- 1 Paraliż drogowy na północy Gdyni (39 opinii)
- 2 Milion zł na projekt remontu trzech ulic (90 opinii)
- 3 "Popis" tego kierowcy to kiepska reklama dla marki BMW (225 opinii)
- 4 Ten kierowca musi kochać Jezusa (35 opinii)
- 5 Po co kolejny remont na autostradzie? (84 opinie)
- 6 Alkoholowa mapa Polski (73 opinie)
Stacje ładowania zamiast miejsc parkingowych
Przykład jednej ze stacji ładowania elektryków, która znajduje się przy ul. Styp-Rekowskiego na Chełmie
Wcześniej były trzy ogólnodostępne miejsca postojowe, a teraz w ich miejscu znajduje się stacja ładowania samochodów elektrycznych. W ostatnim czasie, taka sytuacja miała miejsce w kilkudziesięciu punktach na mapie Gdańska, m.in. przy ul. Styp-Rekowskiego. Choć niektórym mieszkańcom to przeszkadza, cały proceder odbywa się zgodnie z prawem. Co więcej, urzędnicy zapewniają, że wybór lokalizacji stacji poprzedziły konsultacje społeczne.
Czytelnik twierdzi, że inwestycja wywołała niezadowolenie wśród jego sąsiadów. Dlaczego? Znalezienie wolnego miejsca postojowego przed budynkiem - które już wcześniej nie było łatwym zadaniem - obecnie graniczy z cudem. Czytelnik zaprezentował konkretne wyliczenia.
Czytaj również: Ładowanie pojazdów elektrycznych w nowych inwestycjach deweloperskich
- Odbyło się to bez jakiegokolwiek uprzedzenia i konsultacji. Nasz blok ma 24 lokale i tylko 20 miejsc postojowych wzdłuż ul. Tenisowej. Zabranie 15 proc. miejsc parkingowych oznacza złamanie ustawy budowlanej, która gwarantuje dostęp do miejsc parkingowych proporcjonalnie do liczby lokali. Naprzeciw budynku znajduje się inny budynek mieszkalny z dodatkowo czterema punktami usługowymi, a ostatnio dostawiono obok sklepu paczkomat. Czy naprawdę trzeba tak utrudniać życie mieszkańcom poprzez bezmyślny wybór miejsca na stację? - relacjonuje pan Krzysztof.
Realizacja obowiązku wynikającego z ustawy
Sprawdziliśmy to. Inwestorem tej ogólnodostępnej stacji ładowania - podobnie zresztą jak wszystkich tego typu obiektów w całej Polsce - jest spółka Energa Operator. Jej przedstawiciel naświetlił proces ich budowy w klarowny i zwięzły sposób. Treść wyjaśnień można streścić krótko. Wszystko odbywa się zgodnie z prawem, a dokładnie w oparciu o Ustawę o elektromobilności i paliwach alternatywnych.
Zgodnie z harmonogramem, na terenie Gdańska powstało 69 stacji ładowania. Najwięcej, bo aż siedem, zostało zlokalizowanych w Śródmieściu i na Chełmie. Listę ich lokalizacji można znaleźć tutaj (PDF). Warto podkreślić, że ich wybór nie został dokonany arbitralnie, ale na podstawie porozumień władz samorządowych z lokalnymi społecznościami.
- Energa Operator buduje punkty ładowania na podstawie tej ustawy, realizując nałożony na nią obowiązek. Lokalizacje stacji ładowania ustalane były przez lokalne samorządy i zostały wskazane w podejmowanych przez rady gmin uchwałach. Wszystkie lokalizacje podlegały uzgodnieniom społecznym, które prowadziły samorządy. Samorządy wybierały miejsca kierując się takimi czynnikami jak m.in. nasilony ruch pojazdów, obecność galerii i pasaży handlowych, dworców oraz węzłów komunikacyjnych, a także obiektów rekreacyjnych, np. hoteli. Innym kryterium była gęstość zaludnienia, dlatego wybierano również optymalne punkty w dzielnicach mieszkalnych - komentuje Grzegorz Baran, koordynator ds. kontaktów z mediami w spółce Energa Operator.
Dlaczego aż trzy miejsca postojowe?
Wielkość miejsc postojowych na stacjach również nie została wyciągnięta z kapelusza. Wynika ona z przepisów wspomnianej wcześniej ustawy. Dlaczego jedna stacja musi zajmować aż trzy miejsca postojowe? To ukłon ustawodawcy w kierunku niepełnosprawnych.
- Z każdej stacji mogą być ładowane dwa pojazdy jednocześnie. Jedno z miejsc przy każdej stacji ładowania jest większe, tj. ma szerokość 3,6 metra, aby mogły z niej korzystać wygodnie osoby z niepełnosprawnością - uzupełnia nasz rozmówca.
Konsultacje były wiosną ubiegłego roku
Informacje te potwierdzają gdańscy urzędnicy. Podali także więcej szczegółów w sprawie wyboru lokalizacji stacji ładowania na mapie całego miasta. Zostały one wyłonione w toku konsultacji społecznych, które przeprowadzono w dniach 15 kwietnia-29 maja ubiegłego roku. W oparciu o nią radni podjęli stosowną uchwałę 27 sierpnia tego samego roku. Zdecydowana większość miejsc powstała kosztem istniejących wcześniej miejsc postojowych, usytuowanych prostopadle lub skośnie względem jezdni.
