• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Samochód rajdowy pojechał 200 km/h leśnym odcinkiem ul. Słowackiego

Maciej Naskręt
22 września 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Odradzamy w przyszłości podziwianie nocnych wyczynów kierowcy rajdowego na ul. Słowackiego. Więcej przyjemności z oglądania znaleźć można podczas rajdu np. Lotos Grand Prix, który odbywa się na ulicach Sopotu. Odradzamy w przyszłości podziwianie nocnych wyczynów kierowcy rajdowego na ul. Słowackiego. Więcej przyjemności z oglądania znaleźć można podczas rajdu np. Lotos Grand Prix, który odbywa się na ulicach Sopotu.

Sceny jak z filmu "Szybcy i wściekli" rozegrały się w nocy ze środy na czwartek na leśnym odcinku ul. Słowackiego. zobacz na mapie Gdańska Samochód rajdowy rozpędzał się tam nawet do 200 km/h. Ale spokojnie: sytuacji przyglądali się pracownicy Okręgowego Urzędu Miar, którzy na Słowackiego legalizowali odcinkowy pomiar prędkości.



Było kilka minut po północy w czwartek. Nagle ciszę w lesie przy ul. Słowackiego przerwał ryk silnika samochodu rajdowego, który z potworną prędkością pędził z Niedźwiednika w kierunku Matarni. Potem następowała cisza. Mijało kilka minut i sytuacja się powtarzała. Słychać było już nie warkot, a wycie silnika samochodu. Po lesie rozchodziła się woń palonych opon i wysokooktanowego paliwa.

Największy jednak huk z przerywany strzałami z tłumika samochodu pędzącego z Niedźwiednika w kierunku Matarni można było usłyszeć nad ranem. Wszystko wyglądało jak trening kierowcy rajdowego.

Czy obawiasz się odcinkowego pomiaru prędkości na drogach?

Przyglądający się całej sytuacji urzędnicy w ogóle nie reagowali.

- I nie było ku temu powodu. Nawet prosiliśmy kierowcę samochodu rajdowego, by jechał szybciej. Udało się pojechać ul. Słowackiego tuż przed Matarnią nawet 200 km/h - mówi Danuta Jonaszek, naczelnik wydziału elektrycznego Okręgowego Urzędu Miar w Gdańsku.

Jak to możliwe?

- W nocy przeprowadziliśmy po raz pierwszy w Polsce legalizację pierwotną pomiarowego odcinka prędkości na ul. Słowackiego, umieszczonego w ramach budowy Tristara - systemu inteligentnego sterowania ruchem. W tym celu byliśmy zmuszeni użyć samochodu rajdowego, który pojechał kilkakrotnie odcinkiem leśnym wspomnianej ulicy, na której właśnie ma być dokonywany pomiar prędkości - mówi Danuta Jonaszek.

W celu legalizacji odcinkowego pomiaru prędkości kierowca w pierwszym przejeździe musiał osiągnąć średnią prędkość zaledwie 13 km/h. Z każdym następnym przejazdem zalecano mu jechać szybciej aż osiągnie średnią prędkość 147 km/h. W sumie kierowca wykonał kilkanaście przejazdów i właśnie w tym ostatnim przejeździe kierowca osiągnął na Trasie Słowackiego prędkość 200 km/h. Taki wynik był możliwy na ostatniej prostej pod górę przed Matarnią.

Co ważne, testy systemu Tristar na ul. Słowackiego, działającego na długości ok. 1,8 km odbywały się podczas całkowitego zamknięcia dla ruchu kołowego. Z jednej i drugiej strony drogę zamknęła policja.

- Pomiarowy odcinek prędkości na ul. Słowackiego przeszedł sprawdzenie pomyślnie - otrzymał legalizację pierwotną. Obowiązywać ona będzie teraz przez 13 miesięcy. Potem trzeba powtórzyć nocne sprawdzenie urządzenia - tłumaczy naczelnik.

