- 1 Hamowanie przed autem to bandyterka (137 opinii)
- 2 Po ośmiu godzinach otwarto obwodnicę (366 opinii)
- 3 Nie będzie podatku od aut spalinowych (154 opinie)
- 4 Korytarz życia i... cwaniacy (95 opinii)
- 5 "Popis" tego kierowcy to kiepska reklama dla marki BMW (328 opinii)
- 6 Rondo w Kowalach i niezrozumiały wyjazd (46 opinii)
Tak będą wyglądać nowe parkingi kubaturowe w Gdańsku
W ciągu kilku najbliższych tygodni mają rozpocząć się badania archeologiczne poprzedzające wbicie pierwszej łopaty pod budowę czterech parkingów kubaturowych w centrum Gdańska - trzech podziemnych i jednego naziemnego. W piątek inwestor zaprezentował koncepcję nowych parkingów. Na razie nie wiadomo, jakie będą ceny za taką usługę.
Obecnie trwają przygotowania do rozpoczęcia inwestycji, które już od dawna budzą wiele emocji - zwłaszcza wśród mieszkańców i miejskich aktywistów.
FRAG przeciwko parkingowi pod Podwalem Staromiejskim
Powstanie czterech parkingów jest już przesądzone. Prawdopodobnie budowa rozpocznie się w różnym czasie, ale same roboty będą prowadzone równolegle. Umowa zakłada, że jako pierwszy, bo już w październiku 2020 r. ma zostać otwarty naziemny parking przy Długich Ogrodach, kolejne trzy (podziemne) będą do dyspozycji kierowców rok później.
Budowa wszystkich obiektów zostanie przeprowadzana w partnerstwie publiczno-prywatnym. Operatorem parkingów na 40 lat zostanie spółka Immo Park, która wchodzi w skład grupy Mota-Engil, międzynarodowej organizacji prowadzącej działalność gospodarczą w zakresie budownictwa i zarządzania infrastrukturą w sektorze inżynierii i budowy, koncesji transportowych. To jedna z 30 największych europejskich grup budowlanych. Wcześniej w naszym kraju budowała głównie autostrady, drogi ekspresowe i mosty oraz realizowała budowle kubaturowe.
Jak będą wyglądać poszczególne parkingi?
Długie Ogrody
Inwestor zaprezentował projekt jedynego parkingu naziemnego, jaki ma powstać przy Długich Ogrodach. Pierwsze wizualizacje, jakie wyciekły do mediów nie napawały optymizmem i były słuszne obawy, że inwestor do spółki z miastem chce w okolicy Bramy Żuławskiej postawić wielopoziomowy parking estetyką nawiązujący do przeskalowanego i brzydkiego parkingu przy Jana z Kolna. Nowe wizualizacje zaprezentowane przez architekta Macieja Sieniawskiego wyglądają już zupełnie inaczej.
- Prace rozpoczęliśmy już rok przed złożeniem oferty, co świadczy o poważnym podejściu wykonawcy. Wygląd parkingu ma w naszej propozycji nawiązywać do starej zajezdni przy ul. Łąkowej czy budynków znajdujących się na terenie Stoczni Cesarskiej - mówi Sieniawski.
Oddanie do użytku parkingu przy Długich Ogrodach pozwoli na nowe zagospodarowanie obecnego parkingu rozciągającego się między Bramą Żuławską a Mostem Stągiewnym. Miałby tam powstać ciąg pieszy, będący naturalnym przedłużeniem Długiego Targu i zmodernizowanej ul. Stągiewnej.
Podwale Staromiejskie
Parking zlokalizowany między Targiem Rakowym a ul. U Furty może być największym wyzwaniem dla inwestora. Wbicie pierwszej łopaty - podobnie jak w przypadku trzech innych lokalizacji - poprzedzą badania archeologiczne, które mają dać odpowiedź, co znajduje się pod ziemią. Już pierwsze odwierty pokazały, że nie można wykluczyć scenariusza z budowy parkingu przy Urzędzie Wojewódzkim, gdzie odkrycie pozostałości po Bastionie Wiebego na kilka miesięcy wstrzymało prace i spowodowało zmiany w projekcie i w konsekwencji zmniejszenie kubatury parkingu.
- Liczymy się z takim scenariuszem, że w ziemi mogą znajdować się pozostałości po dawnych zabudowaniach - nie ukrywa Marcin Podlecki ze spółki Immo Park Gdańsk, która będzie koncesjonariuszem nowych parkingów. - Umowa z miastem przewiduje szereg skomplikowanych zmiennych, które pod wpływem obiektywnych czynników mogą wpłynąć na ostateczny kształt parkingu, jego kubaturę i pojemność. Jesteśmy też uzależnieni od zapisów w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego oraz decyzji i pozwoleń konserwatora zabytków. Oczywiście najgorszy scenariusz, którego staramy się nie brać pod uwagę, jest taki, że parking w tym miejscu nie powstanie.
