• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Samochód rajdowy pojechał 200 km/h leśnym odcinkiem ul. Słowackiego

Maciej Naskręt
22 września 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Odradzamy w przyszłości podziwianie nocnych wyczynów kierowcy rajdowego na ul. Słowackiego. Więcej przyjemności z oglądania znaleźć można podczas rajdu np. Lotos Grand Prix, który odbywa się na ulicach Sopotu. Odradzamy w przyszłości podziwianie nocnych wyczynów kierowcy rajdowego na ul. Słowackiego. Więcej przyjemności z oglądania znaleźć można podczas rajdu np. Lotos Grand Prix, który odbywa się na ulicach Sopotu.

Sceny jak z filmu "Szybcy i wściekli" rozegrały się w nocy ze środy na czwartek na leśnym odcinku ul. Słowackiego. zobacz na mapie Gdańska Samochód rajdowy rozpędzał się tam nawet do 200 km/h. Ale spokojnie: sytuacji przyglądali się pracownicy Okręgowego Urzędu Miar, którzy na Słowackiego legalizowali odcinkowy pomiar prędkości.



Było kilka minut po północy w czwartek. Nagle ciszę w lesie przy ul. Słowackiego przerwał ryk silnika samochodu rajdowego, który z potworną prędkością pędził z Niedźwiednika w kierunku Matarni. Potem następowała cisza. Mijało kilka minut i sytuacja się powtarzała. Słychać było już nie warkot, a wycie silnika samochodu. Po lesie rozchodziła się woń palonych opon i wysokooktanowego paliwa.

Największy jednak huk z przerywany strzałami z tłumika samochodu pędzącego z Niedźwiednika w kierunku Matarni można było usłyszeć nad ranem. Wszystko wyglądało jak trening kierowcy rajdowego.

Czy obawiasz się odcinkowego pomiaru prędkości na drogach?

Przyglądający się całej sytuacji urzędnicy w ogóle nie reagowali.

- I nie było ku temu powodu. Nawet prosiliśmy kierowcę samochodu rajdowego, by jechał szybciej. Udało się pojechać ul. Słowackiego tuż przed Matarnią nawet 200 km/h - mówi Danuta Jonaszek, naczelnik wydziału elektrycznego Okręgowego Urzędu Miar w Gdańsku.

Jak to możliwe?

- W nocy przeprowadziliśmy po raz pierwszy w Polsce legalizację pierwotną pomiarowego odcinka prędkości na ul. Słowackiego, umieszczonego w ramach budowy Tristara - systemu inteligentnego sterowania ruchem. W tym celu byliśmy zmuszeni użyć samochodu rajdowego, który pojechał kilkakrotnie odcinkiem leśnym wspomnianej ulicy, na której właśnie ma być dokonywany pomiar prędkości - mówi Danuta Jonaszek.

W celu legalizacji odcinkowego pomiaru prędkości kierowca w pierwszym przejeździe musiał osiągnąć średnią prędkość zaledwie 13 km/h. Z każdym następnym przejazdem zalecano mu jechać szybciej aż osiągnie średnią prędkość 147 km/h. W sumie kierowca wykonał kilkanaście przejazdów i właśnie w tym ostatnim przejeździe kierowca osiągnął na Trasie Słowackiego prędkość 200 km/h. Taki wynik był możliwy na ostatniej prostej pod górę przed Matarnią.

Co ważne, testy systemu Tristar na ul. Słowackiego, działającego na długości ok. 1,8 km odbywały się podczas całkowitego zamknięcia dla ruchu kołowego. Z jednej i drugiej strony drogę zamknęła policja.

- Pomiarowy odcinek prędkości na ul. Słowackiego przeszedł sprawdzenie pomyślnie - otrzymał legalizację pierwotną. Obowiązywać ona będzie teraz przez 13 miesięcy. Potem trzeba powtórzyć nocne sprawdzenie urządzenia - tłumaczy naczelnik.

Co ważne, uzyskanie legalizacji pierwotnej nie oznacza, że odcinkowy pomiar prędkości już działa - wyłapuje niefrasobliwych kierowców. Zgodę na jego używanie może wydać wyłącznie Generalny Inspektor Transportu Drogowego. Póki co takiej zgody jeszcze nie ma, choć urzędnicy odpowiedzialni za wdrażanie systemu złożyli wnioski.

Co ciekawe, odcinkowy pomiar ruchu będzie rejestrował nie tylko osoby, które na 1,8 km fragmencie ul. Słowackiego przekroczą dozwoloną prędkość. Jeśli kierowca na starcie pomiaru będzie przekraczał dozwoloną prędkość, już wtedy zostanie uznane to za wykroczenie. Nie pomoże mu fakt, że dalszy odcinek będzie pokonywał wolno.

