej, urządzenia nadawczo-odbiorcze, kamery, fotoradary i fotorejestratory, tablice o zmiennej treści. Całość ma koordynować zespół pracujący w centrum zarządzania ruchem drogowym.

Całkowity koszt inwestycji to 160 mln zł. 136 mln zł do przedsięwzięcia dokłada Unia Europejska z programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Pozostała kwota pochodzi z budżetów Gdańska, Sopotu i Gdyni. Koszt budowy systemu to 133 mln zł, które zainkasuje firma Qumak.

Ulice w Trójmieście, na których staną rejestratory wykroczeń.

GDAŃSK

1. Rejestratory przejazdu na czerwonym świetle
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Brama Oliwska zobacz na mapie Gdańska, Hucisko zobacz na mapie Gdańska, Trakt św. Wojciecha i Zaroślak zobacz na mapie Gdańska, Elbląska i Głęboka zobacz na mapie Gdańska, 3 Maja i Hucisko zobacz na mapie Gdańska, Grunwaldzkiej i Pomorskiej zobacz na mapie Gdańska, Grunwaldzkiej i Kołobrzeskiej zobacz na mapie Gdańska, Grunwaldzkiej i Wojska Polskiego zobacz na mapie Gdańska, Grunwaldzkiej i Słowackiego zobacz na mapie Gdańska, Grunwaldzkiej i Miszewskiego zobacz na mapie Gdańska, Zwycięstwa i Hallera zobacz na mapie Gdańska, Zwycięstwa i Traugutta zobacz na mapie Gdańska, Słowackiego i Budowlanych zobacz na mapie Gdańska.

2. Punktowy pomiar prędkości
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Grunwaldzka i Bitwy Oliwskiej II zobacz na mapie Gdańska, Grunwaldzka i Abrahama zobacz na mapie Gdańska, Zwycięstwa i Traugutta zobacz na mapie Gdańska, Marynarki Polskiej i Reja zobacz na mapie Gdańska, Podwale Przedmiejskie i Łąkowa zobacz na mapie Gdańska (w każdym kierunku), Trakt św. Wojciecha przy Zrembie zobacz na mapie Gdańska (w każdym kierunku), Trakt Św. Wojciecha 191 zobacz na mapie Gdańska, Trakt Św. Wojciecha i Ukośn zobacz na mapie Gdańskaa.

3. Odcinkowy pomiar prędkości
Ulica Słowackiego - cały odcinek leśny zobacz na mapie Gdańska - od ul. Potokowej zobacz na mapie Gdańska do ul. Złota Karczma zobacz na mapie Gdańska.

GDYNIA

1. Rejestratory przejazdu na czerwonym świetle
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Chwaszczyńska i Brzechwy zobacz na mapie Gdyni, Morska i Kcyńska zobacz na mapie Gdyni, Morska - Obwodnica Trójmiasta zobacz na mapie Gdyni, Morska i Kartuska zobacz na mapie Gdyni, Morska i Chylońska zobacz na mapie Gdyni (od strony centrum), Morska i Warszawska zobacz na mapie Gdyni, Morska i Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni (dla obu kierunków), Śląska i Kielecka zobacz na mapie Gdyni, Zwycięstwa i Nowa Kopernika zobacz na mapie Gdyni, Zwycięstwa i Stryjska zobacz na mapie Gdyni, Zwycięstwa i Wielkopolska zobacz na mapie Gdyni, Zwycięstwa i Spółdzielcza zobacz na mapie Gdyni, Zwycięstwa - Przebendowskich zobacz na mapie Gdyni.

2. Punktowy pomiar prędkości
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Morska - Chylońska zobacz na mapie Gdyni (od strony centrum), Zwycięstwa i Bernardowska zobacz na mapie Gdyni, Zwycięstwa - Redłowska zobacz na mapie Gdyni, Wielkopolska i Racławicka zobacz na mapie Gdyni, Chwaszczyńska i Rdestowa zobacz na mapie Gdyni.

3. Odcinkowy pomiar prędkości
Odcinek ul. Wielkopolskiej zobacz na mapie Gdyni od ul. Łowickiej zobacz na mapie Gdyni do ul. Gedymina zobacz na mapie Gdyni.

Miejsca

Opinie (494) 8 zablokowanych

  • Ta.!

    Niech twórca pomysłu na przejściu dla pieszych wciśnie sobie w d*psko o północy papryczkę Habanero i zmierzymy czas pokonania odcinkowego do strumyczka oraz decybele.

    • 0 2

  • No tak

    Najlepiej kogoś smacznie śpiącego po ciężkim dniu pracy wyrwać ze snu rykiem silnika. to teraz dajcie adres twórców pomysłu to z niedzieli na poniedziałek bez tłumika im pohałasuje silnikiem pod oknem. Testując nowe świece.

    • 1 1

  • Wybrańcy narodu walą was w rogi w każdej dziedzinie

    jak chcą a fenomenem jest ilu kretynów jeszcze ich POpiera.

