• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

System kamer skraca korki na A1

Maciej Korolczuk
10 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowy odcinek autostrady A1 w centrum Polski
Z automatycznego systemu poboru opłat AmberGO skorzystało już niemal 200 tys. kierowców. Z automatycznego systemu poboru opłat AmberGO skorzystało już niemal 200 tys. kierowców.

Już prawie 200 tys. kierowców skorzystało z systemu automatycznego poboru opłat AmberGO na autostradzie A1. Liczba ta stale rośnie, dzięki czemu poprawia się przepustowość bramek, a tworzące się przed nimi korki maleją. - Niezbędne minimum, by odczuć efekty działania systemu - zwłaszcza w czasie wakacji - to 30-40 proc. aktywnych użytkowników. Obecnie dzienne transakcje w systemie sięgają ok. 17 proc. - mówi Anna Kordecka, rzecznik prasowy autostrady A1.



W jaki sposób płacisz za przejazd autostradami?

Właśnie minęło pół roku, odkąd kierowcy jeżdżący autostradą A1 mogą korzystać z automatycznego poboru opłat AmberGO. Jeszcze we wrześniu 2019 r. w systemie zarejestrowanych było 130 tys. pojazdów. Dziś to już ponad 194 tys. I liczba ta stale rośnie.

- Już po pół roku funkcjonowania systemu AmberGO widać, jak bardzo pożądane było to rozwiązanie - przyznaje Anna Kordecka, rzecznik prasowy autostrady A1. - Aktualnie w systemie zarejestrowanych jest ponad 194 tys. pojazdów. Pod koniec stycznia średnie dzienne transakcje w systemie AmberGO sięgały prawie 17 proc. Wśród użytkowników stacji poboru opłat liderem jest SPO Stanisławie, gdzie ruch w systemie AmberGO osiąga 31 proc. Z kolei place w Swarożynie i Pelplinie obsługują w AmberGO 21 proc. i 23 proc. transakcji.

Czym jest system AmberGO?



System AmberGO opiera się na kamerach zainstalowanych na bramkach, które odczytują rejestracje pojazdów. Przy zjeździe automatycznie pobierana jest odpowiednia kwota za przejazd. Trzeba spełnić tylko jeden warunek: wcześniej zainstalować bezpłatną aplikację obsługującą płatności, podać w niej kategorię pojazdu i jego tablice rejestracyjne oraz dodać kartę płatniczą, z której pobierane będą środki.

W celu zmniejszenia korków i zminimalizowania pomyłek kierowców przed bramkami pojawiło się niedawno dodatkowe oznakowanie. W celu zmniejszenia korków i zminimalizowania pomyłek kierowców przed bramkami pojawiło się niedawno dodatkowe oznakowanie.

Nowości w systemie



Wydajność systemu stale rośnie. Nie tylko za sprawą zwiększającej się liczby aktywnych użytkowników, ale także dzięki inwestycjom w infrastrukturę. Na początku płatność za przejazd w systemie możliwa była wyłącznie przy użyciu aplikacji Autopay. Pod koniec 2019 r. system rozszerzył jednak możliwości płatnicze o kolejną aplikację - SkyCash.

Ale to nie wszystko.

- Pierwsze półrocze to także okres usprawniania funkcjonowania systemu AmberGO, tak aby był on optymalny dla użytkownika. Przez minione miesiące operator znacząco zminimalizował pojawiające się problemy z błędnym odczytywaniem tablic. Obecnie system AmberGO w ponad 98 proc. poprawnie odczytuje numery rejestracyjne pojazdów wjeżdżających i zjeżdżających z AmberOne Autostrady A1. To świetny wynik, jak na tego typu system - przyznaje Kordecka.
Kolejnym usprawnieniem dla użytkowników jest dodatkowe oznaczenie bramek dedykowanych tylko płatnościom AmberGO.

- Mając na uwadze przypadki zachowania kierowców, którzy nie stosują się do treści znaków umieszczonych na wiatach placów poboru opłat, aby ograniczyć możliwości błędnego wjazdu na pas dedykowany wyłącznie płatnościom AmberGO, wprowadziliśmy dodatkowe tablice świetlne informujące o tym, że pas, po którym porusza się samochód, jest dedykowany wyłącznie płatnościom elektronicznym - mówi rzecznik prasowy A1.
Na zainstalowanych tablicach widnieje napis "Tylko AmberGO / Only AmberGO". Są one zamontowane na tyle wcześnie, aby kierowca, który omyłkowo wjechał na pas dedykowany, miał czas, by bez problemu i bez blokowania ruchu zmienić pas na inny.

