Samolot "na prąd" przyleciał na Pomorze


W piątek, 14 czerwca, na lotnisku Aeroklubu Gdańskiego w Pruszcza Gdańskim wylądował pierwszy seryjnie produkowany samolot elektryczny Pipistrel Alpha Electro.



Pipistrel Alpha Electro to samolot produkcji słoweńskiej, który napędzany jest wyłącznie silnikiem elektrycznym o mocy 60 kW. Dwuosobowy, ultralekki samolot waży jedynie 350 kg, z czego 100 kg to waga dwóch baterii o sumarycznej pojemności 21 kWh. Maszyna została wykonana w technologii kompozytowej, z włókien szklanych i aramidowych.

Samolot kosztuje 125 tys. euro. Do tej pory w słoweńskiej fabryce w Ajdovscinie, wyprodukowano 40 egzemplarzy Pipistrel Alpha Electro, ale jeszcze w tym roku ta liczba przekroczy 50 maszyn. Samoloty trafią do klientów z Europy, Ameryki Północnej i Australii.

Pipistrel Alpha Electro - pierwszy seryjnie produkowany samolot elektryczny.
Pipistrel Alpha Electro - pierwszy seryjnie produkowany samolot elektryczny. fot. Michał Jelionek / Trojmiasto.pl
Maszyna lata z prędkością 150-160 km/h. Maksymalnie naładowane baterie wystarczają na godzinę lotu, czyli na pokonanie dystansu około 160 km.

- Póki co, niemałą przeszkodą w eksploatacji elektrycznego samolotu jest brak przystosowanej infrastruktury lotniskowej. W portach lotniczych brakuje stosownych stacji ładujących. Dlatego też przylatując do Trójmiasta z południa Polski, tak zaplanowaliśmy trasę, aby odwiedzać lotniska, na których będziemy mogli podładować baterie. Pełne ładowanie stacją o mocy 20 kW trwa około godziny. Oczywiście nie wszystkie porty lotnicze oferowały nam szybkie przyłącza elektryczne, dlatego na niektórych nasz postój trwał dłużej - wyjaśnia Krzysztof Będkowski, przedstawiciel Pipistrel Alpha w Polsce.
Pipistrel Alpha Electro - pierwszy seryjnie produkowany samolot elektryczny.
Pipistrel Alpha Electro - pierwszy seryjnie produkowany samolot elektryczny. fot. Michał Jelionek / Trojmiasto.pl
Samoloty powstały z myślą o podstawowym szkoleniu pilotów nad lotniskami. Niewykluczone jednak, że w przyszłości, wraz z rozwojem technologii, samolot elektryczny na jednym ładowaniu będzie w stanie pokonać dłuższe trasy, nawet do 500 km.

- Prądy duszące, turbulencje, dodatkowe obciążenie samolotu w postaci drugiej osoby - to wszystko wpływa na zasięg baterii. Oczywiście najdogodniejszymi warunkami dla tego samolotu są wiatry tylne. Wówczas zasięg może wydłużyć się nawet do 30 km - dodaje.
Pipistrel Alpha Electro - pierwszy seryjnie produkowany samolot elektryczny.
Pipistrel Alpha Electro - pierwszy seryjnie produkowany samolot elektryczny. fot. Michał Jelionek / Trojmiasto.pl
Maszyna została wyposażona w system rekuperacji, czyli odzyskiwania energii elektrycznej. Cały proces zachodzi podczas lądowania, kiedy silnik pracuje na wolnych obrotach, śmigło wiatrakuje i automatycznie doładowuje baterię.

- Co istotne, samolot posiada spadochron ratunkowy. Dzięki takiemu zabezpieczeniu, w przypadku awarii, rozładowania baterii czy innych komplikacji podczas lotu, pilot zawsze może tym samolotem wylądować na spadochronie - zakończył Będkowski.
Przedstawiciele firmy Pipistrel Alpha szacują, że jeszcze w tym roku pierwszy elektryczny samolot pojawi się na polskim niebie.

Opinie (74) 1 zablokowana

Wszystkie opinie

  • Fajnie, chyba najlepsza jest cisza panujaca w srodku w porowanniu do spalinowych maszyn (11)

    • 19 3

    • (3)

      Przez tę ciszę możesz mieć problem z oceną na ucho prędkości obrotowej śmigła/silnika oraz ewentualnej awarii/końca energii - identycznie jak w samochodzie elektrycznym. Czyli jesteś skazany na wskaźniki, które... też zawsze mogą ulec awarii.

