• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sukces studenckiego pojazdu na sprężone powietrze

Michał Jelionek
19 maja 2015 (artykuł sprzed 9 lat) 
Podczas węgierskich zawodów Pneumobil 2015 pojazd zbudowany przez gdańskich studentów zajął trzecie miejsce w konkurencji na najlepsze przyspieszenie. Podczas węgierskich zawodów Pneumobil 2015 pojazd zbudowany przez gdańskich studentów zajął trzecie miejsce w konkurencji na najlepsze przyspieszenie.

Grupka studentów Politechniki Gdańskiej stworzyła nietypowy wehikuł napędzany sprężonym powietrzem. Pojazd od razu został wrzucony na głęboką wodę - wziął udział w międzynarodowych zawodach Pneumobil 2015, które na początku maja odbyły się na Węgrzech. Drużyna PG Power wróciła do Gdańska z brązowym medalem zdobytym w jednej z konkurencji.



Na pierwszy rzut oka wygląda jak... w zasadzie ciężko przyrównać ten wynalazek do czegokolwiek. To pojazd, którego design nie rzuca na kolana, jednak nie o piękną aparycję w całej zabawie chodzi. Tego typu trzykołowce zasilane sprężonym powietrzem tworzy się z myślą o osiągach, które następnie weryfikowane są na międzynarodowych zawodach. I właśnie w takiej imprezie swoich sił spróbowali studenci PG, a zarazem reprezentanci Koła Naukowego "Mechanik".

- Pomysł wzięcia udziału w konkursie zrodził się już w październiku 2013 roku. Wówczas temat jednak podupadł, ale powróciliśmy do niego w tym roku akademickim. Stworzyliśmy projekt, zakupiliśmy potrzebne części, wykonaliśmy odpowiednie elementy, a na końcu wszystko złożyliśmy w spójną całość i wystartowaliśmy w zawodach. W realizacji projektu uczestniczyło łącznie 15 osób - tłumaczy Jakub Łaga, kapitan drużyny PG Power.

Wehikuł zbudowany przez gdańskich studentów zasila 10-litrowa butla ze sprężonym powietrzem do ciśnienia 200 barów, dzięki której 90-kilogramowy pojazd jest w stanie przejechać około 7 km. Konstrukcja maszyny oraz większość elementów zostały wykonane z aluminium.

- Cały projekt kosztował około 5,5 tys. zł. Należy jednak zaznaczyć, że wiele firm zupełnie za darmo wykonało dla nas komponenty, których łączną wartość zapewne można oszacować na kolejnych 6 tys. zł. Wszystkie elementy pneumatyczne do napędu, które również są "drogimi zabawkami" zapewnił organizator imprezy. Zgodnie z ich katalogiem kosztowałyby jakieś 14 tys. zł - dodaje.

W imprezie Pneumobil 2015 rywalizowało około 50 załóg z całej Europy. W imprezie Pneumobil 2015 rywalizowało około 50 załóg z całej Europy.
A co potrafi ten wynalazek?

- Energię zmagazynowaną w sprężonym gazie trzeba jak najlepiej wykorzystać. Osiągi pojazdu najlepiej opisać na przykładzie konkurencji: na dystansie 220 metrów rozpędził się niemal do 40 km/h i pokonał go w czasie 26.26 sek - zdradza Łaga.

Dodajmy, że właśnie w konkurencji na najlepsze przyspieszenie gdańscy studenci osiągnęli największy sukces. W swoim debiucie stanęli na najniższym stopniu podium. W zawodach wzięło udział 50 drużyn z całej Europy.

- Był to nasz pierwszy start na tych zawodach, więc nie wszystko poszło tak, jak byśmy chcieli. Wystartowaliśmy w dwóch z trzech konkurencji. Warto zaznaczyć, że dotychczas w ośmiu edycjach tego wydarzenia, pierwszy raz zdarzyło się, że na podium stanął zespół z Polski. W tym roku nasz kraj reprezentowało 7 ekip. Miejsce na podium było uwieńczeniem roku pracy i tylko zaostrzyło nam apetyt na uzyskanie jeszcze lepszego wyniku w następnej odsłonie konkursu za rok - zakończył.

