• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Skoda Octavia. To nie jest kura

Marcin Tymiński
26 lutego 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Nowa Skoda Octavia. Rodzinna i praktyczna aż do bólu. Nowa Skoda Octavia. Rodzinna i praktyczna aż do bólu.

Dowcipy o Skodzie w kontekście nowej Octavii są zupełnie nieśmieszne. Tak jak wysłuchanie po raz setny piosenki o Jozinie z Bazin. Auto z zielonym kurakiem osiągnęło dziś pełną dojrzałość. Przypisywanie mu cech kurzych jest już nie na miejscu.

Wymiary nowej Octavii -4 569 mm długości, 1 769 mm szerokości, 1 462 wysokości. Wymiary nowej Octavii -4 569 mm długości, 1 769 mm szerokości, 1 462 wysokości.
Wielkie logo na kierownicy to znak rozpoznawczy Skody. Wielkie logo na kierownicy to znak rozpoznawczy Skody.
Coś dla sporej rodziny - 560 litrów pojemności bagażnika przy złożonych siedzeniach. Coś dla sporej rodziny - 560 litrów pojemności bagażnika przy złożonych siedzeniach.
Podobnie jak w Superbie, nazwa modelu wkomponowana w reflektory. Podobnie jak w Superbie, nazwa modelu wkomponowana w reflektory.


Z zewnątrz i wewnątrz.

Po faceliftingu Octavia (przynajmniej z przodu) wygląda nieco jak numer większy Superb. Podyskutować można np. czy nowe przednie lampy są ładniejsze od starych, nie można jednak skodzie odmówić elegancji. Auto nie powala stylistyką, jest jednak na tyle zgrabne i trzyma wszystkie proporcje, że z pewnością się nie opatrzy. Ot taka stonowana stylistyka bez szaleństw.

Podobnie jest w wewnątrz. Można dostać małego deja vu przypominając sobie Audi A4 poprzedniej generacji, nie to jest jednak ważne. W testowanym egzemplarzu znajdowało się wszystko co wymagającemu kierowcy jest "potrzebne" do życia łącznie z bardzo przyjazną w obsłudze firmową nawigacją. Funkcjonalność obsługi to bardzo duża zaleta auta. Podobnie jak ergonomia. Nie ma na co pogdakać.

Silnik i skrzynia biegów. Dwulitrowe TDI Volkswagena o mocy 140 KM to chyba optymalna jednostka napędowa dla Octavii. Dynamiczna, zapewniająca prawie sportowe wrażenia i w rozsądnych ilościach spożywająca olej napędowy. Nawet przy bardzo ciężkiej nodze i to w miejskich warunkach trudno zmusić "tedei" do konsumpcji większej niż 9 litrów ON na każde przejechane sto kilometrów.

Dlaczego jednak Volkswagen każe czekać klientom aż do czerwca na ten sam silnik, ale z układem common rail? Szczególnie rano, gdy jednostka napędowa jest zimna, pompowtryskiwacze klekoczą twardo, brutalnie i bezlitośnie. Po rozgrzaniu jest o wiele lepiej i "wesoły" klekot prawie całkowicie odchodzi na szczęście w niebyt. Z silnikiem bardzo ładnie współpracuje sześciobiegowa skrzynia biegów. Te wchodzą nieco twardo, zawsze jednak precyzyjnie

Właściwości jezdne.

Tej ostatniej cechy nie można odmówić też układowi kierowniczemu. Pochwalić należy też właściwości trakcyjne. Przy spokojnym prowadzeniu samochód nie daje się wyprowadzić z równowagi, nie ucieka na boki, ani nie zaskakuje nieprzewidzianymi reakcjami na nagłe manewry. Zawieszenie zestrojono dość komfortowo, w końcu to rodzinne kombi, a nie usportowiona wersja RS.

Podsumowanie.