Oznacza to też, że niefrasobliwi kierowcy będą kontrolowani dwukrotnie. Raz na wjeździe i potem na końcu odcinka za przejazd z średnią prędkością.

Tristar ma generować tzw. "inteligentną zieloną falę", czyli tak regulować dopuszczalną prędkość pojazdów, aby zapewnić ich płynny przejazd. System będzie też kontrolował parkingi (tablice świetlne pokierują nas tam, gdzie znajdziemy wolne miejsce) oraz informował na specjalnych wyświetlaczach przystankowych o ewentualnym opóźnieniu autobusu czy tramwaju.

Wprowadzenie systemu pozwoli na zarządzanie ruchem miejskim z użyciem najnowszych technologii i zwiększy przepustowość dróg w Gdańsku, Sopocie i Gdyni o 20-30 proc. W analizie ruchu drogowego będzie brała udział specjalnie zaprojektowana sygnalizacja świetlna, czujniki w jezdni, komputery w pojazdach komunikacji miejskiej, urządzenia nadawczo-odbiorcze, kamery, fotoradary i fotorejestratory, tablice o zmiennej treści. Całość ma koordynować zespół pracujący w centrum zarządzania ruchem drogowym.

Całkowity koszt inwestycji to 160 mln zł. 136 mln zł do przedsięwzięcia dokłada Unia Europejska z programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Pozostała kwota pochodzi z budżetów Gdańska, Sopotu i Gdyni. Koszt budowy systemu to 133 mln zł, które zainkasuje firma Qumak.

Ulice w Trójmieście, na których staną rejestratory wykroczeń.

GDAŃSK

1. Rejestratory przejazdu na czerwonym świetle
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Brama Oliwska zobacz na mapie Gdańska, Hucisko zobacz na mapie Gdańska, Trakt św. Wojciecha i Zaroślak zobacz na mapie Gdańska, Elbląska i Głęboka zobacz na mapie Gdańska, 3 Maja i Hucisko zobacz na mapie Gdańska, Grunwaldzkiej i Pomorskiej zobacz na mapie Gdańska, Grunwaldzkiej i Kołobrzeskiej zobacz na mapie Gdańska, Grunwaldzkiej i Wojska Polskiego zobacz na mapie Gdańska, Grunwaldzkiej i Słowackiego zobacz na mapie Gdańska, Grunwaldzkiej i Miszewskiego zobacz na mapie Gdańska, Zwycięstwa i Hallera zobacz na mapie Gdańska, Zwycięstwa i Traugutta zobacz na mapie Gdańska, Słowackiego i Budowlanych zobacz na mapie Gdańska.

2. Punktowy pomiar prędkości
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Grunwaldzka i Bitwy Oliwskiej II zobacz na mapie Gdańska, Grunwaldzka i Abrahama zobacz na mapie Gdańska, Zwycięstwa i Traugutta zobacz na mapie Gdańska, Marynarki Polskiej i Reja zobacz na mapie Gdańska, Podwale Przedmiejskie i Łąkowa zobacz na mapie Gdańska (w każdym kierunku), Trakt św. Wojciecha przy Zrembie zobacz na mapie Gdańska (w każdym kierunku), Trakt Św. Wojciecha 191 zobacz na mapie Gdańska, Trakt Św. Wojciecha i Ukośn zobacz na mapie Gdańskaa.

3. Odcinkowy pomiar prędkości
Ulica Słowackiego - cały odcinek leśny zobacz na mapie Gdańska - od ul. Potokowej zobacz na mapie Gdańska do ul. Złota Karczma zobacz na mapie Gdańska.

GDYNIA

1. Rejestratory przejazdu na czerwonym świetle
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Chwaszczyńska i Brzechwy zobacz na mapie Gdyni, Morska i Kcyńska zobacz na mapie Gdyni, Morska - Obwodnica Trójmiasta zobacz na mapie Gdyni, Morska i Kartuska zobacz na mapie Gdyni, Morska i Chylońska zobacz na mapie Gdyni (od strony centrum), Morska i Warszawska zobacz na mapie Gdyni, Morska i Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni (dla obu kierunków), Śląska i Kielecka zobacz na mapie Gdyni, Zwycięstwa i Nowa Kopernika zobacz na mapie Gdyni, Zwycięstwa i Stryjska zobacz na mapie Gdyni, Zwycięstwa i Wielkopolska zobacz na mapie Gdyni, Zwycięstwa i Spółdzielcza zobacz na mapie Gdyni, Zwycięstwa - Przebendowskich zobacz na mapie Gdyni.

