Samolot "na prąd" przyleciał na Pomorze


W piątek, 14 czerwca, na lotnisku Aeroklubu Gdańskiego w Pruszcza Gdańskim wylądował pierwszy seryjnie produkowany samolot elektryczny Pipistrel Alpha Electro.



Pipistrel Alpha Electro to samolot produkcji słoweńskiej, który napędzany jest wyłącznie silnikiem elektrycznym o mocy 60 kW. Dwuosobowy, ultralekki samolot waży jedynie 350 kg, z czego 100 kg to waga dwóch baterii o sumarycznej pojemności 21 kWh. Maszyna została wykonana w technologii kompozytowej, z włókien szklanych i aramidowych.

Samolot kosztuje 125 tys. euro. Do tej pory w słoweńskiej fabryce w Ajdovscinie, wyprodukowano 40 egzemplarzy Pipistrel Alpha Electro, ale jeszcze w tym roku ta liczba przekroczy 50 maszyn. Samoloty trafią do klientów z Europy, Ameryki Północnej i Australii.

Pipistrel Alpha Electro - pierwszy seryjnie produkowany samolot elektryczny.
Pipistrel Alpha Electro - pierwszy seryjnie produkowany samolot elektryczny. fot. Michał Jelionek / Trojmiasto.pl
Maszyna lata z prędkością 150-160 km/h. Maksymalnie naładowane baterie wystarczają na godzinę lotu, czyli na pokonanie dystansu około 160 km.

- Póki co, niemałą przeszkodą w eksploatacji elektrycznego samolotu jest brak przystosowanej infrastruktury lotniskowej. W portach lotniczych brakuje stosownych stacji ładujących. Dlatego też przylatując do Trójmiasta z południa Polski, tak zaplanowaliśmy trasę, aby odwiedzać lotniska, na których będziemy mogli podładować baterie. Pełne ładowanie stacją o mocy 20 kW trwa około godziny. Oczywiście nie wszystkie porty lotnicze oferowały nam szybkie przyłącza elektryczne, dlatego na niektórych nasz postój trwał dłużej - wyjaśnia Krzysztof Będkowski, przedstawiciel Pipistrel Alpha w Polsce.
Pipistrel Alpha Electro - pierwszy seryjnie produkowany samolot elektryczny.
Pipistrel Alpha Electro - pierwszy seryjnie produkowany samolot elektryczny. fot. Michał Jelionek / Trojmiasto.pl
Samoloty powstały z myślą o podstawowym szkoleniu pilotów nad lotniskami. Niewykluczone jednak, że w przyszłości, wraz z rozwojem technologii, samolot elektryczny na jednym ładowaniu będzie w stanie pokonać dłuższe trasy, nawet do 500 km.

- Prądy duszące, turbulencje, dodatkowe obciążenie samolotu w postaci drugiej osoby - to wszystko wpływa na zasięg baterii. Oczywiście najdogodniejszymi warunkami dla tego samolotu są wiatry tylne. Wówczas zasięg może wydłużyć się nawet do 30 km - dodaje.
Pipistrel Alpha Electro - pierwszy seryjnie produkowany samolot elektryczny.
Pipistrel Alpha Electro - pierwszy seryjnie produkowany samolot elektryczny. fot. Michał Jelionek / Trojmiasto.pl
Maszyna została wyposażona w system rekuperacji, czyli odzyskiwania energii elektrycznej. Cały proces zachodzi podczas lądowania, kiedy silnik pracuje na wolnych obrotach, śmigło wiatrakuje i automatycznie doładowuje baterię.

- Co istotne, samolot posiada spadochron ratunkowy. Dzięki takiemu zabezpieczeniu, w przypadku awarii, rozładowania baterii czy innych komplikacji podczas lotu, pilot zawsze może tym samolotem wylądować na spadochronie - zakończył Będkowski.
Przedstawiciele firmy Pipistrel Alpha szacują, że jeszcze w tym roku pierwszy elektryczny samolot pojawi się na polskim niebie.

Opinie (74) 1 zablokowana

Wszystkie opinie

  • Fajnie, chyba najlepsza jest cisza panujaca w srodku w porowanniu do spalinowych maszyn

    • 19 3

  • Opieranie się na prądzie to zły kierunek

    • 21 27

  • Przez tę ciszę możesz mieć problem z oceną na ucho prędkości obrotowej śmigła/silnika oraz ewentualnej awarii/końca energii - identycznie jak w samochodzie elektrycznym. Czyli jesteś skazany na wskaźniki, które... też zawsze mogą ulec awarii.

    • 4 4

  • Przy tej prędkości i pojemności baterii ledwo do Bydgoszczy z Gdańska doleci. Długa więc droga rozwoju produktu przed nim... Chyba że będzie on wykorzystywany tylko do szkoleń, wtedy miejmy nadzieję że będąc tańszy w eksploatacji, podstawowa licencja stanieje. Wierzycie w to?

    • 6 3

  • najgorszy

    tylko węgiel pozdrawiam serdecznie

    • 11 8

  • To odłącz swoje mieszkanie od prądu.

    • 12 3

  • jak by nie patrzeć, w tym przypadku benzyna jest najpewniejsza

    • 3 6

  • Czy ty jestes az tak głupi czy tylko udajesz?

    • 1 6

  • przeleć się szybowcem , to usłyszysz jak jest cicho , wszystko swiszczy powyżej prędkosci 90 km/h. przy tak lekkiej konstrukcji myślę że cicho w nim nie jest

    • 5 0

  • Fantastycznie choc osiagi sa mizerne a koszty zakupu kosmiczne.Obecnie wieksze szanse mamy na drony jednososobowe

    • 12 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ogłoszenia polecane

Wydarzenia

Jak za dawnych lat: Gdańsk-Zakopane-Gdańsk
Jak za dawnych lat:...
zlot
paź 13-17
środa - niedziela
Halloween Car Spot
Halloween Car Spot
zlot
paź 29
piątek, g. 20:00
Gdańsk, Sopot, Ergo Arena
Rajd halloween, 10 urodziny Youngtimers
Rajd halloween, 10 urodziny Youngtimers
rajd / wędrówka
paź 30
sobota, g. 18:00
Gdańsk, Kuźnia Wodna

Sprawdź się

Sprawdź się

Jakie oznaczenie na stacjach benzynowych ma paliwo przeznaczone do silników diesla?