Dzisiejsza Skoda może z podniesionym dziobem (to, że jednak czasami kojarzy się z kurą, to kwestia chyba tylko znaczka na masce - Czesi przywiązali się do swego staromodnego nieco logo i z uporem godnym lepszej sprawy bronią się przed rebrandingiem) stanąć obok swoich partnerów z koncernu Volkswagena. Nie ustępuje im pod względem jakości wykonania, użytych materiałów, obsługi, prowadzenia, czy właściwości jezdnych. Nie można się oczywiście oszukiwać, że kupując Skodę dostaje się np. Audi, jednak granica, która jeszcze całkiem niedawno wyraźnie dzieliła auta na te dla ludu z grubszym i cieńszym portfelem od pewnego poziomu (w tym wypadku od wersji Elegance) coraz bardziej się zaciera. By cieszyć się nową Skodą Octavią z dwustrefową klimatyzacją, pełnym pakietem elektrycznym, wszystkimi systemami podnoszącymi bezpieczeństwo i jasnym wnętrzem z fotelami z ekologicznej skóry należy przygotować się na wydatek ponad 100 tys. zł.

Auto do testów udostępnił dealer Skody - Plichta

Opinie (122) 7 zablokowanych

  • przy okazji Skody - gdzie lepiej serwisować? (3)

    nie chce nikogo reklamować ale powoli kończy mi się gwarancja i nie wiem czy dalej w autoryzowanym (mam pod domem) czy coś innego

    • 1 1

    • serwis (1)

      Od 6-ciu lat serwisuje moja Fabię w salonie Groblewski Jr w Sopocie. Złego słowa nie mogę powiedzieć o jakości i terminowości. Ceny - wcale nie takie wysokie. A obsługa bardzo kulturalna.

      • 0 1

      • to ja mam to samo w Gdyni u Plichty, teraz mam złapać nowe zniżki po gwarancji 30 % na robocizne, tylko nie wiem czy gdzies moze być taniej
        w sopocie moze jak sie kupi auto to jest może lepiej, kazdy ma swoje doswiadzczenia

        • 0 1

    • Jak nie obdzierają ze skóry to zawsze lepiej mieć wypełnioną książkę serw. - masz gwarancję i łatwiej auto sprzedać. Małe usterki śmiało możesz zlecić w mniejszym warsztacie, jest ich w Gdyni kilka

      • 1 0

  • Jeśli Skoda to nie kura, to co jest kurą? ;) (1)

    Dlaczego Skoda nie gdacze, ani nie pieje? Cos tutaj jest nie tak.
    Czy my jesteśmy w Zoo albo na wsi?
    Chyba autor przedobrzył tytuł... ;)

    Ps. Pozdro dla pana rolnika :)

    • 1 1

    • bo skoda jest niedopracowane ale zgłosze to do producenta:)

      Planuja ze bedzie gdakac i moze nawet znosic jajka.a pieje to kogut wiec tego sie chyba nieda załatwic:)

      • 0 0

  • Kurka, ale kura :) (6)

    Tylko kształt mało jajkowaty ;)

    • 3 5

    • ciekawe czy jaja tez znosi były by

      na wielkanos jak znalazł najlepiej juz malowane pisanki:)

      • 0 0

    • nie myśl, (4)

      że byłeś pierwszy jajo... pierwsza była kur*a, potem byłeś ty...

      • 0 3

      • A jeszcze potem... (3)

        byłeś ty... ;)

        • 2 1

        • mówiłem, (2)

          nie myśl, bo nie dorodziłeś się mózgu. Od myślenia jestem ja...

          • 0 3

          • Power lepiej wsiadz na rower :)

            i znikaj stąd!

            • 1 0

          • Nie wiem jak ameba moze mysleć...?

            Najpierw poproś kogoś aby pomyślał za ciebie amebo... he,he,he

            • 1 1

  • Ładna ta Skodzinka nawet (2)

    Może bym se kupił? Nic lepszego nowego za te pieniadze sie nie kupi przeciez. Silnik i wnętrze rodem z Audi A6... To musi być dobre.
    Tylko frajerzy przepłacają za niemieckie marki.

    • 11 7

    • zgadzam się całkowicie (1)

      niemieckimi jeżdżą najwięksi debile i zagrażający bezpieczeństwu w ruchu ulicznym...