2. Punktowy pomiar prędkości
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Morska - Chylońska zobacz na mapie Gdyni (od strony centrum), Zwycięstwa i Bernardowska zobacz na mapie Gdyni, Zwycięstwa - Redłowska zobacz na mapie Gdyni, Wielkopolska i Racławicka zobacz na mapie Gdyni, Chwaszczyńska i Rdestowa zobacz na mapie Gdyni.

3. Odcinkowy pomiar prędkości
Odcinek ul. Wielkopolskiej zobacz na mapie Gdyni od ul. Łowickiej zobacz na mapie Gdyni do ul. Gedymina zobacz na mapie Gdyni.

Miejsca

Opinie (494) 8 zablokowanych

  • Do testów wystarczy zwykle auto

    Czy będzie znak/informacja o odcinkowym pomiarze??tristar raczej nie usprawnia (ile ciepłych posadek/badań). - za kwotę ile nowych dróg mogło by powstać?

    • 0 3

  • J..ć fotoradary!!! Zero kasy dla bandyckiego tristara!!! (2)

    Zróbmy strajk włoski!!! Zakorkujmy trójmiasto jadąc 20 km/h od cisowej przez sopot aż po trakt św. Wojciecha i z powrotem w kółko przez 24h!!!

    zjednoczmy się wszyscy i pokażmy swój sprzeciw!!!

    • 8 3

    • POpieram jazde 20km/h gdy BORowiki beda wieź szczura Brukseli

      POpieram jazde 20km/h gdy BORowiki beda wieź szczura Brukseli

      • 1 1

    • Popieram!

      • 1 1

  • Tristar nie działa. ale mandaty beda wystawiac - to nam załatwił tusk

    Tristar nie działa. ale mandaty beda wystawiac - to nam załatwił tusk

    • 1 1

  • To już było, a fakty są takie

    1.Były już fotoradary w szarych budkach, zostało kilka w żółtych. Reszta zlikwidowana za nasze pieniądze.
    2. Fotoradary nie przynoszą ani spodziewanych wpływów do budżetu, ani poprawy bezpieczeństwa na drogach
    3. Najłatwiej jest nic nie powiedzieć, gdy wdrożone pomysły nie przynoszą zamierzonych efektów
    4. Bardzo łatwo wydaje się nie swoje pieniądze, by daremnie szukać sposobu na ich rozmnożenie, zamiast pomóc kierowcom i gruntownie zmodernizować i naprawić drogi.

    PS: Pamiętacie Pinokia? On też został nabrany przez dwóch oprychów na drzewo, z którego wyrastają monety. Was POdstępni też tak nabierają na Tristar.

    • 2 2

  • Ale rozpacz :D:D

    Wyrzekacie zupełnie jak gapowicze na kontrolę biletów :D

    • 3 0

  • Najlepsza jest Havla w nocy (5)

    Startuję ze Świętokrzyskiej pod górę, szybko rozpędzam do 100 km/h, przejeżdżam na końcówce zielonego przy Wilanowskiej, dalej cisnę 100 km/h i trafiam na końcówkę zielonego przy zjeździe na Ujeścisko/Łódzką, no to jeszcze cisnę 100 km/h bo widzę, że zielone pali się u zbiegu Havla i AK/Wilanowskiej na Chełmie... Zdążam!
    Efekt - przejazd trwa kilkadziesiąt sekund, ani razu nie stoję na światłach. Satysfakcja? ZERO. Tylko poczucie winy. Ale oszczędzony czas też się liczy.

    No dobra, to teraz pojadę przepisowo. Ruszam ze Świętokrzyskiej pod górę i jadę 60 km/h - jest noc. Zbliżając się do skrzyżowania z Wilanowską zapala mi się czerwone światło... Odczekuję swoje, rozpędzam... W oddali widzę zielone światło przy zjeździe na Ujeścisko. Ale trzymam przepisowe 60 km/h. Nagroda przychodzi wkrótce - zanim dojadę do skrzyżowania zapala się czerwone. No to stoję pół minuty. Sam. Dookoła pusto. Ruszam, jadę dalej. W sam raz i na czas by dojechać na czerwone przy początku Wilanowskiej od strony Armii Krajowej. Trzy razy czerwone. Trzy minuty zamiast jednej. Satysfakcja z przepisowej jazdy - ZERO. Tylko wqrwienie.

    Następnym razem znów pojadę 100 km/h... Nie dlatego, że lubię. Tylko i wyłącznie dlatego, by nie stawać na każdym kolejnym czerwonym świetle, podczas gdy jadę główną drogą.