      • 4 4

      • Czy ty jestes az tak głupi czy tylko udajesz? (1)

        • 1 6

        • o co ci chodzi? przecież ma rację

          • 6 3

      • i tak połowa już lata na słuchawkach aktywnych

        w których też nie zauważysz zę z silnikiem coś się dzieje

        • 1 0

    • (1)

      przeleć się szybowcem , to usłyszysz jak jest cicho , wszystko swiszczy powyżej prędkosci 90 km/h. przy tak lekkiej konstrukcji myślę że cicho w nim nie jest

      • 5 0

      • To fakt, znajomi mówili, że to niezwykłe wrażenie. Osobiście jednak wolę dźwięk turbopropa, czuję się z nim pewniej.

        • 2 0

    • (4)

      Dziękuję, wolę iść pieszo. Ostatnio jechałem hulajnogą elektryczną i niespodziewanie wyczerpała się bateria... po prostu stanąłem i okej. W powietrzu raczej to nie przejdzie. Także tego...

      • 4 1

      • Spoko, ze spadochronem awaryjnym w ogonie samolotu przejdzie.

        • 3 0

      • (2)

        Samolot jak traci napęd (kończy sie paliwo, silnik ucina, kończy się prąd itp) jest w stanie sporo doszybować - w zależności od konstrukcji i jej właściwości lotnych może to być niezły kawał drogi.

        • 0 0

        • przy standardowej wysokości na której lata większość GA i ultrasów czyli 1500 stóp (1)

          doszybuje sobie około 5 km. Takie samoloty mają doskonałość około 10. Ale problemów z silnikami elektrycznymi mimo wszystko powinno być mniej niż ze spalinowymi. Konstrukcja jednak dużo prostrza. Niemniej na dzień dzisiejszy to taka maszyna nadaje się tylko do ćwiczenia kręgów nadlotniskowych. Nie wiem jak jest w ultralightach, ale w lotnictwie general aviation musisz mieć pół godziny zapasu, zatem z mizernej godziny lotu w takim samolocie zostałoby ci tylko pół godziny na trasę. 5 kręgów nad pruszczem i do ładowania.

          • 2 0

          • tu jest godzina lotu oraz pół godziny zapasu

            • 0 0

  • Opieranie się na prądzie to zły kierunek (11)

    • 21 27

    • najgorszy (3)

      tylko węgiel pozdrawiam serdecznie

      • 11 8

      • Nasze kopalnie na pewno stworzą samolot zasilany węglem (1)

        • 16 0

        • ku chwale nadprezesa, wielkiego stratega bolszewizmu

          • 13 7

      • A z czego mamy w Polsce prad?

        • 5 1

    • (4)

      To odłącz swoje mieszkanie od prądu.

      • 12 3

      • W naszych warunkach prąd (3)

        prawie wyłącznie z węgla. Mówienie o eko pojazdach to mrzonka/kaprys. Naukowcy powinni kierować się bardziej w stronę wodoru

        • 5 4

        • Łatwiej i taniej jest opanować duże zanieczyszczenie w jednym miejscu niż miliony małych smrodów.

          Filtry, odzyskiwanie etc.

          • 5 1

        • Albo wycofywać się z węgla, ale tak radykalny pomysł nie przejdzie w Partii.

          • 7 4

        • A wodór to niby jak się wytwarza?

          Za pomocą prądu gamoniu.

          • 0 0

    • jak by nie patrzeć, w tym przypadku benzyna jest najpewniejsza

      • 3 6

    • Jak się tu znalazł komentarz sprzed stu lat?

      • 3 1

  • (6)

    Przy tej prędkości i pojemności baterii ledwo do Bydgoszczy z Gdańska doleci. Długa więc droga rozwoju produktu przed nim... Chyba że będzie on wykorzystywany tylko do szkoleń, wtedy miejmy nadzieję że będąc tańszy w eksploatacji, podstawowa licencja stanieje. Wierzycie w to?

    • 6 3

    • baterie musza miec 30x wieksza pojemnosc niz obecnie

      zeby mogly byc alternatywa dla paliwa lotniczego a i tak samolot bedzie tylko dysponowal polowa ladownosci

      • 4 0

    • (1)

      Nie stanieje, bo jeśli nawet na czymś takim zrobisz licencję to będzie to specjalna licencja na elektryki.

      • 1 4

      • nie ma powodu by była tylko na elektryki

        w zachowaniu w locie to nic nie zmienia

        • 1 0

    • Czytamy ze zrozumieniem.

      "Samoloty powstały z myślą o podstawowym szkoleniu pilotów nad lotniskami"
      Do podstawowego szkolenia pilota wystarczy niewielki zasięg.