Zawody odbyły się w dniach 8-9 maja w węgierskim Eger. Już teraz młodzi konstruktorzy przygotowują się do kolejnej edycji. Planują ulepszyć dotychczasowy projekt, a być może zbudować również drugi pojazd.

Gdańska drużyna PG Power. Gdańska drużyna PG Power.

Miejsca

Opinie (17) 1 zablokowana

  • Świetny pomysł jak widać blachosmrody można zastąpić, wystarczy tylko chcieć. (3)

    • 6 16

    • fajnie, tylko ze to sie nie oplaca (1)

      koszt sprezenia powietrza do takiego cisnienia to okolo 50gr/litr pojemnosci zbiornika (prad, amortyzacja sprezarki, materialy ekspoatacyjne takie jak filtry, olej itp.). centra nurkowe sprzedaja ta usluge za okolo 1.5 zl/litr. zakladajac zakup wlasnej sprezarki, wychodzi nam 5 zl za 7 km, czyli jakies 70 zl za 100km z nedzna predkoscia 90 kilogramowym pojazdem. wiem ze to prototyp itp, ale jak na razie sa daleko od przecietnego samochodu. trzebaby parametry z 10x poprawic zeby skomercjalizowac idee...

      • 1 1

      • A gdyby w rozwój pojazdu pneumatycznego włożony tyle pieniędzy co przez ostatnie 110 lat w doskonalenie silnika spalania wewnętrznego? Po prostu się tak złożyło, że w okolicach 1900 roku z trzech napędów najbardziej ekonomiczny okazał się spalinowy, a potem kasa szła w rozwój tego co było, a pneumatyki i elektryki poszły w zapomnienie na 90 lat.

        • 0 0

    • są w pełni elektryczne auta Tesla,tylko ta cena ehh

      • 0 0

  • Studenci PG operują barami?

    Jakoś na Wydziale Mechanicznym kadra się ostatnio zmieniła? Wykładowcy z Nieniec przyjechali?
    Za 3 miejsce, oczywiście gratulacje. Będą z was inżynierowie :)

    • 14 3

  • Jaki sukces? Od ponad 100 lat eksperymentuje się w tej kwestii. (4)

    Niestety nie da się tego zastosować na szerszą skalę w przemyśle motoryzacyjnym.

    • 5 8

    • Da sie mylisz sie kwestia czasu by było bardziej efektywne

      • 1 0

    • da się

      Miał być a może już jest seryjnie produkowany taki samochód. Zasięg chyba 300km Prędkość max. 100km/h Butla ładowana sprężarką lub silnikiem elektrycznym z gniazdka.

      • 0 0

    • W 1894 zorganizowano wyścig pojazdów samojezdnych (1)

      Zastrzeżenie o samojezdności było istotne, bo w tym czasie pojazd konny z pewnością by wygrał. Na trasie z Paryża do Rouen spośród 102 pojazdów najszybszy był ciągnik parowy, ale , został zdyskwalifikowany (ciągnik, a nie pojazd autonomiczny). tak więc wygrały Peugeoty z prędkością średnią 20 km/h. W podobnym wyścigu w USA prędkość zwycięzcy wyniosła 7,5 km/h.
      W każdym razie udział w paryskim wyścigu wzięło 26 pojazdów parowych, 5 elektrycznych i 5 na sprężone powietrze. Wówczas wyścig technologiczny nie był jeszcze rozstrzygnięty.
      Zadecydowały kłopoty z bezpieczeństwem butli wysokiego ciśnienia (sprężone powietrze i para) i to co do dziś jest problemem, czyli pojemność i ciężar baterii elektrycznych.
      Ale hałas i trudności obsługi pojazdów z silnikiem spalinowym też odstręczały od tych pojazdów. Poza tym bezpieczeństwo - wożenie zbiornika z paliwem było przyczyną wielu pożarów. i tu zdecydowało to, co i dziś jest główna zaletą silnika na benzynę/olej - łatwość magazynowania energii - technologicznie potrzebny jest zwykły zbiornik niskociśnieniowy, a ekonomicznie wystarczy ropę wydobyć spod ziemi.
      (na podstawie "Świat starych samochodów", Rostocki, Sokołowski)

