• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Seat Leon 1.8 TSI. Klasyk gatunku

BaWo, Mart
21 lutego 2011 (artykuł sprzed 13 lat) 

Seat Leon. Dojrzała konstrukcja potrafiąca wzbudzić niemałe emocje.



Ile razy oglądaliście film "Leon Zawodowiec"? Na pewno wiele i za każdym razem z takimi samymi emocjami i zainteresowaniem. Podobnie jest z innym Leonem. Tym od Seata. Mimo upływu lat auto nadal potrafi wyzwolić emocje i wzbudzić zainteresowanie.



Pierwsza generacja Leona, która pojawiła się na rynku w 1999 roku, wywołała zamieszanie i podniosła ciśnienie wszystkim miłośnikom usportowionych kompaktów. Nagle okazało się bowiem, że za mniejsze pieniądze można mieć bardziej rasowe i lepiej wyposażone Audi A3.

Leon z miejsca stał się najlepiej sprzedającym się autem hiszpańskiego producenta. Przy okazji kanibalizując swojego starszego brata z Ingolstadt. Niemcy wyciągnęli z tej lekcji wnioski. Druga generacja Leona, która ujrzała światło dzienne w 2005 roku, w niczym nie przypominała nowego Audi A3. Wewnątrz bliżej było nowemu Leonowi do BMW 3. Z zewnątrz nowy Leon był zaś najbardziej akceptowalnym stylistycznie Seatem nowej generacji.

Od tego czasu minęło już sześć lat. Leon wygląda zaś dalej nieźle. Zwłaszcza po face liftingu. Z zewnątrz zmieniło się niewiele. Wewnątrz jednak mamy do czynienia z arcydziełem, czyli przekonstruowaną deską rozdzielczą. Uwolnioną od natarczywej czerwieni. Elegancko podświetloną i tak samo wystylizowaną. Designerską symfonią. Jakimś cudem nie skażoną przez księgowych.

No - może nie do końca. Ostre cięcia gryzipiórów czuć, dotykając zastosowanych wewnątrz materiałów. Tutaj widać, że Seat ma już swoje lata. Tak twardych materiałów nie znajdziemy dziś ani w Skodzie, ani w VW, ani też nawet w "koreańczykach".

Plastiki to tylko jeden wpis na liście denerwujących, drobnych oszczędności. Bo czy tak dużo kosztuje wyłożenie schowka miękkim materiałem i zamontowanie w nim wydajnego oświetlenia? Albo czy naprawdę nie można zmienić odgłosu zamykania drzwi na inny niż kłapanie dekielka starej puszki po kawie? Czy tak drogie jest umieszczenie w bagażniku seryjnej siatki na bagaże? Przecież ktoś włożył tu bardzo dużo pracy we wspaniale grający zestaw audio z genialną funkcją pełnego sterowania plikami MP3 na pendrivie. Czegoś takiego nie ma Mercedes i Lexus. Ktoś postarał się o to, aby Leon miał świetnie trzymające na zakrętach, przednie siedzenia. I żeby na tylnych mogli wygodnie usiąść pasażerowie o naprawdę sporym wzroście, co w tej klasie nie jest typowe. I wreszcie. Ktoś sprawił, że po przekręceniu kluczyka, wybaczamy Leonowi wszystkie niedociągnięcia.

Wtedy bowiem ożywa 1.8 litrowy, 160 konny silnik benzynowy z turbodoładowaniem i wtryskiem paliwa, legitymujący się momentem obrotowym wynoszącym 250 Nm. Czas rozpocząć zabawę. Dojeżdżając do setki w 7,8 sekundy i osiągając maksymalnie 213 km/h. Przy całkiem przyzwoitym zużyciu paliwa, wynoszącym średnio około ośmiu litrów benzyny na sto kilometrów.

To jednak tylko liczby. Zabawa polega zaś na doznaniach. Na nie zaś nie możemy narzekać. Dociskając pedał gazu ma się bowiem wrażenie, że Leon 1.8 TSI przyspiesza nieustannie. Bez szarpnięć i spadku obrotów. Jak szybkobieżna winda. To robota skrzyni DSG, która zmienia przełożenia szybciej niż najlepszy kierowca, trzymający lewarek klasycznego manuala. Odpowiadają za to dwa sprzęgła, oddzielne wałki z przełożeniami dla biegów parzystych i nieparzystych i perfekcyjna elektronika, wczuwająca się w styl jazdy kierowcy. Cała ta maszyneria najlepiej funkcjonuje na literce "S", który to symbol zmusza silnik do kręcenia się w okolice czerwonego pola. Dając przy okazji niesamowicie dużo frajdy przy wyprzedzaniu.

Literka "S" likwiduje konieczność użytkowania ręcznego trybu sterowania skrzynią, który można w tych okolicznościach nazwać w zasadzie jedynie gadgetem. Lewarek na "S" zwalnia prawą rękę, która obligatoryjnie powinno trzymać się na kierownicy. Bo Leon to istota wrażliwa. Natychmiastowo reagująca na układ kierowniczy. Z równie entuzjastycznym zawieszeniem. Coś dla tych, którzy lubią jazdę. Czyste doznania. Bez strusich piór i drobnomieszczańskiej elegancji.