      • 2 5

      • słuchajcie pólgłowki skoda to niemiecka marka

        skoda to prawie jak VW! Ale prawie robi ogromna róznice!!
        skoda istnieje tylko dzieki VW i to jego zasługa inaczej głaby juz by była tylko wspomnieniem podobnie jak seat.
        jak kogos stac to kupuje to co najlepsze czyli niemieckie jak nie to skode lub seata tylko jak skode to niech sobie zamaluje ta zieloną kure na kolor karoserji albo całkiem i nierobi wiochy.

        • 0 3

  • Lubie skode na wode;-)

    Prawda jes taka ,ze to mega banalne auto dla flot firmowych lub kogoś kto kupując skode wizualizuje sobie ,ze jedzie VW (bardzo czeste). Logo faktycznie jest do dupy - zielkona kura na takim superbie (limuzyna) to jak jakby w rolls-royce umiescić na masce lody na patyku. Słowem prestiż dla własciciela hurtowni gwożdzi.

    • 1 2

  • Mlada Boleslav

    proponuje wszytskim napinaczom odwiedziny w muzeum skody w mladzie boleslav, zwlaszcza jak ktoś ciśnie do Pragi na bronka

    zobaczycie kawał historii motoryzacji lauren klementy itd.
    mega luksusowe auta jak na swoje czasy

    nas takiej historii niestety pozbawiono za czasów prl, a jak była szansa na wejście vw do Polski
    to niektorzy wymyślili że dajewo będzie lepsze

    no a teraz sami odpowiedźcie sobie, gdzie jest dajewo, gdzie są polskie auta i gdzie jest skoda i vw

    • 3 1

  • za poand 100 wolabym milion razy nowa Avensis, a nie jakies czesko niemiecki wynalazlek :/ (4)

    • 15 18

    • za 100tys to corolli nie kupisz (3)

      zapraszamy do salonu, fiata pande sobie kup ;]

      • 2 3

      • nowa avensis kosztuje okolo 80 tysiecy niedouczony nie powiem kto (1)

        • 0 0

        • no bez jaj

          skoda jest popularnym autem w Polsce podobnie jak Toyota
          a VW to rownież plebsowe tyle, że na zachodzie
          więc umówmy się - wszytsko to są auta dla ludzi, roznica w zasobności portfela

          • 3 0

      • Kupisz, kupisz

        Widziałem grubo ponizej 80 tys Corolle w salonie, teraz.

        • 0 1

  • za 100 tys zl

    to mozna szarpnac nowe legacy w dieslu, ktore miazdzy ta skode pod kazdym wzgledem, za tyle samo mozna kupic mazde 6, honde accord ktore rowniez pozostawiaja skode daleko z tylu

    • 4 2

  • przeczytalem tylko 2 linijki - część "Z zewnątrz i wewnątrz."

    a tu już błąd,
    widać, że osoba, która przygotowywała artykuł, nie ma nawet ogólnej wiedzy na temat marki Skoda, a tym bardziej suPerb, a nie suBerb...
    może przeczytam dalszą część . . .

    • 3 3

  • Czeski wyrób

    Kiedyś powiedziałem na Skodę jadącą przede mną: "Ruszaj, ty czeski wyrobie!"... Niedługo potem dostałem Skodę od firmy w użytkowanie (Octavia przed FL). I z miejsca polubiłem tego "głupiego ptaszka" i odtąd swoją czeszkę nazywam "czeskim wyrobem" ale wyłącznie pieszczotliwie i z sentymentem :) Naprawdę, zupełnie przyzwoite vozidlo. Prywatnie chciałbym teraz zapolować na Superba I kupionego w polskim salonie. Przy nim każdy Passat od wąsatego Turasa spod Hamburga się chowa... A znaczek mi nie robi. Zielony ptaszek na moim czeskim wyrobie nieraz pokpił ze znacznie szlachetniejszych (niby) znaczków z cieciami w pozycji leżącej za kierownicą :P

    M.

    • 8 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Co oznacza skrót PAB?

 

Najczęściej czytane