Samolot "na prąd" przyleciał na Pomorze


W piątek, 14 czerwca, na lotnisku Aeroklubu Gdańskiego w Pruszcza Gdańskim wylądował pierwszy seryjnie produkowany samolot elektryczny Pipistrel Alpha Electro.



Pipistrel Alpha Electro to samolot produkcji słoweńskiej, który napędzany jest wyłącznie silnikiem elektrycznym o mocy 60 kW. Dwuosobowy, ultralekki samolot waży jedynie 350 kg, z czego 100 kg to waga dwóch baterii o sumarycznej pojemności 21 kWh. Maszyna została wykonana w technologii kompozytowej, z włókien szklanych i aramidowych.

Samolot kosztuje 125 tys. euro. Do tej pory w słoweńskiej fabryce w Ajdovscinie, wyprodukowano 40 egzemplarzy Pipistrel Alpha Electro, ale jeszcze w tym roku ta liczba przekroczy 50 maszyn. Samoloty trafią do klientów z Europy, Ameryki Północnej i Australii.

Pipistrel Alpha Electro - pierwszy seryjnie produkowany samolot elektryczny.
Pipistrel Alpha Electro - pierwszy seryjnie produkowany samolot elektryczny. fot. Michał Jelionek / Trojmiasto.pl
Maszyna lata z prędkością 150-160 km/h. Maksymalnie naładowane baterie wystarczają na godzinę lotu, czyli na pokonanie dystansu około 160 km.

- Póki co, niemałą przeszkodą w eksploatacji elektrycznego samolotu jest brak przystosowanej infrastruktury lotniskowej. W portach lotniczych brakuje stosownych stacji ładujących. Dlatego też przylatując do Trójmiasta z południa Polski, tak zaplanowaliśmy trasę, aby odwiedzać lotniska, na których będziemy mogli podładować baterie. Pełne ładowanie stacją o mocy 20 kW trwa około godziny. Oczywiście nie wszystkie porty lotnicze oferowały nam szybkie przyłącza elektryczne, dlatego na niektórych nasz postój trwał dłużej - wyjaśnia Krzysztof Będkowski, przedstawiciel Pipistrel Alpha w Polsce.
Pipistrel Alpha Electro - pierwszy seryjnie produkowany samolot elektryczny.
Pipistrel Alpha Electro - pierwszy seryjnie produkowany samolot elektryczny. fot. Michał Jelionek / Trojmiasto.pl
Samoloty powstały z myślą o podstawowym szkoleniu pilotów nad lotniskami. Niewykluczone jednak, że w przyszłości, wraz z rozwojem technologii, samolot elektryczny na jednym ładowaniu będzie w stanie pokonać dłuższe trasy, nawet do 500 km.

- Prądy duszące, turbulencje, dodatkowe obciążenie samolotu w postaci drugiej osoby - to wszystko wpływa na zasięg baterii. Oczywiście najdogodniejszymi warunkami dla tego samolotu są wiatry tylne. Wówczas zasięg może wydłużyć się nawet do 30 km - dodaje.
Pipistrel Alpha Electro - pierwszy seryjnie produkowany samolot elektryczny.
Pipistrel Alpha Electro - pierwszy seryjnie produkowany samolot elektryczny. fot. Michał Jelionek / Trojmiasto.pl
Maszyna została wyposażona w system rekuperacji, czyli odzyskiwania energii elektrycznej. Cały proces zachodzi podczas lądowania, kiedy silnik pracuje na wolnych obrotach, śmigło wiatrakuje i automatycznie doładowuje baterię.

- Co istotne, samolot posiada spadochron ratunkowy. Dzięki takiemu zabezpieczeniu, w przypadku awarii, rozładowania baterii czy innych komplikacji podczas lotu, pilot zawsze może tym samolotem wylądować na spadochronie - zakończył Będkowski.
Przedstawiciele firmy Pipistrel Alpha szacują, że jeszcze w tym roku pierwszy elektryczny samolot pojawi się na polskim niebie.

