• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Strefy czystego transportu mają być obowiązkowe. Wjadą do nich także auta z LPG

mJ
3 grudnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
W nowym projekcie dotyczącym stref czystego transportu w końcu doceniono instalacje LPG w samochodach. W nowym projekcie dotyczącym stref czystego transportu w końcu doceniono instalacje LPG w samochodach.

Wprowadzenie obowiązkowych stref czystego transportu we wszystkich gminach powyżej 100 tys. mieszkańców - taki pomysł ma Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Do tzw. stref zielonych wjadą wyłącznie auta niskoemisyjne, czyli przede wszystkim auta elektryczne, ale także - ku zadowoleniu wielu polskich kierowców - te z instalacjami LPG. Wygląda na to, że instalacje gazowe w końcu zostały docenione.



Plan wprowadzenia stref czystego transportu (SCT) w większych miastach, takich jak Gdańsk czy Gdynia, pojawił się już jakiś czas temu, ale przez mnogość niedociągnięć pomysł spalił na panewce. Resort klimatu i środowiska nie zamierza jednak odpuszczać tego tematu. Przygotowuje nowy, bardziej dopracowany projekt, który zakłada, że każda gmina powyżej 100 tys. mieszkańców będzie miała obowiązek wprowadzenia zielonych stref. A takich gmin w naszym kraju jest 37. Wdrożenie dość kontrowersyjnych przepisów oznaczałoby zamknięcie centrów dużych miast dla tradycyjnie napędzanych pojazdów.

Do tej pory gminy miały w tym temacie wolną rękę - mogły, ale nie musiały wyznaczać zielonych stref. Mało które z miast zdecydowało się na taki ruch.

W świetle nowych przepisów do SCT wjechać mogłyby pojazdy elektryczne, autobusy zeroemisyjne, pojazdy wodorowe (to melodia przyszłości, bo póki co w Polsce praktycznie nie ma takich aut), a także - to nowość - samochody zasilane LPG. Niezrozumiały jest brak na tej krótkiej liście hybryd typu plug-in, czyli tych ładowanych z gniazdka, które na samym prądzie są w stanie przejechać kilkadziesiąt kilometrów.

Oczywiście kluczowym argumentem przemawiającym za wprowadzeniem SCT w dużych miastach jest zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza i zachęcenie do zakupu niskoemisyjnych samochodów.

Czy po wprowadzeniu obowiązkowych SCT w dużych miastach taki obrazek będzie na porządku dziennym? Czy po wprowadzeniu obowiązkowych SCT w dużych miastach taki obrazek będzie na porządku dziennym?

LPG w zielonej strefie



To bardzo dobra wiadomość dla właścicieli aut z instalacją LPG, tym bardziej że Polska jest w europejskiej czołówce zużycia gazu płynnego w motoryzacji. Zakładając, że nowe przepisy weszłyby w życie - wówczas nie będzie trzeba posiadać stosunkowo drogich, elektrycznych samochodów, aby wjechać do SCT. Wystarczy nawet kilkunastoletnie auto z instalacją LPG, które dziś często jest obiektem drwin.

Niestety, ale bardzo mało mówi się w naszym kraju o ekologicznym potencjale gazu. A argumenty są bardzo mocne, bo przecież samochody osobowe zasilane LPG emitują do 20 proc. mniej dwutlenku węgla i 90 proc. mniej cząstek stałych w porównaniu do silników benzynowych, a także do 98 proc. mniej tlenków azotu i 81 proc. cząstek stałych niż diesle.

Przepustką do SCT będą specjalne naklejki wydawane przez diagnostę na stacji kontroli pojazdów. Prawdopodobnie takie oznakowanie będzie kosztowało 5 zł, a właściciel auta będzie musiał je umieścić na przedniej szybie, w dolnym rogu po lewej stronie.

A co z mieszkańcami stref?



Ustawa o elektromobilności w obecnym wydaniu dopuszcza wyłączenie z zakazu mieszkańców rejonów objętych SCT, a dodatkowo daje duże uprawnienia dla rad gmin i miast, które mogą samodzielnie decydować o zasadach wjazdu. Spora część aut zaparkowanych w strefach SCT należy do mieszkańców. Zakazanie im parkowania w zielonych strefach byłoby mocno kontrowersyjne. Nie sprecyzowano jednak, jak można rozwiązać ten problem.
mJ

Opinie (210) ponad 10 zablokowanych

  • Pomysł dobry za kilka lat (19)

    Kiedy elektryki osiągną dostępne ceny

    • 22 26

    • Tzn jakie? (18)

      Już dzisiaj różnica jest pomijalna.

      Golf spalinowy 120 000
      Nissan Leaf 130 000

      • 3 16

      • Golf spalinowy to 72 tys. a nie 120 !!!! (11)

        • 8 5

        • Weź obudź się (10)

          Normalny Golf zaczyna się od 120 000.

          R-line, 150KM, automat, benzyna.

          72 tys. to golas bez lakieru z silnikiem 1.0 90KM

          • 9 11

          • (9)

            Konia z rzędem temu co za Golfa wywali 120k.