Drugim aspektem, który może wpłynąć na czas budowy, technologię i koszty inwestycji jest też pogarszający się z miesiąca na miesiąc stan kościoła św. Mikołaja, znajdującego się w odległości kilkuset metrów od planowanego obiektu. Inwestor zapewnia jednak - podając przykłady inwestycji realizowanych na równie wymagającym gruncie w Portugalii - że dobrana technologia tzw. suchego wykopu nie będzie ingerować w żaden sposób w wody gruntowe.
- Aby mówić o szczegółach naszej inwestycji musimy z jednej strony poczekać na zakończenie spraw formalnych, z drugiej na wyniki badań archeologicznych, wreszcie z trzeciej - na ustalenie konkretnej przyczyny tego, co dzieje się ze świątynią. Na pewno nie zrobimy nic, co mogłoby pogorszyć jej stan - zapewnia Marcin Podlecki.
Parking przy Podwalu ma być też szansą na uwolnienie od samochodów Targu Rybnego, który ma zostać na nowo zagospodarowany. Zniknie też parking przy Lawendowej. Na czas robót będzie on zapleczem budowy, a po jej zakończeniu - zagospodarowany zgodnie z wolą mieszkańców. Z Podwala na czas budowy zniknie też pomnik "Tym co za polskość Gdańska". Zostanie zdemontowany i do czasu zakończenia inwestycji zabezpieczony. Później wróci na swoje miejsce.
Targ Węglowy
Drugim wyzwaniem będzie budowa parkingu na Targu Węglowym. W tym przypadku punktem odniesienia ma być Nowy Targ we Wrocławiu. Przed modernizacją był on takim samym placem postojowym, jak Targ Węglowy, w dodatku znajduje się w równie atrakcyjnym miejscu, praktycznie w samym środku miasta.
- Po oddaniu do użytku podziemnego parkingu na placu odbywają się targi żywności, imprezy miejskie, koncerty. Chcemy, by tak samo było w Gdańsku - mówi Krzysztof Król z agencji Ultra Relations, partnera inwestora. - W tym przypadku jednak decyzja o tym, jak będzie wyglądał Targ Węglowy na ziemi zdecyduje prawdopodobnie konkurs ogłoszony przez miasto Gdańsk. Inwestor jest zobowiązany do budowy parkingu i odtworzenia nawierzchni.
W tym przypadku jako przykład służy inwestorowi Barcelona z siecią parkingów podziemnych i głównymi arteriami wolnymi od samochodów. Rozwiązania stosowane na Zachodzie to z jednej strony poprawa miejskiej przestrzeni, z drugiej - wygoda kierowców, którzy mogą wcześniej zarezerwować miejsce na parkingu i jechać prosto na nie, bez dodatkowego kluczenia po centrum i generowania w nim kolejnych korków.
Podwale Przedmiejskie
Czwarty parking powstanie na tyłach Pałacu Młodzieży. Od lat to ogrodzona, niedostępna przestrzeń z chodnikami wokół zastawionymi samochodami porzucanymi przez turystów. Parking ten ma przejmować auta wjeżdżające do miasta od strony trasy S7 i spowodować, by część z nich nie wjeżdżała dalej do centrum. Inwestor przekonuje, że zaproponowana koncepcja wpisuje się w trwającą przebudowę Podwala Przedmiejskiego, ma uporządkować parkowanie w tej części miasta a zagospodarowana przestrzeń na parkingu ma zostać oddana do dyspozycji podopiecznych Pałacu Młodzieży.
Ceny na razie nieznane
Inwestora zapytaliśmy o szacowane ceny postoju, bo to one w głównej mierze zadecydują o powodzeniu inwestycji (o stopie zwrotu w trwającej cztery dekady umowie inwestor nie chciał rozmawiać, zasłaniając się tajemnicą handlową).
- Jesteśmy świeżo po zmianie ustawy o drogach publicznych, dającej samorządom swobodę w kształtowaniu cen za parkowanie w ścisłym centrum. Nie wiemy, jakie ceny będą za dwa-trzy lata, więc na razie jest za wcześnie, by mówić o konkretach. Na pewno będziemy o tym rozmawiać z miastem i wypracujemy kompromis, który zadowoli kierowców i nas jako inwestora, który zamierza na tej działalności zarabiać - mówi Marcin Podlecki.