Opinie (74) 1 zablokowana

Wszystkie opinie

  • Elektryczne...

    Wydaje się, że pomimo wysiłków napęd elektryczny nie jest dobrą alternatywą dla spalania paliw kopalnych. Samochód elektryczny jako pierwszy przekroczył 100km/h na początku ubiegłego wieku i co? i nic!... Wbrew opiniom optymistów mało kto zdaje sobie sprawę, że praktycznie wszystkie kombinacje reakcji chemicznych do gromadzenia energii są dobrze poznane i opanowane. W tej dziedzinie nowinek przełomowych nie będzie. Dopóki nie zostanie wprowadzona wymiana zunifikowanych baterii na stacjach, napęd elektryczny będzie zabawką bogatych ludzi bawiących się w "ekologię". Kto będzie chciał spędzać na stacji godzinę (przy szybkim ładowaniu) co 300 km?

    • 0 0

  • Opinia wyróżniona

    Jesteśmy w tyle (2)

    Świetnie, widzę, że postęp dokonuje się we wszystkich środkach transportu. W Stanach i Norwegii jeździ mnóstwo Tesli, jeszcze parę lat i branża lotnicza pójdzie też w tym kierunku. Jak widać można. I nie zapominajmy - paliwo za jeden przelot to 20zl.

    • 1 1

    • w okolicy Vancouver odbywają się już loty komercyjne z pasażerami samolotem elektrycznym (przerobionym spalinowym). zamierzają zelektryfikowac większość floty do obslugi lokalnych połączeń pasażerskich

      • 0 0

    • tak - tesla w podstawowym wyposażeniu to ok 100 tys euro

      samochód dla klasy średniej
      jak Matołusz dofinansuje - ma kosztować 5 stów
      możesz przejechać ok 450 km na jednym ładowaniu w zależności od silnika

      a już widzę elektryczne dżambo dżety wyprodukowane przez państwową fabrykę samolotów w Świdniku

      • 0 0

  • Drogi samolot, zasięg ok 160km, zabawa na godzinę. Targetem chyba są idioci. (5)

    • 18 10

    • (2)

      Jak to jest tylko do robienia kręgów i kręcenia holdingów to oczekiwać można że ppl stanieje przynajmniej do 10 tys zł. Wierzysz w to?

      • 0 0

      • do PPLki on się nie nadaje. To ultralight. (1)

        Z resztą nawet gdyby certyfikowali samolot GA na prąd to przy takim zasięgu nadawałby się tylko na 5 kręgów. Bo musiałby mieć pół godziny w zapasie. O trasie nie ma mowy. Na dzień dzisiejszy taki samolot jest bez sensu. Poza tym w cenie PPLki paliwo to tylko 20% kosztów.

        • 0 0

        • ma pół godziny zapasu

          • 0 0

    • Idioci to chyba nie potrafią czytać? (1)

      "Samoloty powstały z myślą o podstawowym szkoleniu pilotów nad lotniskami"
      Do podstawowego szkolenia pilota wystarczy niewielki zasięg.
      :)

      • 6 1

      • Szkolenie w pojazdach, których nawet napędy nie są docelowe ;)

        Dziękuję za takie szkolenie.

        • 0 1

  • (6)

    Przy tej prędkości i pojemności baterii ledwo do Bydgoszczy z Gdańska doleci. Długa więc droga rozwoju produktu przed nim... Chyba że będzie on wykorzystywany tylko do szkoleń, wtedy miejmy nadzieję że będąc tańszy w eksploatacji, podstawowa licencja stanieje. Wierzycie w to?

