Seat Altea (produkowany od 2004) (1 opinia)

Seat Altea jest już na rynku od prawie roku i wciąż pozostaje dość egzotycznym widokiem na naszych drogach. To, czym Altea zwraca uwagę, jest bardzo śmiała i udana stylistyka. Mocną stroną jest również technika, bo podzespoły i płyta podłogowa pochodzą z Golfa V.

Za wygląd nowego Seata Altei odpowiedzialny jest Walter de' Silva, który wcześniej pracował dla Alfy Romeo. Od razu to widać, bowiem stylistyka nowego minivana Seata ma sporo dynamiki i u większości osób wzbudza emocje. Altea to pierwsze auto, w którym obecne są elementy nowego designu tej hiszpańskiej marki: wyrazisty przód z reflektorami podobnymi do kocich oczu, masywny tył i bardzo nietypowa dla minivanów dynamiczna, klinowata forma. A więc choć Altea jest minivanem, to na pewno nie wygląda "pudełkowato". Seat bardzo chętnie podkreśla sportową sylwetkę i postarał się o wymyślenie nowej niszy o nazwie Multi Sport Vehicle - i trzeba przyznać, nie bez racji.

Ale oprócz dynamicznego charakteru Seat jest też praktycznym pojazdem i może z powodzeniem konkurować z Focusem C-max i Renault Scenikiem. Podobnie jak u konkurentów w kabinie nowego Seata jest wystarczająco dużo miejsca dla 5 osób, a schowków i półeczek jest w sumie aż 30. Bagażnik ma objętość ponad 400 litrów, czyli tyle ile Renault Scenic pierwszej generacji i pod tym względem na tle konkurencji minivan Seata wypada średnio. Cieszy jednak podwójna podłoga w bagażniku i siatka mocująca bagaż. Szkoda tylko, że tylna kanapa nie jest wyjmowana i można w niej tylko położyć oparcia, a siedziska pozostają na miejscu. Cóż, podobno nie ma ideałów, a przy tym wyglądzie nowemu Seatowi można naprawdę wiele wybaczyć.

Kontrowersje może budzić kształt przedniego panela i deski rozdzielczej. Komu odpowiada styl Alfy Romeo z pewnością zaakceptuje widok, jaki ma przed sobą kierowca. Ale zwolennicy szkoły Volkswagena i Audi będą rozczarowani. Najważniejsze jednak, że nic nie można zarzucić ergonomii. Jedynie czerwone podświetlenie wskaźników może wydawać się męczące, ale to przecież hiszpańskie auto, a tam drażnienie byków jest narodową tradycją.

Jeśli chodzi o wyposażenie Altei, to wszystko jest kwestią ceny. Na pewno jednak warto wskazać aż sześć poduszek powietrznych i ABS z układem TCS już w najtańszej wersji Audience. Poza tym nawet ta podstawowa wersja Altei ma prostą klimatyzację i sporo detali podkreślających sportowy charakter auta. Należą do nich aluminiowa gałka dźwigni zmiany biegów i srebrne plastikowe elementy deski rozdzielczej. Bogatsze odmiany Reference i Stylance mają kierownicę obszytą skórą i ładne alufelgi. Wyposażenie tej ostatniej obejmuje dodatkowo m.in. dwustrefową klimatyzację i radio z CD.

SILNIKI
Do napędu Altei przewidziano 4 silniki. Dwa benzynowe z bezpośrednim wtryskiem paliwa - 1.6 o mocy 102 KM oraz 2.0 FSI o mocy 150 KM. Alternatywą są dwa turbodiesle - 1.9 TDI o mocy 105 KM i 2.0 16V TDI o mocy 140 KM. Wśród skrzyń biegów oprócz 5- i 6-biegowych manualnych jest także półautomat DSG. Niestety, to spory dodatkowy wydatek.

Kto zasiada w Altei po raz pierwszy będzie zaskoczony bardzo pewnym prowadzeniem się tego auta. Sztywne zawieszenie sprawia, że na równej drodze Altea jedzie jak po szynach. Mimo podwyższonej pozycji za kierownicą pozostaje wrażenie jazdy sportowym samochodem. I tak naprawdę to najbardziej wyróżnia minivana Seata na tle konkurencji. Warto wspomnieć jeszcze o zdobyciu przez Alteę 5 gwiazdek w testach zderzeniowych w testach EuroNCAP.

Patrząc na obecność Seata Altei na polskim rynku nie można się oprzeć wrażeniu, że tak właściwie nowe w nim jest tylko opakowanie. Altea wygląda znacznie bardziej dynamicznie od Opla Zafiry, Renault Scenica, czy nawet Focusa C-maxa. Gdyby nie świetnie zestrojone zawieszenie i wysoki stopień bezpieczeństwa, Altea byłaby kolejnym powieleniem znanego dobrze schematu minivana. Ale na szczęście nie jest i przy konkurencyjnej cenie ma w garści wiele atutów. Wszystkim, którzy wątpią w fachowość hiszpańskich inżynierów sugerujemy przekonać się o tym podczas jazdy próbnej.

Dane techniczne:

Silniki: 1,6 102 KM, 2,0 FSi 150 KM, 1.9 TDI 105 KM , 2.0 16V TDI 140 KM

niezawodność
3.0
komfort
4.0
ekonomia
3.0
wrażenia z jazdy
4.0
Średnia ocen
3.5

Inne modele marki Seat:

Altea, Arosa, Exeo,

Foto Moto

    Opinie (1)

    Dodaj opinię

    Dodaj opinię

    Odpowiedz

    Klikając "wyślij", akceptujesz regulamin dodawania opinii.
    zamknij

    Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Opinie niezwiązane z tematem artykułu, wulgarne, obraźliwe, naruszające prawo będą usuwane.

    - jeżeli uważasz, że dana opinia nie powinna się tu znaleźć, zgłoś ją do moderacji.

    Wydarzenia