    • 26 4

    • Tak jest w wielu miastach

      Warszawa stoi podczas deszczu czy śniegu, bo wszyscy jadą przepisowo. Gdy jest sucho, przejezdność dobra, nawet bardzo dobra. Proste, bo nikt nie jeździ 50 km/h, światła nie są do tego dostosowane.

      Czy jeśli po dwóch, trzech latach okaże się, że system Tristar się nie sprawdził i pójdzie na złom, ktoś kierowcom odda pieniądze za mandaty? Czy podatnikom za roztrwonienie ich kasy?

      • 2 0

    • 3 mandaty i pozegnasz sie z PJ (2)

      • 4 3

      • Wiesz co? (1)

        20 lat mam prawo jazdy i ANI RAZU nie dostałem mandatu za przekroczenie prędkości.
        Sygnalizacja świetlna w Gdańsku karze za przepisową jazdę, a premiuje przekraczanie prędkości. "Zielona fala", hahaha. Przy 100 km/h.

        • 7 1

        • Czyli kontroli jest za mało, skoro nagminnie przekraczasz prędkość i ani razu mandatu nie dostałeś.

          I obyś dostał tylko mandat, a nie kogoś zabił tylko dlatego, że nie potrafisz za kółkiem nad nerwami zapanować.

          • 2 9

    • Urzekła mnie Twoja historia. Lepiej dodaj numer konta od mandatów do stałych odbiorców przelewów.

      • 2 6

  • Autor artykułu przesadził robiąc tanią sesację z ciekawych testów. (4)

    Trochę autor artykułu przesadził z prędkością, bo aż tyle kolega testujący nie jechał z kilku powodów, prędkość oscylowała między 100 km/h a 150 km/h na testowych odcinkach, poza tym założone były opony do innej nawierzchni, stąd mądra ostrożność kierowcy testowego.
    Oczywiście wszystko było czynione przy zamkniętej drodze i zabezpieczeniu medycznym.

    Proponuję autorowi na przyszłość nie robić taniej sensacji, naciągając fakty, z kilku powodów.
    Po pierwsze nawet profesjonalny kierowca nie pojedzie, z racji rozsądku tak wyprofilowaną drogą, jak jest Słowackiego na tym odcinku, więcej niż 160 km/h przy zamkniętej drodze, a i ta prędkość grozi poślizgiem i wypadnięciem z drogi.

    Po drugiej rzetelność informacji należy się nam czytelnikom.

    A wszystkim kierowcom życzę, bezpiecznej drogi i rozsądnego kierowania pojazdami, szczególnie przy większych prędkościach.

    • 9 3

    • nie pojedzie więcej niż 160km/h na tym odcinku ?! (3)

      weź ty lepiej nadal siedź w tym OUM (Ogłupiały Urząd Matołów),
      zwykłym autem co ma 200 koni z systemem ESP i napęd na przednią oś da radę tam bez spinania 170km/h pojechać,
      nie mówiąc np. o Subaru Impreza WRX STi z napędem na 4 koła i jakbys mu zmierzył u góry prędkość by wyszło ponad 200km/h,
      więc przestań POpaprańcu pisać bzdury bo jak sam napisałeś (a nie zrozumiałeś jak widać) rzetelność informacji należy się nam czytelnikom

      • 2 1

      • Pojedziesz 170 km/h

        ale prosto do lasu, zwłaszcza "ośką"

        • 0 1

      • Misiu,napisz,gdzie trzymasz to Subaru..chciałabym się do niego przytulić w bikini..a może i bez....och...aaaaach... (1)

        Podniecona Pamela

        • 1 2

        • do Podnieconej Pameli

          jedyna fucha dla ciebie maleńka jaką mam to dmuchanie oponek swoimi botoks ustami :-)
          potem daj pracownikowi OUM bo widać, że bidak na ręcznym non stop jeździ :-)

          • 1 0

  • Jakaś bieda (2)

    Ja tam na górze mam 220km/h i to bez żadnego napinania.

    • 4 3

    • JA też - ROWEREM

      • 0 1

    • volt chyba

      • 0 1

  • ja jezdze przepisowo (6)

    ale rozumiem ze moze mi sie przydarzyc cos w rodzaju jade 50 i nie zdarzę zahamować i przejade na pomaranczowym i co?

    • 6 2

    • Opinia została zablokowana przez moderatora

      • (2)

        To ile jeździsz na zaśnieżonej jezdni?

        • 3 2

        • Po Gdańsku najczęściej, w innych miastach jest zdecydowanie lepiej.