    • 6 3

    • Opinia wyróżniona

      (1)

      1903 lot 37 metrów
      1919 - przelot przez Atlantyk 3000km.
      Obecnie rozwój technologii idzie dużo szybciej.Nawet jeśli zasięg samolotów elektrycznych będzie się podwajał co 2 lata ( a to dużo wolniej niż na pocz. XXw), to za 10 lat będzie to 5000 km. Wiem, że dla 20-latków 10 lat to wieczność i taka perspektywa to jakieś sf, ale to moment w rozwoju technologii. Dla niektórych zajmowanie się technologiami które raczkują i w obecnym stanie nie konkurują technologicznie z współcześnie komercyjnymi jest bez sensu, ale tak właśnie rozwija się świat. Jak coś dochodzi do poziomu komercyjnego, to technologia wybucha ( nie dosłownie, tylko przyspieszenie jest b. duże - przypisek dla niekumatych czepialskich)

      • 2 1

      • elektryki zasilane słońcem już przelatywaly Pacyfik

        • 0 0

    • (1)

      Nie stanieje, bo jeśli nawet na czymś takim zrobisz licencję to będzie to specjalna licencja na elektryki.

      • 1 4

      • nie ma powodu by była tylko na elektryki

        w zachowaniu w locie to nic nie zmienia

        • 1 0

    • Czytamy ze zrozumieniem.

      "Samoloty powstały z myślą o podstawowym szkoleniu pilotów nad lotniskami"
      Do podstawowego szkolenia pilota wystarczy niewielki zasięg.

      • 4 0

    • baterie musza miec 30x wieksza pojemnosc niz obecnie

      zeby mogly byc alternatywa dla paliwa lotniczego a i tak samolot bedzie tylko dysponowal polowa ladownosci

      • 4 0

  • Fajnie, chyba najlepsza jest cisza panujaca w srodku w porowanniu do spalinowych maszyn (11)

    • 19 3

    • (4)

      Dziękuję, wolę iść pieszo. Ostatnio jechałem hulajnogą elektryczną i niespodziewanie wyczerpała się bateria... po prostu stanąłem i okej. W powietrzu raczej to nie przejdzie. Także tego...

      • 4 1

      • (2)

        Samolot jak traci napęd (kończy sie paliwo, silnik ucina, kończy się prąd itp) jest w stanie sporo doszybować - w zależności od konstrukcji i jej właściwości lotnych może to być niezły kawał drogi.

        • 0 0

        • przy standardowej wysokości na której lata większość GA i ultrasów czyli 1500 stóp (1)

          doszybuje sobie około 5 km. Takie samoloty mają doskonałość około 10. Ale problemów z silnikami elektrycznymi mimo wszystko powinno być mniej niż ze spalinowymi. Konstrukcja jednak dużo prostrza. Niemniej na dzień dzisiejszy to taka maszyna nadaje się tylko do ćwiczenia kręgów nadlotniskowych. Nie wiem jak jest w ultralightach, ale w lotnictwie general aviation musisz mieć pół godziny zapasu, zatem z mizernej godziny lotu w takim samolocie zostałoby ci tylko pół godziny na trasę. 5 kręgów nad pruszczem i do ładowania.

          • 2 0

          • tu jest godzina lotu oraz pół godziny zapasu

            • 0 0

      • Spoko, ze spadochronem awaryjnym w ogonie samolotu przejdzie.

        • 3 0

    • (3)

      Przez tę ciszę możesz mieć problem z oceną na ucho prędkości obrotowej śmigła/silnika oraz ewentualnej awarii/końca energii - identycznie jak w samochodzie elektrycznym. Czyli jesteś skazany na wskaźniki, które... też zawsze mogą ulec awarii.

      • 4 4

      • i tak połowa już lata na słuchawkach aktywnych

        w których też nie zauważysz zę z silnikiem coś się dzieje

        • 1 0

      • Czy ty jestes az tak głupi czy tylko udajesz? (1)

        • 1 6

        • o co ci chodzi? przecież ma rację

          • 6 3

    • (1)

      przeleć się szybowcem , to usłyszysz jak jest cicho , wszystko swiszczy powyżej prędkosci 90 km/h. przy tak lekkiej konstrukcji myślę że cicho w nim nie jest

      • 5 0

      • To fakt, znajomi mówili, że to niezwykłe wrażenie. Osobiście jednak wolę dźwięk turbopropa, czuję się z nim pewniej.

