• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Strefy czystego transportu mają być obowiązkowe. Wjadą do nich także auta z LPG

mJ
3 grudnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
W nowym projekcie dotyczącym stref czystego transportu w końcu doceniono instalacje LPG w samochodach. W nowym projekcie dotyczącym stref czystego transportu w końcu doceniono instalacje LPG w samochodach.

Wprowadzenie obowiązkowych stref czystego transportu we wszystkich gminach powyżej 100 tys. mieszkańców - taki pomysł ma Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Do tzw. stref zielonych wjadą wyłącznie auta niskoemisyjne, czyli przede wszystkim auta elektryczne, ale także - ku zadowoleniu wielu polskich kierowców - te z instalacjami LPG. Wygląda na to, że instalacje gazowe w końcu zostały docenione.



Plan wprowadzenia stref czystego transportu (SCT) w większych miastach, takich jak Gdańsk czy Gdynia, pojawił się już jakiś czas temu, ale przez mnogość niedociągnięć pomysł spalił na panewce. Resort klimatu i środowiska nie zamierza jednak odpuszczać tego tematu. Przygotowuje nowy, bardziej dopracowany projekt, który zakłada, że każda gmina powyżej 100 tys. mieszkańców będzie miała obowiązek wprowadzenia zielonych stref. A takich gmin w naszym kraju jest 37. Wdrożenie dość kontrowersyjnych przepisów oznaczałoby zamknięcie centrów dużych miast dla tradycyjnie napędzanych pojazdów.

Do tej pory gminy miały w tym temacie wolną rękę - mogły, ale nie musiały wyznaczać zielonych stref. Mało które z miast zdecydowało się na taki ruch.

W świetle nowych przepisów do SCT wjechać mogłyby pojazdy elektryczne, autobusy zeroemisyjne, pojazdy wodorowe (to melodia przyszłości, bo póki co w Polsce praktycznie nie ma takich aut), a także - to nowość - samochody zasilane LPG. Niezrozumiały jest brak na tej krótkiej liście hybryd typu plug-in, czyli tych ładowanych z gniazdka, które na samym prądzie są w stanie przejechać kilkadziesiąt kilometrów.

Oczywiście kluczowym argumentem przemawiającym za wprowadzeniem SCT w dużych miastach jest zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza i zachęcenie do zakupu niskoemisyjnych samochodów.

Czy po wprowadzeniu obowiązkowych SCT w dużych miastach taki obrazek będzie na porządku dziennym? Czy po wprowadzeniu obowiązkowych SCT w dużych miastach taki obrazek będzie na porządku dziennym?

LPG w zielonej strefie



To bardzo dobra wiadomość dla właścicieli aut z instalacją LPG, tym bardziej że Polska jest w europejskiej czołówce zużycia gazu płynnego w motoryzacji. Zakładając, że nowe przepisy weszłyby w życie - wówczas nie będzie trzeba posiadać stosunkowo drogich, elektrycznych samochodów, aby wjechać do SCT. Wystarczy nawet kilkunastoletnie auto z instalacją LPG, które dziś często jest obiektem drwin.

Niestety, ale bardzo mało mówi się w naszym kraju o ekologicznym potencjale gazu. A argumenty są bardzo mocne, bo przecież samochody osobowe zasilane LPG emitują do 20 proc. mniej dwutlenku węgla i 90 proc. mniej cząstek stałych w porównaniu do silników benzynowych, a także do 98 proc. mniej tlenków azotu i 81 proc. cząstek stałych niż diesle.

Przepustką do SCT będą specjalne naklejki wydawane przez diagnostę na stacji kontroli pojazdów. Prawdopodobnie takie oznakowanie będzie kosztowało 5 zł, a właściciel auta będzie musiał je umieścić na przedniej szybie, w dolnym rogu po lewej stronie.

A co z mieszkańcami stref?



Ustawa o elektromobilności w obecnym wydaniu dopuszcza wyłączenie z zakazu mieszkańców rejonów objętych SCT, a dodatkowo daje duże uprawnienia dla rad gmin i miast, które mogą samodzielnie decydować o zasadach wjazdu. Spora część aut zaparkowanych w strefach SCT należy do mieszkańców. Zakazanie im parkowania w zielonych strefach byłoby mocno kontrowersyjne. Nie sprecyzowano jednak, jak można rozwiązać ten problem.
mJ

Opinie (210) ponad 10 zablokowanych

  • Spelnia sie to oczym pisalem kilka lat temu

    I będzie dobrze szkoda ze tak późno.

    • 3 1

  • parkometry też zaczynały od kilku ulic

    • 2 1

  • z lpg nie mozna korzystac z garazow podziemnych (2)

    czyli na chodniku maja stawiac?

    • 5 2

    • wszędzie można, nikt mandatu nie wlepi

      a realne zagrożenie stwarzane przez ten wjazd jest zerowe

      • 1 1

    • W niektórych można. Kwestia wentylacji

      Np pod Galerię Przymorze już można

      • 1 1

  • Na gazie to się zupę gotuje... (3)

    Nie stać Cię na paliwo - nie kupuj samochodu.

    • 2 12

    • (2)

      Gas to paliwo, do tego o wiele czystsze i o wyższej oktanowości.

      • 5 0

      • (1)

        tylko bmw ale tego nie wytłumaczysz biedaką

        • 3 2

        • Chyba i**otOM nieużywającym kierunkowskazów za ich kierownicami...