      • 4 0

    • Opinia wyróżniona

      (1)

      1903 lot 37 metrów
      1919 - przelot przez Atlantyk 3000km.
      Obecnie rozwój technologii idzie dużo szybciej.Nawet jeśli zasięg samolotów elektrycznych będzie się podwajał co 2 lata ( a to dużo wolniej niż na pocz. XXw), to za 10 lat będzie to 5000 km. Wiem, że dla 20-latków 10 lat to wieczność i taka perspektywa to jakieś sf, ale to moment w rozwoju technologii. Dla niektórych zajmowanie się technologiami które raczkują i w obecnym stanie nie konkurują technologicznie z współcześnie komercyjnymi jest bez sensu, ale tak właśnie rozwija się świat. Jak coś dochodzi do poziomu komercyjnego, to technologia wybucha ( nie dosłownie, tylko przyspieszenie jest b. duże - przypisek dla niekumatych czepialskich)

      • 2 1

      • elektryki zasilane słońcem już przelatywaly Pacyfik

        • 0 0

  • Fantastycznie choc osiagi sa mizerne a koszty zakupu kosmiczne.Obecnie wieksze szanse mamy na drony jednososobowe (1)

    • 12 2

    • drony z definicji są bezzałogowe, czyli nie ma "dronów jednoosobowych"

      • 3 3

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Samolot "na prąd"

    No niech tylko prąd wysiadzie (2)

    To spadasz na ziemie i bye bye...

    • 1 7

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Samolot "na prąd"

      To nie dron, nie spadnie tak łatwo. Słyszałeś kiedyś o szybowcach?

      • 1 0

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Samolot "na prąd"

      Hehe

      Idąc tą myślą , zabraknie paliwa i też bey bey .

      • 1 0

  • Cóż to jest 150 km.Dojazd na lotnisko i z lotniska w tym czasie to można dojechać motorowerem nie mówiąc że samochodem.Moim skromnym zdaniem 500 km to minimum.!50 km to wystarczy na oblot swojej posiadłosci i dla mających taką ziemię to dobry samolocik

    • 8 2

  • Drogi samolot, zasięg ok 160km, zabawa na godzinę. Targetem chyba są idioci. (5)

    • 18 10

    • Idioci to chyba nie potrafią czytać? (1)

      "Samoloty powstały z myślą o podstawowym szkoleniu pilotów nad lotniskami"
      Do podstawowego szkolenia pilota wystarczy niewielki zasięg.
      :)

      • 6 1

      • Szkolenie w pojazdach, których nawet napędy nie są docelowe ;)

        Dziękuję za takie szkolenie.

        • 0 1

    • (2)

      Jak to jest tylko do robienia kręgów i kręcenia holdingów to oczekiwać można że ppl stanieje przynajmniej do 10 tys zł. Wierzysz w to?

      • 0 0

      • do PPLki on się nie nadaje. To ultralight. (1)

        Z resztą nawet gdyby certyfikowali samolot GA na prąd to przy takim zasięgu nadawałby się tylko na 5 kręgów. Bo musiałby mieć pół godziny w zapasie. O trasie nie ma mowy. Na dzień dzisiejszy taki samolot jest bez sensu. Poza tym w cenie PPLki paliwo to tylko 20% kosztów.

        • 0 0

        • ma pół godziny zapasu

          • 0 0

  • miałbyć miljon elektrycznych samochodów (1)

    a tu bach - mamy elektryczny samolot
    Matołusz jest niesamowity
    a prąd to z elektrowni w Ostrołęce i lądowisko przy każdym TBS-ie

    • 11 8

    • to nie jest polska konstrukcja

      więc wypluj te słowa o mateuszu, nadal jest jaki jest, a nie niesamowity

      • 0 2

  • (4)

    Wspaniale ten świat się rozwija. Samoloty z zasięgiem 160km, samochody przejeżdżające 100km i ładujące się kilkanaście godzin.

    • 13 6

    • 100km? chyba zartujesz (3)

      Co za bzdura! Np. Nissan Leaf do 380km. 80% baterii w ciągu ok. 60 min. Możesz nie siać już fakenewsów?

      • 5 5

      • (2)

        Taa "do 380km" jest kluczowe. Zobacz jakiego potrzebujesz przyłącza aby tak szybko ładować. No i gdzie są te ładowarki?

        • 3 5

        • komentarz odnosił się do świata

          • 1 0

        • Powoli wszędzie

          Za rok może trzy będzie pod Twoją Biedronką, niektórzy już mają pod Lidlem.

          • 1 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Samolot "na prąd"

    (1)

    Fajny. Przygotowania do lotu trwają dłużej niż sam lot.

    • 3 0

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Samolot "na prąd"

      Jak przy każdym samolocie :)

      • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ogłoszenia polecane

Wydarzenia

Dni Otwarte Peugeot
Dni Otwarte Peugeot
dni otwarte
wrz 13-18
g. 9.00
Gdańsk, Peugeot Zdunek serwis

Sprawdź się

Sprawdź się

4MOTION to napęd na wszystkie koła stosowany przez którego producenta?