        • 2 0

  • Opieranie się na prądzie to zły kierunek (11)

    • 21 27

    • (4)

      To odłącz swoje mieszkanie od prądu.

      • 12 3

      • W naszych warunkach prąd (3)

        prawie wyłącznie z węgla. Mówienie o eko pojazdach to mrzonka/kaprys. Naukowcy powinni kierować się bardziej w stronę wodoru

        • 5 4

        • A wodór to niby jak się wytwarza?

          Za pomocą prądu gamoniu.

          • 0 0

        • Albo wycofywać się z węgla, ale tak radykalny pomysł nie przejdzie w Partii.

          • 7 4

        • Łatwiej i taniej jest opanować duże zanieczyszczenie w jednym miejscu niż miliony małych smrodów.

          Filtry, odzyskiwanie etc.

          • 5 1

    • najgorszy (3)

      tylko węgiel pozdrawiam serdecznie

      • 11 8

      • A z czego mamy w Polsce prad?

        • 5 1

      • Nasze kopalnie na pewno stworzą samolot zasilany węglem (1)

        • 16 0

        • ku chwale nadprezesa, wielkiego stratega bolszewizmu

          • 13 7

    • Jak się tu znalazł komentarz sprzed stu lat?

      • 3 1

    • jak by nie patrzeć, w tym przypadku benzyna jest najpewniejsza

      • 3 6

  • czy na tym samolocie można wykonać efektowny korkociąg (5)

    tak gdzieś 150 metrów na wodą...

    • 4 4

    • (1)

      hahahahahahaha 450 stóp na wodą korkociąg, brawooooo! taniej jest mimo wszystko skoczyć pod pociąg, ale kto w takim momencie pieniądze by liczył

      • 2 0

      • bezpieczna maszyna

        ma pasy przecież

        • 1 0

    • Daro

      Nie wystarczy baterii...

      • 0 0

    • dziś w Pile testowali, wcześniej niejaki szufa tez tam...

      • 0 0

    • można!

      nawet zanurkować! do odważnych świat należy.

      • 3 1

  • (4)

    Wspaniale ten świat się rozwija. Samoloty z zasięgiem 160km, samochody przejeżdżające 100km i ładujące się kilkanaście godzin.

    • 13 6

    • 100km? chyba zartujesz (3)

      Co za bzdura! Np. Nissan Leaf do 380km. 80% baterii w ciągu ok. 60 min. Możesz nie siać już fakenewsów?

      • 5 5

      • (2)

        Taa "do 380km" jest kluczowe. Zobacz jakiego potrzebujesz przyłącza aby tak szybko ładować. No i gdzie są te ładowarki?

        • 3 5

        • Powoli wszędzie

          Za rok może trzy będzie pod Twoją Biedronką, niektórzy już mają pod Lidlem.

          • 1 0

        • komentarz odnosił się do świata

          • 1 0

  • Ufff, bez okularów przeczytałem że ten samolot przyleciał pod prąd!

    • 0 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Samolot "na prąd"

    No niech tylko prąd wysiadzie (2)

    To spadasz na ziemie i bye bye...

    • 1 7

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Samolot "na prąd"

      Hehe

      Idąc tą myślą , zabraknie paliwa i też bey bey .

      • 1 0

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Samolot "na prąd"

      To nie dron, nie spadnie tak łatwo. Słyszałeś kiedyś o szybowcach?

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ogłoszenia polecane

Wydarzenia

Jak za dawnych lat: Gdańsk-Zakopane-Gdańsk
Jak za dawnych lat:...
zlot
paź 13-17
środa - niedziela
Halloween Car Spot
Halloween Car Spot
zlot
paź 29
piątek, g. 20:00
Gdańsk, Sopot, Ergo Arena
Rajd halloween, 10 urodziny Youngtimers
Rajd halloween, 10 urodziny Youngtimers
rajd / wędrówka
paź 30
sobota, g. 18:00
Gdańsk, Kuźnia Wodna

Sprawdź się

Sprawdź się

Czym jest AMG Brand Center Gdańsk?