- Wprowadzenie dodatkowego oznakowania wraz z postępującą edukacją użytkowników pomoże uniknąć sytuacji, w których kierowca zbyt późno orientuje się, że znalazł się na pasie dedykowanym płatnościom AmberGO - mówi Kordecka.

Wideo archiwalne z 2016 r.


Jakie plany na przyszłość?



Operator systemu zapowiada, że będzie on nadal rozwijany. Wkrótce mają się pojawić kolejni dostawcy płatności elektronicznych oraz karty flotowe. Dodatkowo, wraz z rosnącą popularnością systemu AmberGO, na głównych placach wprowadzane będą kolejne bramki przeznaczone wyłącznie dla płatności elektronicznych.  

- AmberGO ma szansę wpłynąć na płynność ruchu na bramkach i pomóc rozładować zatory w okresie wakacyjnym. Jednakże to liczba aktywnych użytkowników systemu AmberGO zdecyduje o jego skuteczności. Niezbędne minimum, by odczuć efekty działania systemu, to 30-40 proc. aktywnych użytkowników AmberGO. Rejestracja w systemie AmberGO opłaca się, nawet jeśli z autostrady korzystamy raz w roku, zwłaszcza w okresie wakacyjnym. Wówczas to dochodzi do największych kumulacji w natężeniu ruchu i wtedy z pomocą może przyjść AmberGO, który trzykrotnie zwiększa przepustowość bramek - podkreśla Kordecka.

Opinie (223) 4 zablokowane

  • AmberGO (1)

    Powinny być ze skrajnych stron, prawej. Tak aby w przypadku korka auta swobodnie mogły dojeżdżać i nie blokować pozostałych.

    • 4 0

    • są na każdej bramce

      tylko ta "Only AmberGo" w Rusocinie jest z lewej

      • 0 0

  • (1)

    Jechałam w ferie. Wjeżdżając w Rusocinie i zjeżdżając na końcu bramki pięknie same się otworzyły.
    W drodze powrotnej, w Nowej Wsi, nie było żadnej bramki do opłat elektronicznych. We wszystkich trzeba było pobrać bilet. Wtf?
    Poza tym dlaczego nie są ustalone konkretne bramki na stałe, żeby było odrazu wiadomo gdzie podjechać? Teraz muszę zwalniać na maksa i sprawdzać do której bramki mogę podjechać. Bezsens i utrudnianie.

    • 2 0

    • do wszystkich mozęsz podjechać...

      wszystkie bramki są wyposażone w system rozpoznawania tablic (za wyjątkiem tych skrajnych prawych gdzie bilet pobiera pasażer). Oznaczone masz tylko jedną bramkę (na stałe) przez którą przejedziesz tylko z aplikacją...

      • 0 0

  • W okresie wakacyjnym na wjazdach powinni otwierać 2-3 bramki wjazdowe na stałe...

    tylko wtedy nieważne gdzie się zjeżdża płaci się jak za przejazd całą autostradą...

    • 1 1

  • Problem jest taki, że dalej AmberGo nie wpadło na to aby były napisy (1)

    Brak płatności gotówką!
    Brak płatności kartą !
    No więc wszelkie omnibusy wjeżdżają i blokują. Nie napisali, że nie można płacić tylko, że dla AmberGo a to już nie każdy musi wiedzieć o co chodzi.

    Poza tym mimo, że dana bramka jest dla AmberGo dalej stoją znaki Pobór biletu !!!
    Czyli dalej zachęcają zwykłego kierowcę do wjazdu, pobierania biletu i blokowania bramki.

    • 2 0

    • bo znak "pobór biletu" jest znakiem drogowym i informuje Cię o wjeździe na płatną drogę... a nie o sposobie płatności... przejeżdżając przez bramkę ambergo również następuje "pobór" biletu tylko że w formie elektronicznej...

      • 0 0

  • co autostrada to inny system (2)

    Powinni zrobić jeden system działajacy na wszystkich autostradach w kraju a nie kazdy sobie ambergo tylko na A1 a na pozostałych jakieć a4go i nie wiadomo co jeszcze.jeden system na cały kraj cos na zasadzie viatola

    • 5 0

    • (1)

      A4 Katowice - Kraków działa rowniez z tej samej aplikacji co AmberGo.
      Dodatkowo tam aby zachecić ludzi do aplikacji to przejazd kosztuje 7zł zamiast 10zł u kasjera za odcinek

      • 0 0

      • Ooooo dzięki , tego nie wiedziałem

        • 0 0

  • Kolejna aplikacja i podpięcie karty? Zdecydowanie N I E! (7)