    • 1 1

  • Odcinkowy pomiar prędkości niezgodny z prawem i tyle niech sobie ciule legalizują. (1)

    Odcinkowy pomiar prędkości niezgodny z prawem i tyle niech sobie ciule legalizują a kodeks drogowy mówi wyraźnie że mandatem można ukarać kierowcę za przekroczenie prędkości o i to O jest prawne a nie jak sobie głupie urzędasy ubzdurały w celu nabijanie sobie grubych portfeli za przekroczenie prędkości średniej na odcinku więc na razie jest to nielegalne . Ale jak zwykle głupie urzędasy wiedzą lepiej i one są bezkarne takie biurokratyczne patałachy i tyle cała polska rzeczywistość.

    • 2 2

    • Przekroczenie prędkości zawsze odbywa się na jakimś odcinku, nie można przekroczyć prędkości w miejscu.

      • 2 0

  • Oznaczenie (1)

    Czy punktowy pomiar prędkości nie powinien być oznaczony w taki sposób jak fotoradar .....barwy żółto-czarne?

    • 2 1

    • Powinien i będzie oznaczony jak już zaczną mierzyć prędkość i stawiać mandaty

      • 2 0

  • ja tam mogę jeździć 50km/h (1)

    pod warunkiem, że to będzie norma a nie będę zawalidrogą. W końcu w normalnych krajach tak się jeździ w mieście. Gdyby wszyscy przestrzegali dopuszczalnych prędkości to pewnie część ograniczeń byłoby też wyżej ustawionych. Mam wrażenie, że często są one zaniżane, bo drogowcy z góry zakładają, że wszyscy i tak będą jeździć co najmniej te 10km/h więcej, więc w niektórych miejscach zamiast być 50 jest 40 a zamiast 80 jest 70 itd.

    • 2 0

    • Gdzie tam jest miasto na słowackiego na leśnym odcinku? Las dookoła, dlatego tam jest 70

      • 1 1

  • Tristar - Dymator kierowców (5)

    Korki były, są i będą - żaden "yntelygent" system w tym nie pomoże, bo jest po prostu za dużo samochodów i za mało dróg. Uważam, że będzie wręcz gorzej, bo teraz każdy będzie bał się przekroczyć prędkość nawet o 1km/h i wszyscy będą się wlekli. Co jeśli jadę 50km/h i chcę kogoś wyprzedzić - wiadomo, że muszę przyśpieszyć, czy to oznacza że po wyprzedzeniu muszę z kolei zwolnić do 40km/h żeby czas przejazdu się zgadzał? Idiotyzm. Czysty idiotyzm. Prawdziwy powód wprowadzenia Tristara to dymanie kierowców na mandatach i kropka.

    • 13 9

    • Jeżeli jedziesz 50 km/h,to nie wyprzedzasz kogoś jadacego 50 km/h,bo obaj jedziecie z max. dozwoloną predkością. (4)

      Robiłeś kurs PJ przez fejsbuka,czy naprawdę jesteś taki drętwy?

      • 7 6

      • No tak...zwłaszcza że tam jest ograniczenie do 70 a nie 50.

        • 2 1

      • skandal ale jak mozna jezdzic 50 km nowoczesnym samochodem ktory hamuje w mig ma kontrole trakcji i inne bajery ! (2)

        To nie lata 60-80 !!!

        • 4 9

        • (1)

          pojedź do Niemiec. Tam umieją.

          • 4 4

          • Minusiki? W Niemczech jeżdżą Waszymi samochodami jak są nowe, i jakoś potrafią nimi w mieście jechać 50, 40 albo i 30.

            • 4 4

  • A nie można było wykręcić jednej tablicy rejestracyjnej i (3)

    przykręcić drugiej do bliźniaczo podobnego drugiego pojazdu, i w umówionym czasie przejechać przed czujnikiem?

    • 8 4

    • chodziło o sprawdzenie kamery czy jest zdolna chwycić tablice (1)

      • 0 0

      • To nie można było rzucić tablicą?

        • 0 1

    • Można

      ale to za tanio no i urzędnicy nie mogli by popatrzeć na rajdówkę

      • 8 0

  • blalala (2)

    proponuję unikać tej trasy i tym podobnych....niech zdechną z głodu naciągacze

    • 6 1

    • To jest myśl (1)

      Co poniedziałek rano proponuję masę krytyczną na Armii Krajowej a przede wszystkim na Spacerowej. Wszyscy jadą zgodnie z przepisami, czyli w praktyce 10 km/h. Słowackiego pusta w godzinach szczytu.
      Tristar zniknie po pół roku, idę o zakład.

      • 1 1

      • Nie wiem,co bierzesz,ale się podziel.

        • 0 0

  • (4)

    Na jakiej zasadzie działa oddcinkowy pomiar ? Bo nie bardzo kumam...

    Będą na słowackiego bramki z biletami ? czy ten radar jest tak inteligentny że pozna na wjeździe i wyjeździe moje auto ?

    • 0 1

    • Fizyka z podstawówki!!

      Tylko technika skanowania/foto poszła do przodu. Na słowaka kasa w błoto...

      • 0 0

    • Będą bramki. (1)

      Jakie pytanie, taka odpowiedź.

      • 1 0

        • 0 0

    • A co jest inteligentnego w odczytaniu przez komputer kamerą tablicy rejestracyjnej w punkcie A, punkcie B, i porównanie czasu przejazdu?

      Takie rzeczy u mnie na studiach na pierwszym roku robiliśmy dla zabicia nudy.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Do przystanku Westerplatte dostaniemy się autobusem linii:

 

Najczęściej czytane