• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ten Maluch 27 lat zalegał w graciarni

Michał Jelionek
23 października 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 

Ma 40 lat, nieco ponad 50 tys. przejechanych kilometrów i przez blisko trzy dekady niszczał w rupieciarni zlokalizowanej niemal w samym sercu Sopotu. Został odkryty zupełnie przypadkowo, a duża w tym zasługa... Czerwonych Gitar. Teraz otrzymał drugie życie i dumnie prezentuje się na trójmiejskich arteriach. Poznajcie historię wyjątkowego Fiata 126p.



Czy kiedykolwiek prowadziłe(a)ś Fiata 126p?

Mamy rok 2005. Państwo Anna i Marek Gut przeprowadzają się do sopockiej kamienicy przy ul. Kościuszki zobacz na mapie Sopotu. Dokładnie do tego samego mieszkania, które w 1965 roku wynajmował lider Czerwonych Gitar - Krzysztof Klenczon. Okazuje się, że postać tego wybitnego muzyka miała znaczący wpływ na losy pewnego Fiata 126p, który od blisko trzech dekad zalegał w jednej z sopockich komórek.

- Mój sąsiad, który pamięta tamte czasy, wielokrotnie wspominał o tłumach młodych dziewczyn z gitarami pod domem. Klenczon udzielał im lekcji gry na tym instrumencie. Co ciekawe, wśród nich była późniejsza żona muzyka - Alicja - wyjaśnia Marek Gut, założyciel stowarzyszenia Classic Moto Story.
Pan Jerzy, sąsiad państwa Gut, dwa lata temu przypomniał sobie, że w graciarni za domem ma ciekawy album poświęcony Czerwonym Gitarom.

- Koniecznie chciałem go zobaczyć. No więc pewnego dnia zeszliśmy z sąsiadem do tego niewielkiego garażu. Po otwarciu drzwi... zdębiałem. Moim oczom ukazał się zakurzony, nieco skorodowany, przysypany stertą papierów i innych gratów Maluch. Zaskoczenie? To mało powiedziane. Odbiór albumu trochę się przedłużył - śmieje się pan Marek.
Czytaj także: Brzydkie kaczątko i puszka konserwy z Francji

Dokładnie w tej graciarni Maluch spędził 27 lat. Dokładnie w tej graciarni Maluch spędził 27 lat.
Pan Marek wrócił do mieszkania po około trzech godzinach, a w dłoni - zamiast książki - trzymał kluczyki do swojego nowego nabytku. Fiat 126p przechowywany był w komórce przez 27 lat.

- W tamtej chwili pomyślałem, że trafiłem na niebywały okaz, który przez tyle lat przetrzymywany był w suchej "szopie". Kiedy w końcu wyprowadziliśmy go na zewnątrz, czar delikatnie prysł. Wiedziałem, że czeka mnie mnóstwo pracy - dodaje.
Auto zakupione w 1978 roku w elbląskim Polmozbycie wymagało remontu kapitalnego - od silnika, przez hamulce i zawieszenie, po naprawy blacharsko-lakiernicze. Nowemu właścicielowi zależało na odbudowaniu auta w oryginalne, dlatego też prace renowacyjne trwały ponad rok. Dziś to auto prezentuje się naprawdę zjawiskowo.

Czytaj także: Volvo, które przejedzie 5 mln kilometrów

  • Stan zakupionego w 2016 roku Fiata 126p nie był najlepszy. Doprowadzenie go do stanu niemal fabrycznego wymagało ogromnego wkładu pracy.
- Trzeba przyznać, że były właściciel kiedy jeszcze jeździł tym Fiatem dbał o niego należycie. Przy jakichkolwiek wymianach części, zawsze decydował się na oryginalne. To oczywiście w dużej mierze ułatwiło odbudowę tego pojazdu. Dziś wiele osób mówi mi, że ten Maluch wygląda lepiej niż niektóre egzemplarze zjeżdżające z taśmy produkcyjnej - zdradza Gut.
Wyjątkowości temu egzemplarzowi nadają detale. Przede wszystkim niewielki emblemat "Licencja Fiat" przy prawym drzwiach czy chociażby wyprodukowane na Węgrzech wycieraczki szyb z napisem "Licencja Magneti Marelli".