Prawdopodobnie ceny zostaną zróżnicowane i będą zależne np. od odległości od centrum czy pory roku. Na nieco niższe ceny w opłacie abonamentowej będą mogli liczyć okoliczni mieszkańcy.
Rada dzielnicy: wiele pytań i kontrowersji
Dzień wcześniej z inwestorem spotkali się radni dzielnicy, urzędnicy i miejscy aktywiści. O ocenę zaprezentowanej koncepcji nowych parkingów poprosiliśmy Dominikę Ikonnikow z Rady Dzielnicy Śródmieście.
- Podczas spotkania przedstawiciele inwestora zaprezentowali wstępne projekty parkingów, planowanych we wszystkich czterech lokalizacjach. Kwestią otwartą pozostają badania odkrywkowe w miejscach inwestycji, od wyników których zależy dokładne wyznaczenie obszaru parkingów przy Podwalu Staromiejskim i na Targu Węglowym. Należy pamiętać, że w bezpośrednim sąsiedztwie lokalizacji znajduje się budynek mieszkalny z zabytkowym portalem dawnego szpitala Św. Ducha (ul. Tobiasza) i zespół Przedbramia. Przykładowo, wstępne projekty parkingu na Targu Węglowym, które okazano na spotkaniu, w skali 1:500 wskazują na odległość od zespołu Przedbramia na ok. 25 metrów, choć inwestor zaznaczał, że projektowana jest ona na przynajmniej 40 metrów. Jednak Ryszard Witkowski, dyrektor kontraktu wielokrotnie zaznaczał, że bez wyników sondażowych nie można jednoznacznie wskazać dokładnej lokalizacji. Wiele pytań i kontrowersji wzbudził parking nadziemny przy Długich Ogrodach. Planowany wjazd i wyjazd projektowany jest w połączeniu z Długimi Ogrodami, a docelowo parking miał odciążyć ulicę od ruchu aut i autokarów. Dodatkowo, w przypadku autokarów, parking stanie na placu, gdzie dotychczas je parkowano. W przypadku obaw, co do aut, które będą unikać opłat inwestor zaznaczył, że zawarta umowa daje mu prawo do sygnalizowania o nielegalnym parkowaniu w strefie buforowej parkingu.
Opinie (263) 4 zablokowane
-
2019-05-17 14:05
szroty pod ziemię (7)
- 61 26
-
2019-05-17 15:51
bzdura, w ogóle ich nie wpuszczać (5)
zrobić jeden na Długich Ogrodach, reszta projektu do kosza. I już ZERO inwestycji turystycznych! Teraz czas na powrót mieszkańców do swojego miasta, dociągnięcie tramwaju w okolice Motławy (idealnie byłaby podziemna odnoga SKM, ale to nie dość, że niebezpieczne dla zabytków, to w Polsce, Gdańsku solidaruchowego przygłupstwa zupełnie nierealne).
- 8 14
-
2019-05-17 16:49
przecież ty Radek jesteś z Gdyni (1)
więc po co się tu produkujesz?
- 5 3
-
2019-05-18 21:14
Za biedny żeby mieszkać w Gdańsku
To wyemigrował na wieś
- 2 1
-
2019-05-18 20:57
Najpierw zacznij zarabiać więcej niż najniższą krajowa kmiocie
A potem myśl o powrocie do centrum
- 2 1
-
2019-05-17 16:07
Rzecz ujmując dosłownie metro powinno być z odnogami do dzielnic (1)
- 6 1
-
2019-05-17 16:51
co tam metro, zaproponuj stacje teleportacyjne
- 6 2
-
2019-05-17 15:25
szroty nie wjado bo na gaz jeżdżo
- 7 1
-
2019-05-18 21:13
Parkingi powinny być wyłącznie prywatne
Miasto powinno mieć ZAKAZ posiadania jakichkolwiek miejsc parkingowych.
Wszystkie miejsca powinny być prywatne - albo na własne potrzeby albo parkingów płatnych utrzymujących się z opłat za parkowanie.
Posiadanie samochodu powinno być dozwolone jedynie dla osób które przedstawią tytuł do posiadania miejsca parkingowego (albo własnego, albo umowa długoterminowego najmu).
Bo obecnie to jest jakieś kuriozum kiedy takie miejsca finansowane są z budżetu miasta, a więc wszyscy mieszkańcy płacą za garstkę posiadaczy pojazdów (wg. ostatnich badań około 1/3) którzy mentalnie tkwią jeszcze w mrokach XX wieku kiedy to "posiadanie samochodu" było jakimś wyznacznikiem statusu i próbują uskuteczniać te dziwne pomysły nadal w XXI wieku- 5 5
-
2019-05-17 14:40
Parkingi powinno się budować poza centrum przy trasach wylotowych tylko i wyłącznie (1)
Po co smród wpychać do śródmieścia?