Co ważne, uzyskanie legalizacji pierwotnej nie oznacza, że odcinkowy pomiar prędkości już działa - wyłapuje niefrasobliwych kierowców. Zgodę na jego używanie może wydać wyłącznie Generalny Inspektor Transportu Drogowego. Póki co takiej zgody jeszcze nie ma, choć urzędnicy odpowiedzialni za wdrażanie systemu złożyli wnioski.

Co ciekawe, odcinkowy pomiar ruchu będzie rejestrował nie tylko osoby, które na 1,8 km fragmencie ul. Słowackiego przekroczą dozwoloną prędkość. Jeśli kierowca na starcie pomiaru będzie przekraczał dozwoloną prędkość, już wtedy zostanie uznane to za wykroczenie. Nie pomoże mu fakt, że dalszy odcinek będzie pokonywał wolno.

Oznacza to też, że niefrasobliwi kierowcy będą kontrolowani dwukrotnie. Raz na wjeździe i potem na końcu odcinka za przejazd z średnią prędkością.

Tristar ma generować tzw. "inteligentną zieloną falę", czyli tak regulować dopuszczalną prędkość pojazdów, aby zapewnić ich płynny przejazd. System będzie też kontrolował parkingi (tablice świetlne pokierują nas tam, gdzie znajdziemy wolne miejsce) oraz informował na specjalnych wyświetlaczach przystankowych o ewentualnym opóźnieniu autobusu czy tramwaju.

Wprowadzenie systemu pozwoli na zarządzanie ruchem miejskim z użyciem najnowszych technologii i zwiększy przepustowość dróg w Gdańsku, Sopocie i Gdyni o 20-30 proc. W analizie ruchu drogowego będzie brała udział specjalnie zaprojektowana sygnalizacja świetlna, czujniki w jezdni, komputery w pojazdach komunikacji miejskiej, urządzenia nadawczo-odbiorcze, kamery, fotoradary i fotorejestratory, tablice o zmiennej treści. Całość ma koordynować zespół pracujący w centrum zarządzania ruchem drogowym.

Całkowity koszt inwestycji to 160 mln zł. 136 mln zł do przedsięwzięcia dokłada Unia Europejska z programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Pozostała kwota pochodzi z budżetów Gdańska, Sopotu i Gdyni. Koszt budowy systemu to 133 mln zł, które zainkasuje firma Qumak.

Ulice w Trójmieście, na których staną rejestratory wykroczeń.

GDAŃSK

1. Rejestratory przejazdu na czerwonym świetle
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Brama Oliwska zobacz na mapie Gdańska, Hucisko zobacz na mapie Gdańska, Trakt św. Wojciecha i Zaroślak zobacz na mapie Gdańska, Elbląska i Głęboka zobacz na mapie Gdańska, 3 Maja i Hucisko zobacz na mapie Gdańska, Grunwaldzkiej i Pomorskiej zobacz na mapie Gdańska, Grunwaldzkiej i Kołobrzeskiej zobacz na mapie Gdańska, Grunwaldzkiej i Wojska Polskiego zobacz na mapie Gdańska, Grunwaldzkiej i Słowackiego zobacz na mapie Gdańska, Grunwaldzkiej i Miszewskiego zobacz na mapie Gdańska, Zwycięstwa i Hallera zobacz na mapie Gdańska, Zwycięstwa i Traugutta zobacz na mapie Gdańska, Słowackiego i Budowlanych zobacz na mapie Gdańska.

2. Punktowy pomiar prędkości
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Grunwaldzka i Bitwy Oliwskiej II zobacz na mapie Gdańska, Grunwaldzka i Abrahama zobacz na mapie Gdańska, Zwycięstwa i Traugutta zobacz na mapie Gdańska, Marynarki Polskiej i Reja zobacz na mapie Gdańska, Podwale Przedmiejskie i Łąkowa zobacz na mapie Gdańska (w każdym kierunku), Trakt św. Wojciecha przy Zrembie zobacz na mapie Gdańska (w każdym kierunku), Trakt Św. Wojciecha 191 zobacz na mapie Gdańska, Trakt Św. Wojciecha i Ukośn zobacz na mapie Gdańskaa.