- Dziś na internetowych aukcjach oryginalny emblemat "Licencja Fiat" kosztuje nawet kilkaset złotych. Ten znak oznaczał, że auto zostało wyprodukowane na włoskich podzespołach. Myślę, że gdyby ten Maluch nie posiadał włoskiej licencji i był młodszy o rok, to prawdopodobnie nie zdecydowałbym się na jego zakup. Rocznik 78' wieńczył udaną serię 126p - dodaje.
Czytaj także: Nysa - udana reanimacja karetki z PRL-u

Gromadzona przez lata pełna dokumentacja 126p. Gromadzona przez lata pełna dokumentacja 126p.
Pierwszy właściciel Malucha, pan Jerzy, jeździł tym samochodem przez 11 lat. Przez cały czas skrupulatnie gromadził dokumentację pojazdu (dowód zakupu, książeczkę gwarancyjną, polisy, faktury napraw, a nawet bilety parkingowe). Z dokumentów wynika m.in. że w 1980 roku ówczesny właściciel Malucha zapłacił za ubezpieczenie swojego auta 1850 zł, a rok później za godzinny postój na strzeżonym parkingu w Sopocie 4 zł. Zachowała się także oryginalnie wyposażona apteczka z 1978 roku.

- 40 lat temu ten samochód kosztował 69 tys. zł. Pan Jerzy nie wpłacił całości, spłacał auto w ratach, więc ta kwota automatycznie urosła do 87,5 tys. zł. Dodam tylko, że wówczas średnia pensja w naszym kraju wynosiła 3,5 tys. zł. Co ciekawe, ten egzemplarz był bogato wyposażony, miał m.in. bagażnik dachowy, pokrowce na fotelach, obrotomierz i termometr. Ale za te wszystkie rzeczy - podobnie jak dziś - trzeba było dodatkowo zapłacić. Te dodatki kosztowały właściciela 4,5 tys. zł - wylicza nowy właściciel auta.
Jakie będą dalsze losy odrestaurowanego Fiata 126p? Tego jeszcze nie wiadomo. Niewykluczone jednak, że wzbogaci ekspozycję któregoś z motoryzacyjnych muzeów. Póki co, można śmiało napisać, że misja ratowania klasyka została zakończona pełnym sukcesem.

Czytaj także: Odrestaurowany Star 660 trafił do gdyńskiego muzeum

Tak Maluch prezentuje się dziś. Tak Maluch prezentuje się dziś.

Miejsca

Opinie (101) 2 zablokowane

  • kupie tego malucha daje 15 tys (3)

    • 2 2

    • (2)

      Obudziłeś się 15 lat za późno, był czas kiedy można było kupić kaszelka za grosze. Teraz dobrze odrestaurowany kosztuje krocie, a tacy fanatycy jak ten z artykułu nie sprzedadzą swoich sutek.

      • 1 0

      • (1)

        autek miało być, dzięki korekto.

        • 2 0

        • Hehe

          Śmiesznie wyszło

          • 1 0

  • Bzdura-fiaty 125 i 126 były dostępne za dolary lub bony od reki.. (1)

    wyjątek byl na przedpłaty,a szkopuł tkwi w tym ,ze po odbiorze na przedpłaty auto bylo dwa rzay drozsze na giełdzie , co bylo bardzo kozystne dla przdpacajacych,to była swoista przewrotność systemu ...

    • 4 0

    • 126 sprzedam...

      ... odbiór Polmozbyt?

      • 2 0

  • Lmk

    Moi rodzice mieli syrenkę ... niestety, bo zawsze jako dzieciak marzyłem o fiaciku.