          • 0 0

        • wystarczy jechac 40 i nie zatrzymasz się kiedy światło zmieni się 10 m przed tobą a jedziesz na tyle wolno że przejedziesz przez linię kiedy zapali się czerwone i co mandacik?Ryzykować obrócenie samochodu żeby stanąć przed linią oto wizja palantów którzy uważają że człowiek żyje dla przepisów

          • 4 4

    • jak będziesz jechał 50 (1)

      to zdążysz zareagować.

      ale większość kierowców, jak widzi światło pomarańczowe, to zamiast hamować, przyspiesza. to jest standardowa praktyka.

      • 6 2

      • i bardzo dobrze że tak robią bo jeżeli zielone światło pali się przez 9 sekund wieczorem na wylocie Chylońskiej w Morską to tylko debil będzie stał tam dwie zmiany świateł przy zerowym ruchu bo jakiś czub nie umiał zmierzyć jaką drogę musi pokonać auto by wyjechać z tego skrzyżowania.To samo Warszawska stoi 10 samochodów zdążą wyjechać cztery niech się czubki nauczą najpierw programować te swoje światła to wtedy pogadamy o żółtym świetle

        • 6 6

  • moj max tam to 150 km/h (18)

    i nie rajdówka tylko zwykłym autem . ale tez nocą.:)
    Samochód :Mercedes CLK
    Kierowca : Ja

    • 16 15

    • (3)

      polonezem leciałem tam 120 km/h ale bidak więcej już po górę nie wydalał

      • 6 2

      • (2)

        jak miałem malucha to 100 to był już wyczyn ..ale taz z góry to ciełem nawet te 120km/h

        • 2 1

        • Mój Tata (1)

          Jeździł tam syreną 105L z prędkością 80-90 km/h na tzw. wolnym kole i auto spokojnie się mieściło w zakrętach, a jezdnia była wąska.

          Pytanie: Gdzie jest postęp i po co samochody z wielowahaczowym zawieszeniem i silnikami po 300 KM? Przesiądźmy się wszyscy do smrodzących aut z epoki, zakopćmy to nieprzyjazne miasto i zaraz się Tristar zdemontuje.

          • 3 1

          • No właśnie nie wiem, po co komuś 300 koni w mieście. Albo poza miastem. Chyba tylko na tor wyścigowy?

            • 0 1

    • cienias i jeszcze z gwiazdą haha (6)

      • 3 4

      • (5)

        Twoja Skodzina nie zrobi tego nawet na prostej z górki.

        • 3 3

        • Nie doceniasz skodziny... to się kiedyś zemści ;) (4)

          • 4 3

          • (3)

            skodziny się nie da docenić....auto dla ludzi którzy nie oczekują nic poza przemieszczeniem się z punktu A do B.

            • 2 0

            • To prawda. Bo do tego właśnie służy samochód. Do parzenia kawy służy ekspres,a do latania - odrzutowiec lub helikopter. (2)

              Do czego służą klocki lego,nie będę ci tłumaczyć,za parę lat zrozumiesz. ;)

              • 3 3

              • (1)

                widać ze bardzo onanizujesz się swoja skodzina...rób tak dalej
                bo wrazeń z jazdy nie zaznasz....

                pewnie Ferrari i Porsche produkuje się przez pomyłkę..

                • 3 3

              • Kolego,ja naprawdę mam w rzyci znaczek. Ważne,żeby auto było wygodne,niezawodne i nie paliło fhui.

                Sam się podniecasz Ferrari i Porsche,to sądzisz po sobie ;)

                • 2 2

    • ja tam jade zwykle spokojnie 120 km/h i nie mam CLK (3)

      więc nie zaszpanowałeś

      • 4 4

      • (2)

        120 a 150 subtelna różnica...
        Fizyki nie oszukasz

        • 2 0

        • 170km/h - Laguna 2.0t (mody na 200 koni) (1)

          • 5 4

          • chyba na lawecie

            Laguna - królowa lawet !

            • 6 3

    • lol

      tacy wszyscy szybcy i wściekli na forum, mistrzowie kierownicy, a na ulicach same powolniaki na lewym pasie, jadące 20km/h wolniej niż limit... dziwny dysonans. Ciekawe z czego wynika :)

      • 7 1

    • mój 170 , szybciej było by niebezpiecznie dla prostego sedana Accord

      bo to nie wyścigówka. Ale 170 to była względnie szybka i bezpieczna prędkość

      • 1 5

    • srednia predkosc

      tylko ze to byla srednia predkosc a nie maksymalna ktorej zmierzyc nie mogą...blad w artykule. wiec te swoje 200 mozesz schowac w kąt ;-)

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Który z tych polskich samochodów był produkowany w XXI wieku?

 

Najczęściej czytane