• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Będą zmiany w systemie Tristar. Ale dopiero za 2 lata

Maciej Korolczuk
13 grudnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
W ramach systemu Tristar działają m.in. dwa centra zarządzania i sterowania ruchem - w Gdyni (na zdjęciu) i w Gdańsku. W ramach systemu Tristar działają m.in. dwa centra zarządzania i sterowania ruchem - w Gdyni (na zdjęciu) i w Gdańsku.

Gdańscy i gdyńscy drogowcy analizują, jakie zmiany można wprowadzić w systemie inteligentnego sterowania ruchem Tristar. Drogowcy zastanawiają się nad lepszym wykorzystaniem znaków zmiennej treści, rozważają rezygnację ze strony internetowej. W planach jest też włączenie do systemu tzw. pilomatów, automatycznych słupków rozsianych wokół Strefy Ograniczonej Dostępności w Śródmieściu Gdańska.



Na poruszanie się po Trójmieście Tristar wpłynął:

System Tristar funkcjonuje na ulicach Trójmiasta od końcówki 2015 r. I choć większość kierowców o nim słyszała, to mało który z naszych rozmówców jest w stanie wskazać, w jakim aspekcie system poprawił poruszanie się po Gdańsku, Sopocie i Gdyni.

Zmniejszył korki? Przyspieszył pojazdy komunikacji miejskiej? Poprawił zarządzanie ruchem?

Gdy zaglądamy w statystyki systemu, za który gminy zapłaciły przed czterema laty 180 mln zł, te wskazują, że poprawa w płynności ruchu - choćby transportu zbiorowego - jest na poziomie 6-9 proc. 90 proc. kosztów wprowadzenia systemu pochłonęły prace przy wymianie podziemnych sieci, budowy masztów, sygnalizacji i wyposażenie centrum sterowania ruchem przy ul. Wyspiańskiego w Gdańsku. Pozostała część środków została przeznaczona na oprogramowanie.

Robert Krasowski, kierownik działu inżynierii ruchu, tłumaczy, że system w tym czasie bardziej amortyzował negatywne zjawiska na drogach, niż je likwidował.

- Proszę zwrócić uwagę, że ciągle rośnie wskaźnik motoryzacji w Trójmieście - mówi Krasowski. - W Gdańsku już teraz na 1 tys. mieszkańców przypada dwukrotnie więcej samochodów niż w Berlinie.
Warto też pamiętać, że prace koncepcyjne nad Tristarem i pierwsze jego założenia powstały już w 2005 r. Od tamtej pory Trójmiasto pod względem układu drogowego i transportu publicznego zmieniło się w znacznym stopniu. To sprawiło, że niektóre elementy systemu wymagają aktualizacji i dostosowania pewnych jego modułów do zmieniających się potrzeb i warunków na drodze.

Drogowcy zastanawiają się, co i jak mogą w przyszłości wyświetlać znaki zmiennej treści. Obecne komunikaty nie satysfakcjonują ani kierowców, ani zarządcy systemu. Drogowcy zastanawiają się, co i jak mogą w przyszłości wyświetlać znaki zmiennej treści. Obecne komunikaty nie satysfakcjonują ani kierowców, ani zarządcy systemu.

Znaki pod znakiem zapytania



Pierwszym przykładem są znaki zmiennej treści. W ramach systemu na ulicach Trójmiasta stanęło ich łącznie 26 (18 tablic i 8 znaków). Wyświetlane na nich informacje i komunikaty są jednak mało atrakcyjne, zbyt surowe i mało przydatne. O wiele więcej funkcji, w dodatku podanych w bardziej przystępnej i szybszej formie, mają do zaoferowania aplikacje mobilne. Bardziej przydatne okazały się też elektroniczne znaki mobilne, ustawiane w razie potrzeby w dowolnym miejscu, informując kierowców o możliwych utrudnieniach i objazdach.

Czasem dochodzi też do kuriozalnych sytuacji, gdy tablice przeznaczone do informowania o wypadkach i korkach zamiast przydatnych komunikatów dla kierowców wyświetlają... reklamy.