3. Odcinkowy pomiar prędkości
Ulica Słowackiego - cały odcinek leśny zobacz na mapie Gdańska - od ul. Potokowej zobacz na mapie Gdańska do ul. Złota Karczma zobacz na mapie Gdańska.

GDYNIA

1. Rejestratory przejazdu na czerwonym świetle
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Chwaszczyńska i Brzechwy zobacz na mapie Gdyni, Morska i Kcyńska zobacz na mapie Gdyni, Morska - Obwodnica Trójmiasta zobacz na mapie Gdyni, Morska i Kartuska zobacz na mapie Gdyni, Morska i Chylońska zobacz na mapie Gdyni (od strony centrum), Morska i Warszawska zobacz na mapie Gdyni, Morska i Kwiatkowskiego zobacz na mapie Gdyni (dla obu kierunków), Śląska i Kielecka zobacz na mapie Gdyni, Zwycięstwa i Nowa Kopernika zobacz na mapie Gdyni, Zwycięstwa i Stryjska zobacz na mapie Gdyni, Zwycięstwa i Wielkopolska zobacz na mapie Gdyni, Zwycięstwa i Spółdzielcza zobacz na mapie Gdyni, Zwycięstwa - Przebendowskich zobacz na mapie Gdyni.

2. Punktowy pomiar prędkości
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Morska - Chylońska zobacz na mapie Gdyni (od strony centrum), Zwycięstwa i Bernardowska zobacz na mapie Gdyni, Zwycięstwa - Redłowska zobacz na mapie Gdyni, Wielkopolska i Racławicka zobacz na mapie Gdyni, Chwaszczyńska i Rdestowa zobacz na mapie Gdyni.

3. Odcinkowy pomiar prędkości
Odcinek ul. Wielkopolskiej zobacz na mapie Gdyni od ul. Łowickiej zobacz na mapie Gdyni do ul. Gedymina zobacz na mapie Gdyni.

Miejsca

Opinie (494) 8 zablokowanych

  • TRISTAR (8)

    Mam nadzieje ze sie nie okaze ze Tristar to generator korkow...

    • 139 13

    • Nie podszywaj się (1)

      WOJT a nie jakiś tam małymi literkami. Nie cierpię blachosmrodów.

      • 0 2

      • Każdy ma swojego ....

        gdyby kiedykolwiek przytrafiło ci się jakieś nieszczęście i potrzebowałbyś interwencji strażaków czy podróży do szpitala, też trzymaj się swoich przekonań i zażycz sobie przyjazdu furmanki konnej albo rykszy.

        • 1 0

    • Raczej (1)

      generator mandatów. Szczególnie w nocy:)

      • 8 2

      • To nie jździj niewyspany,nie zagapisz się na skrzyżowaniu

        • 3 3

    • jak na razie to jadą 45-50 mam zieloną falę...do sprawdzenia

      • 2 1

    • Tristar to genrator korkow (1)

      Popatrzcie ile bedzie nowych kamer i fotoradarów na skrzyzowaniach.. teraz wszyscy beda jezdzic 50 km/h i hamować od razu jak zapali się żółte żeby nie dostać 500 zł za czerwone światlo.. generalnie 100% MIASTO POLICYJNE dlatego przeprowadziłem się do Pruszcza Gdańskiego tu nie ma świateł, kamer i fotoradarów.. tylko ronda i ruch idzie płynnie :) Odkąd mieszkam w pruszczu spalanie w samochodzie spadło mi o 2 litry na 100 km a do tego nie marnuje czasu w korkach :)

      • 16 11

      • przerowadz się

        do cieplewa to ci spalanie spadnie do zera no i ciepło

        • 17 2

    • jak nic

      Dojdzie do tego dojdzie bo system nie ma takiej koordynacji w stosunku do tramwajów które poruszaj się po Gdańsku.