    Żeby się na to zdecydować musiałbym założyć oddzielne konto z kartą, na które jednorazowo musiałbym przelewać tylko po kilka stówek i to bez możliwości debetu, a to mi się nie opłaca. Nigdy i nigdzie pod żadną apkę nie podepnę karty z dostępem do konta. Dlaczego? Bo to jest jak udostępnienie komuś książeczki czekowej z podpisami i kwotą in blanco. Bardzo wiele osób już się o tym przekonało, kiedy znikało im z konta po kilka tysięcy złotych a w dodatku musieli spłacać debet. Takie podpięcie karty to po prostu proszenie się o kłopoty. Wolę te kilka razy do roku postać kilka minut w kolejce do bramki. Co innego, gdybym jeździł kilka razy w tygodniu.

    • 4 6

    • (4)

      Bzdury piszesz.
      Poza tym na karcie masz Chargeback i zawsze możesz wycofać transakcję.

      • 2 2

      • (3)

        ty mu pisz o tym - jak człowiek dalej żyje mentalnie w średniowieczu...

        • 1 3

        • W średniowieczu to żyją ci, którzy łykają każdą nowość. A potem płaczą, jak ktoś wyczyści im konto. (2)

          Niestety, ale wyczyszczenie konta za pośrednictwem podpiętej karty jest wykonalne. Dlatego karta powinna być przypisana do subkonta albo wręcz oddzielnego konta, na które przelewamy niewielką ilość gotówki, tak jak napisałem. Pewnym rozwiązaniem jest też autoryzacja każdej transakcji. Jak myślicie, dlaczego ostatnio banki zmieniały zabezpieczenia i żądają autoryzacji każdej płatności? A włamania na AmberGo już były, tylko nikt o tym nie pisał.

          • 2 0

          • Widzisz zagrożenia nie tam gdzie są (1)

            To nie jest żadna nowość. Karty istnieją od 60 lat i od samego początku sprzedawca skanował kartę (fizycznie, papierowo) i pobierał opłatę. Gdyby sprzedawca był nieuczciwy, to po odejściu "od kasy" mógłby pobrać jeszcze ze 100 razy, tylko że tego nie robi.

            Płacąc kartą masz chargeback,tzn. że w razie gdy ktoś np. pobierze nieautoryzowaną kwotę, a potem "zwinie interes" i ucieknie na Kajmany, to odpowiedzialność za to nie ponosisz ani Ty, ani sprzedawca, ani bank, tylko wystawca karty (np. Vista, Mastercard). Dostajesz kasę z powrotem bez żadnego ale.

            • 0 1

            • Tylko że zanim ją otrzymasz

              To musisz udowodnić, że to nie ty dokonałeś płatności. A to bywa trudne

              • 0 0

    • karty za darmo

      zamów sobie kartę np. Revolut, lub podobą. Jest prepaid i naprawi Twoje problemy z zaufaniem.

      • 0 0

    • Weź sobie kartę na literę R i blokuj kartę, jak z niej nie korzystasz. Doładowanie jest za darmo, konto za darmo, blokowanie to tylko jedno wciśnięcie ekranu w aplikacji. Do tego płatności za granicą po kursie lepszym niż w najlepszym kantorze.

      • 0 0

  • a latem skok na kase

    30% już teraz płaci amberGO, do tego minimum 50% płaci kartą. Pomimo tego latem jak ruch zwiększa się kilkudziesięcio krotnie cena idzie o 10gr w górę bo rzekomo wydawanie 10gr zajmuje czas...

    • 2 0

  • Żeby tylko kierowcy potrafili prawidłowo odczytać piktogram z przekreślonym ludzikiem. A tak w każdym tygodniu jest kilku delikwentów którzy nie przeczytali, cofają i trąbią. A miało być tak pięknie. Słabo panowie i panie.

    • 1 1

  • Pytanie o Skycash. (1)

    Czy w Skycash pieniądze za przejazd pobierane są z podłączonej karty (konta), czy z elektronicznej portmonetki? Ostatnio skonfigurowałem, ale jeszcze nie korzystałem i się zastanawiam, czy muszę zasilić konto Skycash, czy opłata pobierana jest z podłączonej karty.
    Dziękuję z góry za odpowiedź.

    • 0 0

    • EDIT

      Już znalazłem odpowiedź w samej aplikacji Skycash: Źródło płatności: karta

      • 0 0

  • Luther Gate ?

    dlaczego autostrady w Niemczech i Prawdziwej Ameryce są bezpłatne
    Ja jadę tam gdzie płacą więcej

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Sprawdź się

Sprawdź się

Który z tych polskich samochodów był produkowany w XXI wieku?

 

Najczęściej czytane