- 1 Wypadki TIR-ów i wojskowej ciężarówki (53 opinie)
- 2 Rowerzyści dostali drogę, której nie chcą (351 opinii)
- 3 Wrak nie do usunięcia przez biurokrację (213 opinii)
- 4 Chwarznieńska do obwodnicy już gotowa (136 opinii)
- 5 Maj pełen prac drogowych w Gdyni (5 opinii)
- 6 Burza o "nowy" parking, który już istnieje (254 opinie)
Strefy czystego transportu mają być obowiązkowe. Wjadą do nich także auta z LPG
Wprowadzenie obowiązkowych stref czystego transportu we wszystkich gminach powyżej 100 tys. mieszkańców - taki pomysł ma Ministerstwo Klimatu i Środowiska. Do tzw. stref zielonych wjadą wyłącznie auta niskoemisyjne, czyli przede wszystkim auta elektryczne, ale także - ku zadowoleniu wielu polskich kierowców - te z instalacjami LPG. Wygląda na to, że instalacje gazowe w końcu zostały docenione.
Do tej pory gminy miały w tym temacie wolną rękę - mogły, ale nie musiały wyznaczać zielonych stref. Mało które z miast zdecydowało się na taki ruch.
W świetle nowych przepisów do SCT wjechać mogłyby pojazdy elektryczne, autobusy zeroemisyjne, pojazdy wodorowe (to melodia przyszłości, bo póki co w Polsce praktycznie nie ma takich aut), a także - to nowość - samochody zasilane LPG. Niezrozumiały jest brak na tej krótkiej liście hybryd typu plug-in, czyli tych ładowanych z gniazdka, które na samym prądzie są w stanie przejechać kilkadziesiąt kilometrów.
Oczywiście kluczowym argumentem przemawiającym za wprowadzeniem SCT w dużych miastach jest zmniejszenie zanieczyszczenia powietrza i zachęcenie do zakupu niskoemisyjnych samochodów.
LPG w zielonej strefie
To bardzo dobra wiadomość dla właścicieli aut z instalacją LPG, tym bardziej że Polska jest w europejskiej czołówce zużycia gazu płynnego w motoryzacji. Zakładając, że nowe przepisy weszłyby w życie - wówczas nie będzie trzeba posiadać stosunkowo drogich, elektrycznych samochodów, aby wjechać do SCT. Wystarczy nawet kilkunastoletnie auto z instalacją LPG, które dziś często jest obiektem drwin.
Niestety, ale bardzo mało mówi się w naszym kraju o ekologicznym potencjale gazu. A argumenty są bardzo mocne, bo przecież samochody osobowe zasilane LPG emitują do 20 proc. mniej dwutlenku węgla i 90 proc. mniej cząstek stałych w porównaniu do silników benzynowych, a także do 98 proc. mniej tlenków azotu i 81 proc. cząstek stałych niż diesle.
Przepustką do SCT będą specjalne naklejki wydawane przez diagnostę na stacji kontroli pojazdów. Prawdopodobnie takie oznakowanie będzie kosztowało 5 zł, a właściciel auta będzie musiał je umieścić na przedniej szybie, w dolnym rogu po lewej stronie.
A co z mieszkańcami stref?
Ustawa o elektromobilności w obecnym wydaniu dopuszcza wyłączenie z zakazu mieszkańców rejonów objętych SCT, a dodatkowo daje duże uprawnienia dla rad gmin i miast, które mogą samodzielnie decydować o zasadach wjazdu. Spora część aut zaparkowanych w strefach SCT należy do mieszkańców. Zakazanie im parkowania w zielonych strefach byłoby mocno kontrowersyjne. Nie sprecyzowano jednak, jak można rozwiązać ten problem.
Opinie (210) ponad 10 zablokowanych
-
2020-12-03 10:40
Czyli nowy diesel będzie blee ale stary dymiący trup z LPG wbitym w dowód super. Hahaha
- 12 10
-
2020-12-03 09:25
Ale glupota
Czy ten i**otyczny rzad zawsze, wszystko musi spierdzielac? Czy rzadzacy nie rozumieja, ze nie da rady wprowadzic czegokolwiek, ot "tak sobie", wybierajac jedna rzecz, wybiorczo i w mocno ograniczony sposob?
Konkretnie o co chodzi? Np o to, ze LPG nie ma nic wspolnego z "niska emisyjnoscia". Jest nizsza ale czy na pewno o tyle nizsza w aucie 3l, w porownaniu do auta 1.0l benzyna? Jakiekolwiek obostrzenia powinny byc bazowane na emisjach, a nie technologi! Plus, wszystko w polaczeniu z dotacjami i wspieraniem nowych technologii - a gdzie one sa? (moze te, obciete, dotacje do elektrykow). Gdzie stacje do ladowania?
Wezcie sie lepiej za rzeczy sensowne, ktore realistycznie moga wplynac na polepszenie powietrza! Ot np wymiana kopciuchow u ludzi (z dotacjami!) bo jak na razie to glownie to zatruwa powietrze. Jak juz to zrobicie to wtedy sie zajmijcie za samochody! W UK praktycznie od dekad nie ma piecow weglowych ani kominkow i dopiero w ostatnich latach zaczeli wprowadzac limity wjazdow - tylko Londyn mial od lat dodatkowa oplate (czyli tez mozna bylo wjechac!), a w Polsce 30 lat za zachodem a rozwiazania jakby byli przodownikami narodow!- 16 7
-
2020-12-03 09:09
a może kupno melexa rozwiąże problem (1)
pojazd wolnobieżny. Mozna nim po centrum i starówce jeździć bez tablic..... Koszt pewnie nie taki kosmiczny. Jedziesz sobie miedzy samochodami 30 km/h bez stresu i ekologiczne.
- 3 4
-
2020-12-03 09:24
No cena około 40tys
- 0 1
-
2020-12-03 08:48
Kolejna eko bzdura!
Która uderzy nas po kieszeni i utrudni życie.
- 19 5
-
2020-12-03 08:42
lpg, cng, co za różnica?
- 3 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.