      • 4 0

  • Tristar sristar

    Zamiast budować drogi 3-4 pasmowe to budują dwu i myślą, że to zwiększy przepustowość o 20-30%. Ciekawe na jakiej podstawie to wyliczyli

    • 0 2

  • (7)

    Niepotrzebnie o tym piszecie, teraz każdy właściciel szrota ze znanym znaczkiem i rurą kanalizacyjną w miejsce tłumika będzie chciał tak samo.

    • 62 18

    • (2)

      Zenek w tedeju i Janusz w lpegu dadzą radę. I nie szrot tylko okazja po Niemieckim lekarzu !!!

      • 17 2

      • z małej litery

        piszemy o narodowości tego lekarza

        • 1 0

      • Oraz Dżastin w Cywyku

        • 3 0

    • Dopóki nie odbierze poleconego z ITD (3)

      • 3 0

      • (2)

        wszak znany jest numer, aby nie odbierac poleconych z ITD, poniewaz nigdy nie zostaniesz ukarany, a mandaty wisza, az zostaja umozone.
        poczytaj.

        • 2 3

        • Tak sobie tłumacz,aż kolcik pójdzie na licytację komorniczą. Nawet pomimo tego,że zarejestrowany na mamusię ;) (1)

          • 6 1

          • odstaw fakt, pudelka i zioło bo masz niebezpiecznie dobry humor

            • 3 0

  • hehehe (13)

    Tristar - zielona fala dla zkmu plus sieć radarów.
    Znowu was wydymali.

    • 347 41

    • (5)

      Wydymali tylko ciebie, ja pomalowalem lakierem bezbarwnym tablicę a na szybie przyklejone są liście w miejscu naklejki. Sam do tego jeżdżę w kominiarce

      • 59 8

      • hmm (2)

        fajniej byś wyglądał w pończosze na głowie zamiast kominiarki.. przynajmniej jakiś element humorystyczny by na drogach się znalazł.

        • 4 0

        • Nie pończocha tylko rajstopy :) (1)

          • 2 0

          • bez dziur na oczy....

            • 1 0

      • Jeszcze soczewek kontaktowych nie zapomnij

        • 25 2

      • Hahaha :)

        • 19 0

    • "Was" ?? a Ciebie nie ;>?? (6)

      • 6 1

      • Ja jeżdżę tramwajem ;) (5)

        • 5 5

        • No i jesteś kolejnym Pajacem co komentuje temat, który go nie dotyczy. Pewnie z zawiści.

          Solą w oczy :)

          • 0 4

        • (3)

          na matarnie?

          • 12 1

          • zwłaszcza

            • 0 0

          • Matarnia? Tam są jakieś drogi? (1)

            • 7 1

            • Tak. Drogi czynsz, drogi sklep, drogie ogrzewanie.

              • 47 0

  • super (8)

    Może ostudzi to zapał siedzących na zderzaku przy maksymalnej dopuszczonej.

    • 76 99

    • niestety bedziemy siedziec, bo wtedy kamera nie zobaczy rejestracji

      • 0 0

    • ... (1)

      LEWY PAS TO NIE KÓŁKO RÓŻAŃCOWE. NA PRAWY RAUS !

      • 4 2

      • Pomrugaj mi jeszcze długimi przy maksymalnej dozwolonej. Karmię się Twoim gniewem ;)

        • 4 2

    • To jedź prawym pasem, a nie lewym!! (3)

      • 35 9

      • Prawy jest zajęty :) (2)

        • 5 6

        • teoretycznie (1)

          bo jeżeli auto na prawym jedzie 50 km/h a Ty na lewym 51 km/h ... to może lepiej zwolnić do 49 km/h zająć prawy i jechać " tunelem" powietrznym na prawym - gwarantuję - 0,5 l mniej na 100 km.

          • 0 0

          • Iii tam, ja wolę wtedy zająć lewy, przynajmniej nikt mi nie zahamuje przed maską :)

            W końcu wszystkie pasy są do jazdy, nie?