Samochód do testów użyczony przez Iberia Motor Company S.A.
BaWo, Mart

Opinie (39) 3 zablokowane

  • ALE SHIT!!! AUDI GROUP MOGŁOBY SIĘ POZBYĆ TEJ MARKI!!!! (1)

    • 11 48

    • trollu a ty ze swoim trabantem nie masz tu głosu

      • 1 1

  • Seat (1)

    To Vies Wagen inaczej ubrany,czyli awaryjna wiewagenowska technologia dla tych naiwnych ktorzy wierza jeszcze w mity o niezawodnosci VW.

    • 14 41

    • każdy obecnie koncern to juz nie te auta co kiedyś

      o niezawodności można sobie pomarzyć, na tym tle szczególnie wszelkie nowoczesne diesle z turbo i dwumsówkami bardzo źle się zazanczają, no ale co robić Vw wcale nie jest aż taki zły na tle innych

      • 1 2

  • art sponsorowany (1)

    artykuł sponsorowany

    • 12 11

    • no bo jest :)

      • 2 0

  • Leon Zawodowiec, ale...

    Znów poziom merytoryczny artykułu pozostawia wiele do życzenia.

    • 9 7

  • Seat - świetny samochód ze średniej półki

    Osoby, które piszą bzdury o tej marce to chyba nigdy nie siedziały nawet w tym aucie... Uważam, że Leon jest świetną alternatywą dla takich aut jak: Auris, Ceed, Civic itd.

    • 38 9

  • Zdjęcia (1)

    Czy zdjęcia do tego artykułu robiono telefonem komórkowym? I do tego jakimś modelem sprzed 4 lat?

    • 15 2

    • skriny z jakiegos divixa

      przeca nie daliby sie powozic redaktorom zeby przetestowali

      • 4 0

  • Seat,wieswagen,Skodula (1)

    Pseudo-autka dla przegranej zyciowo gawiedzi.

    • 9 40

    • a dla ciebie cieciu zostaje tylko auto-noga życiowy debilu

      • 5 3

  • 1.8tsi hehehe (4)

    przecież to padaka jakich mało. poczytajcie na stronie:
    skocz.pl/1.8tsi
    "W mojej firmie padły 4 Skody 1.8 TSI kupione w styczniu 2009 (4 z 4) dwie na gwarancji (jedna naprawa silnika, druga wymiana silnika) i dwie po gwarancji jedna tydzień temu druga wczoraj. Przebiegi: 35k, 70k, 65k, 60k - wszystkie miały zwalony rozrząd."

    Ten silnik to kolejny crap od VW, zaraz po całej rodzinie fsi (sławny carbon build problem), 2.0tdi (pękające głowice, zwalone dwumasy, turbo) i 1.4tsi (engine noise) .... dużo można wymieniać, zresztą google mówią wszystko.

    • 24 11

    • Bo nie kupuje sie nowych samochodow z salonu, nie dosc ze traca na wartosci to jeszcze nie wiadomo jak jest z ich trwaloscia, dopiero po 3-4 latach testowania i tysiacach opinii mozna co nieco powiedziec o aucie

      Aha i nie ma aut idealnych

      U mnie Alfa 147 1.9 JTD - 115 koni

      • 7 1

    • romant (1)

      mówisz tu o skodzie a miales do czynienia z seatem bo chyba nie, jezdze dieslem 2.0 cztery lata i nic nie poszlo przejechane 95 000, głupot nirn gadaj jak nie masz pojecia i nawet nie siedziels w tym samochodzie

      • 1 3

      • 95 tys to prawie nówka na gwarancji

        poczekaj jeszcze 50 tys i się zacznie...

        • 6 0

    • teraz producenci wszystkich marek robią nas w balona

      nadmuchają trochę mocy za pomocą turba a tymczasem turbina po 150 tys do wymiany, akurat po gwarancji, dwumasówki do wymiany do 50 tys, a jak sę nie da o turbo to i po 50 tys pada, po prostu chcą zarobić na naiwnych co wierzą w te koniki.

      Jak ktoś chce kupić to żadne turbo tylko zwykłe sprawdzone jednostki o wiekszej pojemności,

      • 9 0

  • Nazwa tego auta odrzuca od myśli o zakupie (2)

    nawet gdyby wyglądał jak auston martin.
    Ta sama klasa co skoda ale wsrod emerytów będzie szał.
    Uwaga w starych modelach korodują błotniki z tyłu wiem bo kupiłem od dziadka lekarza (powarznie) i był tam zardzewiały. Ale szybko sprzedałem bo pozdrawiali mnie kolesie w skodach octaviach i renault megane a tego było już za dużo :-).

    • 8 18

    • to takiej klasy auto nie ma ocynku ?

      zart jakis

      • 4 0

    • jak był bity to i rdza sie pokazała

      proste

      • 6 1

  • w dyzlu to bym wzioł...

    • 10 3

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Sprawdź się

Sprawdź się

W którym roku odbył się pierwszy przejazd przez Trójmiasto Mikołajów na motocyklach?

 

Najczęściej czytane