- Musimy się zastanowić, które znaki w ramach systemu zostawić, a z których można zrezygnować. Zgadzam się też, że komunikaty na nich wyświetlane nie wytrzymują próby, gdy porównamy ich treść, wygląd czy aktualność do aplikacji na smartfonach. Do grudnia 2021 r., gdy wygaśnie tzw. trwałość projektu, mamy związane ręce, ale to już dobry moment na dyskusję o tym, jak Tristar będzie wyglądał w kolejnych latach - dodaje Krasowski.
Od stacjonarnych znaków zmiennej treści w praktyce lepiej sprawdzają się choćby zakupione mobilne tablice, które można ustawić w dowolnym miejscu. Od stacjonarnych znaków zmiennej treści w praktyce lepiej sprawdzają się choćby zakupione mobilne tablice, które można ustawić w dowolnym miejscu.

Strona do wygaszenia



Oprócz znaków zmiennej treści wątpliwości budzi też utrzymanie strony internetowej Tristara. Mało kto o niej wie, jeszcze mniej osób z niej korzysta. Jak mówią statystyki, generuje ruch ok. 1 tys. odsłon miesięcznie, z czego większość użytkowników to nie kierowcy, a korzystający z otwartych danych programiści i twórcy aplikacji mobilnych. Strona - podobnie jak informacje na stojących przy ulicach elektronicznych znakach - jest dość toporna i surowa, a ocenę zasadności jej utrzymania obniżają dodatkowo wysokie koszty utrzymania - przypomnijmy, że w 2017 r. za odnowienie trzyletniej licencji na jej utrzymanie gminy musiały zapłacić 500 tys. zł.

- W 2005 r., gdy narodził się pomysł jej powstania, nikt nie mógł przypuszczać, jak będzie wyglądał dostęp do informacji o tym, co dzieje się na drogach. Ta strona miała to umożliwiać, ale czas pokazał, że w starciu z Google nie mamy przebicia. Jeśli pojawi się taka możliwość, to po wygaśnięciu trwałości projektu będziemy chcieli wygasić tę stronę, ewentualnie pomyśleć o przekształceniu jej w aplikację mobilną - mówi Krasowski.
Zbędnym "meblem" w miejskiej przestrzeni wydają się też elektroniczne punkty informacyjne, które pozwalają m.in. na zaplanowanie podróży komunikacją miejską. Urządzenia od samego początku, odkąd pojawiły się na ulicach, budziły zastrzeżenia użytkowników.

Jeden z 22 elektronicznych punktów informacji pasażerskiej. Jeden z 22 elektronicznych punktów informacji pasażerskiej.

Ręczne sterowanie ruchem



Wśród pomysłów, jakie wymieniają drogowcy na ulepszenie systemu Tristar, pojawia się też większy wpływ na rzeczywistą długość zielonego światła poprzez możliwość jego wydłużenia dosłownie za pomocą jednego przycisku.

- Chcielibyśmy mieć większy wpływ na ręczne sterowanie sygnalizacją np. w przypadku dużego korka na al. Grunwaldzkiej. Dziś to dość skomplikowane i to system decyduje o tym, ile zielonego światła dostaje konkretna relacja - tłumaczy Krasowski. - W praktyce wyglądałoby to tak, że operator, widząc duży korek, wskazywałby, który sygnalizator na skrzyżowaniu chce przejąć i według potrzeby wydłużałby okres, podczas którego kierowcy mają zielone światło.

System wzbogacony o pilomaty



Inną nowością, która mogłaby się pojawić w ramach systemu Tristar, jest sieć automatycznych słupków rozsianych wokół wjazdów do Strefy Ograniczonej Dostępności w Śródmieściu Gdańska. Tzw. pilomaty miałyby stanąć w newralgicznych punktach, czyli wszędzie tam, gdzie występuje problem z łamaniem zakazu wjazdu nieuprawnionych pojazdów.

O tym, że skala problemu jest spora, świadczy choćby liczba składanych wniosków o wydanie stosownych identyfikatorów. Na 1 tys. miejsc postojowych w SOD przypada 8,5 tys. chętnych.

Wideo archiwalne

Opinie (249) 6 zablokowanych

  • że co? że Berlin ma mniej samochodów? (1)

    panowie po czym ten odjazd?

    • 15 8

    • Mniej samochodów na tysiąc mieszkańców, nie mniej samochodów w ogóle.