- Plan dla Gdańska przygotowano w oparciu o gęstość zaludnienia, tzw. "mapy ciepła", odległość stacji transformatorowych, dostęp do gruntów w dyspozycji gminy, czy rozmieszczenie istniejących już ogólnodostępnych stacji ładowania. Z punktu widzenia miasta i przyszłych użytkowników pożądane też były lokalizacje wymuszające naturalną rotację pojazdów, np. punkty użyteczności publicznej takie jak urzędy, przychodnie i szpitale, muzea, teatry itp. Chodzi o zapobieganie sytuacji długotrwałego postoju przez jeden pojazd, przez co infrastruktura ładowania byłaby zablokowana dla pozostałych użytkowników - wyjaśnia Jędrzej Sieliwończyk z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2021-06-27 11:15
W Gdyni zamiast miejsc parkingowych sa słupki lub betonowe (11)
Krążki. To jest problem - władza w Gdyni zwalcza mieszkańców !
- 68 20
-
2021-06-28 16:50
Widocznie Gdyńska wadza Was mieszkanców b. lubi ;)
- 1 0
-
2021-06-27 13:49
(4)
Co to za komunistyczne myślenie? Jedzenie tez ma Ci miasto zapewnic bo brzuch masz pusty? Poprzewracalo sie ludziom w głowach od 500+ i innych programów socjalnych. Chcesz miec gdzie parkować, to plac za to, a nie oczekuj, ze reszta mieszkancow sie zrzuci
- 12 17
-
2021-06-27 22:28
(1)
A rowerzyści płacą za korzystanie ze ścieżek rowerowych które powstały po rozebraniu linii kolejowych? Jakoś nikt się wtedy nie pytał mieszkańców o to jak mają dojechać do celu.
- 4 2
-
2021-06-28 06:53
płacą tak jak inni, w podatkach,
- 2 4
-
2021-06-27 17:38
Ja (1)
Problem w tym , że nawet płatnych miejsc parkingowych w Gdyni ubywa i to w tempie skokowym. A miasto należy do mieszkańców a nie do urzędników i społeczników. Więc mieszkańcy ze swoimi pieniędzmi powinni móc robić co im się podoba. Chcą parkingów powinny być parkingi. Przeprowadzmy referendum w Gdyni na temat parkingów , ciekawe ile osób by takowych nie chciało?
- 11 3
-
2021-06-27 18:46
Artykuł kuźwa o Gdańsku i ktoś musiał nie wytrzymać
To, że Ty czegoś chcesz, nie znaczy, że mieszkańcy chcą. Przejdź się po ludziach w okolicach
Szkoły Muzycznej i popytaj, zdziwisz się. Darmowych miejsc ubywa. Z naciskiem na darmowych. I tak będzie. A zanim wyjedziesz z tezą, że per saldo też ubywa, to przypomnę, że sam względnie nowy parking pod filmówką ma 199 miejsc.- 2 2
-
2021-06-27 12:37
(4)
zapomniałes zażyć lekarstwa i krążki widzisz ?
- 10 15
-
2021-06-27 13:22
Byłes kiedys na skwerze Kosciuszki ? (3)
- 10 6
-
2021-06-27 17:23
tak, strasznie zawalony przez samochody
- 3 3
-
2021-06-27 15:33
W swoim salonie też parkujesz, czy jednak nie wszędzie musi być parking?
- 5 11
-
2021-06-27 15:29
Zapytaj lepiej, czy wie gdzie to jest.
- 6 1
-
2021-06-29 11:27
w Gdyni należy zlikiwidować parking dla pracowników urzędu miasta
I należy wprowadzić pełną odpłatność za karnet parkingowy.
Na miejscu parkingu pod urzędem należy zrobić potrzebną wszystkim pijalnię piwska, tak samo jak zrobiono to na parkingu przy plaży miejskiej. I koniecznie należy tam wpakować 10 betonowych delfinków- 9 2
-
2021-06-28 11:46
(3)
Jedno takie miejsce to jestem w stanie zrozumieć. Te samochody na razie nie mają moim zdaniem przyszłości. Zdecydowanie lepsze są hybrydy a jak mowa o hybrydach to na myśl toyota jedynie przychodzi.
- 16 7
-
2021-06-30 12:32
Hybrydy
Auta Hybrydowe tez mogą ładować się z takich stacji, miękkie hybrydy to już przeżytek był rewolucją 12 lat temu, teraz dyrektywy unijne wyznaczają jasny cel i musimy się z tym pogodzić
- 1 0
-
2021-06-29 17:35
Kolejny sprzedawca Toyot
Jedź se na giełdę i tam sprzedawaj.
- 1 0
-
2021-06-29 11:26
Hybrydy to nie tylko toyoty.
Hybrydy są w wersjach plug-in i bez możliwości ładowania.- 1 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.