            • 2 3

    • Chciałbym

      ale w jaki sposób miał by to zrobić?
      Prędkość będzie OK, a odległości nikt nie kontroluje.

      • 11 0

  • czemu piszecie o tym w detalach ?

    Teraz cała banda będzie chciała pojechać tu szybciej niż 200/ godz czyli szybciej niż kierowca rajdowy. I co gorsze pewnie im się to uda.
    Zwierzęta będą mieć tu przerąbane a i mieszkańcy Złotej Karczmy nasłuchają się ryku silników na wysokich obrotach.
    Oj dziennikarze, dziennikarze....

    • 1 2

  • skoro można tam jechać 200/h

    to po co ograniczenia?
    no dobra, sportowe auto i wyszkolony kierowca.
    ale jak fachura da radę 200 to lajkonik 100?

    • 1 0

  • Przecież odcinkowy pomiar prędkości nie ma homologacji :)

    Odcinkowy pomiar prędkości nie ma homologacji jako metoda pomiarowa, więc nie można używać go do ujawnienia wykroczenia drogowego :) Ludzie czytajcie dokładnie co tu piszą. Na razie tylko testują system na który nie maja homologacji!!!!! I pewnie długo jeszcze nie będą mieli :)

    • 4 1

  • Proponuję opuszczać osłonę przeciwsłoneczną (3)

    kamery są tak usytuowane, że nie są w stanie uchwycić twarzy pod tak dużym kątem. Jeśli to straż miejska, to niech dochodzą kto prowadził w sądzie, jeśli policja, to nie uchylamy się od składania wyjaśnień, jednak powołując się na swoje prawo o odmowie składania fałszywych oskarżeń mówimy, że nie jesteśmy w stanie podać bezbłędnie prowadzącego.

    A i jeszcze pytanie, jak wyliczą prędkość przekroczenia? to że stwierdzą jazdę 80 km/h na całym odcinku, jest to przekroczenie o 10 km/h czy o 50 km/h przez kawałek a potem jazda 10 km/h?

    • 0 1

    • ...to mandat zapłaci właściciel,czyli mamusia. (2)

      • 0 0

      • Jest to niezgodne z konstytucją i paroma przepisami (1)

        gdyż nie można karać osoby nie będącej sprawcą.

        Donosicielstwo i kolaboracja za okupacji było karane goleniem głowy lub śmiercią, tak mnie rodzice uczyli,nie będe peowskiemu okupantowi donosił.

        Równie dobrze mogli by losowo wysyłać mandaty do przypadkowych osób.

        • 1 2

        • To zacytuj mi proszę odnośne artykuły Konstytucji i jeszcze parę przepisów.

          A potem zapoznaj się z V Ka 347/13 - wyrok Sądu Okręgowego w Koszalinie z 29 maja 2013 i orzeczeniem Trybunału Konstytucyjnego z 12 marca 2014

          • 0 0

  • nadchodzi koniec ery (8)

    koniec ery sprawnego poruszania się w ruchu drogowym w trójmieście. Teraz wszyscy będziemy zmuszeni jeździć jak emeryci a czas przejazdu minimum x2

    • 46 25

    • Jeśli będziemy jeździć jak emeryci 50 km/h... (5)

      to czas przejazdu spadnie o połowę. Kiedy polski ciemny naród ogarnie, że 50km/h w mieście nie wynika z chęci krojenia kasy z mandatów (to przy okazji) tylko z efektywności poruszania się - przy prędkości 48 -49 km przepływa pojazdów jest największy. Wpiszcie sobie w google czemu 50km/h jest optymalne. Ci co zechcą znajdą milion takich opracowań w sieci. Ale Polak i tak nie rozumie. Zresztą w innych krajach też nie. Różnica polega na tym, że tam zasady się respektuje. Po prostu. Nie dlatego, że ktoś rozumie i jest do czegoś przekonany.

