• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Skoda Fabia. Z punktu A do punktu B

Marcin Tymiński
30 marca 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Wąska, lecz przestronna - Skoda Fabia Combi II. Wąska, lecz przestronna - Skoda Fabia Combi II.

Rodzinnie. Ten przysłówek ciągle towarzyszył nam podczas przygody ze Skodą Fabią Combi II. W przypadku tego samochodu nie ma motoryzacyjnego szaleństwa, ekscytacji osiągami, stylistyką, czy możliwościami na drodze. Skoda Fabia zapewnia doznania... no właśnie, rodzinne.



Wewnątrz Skody jest czarno-zielono. Wykonanie bardzo przyzwoite. Wewnątrz Skody jest czarno-zielono. Wykonanie bardzo przyzwoite.
W bagażniku spokojnie zmieszczą się nawet rowery. Co prawda po odkręceniu im przednich kół. O wożeniu ich na dachu można jednak zapomnieć. W bagażniku spokojnie zmieszczą się nawet rowery. Co prawda po odkręceniu im przednich kół. O wożeniu ich na dachu można jednak zapomnieć.
Surowy dźwięk diesla całkowicie rekompensują rzadkie wizyty na stacji benzynowej.  Surowy dźwięk diesla całkowicie rekompensują rzadkie wizyty na stacji benzynowej.
Długość - 4239 mm, szerokość - 1642 mm, wysokość - 1498 mm. Długość - 4239 mm, szerokość - 1642 mm, wysokość - 1498 mm.

Z zewnątrz i wewnątrz

Patrząc z przodu nie odróżnimy kombi od zwykłego hatchbacka. Takie samo duże logo, linia maski ze srebrnym grillem, zderzak i przednie reflektory. Różnice widać oczywiście z boku - w porównaniu z hatchbackiem nadwozie jest dłuższe o prawie 25 cm. Projektując wersję kombi styliści nie poszaleli: tył harmonijnie współgra z resztą auta i nie wygląda na doklejony, co jest przypadłością, na którą wciąż zdarza się cierpieć "kombiakom".

W środku cieszą solidnie dobrane materiały i prostota obsługi. Czarne wnętrze jest nieco smutne, ożywia je zielony kolor podświetlenia zegarów i wskaźników. Fotele są wygodne, ergonomia również niemal wzorowa (z wyjątkiem dźwigni hamulca ręcznego niezbyt szczęśliwie umieszczonego głęboko poniżej podłokietnika).

Najważniejsza jednak w tym przypadku jest pojemność bagażnika. Oczywiście rodzinna - 480/1460 litrów. Do tego schowek pod podłogą, roleta, plastikowa zakładka przyczepiana do ścian bagażnika i haczyki na siatki z zakupami.

Silnik i skrzynia biegów

Koncern VW ukochał pompowtryskiwacze i jakoś nie potrafi się z nimi rozstać. Wszystkich, którzy cenią sobie ciszę w kabinie, ewentualnie miłe mruczenie jednostki napędowej, można pocieszyć - Mandaryna w Sopocie brzmiała o wiele gorzej, niż 1.9 TDI o mocy 105 KM. Warkot silnika uspokaja się co prawda dopiero na czwartym biegu, nie to jednak jest najważniejsze. Olbrzymią i niezaprzeczalną zaletą tej Fabii jest bardzo niewielkie zapotrzebowanie na paliwo. Można zapomnieć, gdzie stoi nasza ulubiona stacja benzynowa. W mieście Fabia spala około sześciu litrów na każdą "setkę", na trasie jest jeszcze lepiej. Kierowca, który codziennie pokonuje miejski dystans kilkudziesięciu kilometrów, np. między Gdynią a Gdańskiem (i to jeżdżąc tylko "miastem"), na jednym baku może spokojnie jeździć dwa tygodnie.

W rodzinnym kombi z dieslem w kierowcy raczej nie obudzi się demon prędkości. Do normalnego poruszania się - także na trasie, z kompletem pasażerów i bagażem - moc silnika jest całkowicie wystarczająca. Skoki skrzyni są krótkie i precyzyjne, przydałby się jednak szósty bieg.

Właściwości jezdne

Dzięki dość twardemu zawieszeniu Skoda prowadzi się zupełnie nieźle i pewnie. Dzielnie wybiera nawet większe dziury, a z zawieszenia nie dobiegają żadne podejrzane odgłosy. Z równowagi potrafią auto wyprowadzić dopiero większe poprzeczne nierówności pokonywane z dużą prędkością.

Z radością powitaliśmy w Skodzie brak elektrycznego wspomagania kierownicy. Mowy nie ma o kręceniu nią jednym palcem, jednak dzięki temu Fabia daje przyjemne poczucie całkowitego panowania nad sobą. Autko zresztą spokojne jest i uległe. Jeśli rodzinny tata (jadąc oczywiście samemu) poczuje w sobie rajdową żyłkę i zechce bardzo szybko pokonywać zakręty, niech nie zdziwi się, że Fabia wpadnie w podsterowność. Wolniej więc. Tempem rodzinnym.