      Inna sprawa, że praktycznie cała energia, którą ludzkość użytkuje pochodzi ze Słońca:
      To słońce dostarczało energii do fotosyntezy roślinności, czyli zamiany CO2 na związki, które możemy spokojnie spalać odprowadzając CO2 z powrotem do atmosfery.
      To słońce dostarcza energii wodom powierzchniowym, które parując przenoszą się wyżej i mogą w charakterze wody spływać w dół oddając energię potencjalną w hydroelektrowniach
      To słońce, pośrednio przez chmury, oraz bezpośrednio nagrzewając tu i tam powietrze powoduje jego ruch, energia do odzyskania w wiatrakach.
      Nawet energia konia pociągowego pośrednio pochodzi z fotosyntezy trawy.

      Tylko energia jądrowa nie jest pochodzenia słonecznego oraz wszelkie ciepło geotermalne (wulkanizmu nie opanowaliśmy)

      • 0 0

      • erratum

        Tak sobie skojarzyłem, że energia pływów jest pochodzenia z grawitacyjnego oddziaływania Ziemia-Księżyc. Ale energia falowania i prądów morskich już ma źródło w promieniowaniu słonecznym
        No i passaty wiałyby bez Słońca

        • 0 0

  • Sądząc po zjechanych oponach proponuję poprawić zbieżność przednich kół lub zmienić geometrię drążków kierowniczych tak aby osie wszystkich kół przecinały się w jednym punkcie (elementarz konstruktora pojazdów) - zdarta guma to niepotrzebne straty energii, a to może decydować o wygranej lub przegranej w takich zawodach.

    • 6 7

  • W Gdańsku nadal dominują zatruwające nas diesle z Turcji.

    • 2 1

  • Elegancko! (3)

    Ale tak sobie myślę, że jakby poprawić aerodynamikę tych pojazdów to osiągi były by dużo lepsze. Założę się, że już sama zmiana ubrań na rowerowe obciślaki dała by wymierne korzyści - tym bardziej, że wyniki podają do dwóch miejsc po przecinku :)

    • 6 0

    • przy małych prędkościach opory powietrza są pomijalne (2)

      moment bezwładności kół prędzej, waga kierowcy (chyba, że to są bezzałogowe),
      rama bo to najcięższa część pewnie, na przyspieszenie będzie miała wpływ przyczepność (tarcie, rozgrzej opony), co jeszcze, dobrać moc nominalną w stosunku do masy silnika, można problem zoptymalizować i dokładni eobliczyć optymalną moc

      • 0 0

      • Wszystko racja, ale może różnica między 3, a 2 miejscem to byłaby różnica na owiewce? Bo rzeczywiście ubiór raczej nie miałby znaczenia, przy tej wadze, tych mocach i prędkościach. Ale zamiast tej płyty z przodu dać coś z roweru poziomego... Tyle, że pewnie czasu nie starczyło na d*perele.

        • 0 0

      • 40 kmh to juz nie jest mała prędkość - swietnie to czuć na rowerze - zresztą popatrz jakie mają rowery i osprzęt triatlonisci i kolarze w jeździe na czas - a tam są wlasnie takie prędkosci 40-50 kmh

        • 0 0

  • Gratulacje!

    Super :)

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Sprawdź się

Sprawdź się

Firma JD Kulej to przedstawiciel marek:

 

Najczęściej czytane