      • 1 0

  • Pozyyytyw

    Ten kto twierdzi , ze tristar nie wpłynął pozytywnie na rozładowanie korków w 3miescie (a w Gdansku szczegolnie) , to albo mieszka na górnych tarasach, albo nie pamieta czasów przed tristarem.

    • 0 6

  • "rozwazaja rezygnacje ze strony www"

    po co to komu jak mapa google działa darmowo i wyswietla korki?
    2 lata beda sie zastanawiac.
    patologia

    • 7 1

  • Aż dwa centra sterowania i zarządzania systemem który jest tylko wirtualny. No no, nieźle, ale kto bogatemu zabroni?

    A jak trzeba zmienic cykle świateł, to robotnicy muszą jechać na miejsce, i przeprogramować światła.

    • 7 0

  • Wydali kasę i tyle

    Od początku byłem przeciwnikiem, ciagle korki, niedostosowane skrzyżowania do systemu. Raczej czerwone na życzenie a zielona fala to ściema. Wyduszają kasę na ten system i to chyba grubo już ponad 200 mln. Szkoda pisać co to za durny system. Mam prawko 17 lat a jeździ się coraz gorzej nie lepiej

    • 6 0

  • miś na miarę naszych możliwości... (9)

    a kierowcy tkwią w coraz większych korkach. Żeby nie było zielonej fali np. na al. Zwycięstwa-Grunwaldzkiej, jak się jedzie zgodnie z przepisami? Kpina!

    • 220 13

    • zielona fala przy 75km/h

      • 2 0

    • zrobiiiiiiimy...... (1)

      .... jeszcze się Xiążę ponajeżdża !

      • 1 7

      • Powiedzcie Kachnie,

        Gdy Was zapyta,
        że nie ma woja nad Vita

        • 1 0

    • dopóki nie wyeliminujey czynnika ludzkiego czyli kierowców

      to beda korki. niestety ale glowki za wolno pracuja

      • 5 0

    • Albo Havla na wszystkich mozliwych czerwonych...

      • 5 1

    • jest zielona fala, tylko trzeba jechac ponizej 70 a nie typowo +10-20 (2)

      Codziennie jade od Blednika do Opery na jednym zielonym wiec calkiem spoko

      • 5 18

      • pucuj sie

        Pucuj

        • 0 4

      • To prosty odcinek, chyba dwie sygnalizacje i minimalny ruch boczny .

        • 6 1

    • Zielona fala jest !!! Jak ja zlapiesz to może nawet punkty zostaniesz w nagrodę

      • 9 0

  • Tristar to bujda na resorach!

    Tristar to bujda na resorach! Jedziesz rano kiedy drogi puste i stoisz jak głupi na co drugich światłach. Mądrale wpisał w algorytm pierwszeństwo dla włączjących się do ruchu z podrzędnych dróg, zamiast kazać im czekać na swoją kolej. Parę razy w roku wracam do Gdyni w środku nocy i klnę to miasto, żeby je Ruscy zbombardowali.

    • 5 0

  • Zlikwidować i dać sekundniki. Twórców tristara do paki.

    Gdynia miastem czerwonej fali świateł.

    • 7 0

  • Ej, akurat strona tristara to był jedyny użytek z tego badziewia (1)

    Można sprawdzać stany dróg, a co ważniejsze sprawdzić aktualne foty z interesujących nas skrzyżowań. Google mapy są tu daleeeko z tyłu, bo często przekłamują, a tristar umożliwia podgląd z kamery. Likwidacja strony to duży błąd

    • 4 1

    • Byłoby szkoda

      gdyby skasowali też API z przyjazdami autobusów w czasie rzeczywistym. Jest aplikacja Zdążuś, bardzo przydatna.

      • 2 0

  • W Berlinie i ogólnie w Niemczech

    Przy każdym przebytym przeglądzie okresowym pojazd dostaje naklejkę z datą na tablicę rejestracyjną. Jeśli służby zauważą na ulicy auto z nieaktualnym badaniem to jest odholowywane na policyjny parking i dostaje sie mandat za grube eurasy. U nas powinno być tak samo- ruch samochodów spadłby o 1/3.

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Kto był gościem specjalnym podczas gdyńskiej edycji Verva Street Racing w 2019 roku?

 

Najczęściej czytane