Podsumowanie

Dane ze sprzedaży wskazują, że zapotrzebowanie na niewielkie rodzinne kombi panuje nie tylko wśród klientów indywidualnych, ale i firm. Fabia kombi plasuje się w czołówce sprzedaży także wśród aut flotowych. Producenci z Mlada Boleslav dobrze wstrzelili się więc w ten segment rynku. Wbrew pozorom wybór tego typu aut nie jest oszałamiający. Do bezpośrednich konkurentów Skody należą m.in. Peugeot 207 SW oraz większy od Fabii Renault Clio Grandtour.

Ceny auta zaczynają się od 37 900 zł za podstawową wersję z silnikiem 1.2/60 KM. Podstawowa wersja 1.9 TDI/105 KM kosztuje 51 900 zł.

Samochód do testów użyczyła Skoda Auto Polska, przygotował diler marki Plichta.

Opinie (41)

  • Mandaryna w Sopocie brzmiała o wiele gorzej

    Pan Tymiński - mistrz metafory. Uwielbiam jego artykuły.

    • 9 5

  • Pytanie za 100pkt (5)

    Dlaczego wszystkie reklamy w gazetach czy na billboardach samochodów z grupy VAG mają tablice rejestracyjne "PO"?

    • 2 8

    • dlaczego?

      • 1 2

    • Bo mają siedzibę w Poznaniu.

      ...

      • 3 2

    • `Dlatego, że siedziba VW Polska jest w Poznaniu.

      • 4 2

    • moze dlatego ze produkcja grupy VAG jest w poznaniu ....

      • 3 0

    • dlatego zebys pytal

      • 0 3

  • A kogo stać na tak drogi samochód? I to jeszcze teraz w okresie kryzysu. (2)

    • 2 11

    • drogi?? chyba normalna cena...

      • 2 2

    • Cena nie jest wygurowana jak za samochod na podzespolach VW. Kup se Dacie lub chinczyka to porownamy.

      • 1 3

  • Skoda fabia to samochód dla emeryta w berecie z antenką na głowie. (4)

    I jeszcze ta cena.

    • 14 20

    • Złe bardzo to nie jest

      Ten 100konny diesel idzie lepiej od wielu innych popularnych samochodów. Chociaż rzeczywiście trochę drogie. Pod względem kosztów, trwałości i wykończenia na pewno dużo lepsze niż np. fiesta. Ale "rodzinne" to już trochę przesada. W zachodniej europie mianem "rodzinnego" to nawet kompakty nie bardzo się określa. Przeciez w fabii drzwi na łokciu sie opierają. Na służbówkę do jeżdżenia po okolicy bardzo dobre, ale do śmigania Gdańsk-W-wa to już niekoniecznie. Za komuny maluchy ciągały przyczepy i woziły po europie ale na szczęście te czasy już minęły.

      • 9 3

    • (1)

      lepsza taka skoda fabia niż te stare śmierdzące bmw, golfy III, audi i ich chorzy właściciele, którzy nie mają za nic kultury.

      • 8 3

      • tak piszesz jakby posiadanie fabii wymuszało na kierowcy odpowiednie zachowanie...

        idiotyzm ...

        • 1 2

    • e tam,jedzie na przod i sie nie psuje za bardzo. ale z cenami przeginaja. cenia sie jak vw a do tej marki im jeszcze troche brakuje.

      • 4 4

  • "Dzielnie wybiera nawet większe dziury..." (6)

    Nie musisz się już martwić, że jakąś przeoczysz.

    • 11 3

    • Kontynuując (5)

      Brak wspomagania pozwoli też w pełni odczuć to na kole kierownicy. Ortopeda będzie zachwycony, że tylu nowych klientów mu VW dostarczy.

      • 10 3

      • brak wspomagania... (4)

        ...ale elektrycznego - czytaj ze zrozumieniem. Nie oznacza to, że nie ma go w ogóle.

        • 3 0

        • ale nie napisali, że jakieś inne wsadzili... (3)

          znakiem tego z artykułu wynika, że wspomagania niet.

          • 1 4

          • lolu, nie ma skody po 96 (bodajze) bez wspomagania.a to na pompie jest niezawodne. elektryczne lubi jak to elektronika nawalac

            • 3 0

          • (1)

            dziecko drogie, w jakim Ty świecie żyjesz? od ponad 10 lat nie ma samochodów bez wspomagania układu kierowniczego...

            • 2 0

            • Ale będzie. Nowy Tata.

              • 1 0

  • 100 pkt wygrywam :)

    Bo w Poznaniu jest Kulczyk oficjalny dealer VAG na Polske

    • 4 3

  • zielona dzida

    dwójka kombi nie powala, bardziej podoba mi sie jedynka
    zobaczymy co będzie dalej od 1 lutego szefem projkentantów został Jozef Kaban, pracujący z ramienia vw przy veyronie, także będzie raczej coraz lepiej

    a jak ktoś chce marudzić zapraszam do porównania z plastikami i cenami np. aygo

    • 5 5

  • jak można zaprojektować tak BRZYDKI samochód...???

    ...i po co ...?

    • 9 12

  • ...jak można zaprojektować tak SZKARADNY samochód...

    ...i po co...?

    • 9 11

  • ...mistrzów SZKARADZIEŃSTWA i BRZYDOTY...

    ...zachęcam do zapoznania się choćby z ogólnymi koncepcjami Art Deco... Użyteczność nie musi iść w parze z nijakością...

    • 8 10

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najnowsze wiadomości

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Sprawdź się

Sprawdź się

Arteon i T-Roc to modele aut którego producenta?

 

Najczęściej czytane