          • 1 2

  • Ktoś chyba pomylił LPG z CNG (3)

    Tu w artykule też mamy zdanie o gazie ziemnym (metan - CNG), a zaraz obok mowa o LPG (propan-butan). Prawdą jest to, że będzie mniej CO2 bo te węglowodory mają mniej w sobie węgla niż benzyna i ON jednak bezkrytyczne wpuszczenie LPG do takiej strefy to absurd - strefa przestanie być SCT, słowo "czystego" trzeba by zamienić na "cudacznego" by się skrót zgadzał.
    Stare instalacje LPG:
    1. startują na benzynie do rozgrzania silnika - może być zimą do 5 km,
    2. dawkę paliwa dozują mało precyzyjnie, mamy niedopalone węglowodory lub tlenki azotu,
    3. wypuszczają resztkę gazu do atmosfery (ale to już naprawdę te najstarsze).
    Nowe LPG to często współspalanie LPG i benzyna na raz - dla silników o bezpośrednim wtrysku.
    Przy nowych autach może być jak z hybrydami plug-in, instalację LPG mam by wjeżdżać do SCT, ale nie będę jeździł na LPG bo mi się nie chce, bo nie będę silnika psuł itd...

    • 8 6

    • Bzdury i niedopowiedzenia.

      Piszesz o instalacjach mieszalnikowych, które to już dawno i nieprawda.
      Mało precyzyjnie to Ty się wypowiadasz żeby podeprzeć swoje "balansujące na linie" pseudo argumenty.
      A już o psuciu silnika to żeś pojechał. Nie znam żadnego przypadku a autami z LPG jeżdżę 16-naście lat (wszystkie powyżej 200 koni i oprócz ostatniego z turbo). Nawet żadnej turbosprężarki nie wymieniałem, a wszystkie jak sprzedawałem miały grubo powyżej 300 000 km i fabryczne dmuchawki. Obecny trzylitrowiec (najmniejszy silnik w tym modelu) z bezpośrednim wtryskiem ma dedykowaną do tego silnika instalację i nie pali więcej benzyny niż "klasyczna"

      • 1 1

    • A ten już nietrzeźwy (1)

      i wypisuje banialuki.

      • 4 1

      • Świetny komentarz...

        ... i jakie rzeczowe argumenty

        • 1 1

  • (3)

    Oby tylko nie dotyczyło to mieszkańców. Ogólnie się cieszę bo latem nie ma gdzie swojego samochodu postawić.

    • 5 10

    • (2)

      za co minusy? za to, że chcę podjechać pod swój dom? Wy możecie mieć takie prawo bo mieszkacie na Szadółkach a ja już nie?

      • 4 4

      • Spoko. Pod warunkiem, że będziesz płacić tyle, co reszta mieszkańców w parkomacie, a nie śmieszny abonament za 10zł (1)

        który sprawia, że masz parkowanie w centrum jak za free.

        Idąc z duchem obecnej (i**otycznej) narracji:
        Przecież mieszkasz w centrum, to masz doskonałą komunikację w jego obrębie, to po co ci samochód?

        • 5 5

        • ul. Myśliwska- małe centrum handlowe z Biedronką i parking, to poprzedniej zimy o godz. 9 cały parking zawalony samochodami, a 3/4 z nich z zamrożonymi szybami po nocy, raczej to nie klienci tego centrum tylko okoliczni mieszkańcy. Administrator poszedł po rozum i wprowadził niedawno parkometry i jest trochę luźniej.
          ul. Niepołomicka- małe centrum handlowe ze Stokrotką i parking zawalony, administrator poszedł po rozum i wprowadził niedawno parkometry i jest trochę luźniej.
          To jest tylko przykład. Nie wiem gdzie mieszkasz i gdzie parkujesz samochód, ale jak wprowadzą w twojej okolicy SPP to będziesz się modlił o abonament dla mieszkańca za 10PLN/ m-c bez gwarancji miejsca parkingowego. Powyższe ulice nie są w SPP i trochę na obrzeżach, a i tak nie ma gdzie parkować. Ja mam abo w SPP i nie mam gdzie parkować dużym dieslem we Wrzeszczu koło domu. Dobrze, że kary za brak biletu poszły w górę.

          • 2 0

  • Urzędasy z Mustangami z gazem hahaha

    • 2 0

  • strefa zielona (1)

    Pojazd na LPG ma rowniez silnik spalinowy i kto bedzie kontrolowal czy jedzie na LPG czy na benzynie lub ON.

    • 15 9

    • ma

      portfel

      • 2 0

  • Najlepiej wszystkich rozstrzelać

    ...tych co mają samochody i tych którzy nie mają, bo zawsze mogą mieć.

    • 3 1

  • a poco mam jeździć do centrum (5)

    Gdańsk mnie wyleczył. Do 20 płatne parkingi przez cały tydzień. Mnie nie stać na marnowanie pieniędzy.

    • 17 3

    • Pamiętaj że centrum to nie tylko GM (4)

      To też Wrzeszcz i Oliwa

      • 2 5

      • to gdzie toe rogatki bedą ? (3)

        na zjazdach z obwodnicy czy na nowym wiadukcie przy UW

        • 3 1

        • Będzie znak i kamera (2)

          Mandat przyjdzie pocztą

          • 2 2

          • Nie pytam o kamery ale gdzie ta strefa (1)

            Koło dworca będzie można przejechać bo to droga krajowa.

            • 0 2

            • Nie będzie można

              Dla dizli obwodnica

              • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

BMG Goworowski to trójmiejski przedstawiciel marek:

 

Najczęściej czytane