      • 19 9

      • No miszczu Ł.M znalazłem (1)

        pawellipiec.natemat.pl/46775,50-km-h-ograniczenie-jest-tak-absurdalne-ze-nikt-go-nie-przestrzega

        Świetny artykuł, a tak się składa, że bardzo często jeżdżę po stolicy i Gdańsku, więc świetnie pasuje do twojej miszczowskiej teorii.
        W Warszawie po intensywnych opadach miasto stoi, bo właśnie prawie wszyscy jadą 50 km/h. Powodzenia w propagowaniu polityki wyrzucania pieniędzy w błoto i okłamywania ludzi.

        • 3 3

        • Tak,tak! Pan Paweł sam się przyznaje,że "strzela",ale przecież pisze tak mądrze...

          Korki w deszczu, i poza deszczem też,powoduje ogólne fajtłapowstwo i buractwo kierowców... Jazda 40,50 czy 70 km/h nie ma wpływu na powstawanie korka, korek powstaje w wyniku: zagęszczenia ilości pojazdów na skrzyżowaniach niekierowanych,spiętrzenia ilości pojazdów na "światłach", mało dynamicznego ruszania po zatrzymaniu,wykonywania manewrów zmiany pasa w dużym ruchu i bez sygnalizowania, zostawiania zbyt dużych odstępów na pasach wyłączenia i "do skrętu", co prowadzi do "wylania się" aut na pasy w kierunku na wprost, wreszcie - najpoważniejsze w korki są nieodmiennie efektem błędu kierowcy, któremu ZBYT WYSOKA prędkość pozostawiła zbyt mało czasu na uniknięcie kolizji. CZY AUTA JADĄ 40 , 50 CZY 70 TO JADĄ, a skoro jadą,to nie ma "korka". Korek to stój-jedź-stój-jedź, a nie "pięćdziesiąt".

          • 0 0

      • Dlaczego 50 km/h jest optymalne

        a) by zwiększyć emisję spalin i zużycie paliwa
        b) by zwiększyć ilość napraw silników zmęczonych jazdą z taką prędkością na czwartym biegu
        c) by zwiększyć poziom hałasu w mieście

        Co to znaczy panie ekspercie: "Przepływa pojazdów jest największy"

        • 3 0

      • (1)

        Nie, chłopski rozum jest ważniejszy od jakichkolwiek opracowań.

        Dlatego u nas buduje się kilometry wałów przeciwpowodziowych, a potem się płacze, że "żywioł zniósł mosty i poniszczył domy".

        • 7 2

        • Tak, w Islamskiej Republice Ludowej...

          ...i Nairobi, gdzie ludzie chodzą po pustyni i budują domy z patyków. Natomiast cała zachodnia cywilizacja już od dawna jest oparta na rozwiązaniach systemowych. Dlatego, że nawet jeśli nie działają w wyjątkowych i indywidualnych przypadkach to przy tej ilości ludzi, informacji i skomplikowania całości sprawdzają się najlepiej. Moja teściowa zjeżdża Słowackiego 40km/h bo tylko przy takiej prędkości czuje się komfortowo i nie stwarza nerwowych sytuacji na drodze. Kierowca z artykułu pojechał na luzaku 200km/h. I masz 50 tys. ludzi dziennie gdzieś pomiędzy. Jak to uregulujesz chłopskim rozumem? Wały przeciwpowodziowe są bardzo dobre. To brak celowych miejsc zalewowych jest zły. Tu system się sprawdza doskonale. Nawet jeśli celowo nie jest dostosowany to powodzi zdarzającej się raz na 20-30 lat.

          • 2 2

    • (1)

      I dobrze. Nadużywając gazu, olewając ograniczenia i wszystkich innych na drodze można nadrobić góra parę minut.

      • 23 13

      • oczywiście.To nowa teoria tych p******ców którzy bez elementarnej wiedzy stworzyli to g..wno?

        • 8 15

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

"Bez gwiazdy nie ma jazdy" - to powiedzenie tyczy się której marki?

 

Najczęściej czytane