    • 3 0

  • badziew (2)

    padło jakich mało, najszczęśliwszy dzien mojego życia jak sprzedałem !

    • 6 8

    • To mało ci do szczęścia trzeba. a po co to 'padło' kupowałeś? Cos z logiką nie za bardzo ;-0

      • 3 1

    • Głupi jesteś i tyle.

      • 0 0

  • Jaki kraj taki Barnfind....

    • 3 0

  • ja mam jeszcze w pudełku fabryczne reflektory , kierunkowskazy i kilka przewodów hamulcowych miedzianych

    FLem przejechałem 150tyś km i jedyna usterka to zwrotnice ( jak w kazdym maluchu)

    • 4 0

  • Zauważcie że już sam Sven pisze do siebie... Współczuję.

    • 3 0

  • Fiacik126p

    Niestety nie ma się czym chwalić maluszek to zawsze była kupa złomu wiem bo sam miałem 2 maluchy i dużego fiata

    • 2 5

  • Super

    • 2 1

  • Troszkę mitów... (2)

    1. Znaczek "licencja Fiat" nie oznaczała, że samochód był "na włoskich częściach". Po prostu wskazywano wyraźnie, że to licencja Fiata (czyli coś "lepszego"). Potem z tego zrezygnowano - i tyle.
    2. Takie rzeczy, jak bagażnik dachowy, termometr czy pokrowce na siedzenia, nie były "wyposażeniem dodatkowym" w dzisiejszym rozumieniu. Ot trzeba było to sobie kupić i zamontować samemu. Nie mylmy ówczesnej sprzedaży samochodów z dzisiejszymi warunkami - jakby ktoś w 1978 w Polmozbycie powiedział "to ja jeszcze poproszę termometr, obrotomierz, pokrowce i bagażnik dachowy", to chyba by go spytano, ile i co wypił ;)
    3. Decydowanie się na oryginalne części... Za PRL kupno części zamiennych to było wyzwanie - więc montowano takie, jakie udało się kupić. Ponadto tylko niektóre części robiło "rzemiosło", więc ogólnie trudno mówić o wyborze między częściami oryginalnymi i nieoryginalnymi.

    • 9 2

    • Teraz ludzie są przyzwyczajeni, że po VIN dojdą, jak była specyfikacja, wyposażenie, nawet kolor tapicerki. Im nie przetłumaczysz, że w PRL brało się to, co było, dokupowało "rzemiosło", drutowało do upadłego, udoskonalało, przerabiało, składało 1 z 3... Znaczek nie pasuje? Często buda była przełożona, silnik wymieniony, papiery od czego innego!

      • 0 0

    • Jest dokładnie tak jak piszesz.

      Wiele osób zapomina, że licencja była własnie na 126p, ponieważ był to nowy model a spłata licencji odbywała się nie za dewizy a "w naturze" w postaci gotowych układów napędowych. W momencie uruchomienia zakładu produkcyjnego FSM nr 2 w Tychach w 1975 roku działało już bardzo wielu krajowych kooperantów ponieważ po prostu uruchomienie krajowej produkcji tak prozaicznej rzeczy jak korek wlewu paliwa oznaczało duże oszczędności na dewizach (wcześniej elementy te faktycznie kupowane były np. we Włoszech). Według danych z 1973 już ok. 70% wyrobów gumowych przekazywały do FSM w Bielsku Zakłady Przemysłu Gumowego „Stomil” w Sanoku. Poza tym FSM było jedynym miejscem produkcji Fiata 126 po 1980 roku nawet na wymagające rynki eksportowe jak RFN więc siłą rzeczy nie mogła mieć miejsca "równia pochyła w dół" w zakresie jakości jak np. żerańskiej FSO.

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
Kup bilet
targi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Sprawdź się

Sprawdź się

Co oznacza skrót ESP?

 

Najczęściej czytane