- 30 10
-
2019-05-18 20:05
I po co
To nie smród nowego lakieru, a twojej przepoconej koszulki.
- 2 2
-
2019-05-17 14:46
(1)
Jedyny cel tego to przelew kasy do inwestora, który będzie żądał rekompensat za puste parkingi. Przecież w Polsce żaden Janusz nie zapłaci za parkowanie.
- 19 5
-
2019-05-18 20:02
Biznes
Przecież dostają monopol na 40 lat. Mało ci?
- 1 0
-
2019-05-17 15:20
Brawo Gdańsk. (1)
Gdańsk coraz piękniejszy. Co raz lepiej się tu żyje. Sopot również ma swój klimat. Tylko Gdynia schodzi na psy. Parkingów brak przed urzędami, dworcem itd. Tragedia.
- 15 24
-
2019-05-18 19:59
UM
A w Gdańsku to niby są?
- 3 2
-
2019-05-17 17:32
Drzewa rosnące na parkingu podziemnym? (2)
Serio? Z kogo robicie i**otów? Skończy się na trawach ozdobnych w doniczkach - w najlepszym przypadku
- 29 2
-
2019-05-18 19:52
3D
Zawsze można wykonać laserową projekcję zielonych drzew.
- 4 0
-
2019-05-17 17:45
Żeby nie było
Dokładnie, chyba że są d**ilami? Ale warto zaznaczyć, iż zazwyczaj nie ma drzew na parkingach podziemnych(zwłaszcza takich dużych) ponieważ jego korzenie pod ziemią potrzebują prawie tyle samo miejsca ile zajmuje część nad ziemią.
- 10 0
-
2019-05-17 18:11
(1)
Dla autokarów powinien być parking przy Elbląskiej gdzieś w pobliżu mostu wantowego, a w centrum tylko zatoczka do ich wysadzenia jak np w okolicach Podwala Przedmiejskiego
- 15 6
-
2019-05-18 19:50
Zatoczka
Mówisz "zatoczka". A wiesz ile autokarów podjeżdża pod jeden wycieczkowiec w Gdyni?
- 2 2
-
2019-05-17 19:31
Napewno nie (2)
Na pewno się nie uda, będzie drogo i brzydko, wszystko zabetonują, a powinien być las, dla kogo te parkingi. Na pewno będą drogie i tylko dla swoich i kleru.
Ludzie czy wy macie po 90 lat. Same marudy. Jak się cos nie podoba to brać d.. w troki i do roboty albo wy....za granicę- 4 13
-
2019-05-18 19:42
Wyż
Na razie większość Gdańszczan ma ok 60 lat. Za 30 lat będą mieć 90. Jak się nie podoba to zmykaj pod Szadółki.
- 1 1
-
2019-05-17 19:54
Piszesz, to z doświadczenia, prawda? Masz wolną chwilę na zmywaku w UK, gdzie wy... za granicę, żeby zarobić na jakiś wypasiony 15-letni szrot, którym przyjedziesz latem do PL i będziesz chciał zaparkować w takim parkingu.
- 4 0
-
2019-05-17 20:39
prosta rzecz - ja (My!) mam tracić skwer, drzewa, przestrzeń bo post-Adamowicze chcą tu wpuścić (1)
więcej samochodów? I jeszcze ja (My!) mamy za to zapłacić i brać ryzyko rozwalenia miasta? Dla kogo ta inwestycja. Nie dla gdańszczan, wyłącznie dla turystów i pokątny wynajem pokoi Skandynawom!
- 23 0
-
2019-05-18 19:38
Ruletka
Nie. Ta inwestycja to maszynka do zarabiania pieniędzy dla tzw Portugalczyka przez 40 lat! Rząd powinien zakazać takich długoterminowych geszeftów.
- 3 0
-
2019-05-18 02:03
re (2)
ch z parkingami ! Ja się pytam jak przebiega sprawa zamordowanego mojego prezydenta? Czemu wszyscy milczą?
- 6 1
-
2019-05-18 19:31
Kampania fałszerstw
Musi ci wystarczyć wdówka z Santa Monika. Na reklamowych plakatach zrobili jej taki face lifting, że nie wiadomo czy to matka, czy córka.
- 5 1
-
2019-05-18 08:15
Wciąż nie żyje
Także brak postępów
- 7 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.