            • 10 2

            • Spoko schodzi jak ciepłe bułeczki (7)

              • 2 7

              • (6)

                Haha, na bank. Oglądałem na początku roku Golfa dla handlowca z wyprzedaży 2019. Zaoferowałem 5000 mniej niż był wystawiony to się sprzedawca z kierownikiem śmiali że to poniżej kosztów i nie ma opcji. Dwa miesiące później zadzwonili że zejdą z ceny 4000 to ja się uśmiałem bo handlowiec siedział już na pierwszej wymianie oleju w Renault.

                • 6 2

              • Poważne firma. Golf dla handlowca. (5)

                Od kilku lat nikt myślący nie kupuje samochodów dla pracowników. Od tego są najmy długoterminowe.

                #pdk

                • 2 7

              • (2)

                A gdzie tam jest napisane w jaki sposób kupił czy finansował? Najem to lep na frajerów co chcą premium za 2k miesięcznie. Na koniec przychodzi RzEcZoZnAwCa i ciach, ryska 1000zł, przetarcie fotela 1000zł, przebieg przekroczony 40gr za kilometr. Teść chciał być cwany to teraz ma z Rajszajsenem sprawę w sądzie xD I dobrze mu tak.

                • 5 2

              • No oglądał na wyprzedaży to chyba nie najem. (1)

                • 1 3

              • Bo? Nająć możesz każde auto. Nie masz bladego pojęcia to po co wgl głos zabierasz??

                • 2 2

              • (1)

                Chyba kpisz pośredniku. Interesik nie idzie? Najem to możesz wciskać ciemniakom co pierwsze nowe auto w życiu kupują.

                • 5 3

              • Kolejny Janusz biznesu.

                • 1 3

            • Ale takie są ceny, fakt nowy Golf jest beznadziejny.

              • 4 1

      • A nissan nie leaf 50 tys zl (5)

        • 8 3

        • Jasne (4)

          Najtańsza Micra to 65 000

          A ciężko to nazwać pełnoprawnym samochodem

          • 5 11

          • (2)

            Najtańsza Micra 54500, nowa, salon, bez przebiegu. Tak ciężko wejść na Otomoto i sprawdzić?

            • 7 4

            • Demonstracyjna (1)

              Przebieg może mały bo 2000km ale ilu kierowców testowało

              • 2 6

              • Jaka demonstracyjna? Nowa bez przebiegu. Chyba szukasz w promieniu 2km od Szadółek.

                • 6 2

          • jesteście pojednane snoby

            moja Tata Indica w gazie kosztowła z salonu 24ooo

            i jezdzę regularnie także na dystanse, no do Niemiec do roboty

            dobre autko

            • 3 3

  • Szkoda slow - jakim trzeba byc glupim i naiwnym by wymyslac takie glupoty, a juz nie wspomne o ich przyklaskiwaniu.

    • 2 3

  • W sumie O.K.

    Władza podpadnie kolejnym milionom wyborców. I to jest dobre !!

    • 2 3

  • Ale to akurat kompletnie bez sensu

    W instalacje LPG wyposażone są głównie pojazdy stare, zazwyczaj w kiepskim stanie technicznym.
    Ze względu na uwarunkowania długotrwałej pracy na LPG, zazwyczaj z wymontowanym katalizatorem, tzw. "emulatorami" sond lambda itd.

    Jeśli wg. jakiś sensownych kryteriów miałyby być wprowadzone zakazy wjazdu, to powinno to być kryterium normy EURO albo po prostu daty produkcji pojazdu.
    Nowe samochody są po prostu w znacznie lepszym stanie technicznym niż stare.

    • 2 9

  • Diesel .

    Już większej głupoty z tą strefą nie da się wymyślić .

    • 0 1

  • Gej .

    A ja bym chciał , że powstały strefy parkowania tylko dla nas .

    • 4 1

  • No i co janusze w BMW na kredyt?

    Tak się śmialiście, że LPG to paliwo dla biedaków. A teraz ja jak pan wjadę do centrum, a ty jak parobas będziesz szurał z buta :)

    • 6 2

  • pomysł jak w każdym dużym mieście Europy Zachodniej, nic nowego, takie obostrzenia już dawno tam obowiązują

    • 4 0

  • i to jest postęp. (2)

    egzekwować i narzucać bo inaczej nic się nie zmieni.

    • 12 54

    • gdyby był haj$ z LPG to by media trąbiły jak o trujących elektrykach, no wiadomo haj$ z akcyzy za Pb i ON to jest to, gdzie tu dobro i zdrowie ludzi, ka$a się liczy

      • 1 0

    • To chodzi tylko o bardzo stare dymiące auta, ja kupiłem na początku roku nowy samochód od Niemca, Passat z 2005 roku, ale stan prawie jak nowy i w takich przypadkach nie powinno być problemu.

      • 5 2

  • Moze zniknie ruch przemyslowo handlowo budowlany

    i Gdansk zacznie wracac do korzeni, Konskie tramwaje itd.

    • 5 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Co oznacza skrót ESP?

 

Najczęściej czytane